4de keer rijexamen en nog gebuisd!

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Sarakeuh
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:15
Locatie: Leopoldsburg

4de keer rijexamen en nog gebuisd!

Bericht door Sarakeuh »

Hallo iedereen,

Vandaag ging ik voor de 4de x mijn rijexamen doen, ik was zeker van mezelf, deze keer ging het lukken!
De eerste 3 keren hebben ze mij terecht gebuisd (ik had veel te veel stress en maakte domme fouten), helemaal terecht.
Maar vandaag vond ik het totaal onterecht. Ik had een foutloos parcours afgelegd maar op het einde kreeg ik de volgende opmerkingen:
- Ik reed niet vlot genoeg in het verkeer doordat ik 60 reed ipv 70 op van die supersmalle boerenweggetjes met superveel bochten (ik vond dit persoonlijk totaal niet veilig om daar tegen 70 door te rijden)
- Ik was gestopt voor een fietser aan het zebrapad omdat ik dacht dat die langs zijn fiets stond maar blijkbaar had hij nog een been op de fiets dus mocht ik hem niet doorlaten, ik kreeg de opmerking onnodig voorrang gegeven en negeren van de borden van voorrang gewoon door deze fout.
- Op een weg waar niemand reed, week ik een klein beetje uit voor een auto die uit een garage kwam en mij niet had gezien en dus volle gas achteruit reed. Kreeg ik de opmerking: onnodig uitwijken.

Ik snap echt niet hoe je iemand voor zoiets kan buizen, ik ben het nu allemaal kotsbeu na 4 keer!
Wat denken jullie hiervan?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 4de keer rijexamen en nog gebuisd!

Bericht door de rijprof »

We waren er niet bij en kunnen je rijvaardigheden niet beoordelen.

Je bent nu verplicht om opnieuw 6 uur rijschool te volgen.
Tracht zoveel mogelijk bij te leren en misschien moet je ook nog veel oefenen omdat je misschien onzeker overkomt (twijfelen) in het verkeer. Dat twijfelen is zowat de rode draad i.v.m. je fouten.
Dat twijfelen heeft vaak te maken met te weinig verkeerservaring.
Tegenwoordig moet je in het verkeer, dat alsmaar drukker, hectischer en niet altijd vriendelijk is wel heel goed je mannetje of vrouwtje kunnen staan.

Als je veel oefent en je voelt je zelfzeker, ga je ook veel minder stressen tijdens het examen en loopt alles ook een stuk vlotter.

Succes de volgende keer.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: 4de keer rijexamen en nog gebuisd!

Bericht door Gast »

Als het een troost kan zijn: ik ben ook 5x geweest...
haasrode

Re: 4de keer rijexamen en nog gebuisd!

Bericht door haasrode »

ik ben ook 4x geweest en nog gebuisd nu ga ik terug 6uur rijlessen volgen
is er een bepaald aantal pogingen want op voorlopig rijbewijs tellen ze af van 6 ,5,4,3
Wat betekent dat en hoe zit dat in elkaar?graag een antwoord
groetjes
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: 4de keer rijexamen en nog gebuisd!

Bericht door GRO »

is er een bepaald aantal pogingen
Neen. Je mag zo vaak praktijkexamen gaan afleggen als nodig is, op voorwaarde dat je voorlopig rijbewijs nog geldig is.
Na elke twee mislukkingen moet je opnieuw 6 uur praktijkles volgen.

Neem voor je volgende examen ons praktijkboek een grondig door. Er staan heel wat examentips in.

DOWNLOAD HET PRAKTIJKBOEK NAAR JE COMPUTER (info)

Afbeelding
Sarakeuh
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:15
Locatie: Leopoldsburg

Re: 4de keer rijexamen en nog gebuisd!

Bericht door Sarakeuh »

Gast schreef:Als het een troost kan zijn: ik ben ook 5x geweest...
Das toch een beetje troost ja :D maar ik ben het nu wel echt beu aan het worden :s
Gast

Re: 4de keer rijexamen en nog gebuisd!

Bericht door Gast »

Ja, ik had dat ook wel, en op den duur geloof je er ook gewoon niet meer in. Ik had echt zoiets van "allez, wat gaat het nu weer zijn"... En in tegenstelling tot wat je vaak hoort en wat je hier soms ook leest betreffende "onterecht gebuisd": ik vond die examinatoren gewoon griezelig objectief... Ik denk dat mensen vaak denken dat ze onterecht gebuisd zijn omdat ze gewoon geen inzicht hebben in hun fouten en er ook geen uitleg over vragen (waarmee ik niet wil zeggen dat er altijd wel eens een eikel van een examinator kan zijn die een slechte dag heeft ofzo). In mijn geval heb ik steeds uitleg gevraagd (en gekregen) en dacht ik: allez, dit ga ik een volgende keer al nimeer voorhebben... Maar dan was het weer telkens iets anders :-)
Bij poging 5 ging het dan plots als een fluitje van een cent en had ik slechts 1 opmerking (wel een onvoldoende): dat ik te traag reed... :shock: :D Het was die dag (30/12/2011) nogal hard aan het regenen in Geel en ik weet dat ik erop moet letten dat ik niet te "opgejaagd" reageer, bijvoorbeeld aan een rotonde of een kruispunt. Als het me wat te lang duurt en er komen auto's achter mij aanschuiven heb ik de neiging om ergens snel tussen te glippen omdat ik het gevoel heb dat ik het verkeer achter me ophoud of hoor ik de mensen gewoon denken"seg kind, ge waart al 10x weggeweest"... :oops: Maar bon, nu reed ik dus heel beheerst en gezien het slechte weer en de kans dat het misschien wat vettig was op de baan, reed ik wat rustiger, maar blijkbaar snapte de examinator mijn bedoelingen niet :D lol
Dus aub, niet opgeven!! Ik weet dat het makkelijker gezegd dan gedaan is, maar echt, het gaat lukken!! Voor mij was dit ook een hele lijdensweg (met nog heel wat "randobstakels") en het mag een klein wonder heten dat ik mijn roos papierke nu toch op zak heb. Dus als ik dat kan, moet jij het zeker kunnen!! :-) Ik duim alvast!!!!

Jana

PS: waar ga je examen doen als je in Leopoldsburg woont? Is dat dan in Bree?
Gast

Re: 4de keer rijexamen en nog gebuisd!

Bericht door Gast »

haasrode schreef:ik ben ook 4x geweest en nog gebuisd nu ga ik terug 6uur rijlessen volgen
is er een bepaald aantal pogingen want op voorlopig rijbewijs tellen ze af van 6 ,5,4,3
Wat betekent dat en hoe zit dat in elkaar?graag een antwoord
groetjes
Ik maakte me al op voorhand zorgen omwille van he feit dat ik niet zou toekomen met 6 pogingen en dan zou mijn voorlopig rijbewijs volstaan. En dan...? Mijn rij-instructrice zei: als je met 6 mislukte pogingen niet toekomt en je rijbewijs staat vol, dan nieten ze er een stukske bij aan :D Gelukkig heb ik er "slechts" :roll: 5x over gedaan haha

Jana
Jana1981
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 sep 2011, 13:05

Re: 4de keer rijexamen en nog gebuisd!

Bericht door Jana1981 »

oei, was niet ingelogd. De 2 vorige posts zijn dus van mij :-)

Jana
Sarakeuh
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:15
Locatie: Leopoldsburg

Re: 4de keer rijexamen en nog gebuisd!

Bericht door Sarakeuh »

Gast schreef:Ja, ik had dat ook wel, en op den duur geloof je er ook gewoon niet meer in. Ik had echt zoiets van "allez, wat gaat het nu weer zijn"... En in tegenstelling tot wat je vaak hoort en wat je hier soms ook leest betreffende "onterecht gebuisd": ik vond die examinatoren gewoon griezelig objectief... Ik denk dat mensen vaak denken dat ze onterecht gebuisd zijn omdat ze gewoon geen inzicht hebben in hun fouten en er ook geen uitleg over vragen (waarmee ik niet wil zeggen dat er altijd wel eens een eikel van een examinator kan zijn die een slechte dag heeft ofzo). In mijn geval heb ik steeds uitleg gevraagd (en gekregen) en dacht ik: allez, dit ga ik een volgende keer al nimeer voorhebben... Maar dan was het weer telkens iets anders :-)
Bij poging 5 ging het dan plots als een fluitje van een cent en had ik slechts 1 opmerking (wel een onvoldoende): dat ik te traag reed... :shock: :D Het was die dag (30/12/2011) nogal hard aan het regenen in Geel en ik weet dat ik erop moet letten dat ik niet te "opgejaagd" reageer, bijvoorbeeld aan een rotonde of een kruispunt. Als het me wat te lang duurt en er komen auto's achter mij aanschuiven heb ik de neiging om ergens snel tussen te glippen omdat ik het gevoel heb dat ik het verkeer achter me ophoud of hoor ik de mensen gewoon denken"seg kind, ge waart al 10x weggeweest"... :oops: Maar bon, nu reed ik dus heel beheerst en gezien het slechte weer en de kans dat het misschien wat vettig was op de baan, reed ik wat rustiger, maar blijkbaar snapte de examinator mijn bedoelingen niet :D lol
Dus aub, niet opgeven!! Ik weet dat het makkelijker gezegd dan gedaan is, maar echt, het gaat lukken!! Voor mij was dit ook een hele lijdensweg (met nog heel wat "randobstakels") en het mag een klein wonder heten dat ik mijn roos papierke nu toch op zak heb. Dus als ik dat kan, moet jij het zeker kunnen!! :-) Ik duim alvast!!!!

Jana
PS: waar ga je examen doen als je in Leopoldsburg woont? Is dat dan in Bree?
Ja ik moet in Bree gaan, ik zeg niet dat die examinator ongelijk had, maar ik vond dat gewoon geen reden om mij te buizen, op je examen ben je sowieso wat voorzichtiger omdat je geen borden wilt missen en alles moet gezien hebben. De eerste keer was ik gebuisd omdat ik niet volledig was gestopt aan een stopbord en de tweede keer omdat ik in plaatselijk verkeer was gereden dus ik dacht ik rijd wat trager dan heb ik dat deze keer zeker niet voor! maarja dat was blijkbaar ook weer niet goed :s

Ik zie het gewoon echt niet meer zitten nu, mijn voorlopig rijbewijs vervalt 1 maart dus de druk ligt nu heel hoog en ik heb nu nog 3 weken examens op school dus ik kan nu niet gaan :s, en dan hoor je allemaal van die verhalen van de mensen die er 1x door waren en dan denk ik: rij ik nu echt zoo slecht dat ik 5 x moet gaan?? maarja :s
Jana1981
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 sep 2011, 13:05

Re: 4de keer rijexamen en nog gebuisd!

Bericht door Jana1981 »

Goh lieverd, ik weet zo erg goed hoe je je moet voelen :) maar daar heb je natuurlijk geen boodschap aan :cry:
Ik ben ook erg onzeker, ook in het dagelijks leven maar ook in de auto. En probeer dan maar eens een goed examen af te leggen... En als ik dan eens een stoot voorheb op de baan, dan denk ik steevast: wat voor een kieken ben ik nu, wat doe ik nu weer enz... terwijl het zelfs niet altijd mijn schuld is. Ik ga er altijd maar vanuit dat ik degene ben die de fout begaat, eerst omdat ik degene was die een L had, nu omdat ik degene ben die nog maar pas z'n rijbewijs heeft... en zo vind ik altijd wel een excuus om de schuld op mij te nemen. Helemaal ni goed natuurlijk.
Maar geloof me: op een keer lukt dat gewoon!! En is het niet van de eerste keer, dan is het van de 5de of de 6de keer... En idd, leuk is dat niet, en goed voor je zelfvertrouwen al helemaal niet. Maar ken jij mensen die met leren autorijden gestopt zijn omdat ze er gewoon ni doorgeraakten op hun examen?? Ik niemand. Ik ken wel mensen die er gewoon ni aan begonnen, waaronder ik mezelf reken (ik word volgende maand 31), of beter gezegd, rekende.
De eerste keer was ik gebuisd omdat ik gewoon crashte door de stress. Ik reed een kruispunt op dat niet vrij was, naast me hoorde ik de alom gevreesde "tuut" van mijn instructrice en dat was het dan. De 2de keer had ik er een supergoed gevoel bij en nadien bleek dat ik 1001 "kleine" fouten had. Dus 6u les. Poging 3: ik rijd een dubbele rotonde op en toen ik er weer afreed, merkte ik dat ik terug naar het examencentrum gestuurd werd. Ik begreep absoluut niet waarom. Uiteindelijk bleek dat ik geen voorrang had verleend aan een motorrijder die links van me op het binnenste vak reed. Natuurlijk weet ik dat degenen die op de rotonde zijn, voorrang hebben. Maar ik dacht: de buitenste baan is vrij, dus ik kan erop. Waarmee ik maar wil zeggen: soms heb je gewoon geen inzicht in de fout(en) die je maakt en dan denk je dat je onterecht gebuisd bent. Anyway: sindsdien rijd ik geen dubbele rotonde meer op, ook al is de buitenbaan vrij. Ik wacht gewoon tot hij "helemaal" vrij is :) En dan de 4de keer ook weer zo'n hele rimram van "kleinere" fouten, maar teveel om erdoor te zijn. Dus ja, het mag een klein mirakel heten dat ik er de 5de keer door was. En ik ken gewoon NIEMAND (en gezien mijn leeftijd hebben al mijn vrienden en kennissen allang hun rijbewijs) :cry: die zo vaak is moeten gaan!! Hoogstens 2x!! Dus ja, je begint jezelf echt wel als abnormaal te zien...
En dan, plots, op het moment waarop je 't niet verwacht, lukt het ineens... :) Ik weet dat je hier nu (nog) geen boodschap aan hebt, maar als het je binnenkort gelukt is, ga je nog glimlachend deze thread teruglezen :)
Idd wel sneu dat je rijbewijs binnenkort vervalt. Heb je nu een groen rijbewijs? Zou het mss een goed idee zijn om een wit rijbewijs te vragen als het ander vervallen is? Je moet dan wel met begeleider rijden (en da's niet altijd even praktisch) maar mss kan je dat helpen om de druk wat weg te nemen...? Je examens zijn op dit moment natuurlijk belangrijker he.
Hoe dan ook wens ik je bergen succes: met de schoolexamens, met je rijexamen en met alles wat je doet, en ik wéét gewoon: JIJ KAN DAT!!!!!! Hou ons op de hoogte he!!

Jana
Sarakeuh
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:15
Locatie: Leopoldsburg

Re: 4de keer rijexamen en nog gebuisd!

Bericht door Sarakeuh »

Jana1981 schreef:Goh lieverd, ik weet zo erg goed hoe je je moet voelen :) maar daar heb je natuurlijk geen boodschap aan :cry:
Ik ben ook erg onzeker, ook in het dagelijks leven maar ook in de auto. En probeer dan maar eens een goed examen af te leggen... En als ik dan eens een stoot voorheb op de baan, dan denk ik steevast: wat voor een kieken ben ik nu, wat doe ik nu weer enz... terwijl het zelfs niet altijd mijn schuld is. Ik ga er altijd maar vanuit dat ik degene ben die de fout begaat, eerst omdat ik degene was die een L had, nu omdat ik degene ben die nog maar pas z'n rijbewijs heeft... en zo vind ik altijd wel een excuus om de schuld op mij te nemen. Helemaal ni goed natuurlijk.
Maar geloof me: op een keer lukt dat gewoon!! En is het niet van de eerste keer, dan is het van de 5de of de 6de keer... En idd, leuk is dat niet, en goed voor je zelfvertrouwen al helemaal niet. Maar ken jij mensen die met leren autorijden gestopt zijn omdat ze er gewoon ni doorgeraakten op hun examen?? Ik niemand. Ik ken wel mensen die er gewoon ni aan begonnen, waaronder ik mezelf reken (ik word volgende maand 31), of beter gezegd, rekende.
De eerste keer was ik gebuisd omdat ik gewoon crashte door de stress. Ik reed een kruispunt op dat niet vrij was, naast me hoorde ik de alom gevreesde "tuut" van mijn instructrice en dat was het dan. De 2de keer had ik er een supergoed gevoel bij en nadien bleek dat ik 1001 "kleine" fouten had. Dus 6u les. Poging 3: ik rijd een dubbele rotonde op en toen ik er weer afreed, merkte ik dat ik terug naar het examencentrum gestuurd werd. Ik begreep absoluut niet waarom. Uiteindelijk bleek dat ik geen voorrang had verleend aan een motorrijder die links van me op het binnenste vak reed. Natuurlijk weet ik dat degenen die op de rotonde zijn, voorrang hebben. Maar ik dacht: de buitenste baan is vrij, dus ik kan erop. Waarmee ik maar wil zeggen: soms heb je gewoon geen inzicht in de fout(en) die je maakt en dan denk je dat je onterecht gebuisd bent. Anyway: sindsdien rijd ik geen dubbele rotonde meer op, ook al is de buitenbaan vrij. Ik wacht gewoon tot hij "helemaal" vrij is :) En dan de 4de keer ook weer zo'n hele rimram van "kleinere" fouten, maar teveel om erdoor te zijn. Dus ja, het mag een klein mirakel heten dat ik er de 5de keer door was. En ik ken gewoon NIEMAND (en gezien mijn leeftijd hebben al mijn vrienden en kennissen allang hun rijbewijs) :cry: die zo vaak is moeten gaan!! Hoogstens 2x!! Dus ja, je begint jezelf echt wel als abnormaal te zien...
En dan, plots, op het moment waarop je 't niet verwacht, lukt het ineens... :) Ik weet dat je hier nu (nog) geen boodschap aan hebt, maar als het je binnenkort gelukt is, ga je nog glimlachend deze thread teruglezen :)
Idd wel sneu dat je rijbewijs binnenkort vervalt. Heb je nu een groen rijbewijs? Zou het mss een goed idee zijn om een wit rijbewijs te vragen als het ander vervallen is? Je moet dan wel met begeleider rijden (en da's niet altijd even praktisch) maar mss kan je dat helpen om de druk wat weg te nemen...? Je examens zijn op dit moment natuurlijk belangrijker he.
Hoe dan ook wens ik je bergen succes: met de schoolexamens, met je rijexamen en met alles wat je doet, en ik wéét gewoon: JIJ KAN DAT!!!!!! Hou ons op de hoogte he!!

Jana
Heej

Ik heb nu een voorlopig rijbewijs van 36maanden met begeleider. Ik ga nu weer rijden met de rijschool en daar hebben ze mij ook al gerust gesteld dat het wel gaat lukken. Ik ga mijn uiterste best doen en ik hou jullie op de hoogte ;)

Sara
Sarakeuh
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:15
Locatie: Leopoldsburg

Re: 4de keer rijexamen en nog gebuisd!

Bericht door Sarakeuh »

Ik heb vandaag mijn rijbewijs gehaald!
Ben supergelukkig dat ik dat nooit meer moet doen :D
5de keer goeie keer precies :D
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: 4de keer rijexamen en nog gebuisd!

Bericht door GRO »

Proficiat :!:
dg1991

Re: 4de keer rijexamen en nog gebuisd!

Bericht door dg1991 »

Hey iedereen,

ik zit met een vraagje. Ik heb momenteel mijn voorlopig rijbewijs, maar dat vervalt 3 maart. Ik ben al eens examen gaan doen, natuurlijk, ik was gebuisd. Ik heb enorm veel stress in de auto. We hebben dan maar een volgende afspraak gemaakt, dus nu moet ik woensdag gaan. Maar wat als ik ook dan gebuisd ben? Dan moet ik 6 uren rijles volgen, maar dat past niet meer binnen die termijn. Moet ik dan een nieuw theorie-examen afleggen èn die 6 uren volgen of kan dat voorlopig rijbewijs verlengd worden? Help, ik zit helemaal onder de stress dat het mij niet gaat lukken !!!!
Plaats reactie