4de keer rijexamen en nog gebuisd!

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: 4de keer rijexamen en nog gebuisd!

Bericht door Wouter »

Focus eerst maar op dat examen, in plaats van er al meteen van uit te gaan dat het zal mislukken, dat helpt misschien om kalm te blijven.

Een voorlopig rijbewijs kan je niet verlengen. Wisselen van voorlopig rijbewijs kan wel, binnen de geldigheid van je theorie-examen (3 jaar).
Dus als je een VRB 36M hebt, kan je na minstens 20u rijles bij een erkende rijschool een 18M gaan halen op het gemeentehuis, en dan kan je dus weer 18 maanden verder.
Omgekeerd: als je nu een 18M hebt, dan kan je zonder iets speciaal te moeten doen dit gaan omwisselen voor een 36M op het gemeentehuis, en dan kan je dus weer 3 jaar verder.
Opm: vergeet geen pasfoto's en 9 euro mee te nemen naar het gemeentehuis als je een nieuw VRB gaat aanvragen.

Indien je theorie-examen vervallen is, dan zal je dat inderdaad opnieuw moeten afleggen voor je weer een VRB kan aanvragen.


In eender welk scenario moet je na 2 mislukte pogingen eerst 6u rijles volgen eer je opnieuw praktijkexamen mag afleggen.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
dg1991

Re: 4de keer rijexamen en nog gebuisd!

Bericht door dg1991 »

Wouter schreef:Focus eerst maar op dat examen, in plaats van er al meteen van uit te gaan dat het zal mislukken, dat helpt misschien om kalm te blijven.

Een voorlopig rijbewijs kan je niet verlengen. Wisselen van voorlopig rijbewijs kan wel, binnen de geldigheid van je theorie-examen (3 jaar).
Dus als je een VRB 36M hebt, kan je na minstens 20u rijles bij een erkende rijschool een 18M gaan halen op het gemeentehuis, en dan kan je dus weer 18 maanden verder.

Hey,

ik heb momenteel dat VRB van 36 maanden, maar dat examen vervalt volgende maand, 3 maart. Dus er is geen tijd meer om nog uren te nemen bij de rijschool. En ook om die 6 uren te nemen indien ik gebuisd ben, is er geen tijd meer tussen mijn examen en het einde van mijn VRB.
Dus stel, indien ik woensdag opnieuw gebuisd ben, moet ik dan zoiezo die 6 uren volgen? Want als ik mijn theorie opnieuw moet gaan doen, dan vermoed ik dat ik toch een nieuw voorlopig rijbewijs krijg en dan staan mijn pogingen daar toch niet op of wel?

PS ik ben echt enorm hard in paniek want mijn vader zegt met dat het niet gaat lukken en ook ikzelf voel me zeer onzeker op de weg en vooral wanneer er veel verkeer is, sla ik tilt.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: 4de keer rijexamen en nog gebuisd!

Bericht door Wouter »

Die 6u moet je sowieso volgen. Je mislukte pogingen staan geregistreerd in een computersysteem.

Als je nog zo onzeker bent, dan kan je misschien beter geen examen doen? Opnieuw theorie-examen afleggen + nieuw voorlopig rijbewijs gaan halen zodat je langer kan oefenen kost je 15 + 9 euro (+ 2 pasfoto's). 6u rijles omdat je een 2de keer gebuisd bent kost je al gauw iets van een 350 euro... +36 euro van dat mislukte examen.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: 4de keer rijexamen en nog gebuisd!

Bericht door Benny Stinkens »

dg1991 schreef:
PS ik ben echt enorm hard in paniek want mijn vader zegt met dat het niet gaat lukken en ook ikzelf voel me zeer onzeker op de weg en vooral wanneer er veel verkeer is, sla ik tilt.
Ik wil niet je niet beledigen, maar eerlijk gezegd vraag ik me af wat je gaat doen als je wel slaagt :?:
Want zoals jij het schrijft hebben we dan iemand MET een rijbewijs, die niet kan rijden. :roll:

Ik denk dat de raad van Wouter nog niet zo slecht is:
Zorg eerst dat je kan rijden zonder je onzeker te voelen.
Want je moet het bekijken als een investering in de rest van je leven. :idea:

Je hebt er dus echt niets aan als je wel zou slagen, en dan nog niet in het verkeer veilig kan rijden.
Als je dan vroeg of laat een ongeval krijgt kost het je veel meer dan waar je nu voor vreest.

Leg opnieuw theorie af, zorg voor een nieuw voorlopig rijbewijs, spaar je voorlopig die gedwongen 6 uren, en zorg voor een goede begeleider.
Vanaf het moment dat je jezelf wat zekerder voelt (je voelt je dus klaar voor je examen) ga je gewoon op examen.
Dit is geen garantie dat je dan wel slaagt, het kan nog steeds mis gaan, maar je bent tenminste wel fatsoenlijk voorbereid.
Zowel voor je examen als voor de rest van je leven. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Re: 4de keer rijexamen en nog gebuisd!

Bericht door Gast »

Kosten zo'n lessen echt rond de 350 euro?
Ik kan moeilijk die afspraak afzeggen omdat mijn vader echt eist dat ik dat examen ga doen. Ikzelf zou het al lang afgezegd hebben, maar ik mag dat niet. Ze zeggen dat ik gewoon mijn stress onder controle moet zien te krijgen.
Het lukt mij gewoon niet omdat ik enorm onder stress sta. De druk ligt er op dat ik mijn rijbewijs haal.
Morgenavond ga ik nog eens goed oefenen in Leuven zodat er misschien al een klein beetje stress van me afvalt. Maar als ik het forum hier eens goed lees, dan vrees ik dat ze bij mij veel 'kleine' foutjes gaan zien.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: 4de keer rijexamen en nog gebuisd!

Bericht door bert.covens »

Gast schreef:Kosten zo'n lessen echt rond de 350 euro?


Voor 6 lesuren zal 't inderdaad daarrond schommelen. Voor 20 lesuren mag je eerder rekenen op zo'n 1.100 à 1.200 euro.
Gast schreef:Ik kan moeilijk die afspraak afzeggen omdat mijn vader echt eist dat ik dat examen ga doen.


Waarom EIST hij dat?
Gast schreef:Ikzelf zou het al lang afgezegd hebben, maar ik mag dat niet. Ze zeggen dat ik gewoon mijn stress onder controle moet zien te krijgen. Het lukt mij gewoon niet omdat ik enorm onder stress sta. De druk ligt er op dat ik mijn rijbewijs haal.
Je haalt waarschijnlijk oorzaak en gevolg door elkaar. Een beetje (gezonde) stress of zenuwen, is normaal bij je praktijkexamen. De examinator houdt dan ook rekening met een (beperkt aantal) kleinere foutjes die je hierdoor eventueel zou kunnen maken. Maar er zijn grenzen, natuurlijk.

Meestal, wanneer de stress dermate abnormale proporties aanneemt, geeft dat aan, dat de leerling eigenlijk diep in z'n binnenste ook wel beseft dat hij er niet klaar voor is. Dan heeft het ook geen zin om desondanks toch praktijkexamen te gaan afleggen.
Gast schreef:Morgenavond ga ik nog eens goed oefenen in Leuven zodat er misschien al een klein beetje stress van me afvalt.


Dat kan nooit kwaad, natuurlijk.
Gast schreef:Maar als ik het forum hier eens goed lees, dan vrees ik dat ze bij mij veel 'kleine' foutjes gaan zien.
Niet als je er niet al te veel of geen al te grove maakt.

Vergis ik mij als ik stel dat je een uitsteller bent? Je hebt dit VRB tenslotte toch al 36 maanden eer het vervalt. Als je nu in die periode er nét iets eerder aan gedacht had, om 20 lesuren te volgen dan had je wellicht nog makkelijk tijdig van type VRB kunnen wisselen. Ofwel had je in een eerste instantie genoegen kunnen nemen met iets minder lesuren. Dan had je jezelf de kans gegeven om links of rechts bij te schaven waar nodig, en zat je weer wat op 't goede spoor met het oefenen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 4de keer rijexamen en nog gebuisd!

Bericht door de rijprof »

Mijn mening:
Doe gewoon dat examen en als het lukt, zoveel te beter.
Lukt het niet, geen ramp.
Je bent dan wel verplicht om 6 uur rijschool te volgen en dat kost ongeveer 360 € + 25 inschrijving.
Theorie opnieuw is ook geen ramp. (15 €)

Je bent nu al bijna 3 jaar aan het oefenen.
Als je na 3 jaar oefenen nog niet lukt, is er misschien iets mis met jouw aanpak.
Dan denk ik, eerlijk gezegd, dat je enkele uren rijschool best kunt gebruiken en misschien heb je nog meer dan de minimum verplichte 6 uur nodig.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: 4de keer rijexamen en nog gebuisd!

Bericht door Gast »

Wel, in feite ben ik inderdaad een uitsteller. Ik heb mijn VR wel al 3 jaar, maar eigenlijk ben ik pas sinds december stilletjes beginnen te oefenen. Daarvoor had ik al een paar keren gereden, maar ik had toen echt buikkrampen van de stress. Daarom ook dat dat zo'n beetje 'verwaterd' is.
Mijn vader eist dat omdat ik werk aan het zoeken ben en dan zou een rijbewijs wel handig zijn. Ik word er ook al 21 dit jaar, dus hij vindt dat het hoog tijd is.
Ik wou gewoon dat mijn stress volledig kon verdwijnen, dan kan ik mij echt op mijn examen concentreren. Het parkeren lukt als ik kalm blijf. Keren in een straat zorgt wel voor stress als er iemand staat te wachten.
Ik bedank jullie wel al voor de reacties en hopelijk heb ik die 6 uren niet nodig.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: 4de keer rijexamen en nog gebuisd!

Bericht door Wouter »

Om iets rustiger te worden kan je in de apotheek wel iets krijgen zoals bijvoorbeeld "Sedinal", of "Sedistress". Zonder voorschrift.
Dit zijn plantaardige extracten op basis van de Passiebloem. Jarenlang traditioneel gebruik geeft sterke aanwijzingen dat dit kalmerend werkt (echte harde bewijzen dmv klinische studies zijn er niet).

Kwaad kan het niet, dus het is misschien wel het proberen waard.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Gast

Re: 4de keer rijexamen en nog gebuisd!

Bericht door Gast »

Hey iedereen,

ik wil jullie heel hard bedanken voor de reacties want ik ben vanmorgen mijn rijexamen toch gaan doen en jawel, ik heb mijn rijbewijs in handen!!!

Ik ben supergelukkig, al was het wel maar kantje boordje en was ik er zelf niet echt tevreden over.
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: 4de keer rijexamen en nog gebuisd!

Bericht door wooter »

Geeft maar weer te denken wat voor chauffeurs er op de baan zitten als men uitstellers met amper een maand relevante rijervaring de baan op laat...

Je hebt je rijbewijs, maar het is twijfelachtig of je ook kan autorijden. Ja, je zal de auto op de baan houden, maar heb je ook alle bewegingen van het verkeer rondom je gezien?

Mah bon, proficiat, en doe eerst maar wat meer ervaring op. Nu uit schrik de auto aan de kant laten staan voor enkel de écht nodige ritten wilt zeggen dat je de opgedane kennis en ervaring gaat verliezen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 4de keer rijexamen en nog gebuisd!

Bericht door de rijprof »

Juist voldoende is een teken dat je basis OK is, zodat je veilig de baan op kunt.
Tracht die basis te vervolmaken en hou het heel veilig.
Proficiat.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
nora

Re: 4de keer rijexamen en nog gebuisd!

Bericht door nora »

ik ben ook een uitsteller en heb nog een jaar tijd om examen af te leggen
jenik
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mar 2013, 00:20

Re: 4de keer rijexamen en nog gebuisd!

Bericht door jenik »

Vandaag heb dit examen in Alken gehad. Er was een vrouwelijke examinator en ik dacht dat ik wel geslaagd was. Helaas heeft ze me gezegd dat ik gebuisd ben en ik was toen geschokkeerd. Ik had toch goed gereden, geloof ik. Maar op dat moment was ik echt kwaad en ik hab zware discussie gehad met haar. Zij was ook kwaad op mij. Ik heb met de hoofdexaminator gesproken en hij zei dat ik verhaalprocude kan starten. Ik geloof niet dat het gaat lukken en daarom ga ik een rijschool vinden voor nog een keer ongeveer 500 euro te betalen. Ik heb een vraag. Aangezien ik met deze vrouw discussie gehad heb, wil ik niet meer met haar examen afleggen. Ik wil niet onder de psychologische indruk rijden.

Is het mogelijk om te eisen dat ik met een andere examinator het examan afleg, als de volgende keer dezelfde vrouw als examinator optreedt ?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 4de keer rijexamen en nog gebuisd!

Bericht door de rijprof »

Je kan het vragen. Normaal houdt men er wel rekening mee.

Wat waren jouw fouten? Misschien kunnen we jou wat tips geven.
Kijk ook eens op http://www.derijprof.be" target="_blank
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie