Links of rechts kruisen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Links of rechts kruisen

Bericht door Wouter »

Achter mekaar kruisen zorgt soms inderdaad voor problemen. Jammer genoeg is dat nu wel eenmaal de wegcode... De "oplossing" is slim genoeg zijn als bestuurder, en het kruispunt niet vastrijden. Maw: als er een bestuurder links wil afslaan, rij niet mee door tot vlak erachter, maar laat een "gat" waar een links afslaande tegenligger door kan.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Links of rechts kruisen

Bericht door de rijprof »

Met verschillende voertuigen moet men genoeg verkeersinzicht hebben om een open ruimte te laten, anders rijdt iedereen zich vast.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Scooterboy

Re: Links of rechts kruisen

Bericht door Scooterboy »

Prima, bedankt.
Naar aanloop mijn praktijk-examen zal ik er bijzonder opletten, in de praktijk gebeurt het echter niet zo als voorgeschreven merk ik dagelijks.

Kan één van jullie het antwoord van" bayern9" mij verduidelijken aub.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Links of rechts kruisen

Bericht door de rijprof »

bayern9 schreef:Men kan ook links kruisen als je links moet afslaan vanuit een eenrichtingsstraat net zoals de tegenligger die naar links wil rijden. Dat allemaal bij een situatie van voorrang van rechts!
Als je uit een éénrichtingstraat komt, moet je de auto helemaal links voorsorteren.
Of je dan links of rechts moet kruisen, zal wat afhangen van de plaatsgesteldheid.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bayern9
Berichten: 47
Lid geworden op: 06 feb 2012, 22:30

Re: Links of rechts kruisen

Bericht door bayern9 »

Scooterboy schreef:
bayern9 schreef:Men kan ook links kruisen als je links moet afslaan vanuit een eenrichtingsstraat net zoals de tegenligger die naar links wil rijden. Dat allemaal bij een situatie van voorrang van rechts!
Dit antwoord op mijn vraag is niet duidelijk...???
Als men vanuit een eenrichtingsverkeer links wil afslaan op een kruispunt met voorrang van rechts net als de tegenligger die ook links wil afslaan vanuit een eenrichtingstraat. Soms is de zicht zeer slecht als men naar rechts moet kijken. Dan is de tegenligger een hulp.
Sou el
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 apr 2020, 12:12

Re: Links of rechts kruisen

Bericht door Sou el »

Dus als ik het goed begrijp: op een kruispunt moet langs elkaar rechts gebeuren ... tenzij er voorsortering pijlen staan is het meestal langs links..? Op een duur is het zo ingewikkeld want de meeste Bestuurders kruisen mekaar links op een kruispunt omdat het minder moeilijker maakt.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Links of rechts kruisen

Bericht door Inazuma »

When in Rome, do as the Romans do ...
Volg de gewoonten op een kruispunt.

Sta je eerst : vertrek iets trager en laat de tegenligger het "oplossen" :mrgreen:
Zonder tegenliggers neem je de bocht zo ruim mogelijk.


Wettelijk is het kruisen langs rechts.
En er is geen enkele wettelijke bepaling die stelt dat voorsorteringspijlen daar iets aan veranderen.
Iets dat dringend aangepast moet worden in het verkeersreglement.

Er zijn ook kruispunten met voorsorteringspijlen waar men wel degelijk rechts kruist ...
Omdat je er anders helemaal niet afgeraakt :mrgreen:


Als er op het kruispunt afbuigende rijstrook-markering aangebracht is, volg je die.
Als ze er is, is deze vaak sterk vervaagd.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Links of rechts kruisen

Bericht door de rijprof »

Op een duur is het zo ingewikkeld want de meeste Bestuurders kruisen mekaar links op een kruispunt omdat het minder moeilijker maakt.
Minder moeilijk is daarom niet even veilig.

Zo ingewikkeld is het toch niet.
De regel is: kruisen langs rechts (geeft beter uitzicht op tegenliggers)
behalve als er verkeerstekens (pijlen) zijn (meestal bredere kruispunten met beter uitzicht op de tegenliggers).
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie