praktijk Kontich

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Jesijega

Re: praktijk Kontich

Bericht door Jesijega »

VRIJ PLAATS IN KONTICH
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: praktijk Kontich

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef: 11 apr 2012, 16:13 Men mag een kruispunt dus niet oprijden indien (hoofdvoorwaarde) daardoor dwarsverkeer gehinderd of belet wordt.
Ook dat staat niet in het verkeersreglement, mijn beste.

Er staat dat je het kruispunt niet mag oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat je waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.

Stel dat ik linksaf wil slaan in een weg waar er, in de richting die ik er wil volgen, een file stilstaat, en er tussen het laatste voertuig van die file, dat jij bestuurt, en het kruispunt nog 7 meter vrij is. Dan kan ik, met een personenwagen van pakweg 4,50 m lengte, nog aansluiten bij die file zonder op het kruispunt te moeten stoppen.

Maar op het ogenblik dat ik het kruispunt oprijd, rijd jij 5 meter achteruit, zodat iemand een parkeerplaats kan verlaten die jij wil innemen. Nu kom ik nog met een deel van mijn wagen vast te staan op het kruispunt, en hinder of belet ik daardoor mogelijkerwijze het dwarsverkeer. Toch heb ik geen overtreding begaan, want op het ogenblik dat ik het kruispunt opgereden ben, was het niet waarschijnlijk dat ik op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: praktijk Kontich

Bericht door de rijprof »

VRIJ PLAATS IN KONTICH
Ik snap jouw vraag niet goed. Kun je even duidelijker jouw vraag stellen?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie