4de keer rijexamen en nog gebuisd!

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: 4de keer rijexamen en nog gebuisd!

Bericht door bert.covens »

jenik schreef:Is het mogelijk om te eisen dat ik met een andere examinator het examan afleg, als de volgende keer dezelfde vrouw als examinator optreedt ?
Als ik je enigszins gerust kan stellen. De kans is eerder klein dat je uitgerekend dezelfde examinator zou treffen bij een volgende poging.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
YEEY

Re: 4de keer rijexamen en nog gebuisd!

Bericht door YEEY »

eerste keer gebuisd, maar dat was volkomen terecht. (had veel te veel stress). Tweede keer (vat vol stress alweer). Maar toch geslaagd. Ik had een makkelijke route de tweede keer :). veel zijwegjes en dat vond ik best tof. Het is een beetje geluk hebben. De eerste rijexaminator was compleet onvriendelijk en ik ergerde me mateloos aan zijn gedrag tijdens de rit. De tweede examinator was al een pak vriendelijker. Hij praatte voortdurend met mijn rijinstructeur en ik moest gewoon rijden haha. Het was best grappig eigenlijk en het stelde me op mijn gemak. Ik heb geluk gehad anders was ik denk ik niet door geweest.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: 4de keer rijexamen en nog gebuisd!

Bericht door Stefan Peeters »

YEEY schreef:Ik heb geluk gehad anders was ik denk ik niet door geweest.
Euh... met andere woorden: ik kan eigenlijk niet rijden maar de examinator heeft het niet gezien? :? :shock:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bassist

Re: 4de keer rijexamen en nog gebuisd!

Bericht door bassist »

YEEY, waar heb jij je examen afgelegd? tips?
Liesje95
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 apr 2015, 17:23

Re: 4de keer rijexamen en nog gebuisd!

Bericht door Liesje95 »

Hallo iedereen

Ik vind het niet normaal meer hoe subjectief zo een rijexamen is.
Langs alle kanten krijg ik lof over het feit dat ik al heel goed rijd. Ik rij ook al 3 jaar met mijn scooter (50cc) dagelijks in het verkeer, dus ik durf wel te zeggen dat ik al wat inzicht heb.
Toen ik de eerste keer ging, zei iedereen dat het niet anders kon dan dat ik erdoor ging zijn. DUS NIET. De letterlijke woorden van de examinator waren "Je hebt goed gereden, maar net niet goed genoeg, Volgende keer ben je er sowieso door.". Oké ik had wel kleine foutjes gemaakt, maar ik vond echt dat ze dit konden tolereren, zeker als ik verhalen van mijn vrienden hoor die er met grote fouten wel door waren. Mijn fouten:
- Na het parkeren had ik mijn pinker vergeten opzetten wanneer ik eruit reed, ik had wel heel goed en duidelijk gekeken voor ik vertrok en er was niemand in de straat. Een fout oké, maar te tolereren nee?
- Als ik vlak het stad uitreed was het nog enkele meters zone 30. Dit is echter super onduidelijk (niemand wist dit voor ik dit vertelde) en ik was al stilaan aan het optrekken naar 50.
- Als laatste 'opmerking' zei de examinator dat ik me verkeerd ingevoegd had om ergens in te slaan. Toen ik na mijn rijexamen rijles heb gevolgd, zei mijn lesgever dat dit WEL juist was & dat er zelf een grote discussie over geweest was een tijd geleden, of dit nu juist was of niet. Ze hebben besloten dat dit WEL juist was, de lesgevers leren dit nu zelf zo aan. Ik ben hiervoor dus afgestraft terwijl dit helemaal niet klopt!
Ik was super teleurgesteld want ik had voor de rest echt goed gereden.

Dan de 2e keer. Hier was het wel mijn fout. Al zat de examinator daar wel voor iets tussen. Vanaf ik vertrok, was hij arrogante opmerkingen aan het maken waardoor ik uiteindelijk zo nerveus was dat het rijden niet meer zo vlot ging.

Ik heb dan 6u rijles gevolgd. Waar ik, buiten enkele trucjes om beter te parkeren, niks geleerd heb wat ik nog niet kon.

Vandaag ben ik dan voor de 3e keer gegaan.
Vlekkeloos parcour, vlot en soepel gereden, eigenlijk gewoon perfect.
Dan bij het parkeermanoevre loopt het mis, ik rijd bij poging 1 lichtjes over de borduur.
De examinator zegt dat ik nog eens mag proberen, ik doe dit ook & ik parkeer PERFECT (zo goed had ik het nog nooit gedaan)
Daarna stuurde hij me terug naar het examencentrum. "Sorry, over de borduur rijden is onmiddelijk terugkeren"
Weeral.. Ik snap dat dit 'een fout' is. Maar dit viel echt wel te tolereren. Hij kon niks anders opmerken omdat de rest zonder enkele fout was.

Ik ben heel kwaad op het systeem van de rijschool, ik vind niet dat even over een borduurtje rijden tijdens het parkeren, een indicator is dat ik een gevaar op de weg ofzo ben? Als dat een basis is om iemand te buizen.. Dan mogen ze veel mensen van de weg halen hoor..

Dus, 'beste' rijexamencentra, Bedankt om mijn zelfvertrouwen op de weg tot een niveau van 0 te laten zakken. Ik geloof niet dat ik ooit mijn praktisch examen ga halen, dus ik ben serieus aan het overwegen om het gewoon op te geven & met mijn scooter door het leven te blijven gaan. Moest ik later geen auto nodig hebben voor het werk, zou ik het serieus doen ook.

Ik snap echt vanwaar het gerucht komt dat het echte subjectieve geldwolven zijn..
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: 4de keer rijexamen en nog gebuisd!

Bericht door GRO »

ik rijd bij poging 1 lichtjes over de borduur.
Ik weet niet of je ons praktijkboek hebt doorgenomen, maar er zijn een paar zaken die tijdens het examen NIET mogen gebeuren.
Voorbeeld: tijdens het parkeren over de borduur rijden of de handrem na het parkeren vergeten op te trekken.
Als je daartegen toch zondigt, dan is het een nieuw examen.

Een examinator moet nu eenmaal ook de voorschriften volgen. Dat heeft weinig met geldwolven te maken hoor.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: 4de keer rijexamen en nog gebuisd!

Bericht door bert.covens »

De examinator geeft in zijn uitleg altijd mee: "U mag de bordsteen lichtjes raken, maar u mag er in géén geval OP rijden". Kortom: "OP den borduur" = OP het trottoir, en dat is sowieso gebuisd. Dat is voor élke kandidaat, bij eender welke examinator het geval. En kan trouwens bezwaarlijk perfect genoemd worden. Bij het parkeren, is het net de bedoeling dat je laat zien, dat je kan rekening houden met andere weggebruikers enerzijds, én dat je de lengte en breedte van je voertuig goed kan inschatten anderzijds. Wie dus OP het trottoir terechtkomt, bewijst net dat hij de lengte van zijn wagen onvoldoende kan inschatten. Je mag trouwens perfect 1x herbeginnen, zonder dat het je als fout wordt aangerekend. Goed oefenen, is hier de boodschap.

Verder: 50 in een zone 30, dat zijn er nu éénmaal 20 teveel. Vanaf 15 km/u te snel, is het ook over en out. Over "geldwolven" gesproken, 20 km/u te snel in een zone 30, enig idee wat je dat zoal zou kunnen opleveren als er ineens een FLITS afgaat ? Oa voor je rijbewijs komt er dan de grens van een vervallenverklaring bvb al akelig dichtbij .....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 4de keer rijexamen en nog gebuisd!

Bericht door de rijprof »

Ik ben heel kwaad op het systeem van de rijschool
Rijscholen hebben niets te maken met het vademecum, opgelegd door het ministerie, waaraan de examinatoren zich moeten houden.
Eerlijk gezegd vind ik die voorschriften ook soms wat te zwart/wit en ik kan jou verzekeren, dat vinden veel examinatoren ook, maar ze hebben soms geen keuze. Over de boordsteen is gebuisd, zegt het vademecum.
Veel examinatoren vinden het ook erg dat ze daarom iemand moeten uitstellen.
Veel speelruimte voor nuance is er niet. Dat kennen ze blijkbaar niet in Brussel.
Wanneer een vademecum wordt opgesteld door bureaucraten, blijft er weinig ruimte over voor nuance.

Men had evengoed een vademecum kunnen uitwerken waarbij er een onderscheid kan gemaakt worden tussen, op de schuine rand van de boord (voorbehoud) of op de boord (onvoldoende) of zwaar over de boord (slecht).

Tip: parkeer de volgende keer wat trager, zeker wanneer je in de buurt van de boord komt (licht de rem gebruiken) zodat je, indien je de boord zou raken, je het ook voelt en kunt stoppen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Mariilyn

Re: gebuisd voor rijexamen

Bericht door Mariilyn »

Hallo,
ik ben gebuisd voor mijn praktisch rijexamen en dit voor de 1ste maal.
Ben ik nu verplicht om eerst 6u theorielessen te nemen of mag ik gewoon direct nog eens mijn theorie proberen afleggen.?
Mvg
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: 4de keer rijexamen en nog gebuisd!

Bericht door bert.covens »

Mariilyn schreef:Hallo,
ik ben gebuisd voor mijn praktisch rijexamen en dit voor de 1ste maal.
Ben ik nu verplicht om eerst 6u theorielessen te nemen of mag ik gewoon direct nog eens mijn theorie proberen afleggen.?
Mvg
Als dit je eerste examen was, is er nog geen probleem. Maar ik heb de indruk dat je 1 en ander door elkaar haalt.

Als het om je theorie-examen gaat, moet je na 2 mislukkingen 12 uur theorieles (en géén 6 uur) volgen in een erkende rijschool.

Als het om je praktijkexamen gaat, moet je na twee opéénvolgende mislukkingen 6u praktijklessen (géén theorielessen) volgen in een erkende rijschool.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
sterchele201

Re: 4de keer rijexamen en nog gebuisd!

Bericht door sterchele201 »

bij mij juist het zelfde vlekke loos parkour afgelegd. gebuist vanwegen dieje da voor mij aant zich zaggen was over de weg. en dat ik er achter bleef was verkeerd. ze want volgens haar moest ik er voorbij allemaal zone dikke zever ze vragen precies van knalt is tegen dieje wagen. :?:
Ferre

Re: 4de keer rijexamen en nog gebuisd!

Bericht door Ferre »

Hallo allemaal.
Ik ben nu in totaal ook 4 keer geweest. En ook nog altijd niet geslaagd. Ik ook had vlekkeloos gereden, dit werd ook bevestigd door men instructeur en de examinator. De rede waarom ik buizde was ook door het geen dat ik tijdens het parkeren op de borduur zat. Het is niet dat ik geen ervaring heb met rijden, maar ook de zenuwen en het feit dat het iedere keer een andere auto is dan de mijne. (Ik rijd namelijk met een lichte vracht) in totaal heb ik men voorlopig rijbewijs al meer dan een jaar. En heb ik er nu 32 uur met de rijschool opzitten. Door dat onnozel foutje word het waarschijnlijk 38 uur. Na even discussie met de examinator verloor ik toch men geduld en werd ik daar toch goed kwaad. Want zelf gaf hij toe dat ik goed gereden had, maar zei altijd maar, een regel is een regel wanneer ik steeds maar vroeg wat hij er nu van vond. Uiteindelijk was men instructeur er tussen gekomen en waren we maar vertrokken. Later die dag had ik naar de hoofdexaminator gebeld en men verhaal gedaan. Over het feit hoe je iemand kan buizen over een parkeer fout. Later kreeg ik terug telefoon. Daarin werd men verhaal terug bevestigd . Van hem kreeg ik ook te horen dat het allemaal volgens de regels was gegaan en dat ik dan gebuisd zou moeten zijn. Wanneer ik om zijn mening vroeg wou hij die ook niet uiten. Ik snap maar al tegoed dat die mensen ook maar hun werk doen en dat er regels zijn, maar waar zit toch het begrip en de menselijkheid. Ik kreeg toen te horen dat hij niet bevoegd was voor een beslissing te nemen en dat ik contact moest opnemen goca. Zij zouden dan beslissen of ik toch geslaagd ben, dat ik terug examen mag doen zonder 6 lesuren te moeten volgen of dat ik toch volledig in fout ben. Ik heb dan een aangetekende brief gestuurd en wacht nu op antwoord. Ik ben ook realistisch en weet ook dat het waarschijnlijk het laatste zal zijn. Maar je weet maar nooit. Het geen wat me aan heel deze zaak stoord is dat iedereen die momenteel met deze zaak betrokken is dat ze niet hen persoonlijk gedacht er over willen uiten. Niemand rijd perfect en niemand parkeerde perfect hoeveel van jullie heeft al iemand zien parkeren die toch eens over de borduur zat met zen band en zich dan toch corrigeerde? Ronduit, het is gewoon belachelijk regel of geen regel.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: 4de keer rijexamen en nog gebuisd!

Bericht door Jozef »

Beste Ferre,

Ik begrijp volkomen je ongenoegen, doch wil jou toch graag nog wat toelichting geven.

Examinatoren en de hoofdexaminator staan in een heel andere verhouding tot de overheid dan een rijschoolinstructeur.

Een rijschoolinstructeur kan vrij zeggen wat hij van bepaalde regels vindt. Hij werkt voor een rijschool, en iedereen die aan de voorwaarden voldoet, kan een rijschool opstarten.

Examinatoren daarentegen werken voor een onderneming die gebonden is door de GOCA . De GOCA leeft bij de gratie van het monopolie dat ze van de overheid gekregen heeft om onder meer examens voor het rijbewijs door te voeren. Het is voor een examinator dan ook delicater om te zeggen dat de overheidsregels die hij moet naleven, eigenlijk nergens op trekken.

Je gaat je later nog dikwijls ergeren aan vele andere ongerijmde regels, zoals de overtalrijke zinloze snelheidsbeperkingen. Maar als je ze overtreedt en dat wordt vastgesteld, word je gestraft, hoe zinloos die snelheidsbeperkingen ook mogen zijn. "Dura lex, sed lex" (het is een harde wet, maar het is een wet).

Ja, er rijden inderdaad dikwijls bestuurders tegen of op de borduur. En er worden nog zovele andere fouten gemaakt. Men gaat ervan uit dat, van de 100 mensen die een auto in beweging kunnen brengen, er slechts 20 zijn die er volgens de regels van de kunst kunnen mee rijden.

Tegen een borduur rijden beschouwt men meestal slechts als een schoonheidsfoutje, maar dat is het niet. Meestal leidt dat tot een vervorming van de wielgeometrie (het wiel is niet meer correct uitgelijnd). Die vervorming zie je niet met het blote oog, maar ze heeft wel een nadelige invloed op de wegligging en het remgedrag, en leidt dikwijls ook tot abnormale bandenslijtage.

Je moet maar denken dat je de volgende keer de beste kansen hebt om te slagen, want je kan al goed rijden, je moet alleen nog maar de borduurs met rust laten. :wink:
Wim69

Re: 4de keer rijexamen en nog gebuisd!

Bericht door Wim69 »

Op deze website terechtgekomen omdat ik wat regels wou opfrissen (Heb al 30j rijbewijs, weliswaar praktijkexamen 2 keer moeten doen). Moest ik het praktisch examen opnieuw moeten afleggen, ik zou nu ook gebuisd zijn. Bij het parkeren kies ik altijd een parkeerplaats waar ik recht kan inrijden. Parkeren in de richting van de rijbaan tussen 2 voertuigen doe ik zelden en het lukt me ook zelden om dit goed te doen.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 4de keer rijexamen en nog gebuisd!

Bericht door Inazuma »

Wim69 schreef: 26 mei 2018, 10:53 Parkeren in de richting van de rijbaan tussen 2 voertuigen doe ik zelden en het lukt me ook zelden om dit goed te doen.
Dan moet je dat maar eens terug wat oefenen

Beginnende bestuurders worden verwacht dat rechts én links te kunnen ...
Plaats reactie