Wie heeft voorrang?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
blaasje
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 feb 2012, 16:07

Wie heeft voorrang?

Bericht door blaasje »

Ik zat in volgende situatie:

Afbeelding

De ronde bruine cirkel is een fietster. Het bruine vierkant ben ik in de auto.

Ik rij in een smalle straat waar rechts auto's geparkeerd staan. Het is een 2-richtingsstraat maar slechts 1 rijstrook, net zoals de horizontale straat.
Zowel de fietster als ikzelf rijden naar elkaar toe.

Op het moment dat de fietster de straat oversteekt ben ik echter al halfweg de opening waar ik mij had kunnen plaatsen.

Had ik mij in de opening moeten plaatsen en moeten anticiperen dat de fietster rechtdoor zou rijden en haar zo voorrang moeten verlenen?

Mod Benny: Onderwerp verplaatst.
Reden: wegcode is wel duidelijk.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door GRO »

Had ik mij in de opening moeten plaatsen en moeten anticiperen dat de fietster rechtdoor zou rijden en haar zo voorrang moeten verlenen?
JA.

Het was veiliger geweest dat je niet aan het voorbijrijden was begonnen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door de rijprof »

wegcode.be schreef:Artikel 15. Kruisen:
...
De bestuurder, waarvan het doorrijden belemmerd wordt door een hindernis of door de aanwezigheid van andere weggebruikers, moet vertragen en, zo nodig, stoppen om de tegemoetkomende weggebruikers doorgang te verlenen.
Jij hebt de hindernis aan jouw kant en dan moet je voorrang verlenen.
De fietser had geen hindernis en heeft vrije doorgang.

Daarbovenop mag je een kwetsbare weggebruiker nooit in gevaar brengen en indien je te laat bent om nog opzij te gaan is het best om even te stoppen, wanneer er weinig ruimte is, om de fietser veilig door te laten.
wegcode.be schreef:7.1. Elke weggebruiker moet de bepalingen in dit reglement naleven.

Onverminderd de naleving van de bepalingen in dit reglement mag de bestuurder kwetsbaardere verkeersdeelnemers niet in gevaar brengen, met name wanneer het gaat om fietsers en voetgangers, inzonderheid wanneer het kinderen, bejaarden of personen met een handicap betreft.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door Gast »

de rijprof schreef: Jij hebt de hindernis aan jouw kant en dan moet je voorrang verlenen.
De fietser had geen hindernis en heeft vrije doorgang.
Een vraagje hierover, wordt het oversteken van de fietser aanzien als een hindernis of manoeuvre?
Ik vermoed dan van niet?
Plaats reactie