Vragen over praktijkexamen en begeleider

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Jonut
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 sep 2011, 10:29

Vragen over praktijkexamen en begeleider

Bericht door Jonut »

1. Ik wil binnenkort mijn praktijkexamen afleggen maar ik weet niet waar ik dat moet doen. Ik heb een voorlopige rijbewijs van 36 maanden met begeleider en ik woon in Holsbeek.

2. Als je dat examen dan gaat afleggen, wie zit er dan mee in de auto, wie beoordeelt u? Is het alleen de begeleider waarmee je hebt geoefend of ook iemand van de rijschool. Kost dat dan ook meer als er iemand van de rijschool meekomt? Ik heb leren rijden met mijn vader en ik ga mijn examen met mijn eigen auto doen maar ik heb ook ergens gelezen dat het ook gaat met een auto van de rijschool?! Of hoe zit dat?
qbertq
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:33
Locatie: Antwerpen

Re: Vragen over praktijkexamen en begeleider

Bericht door qbertq »

Ik denk dat de mensen van deze site alles mooi en begrijpelijk hebben samengevat.
Je moet natuurlijk de moeite doen om het te willen lezen.
Maak een afspraak bij een het examencentrum van jou omgeving.
Zorg dat alle papieren in orde zijn van jou en je begeleider.(voorlopig rijbewijs, ID kaart, rijbewijs, ID kaart, betalingsbewijs)
Zorg dat de autopapieren in orde zijn.(verzekering, keuring, enz)
Zorg dat de auto in orde is(proper, bandenspanning, brandstof, extra spiegel, L)(radio uit).
Goed deze site lezen en doen wat ze schrijven.
en hop fris en op tijd naar het examencentrum.
wat kan er nog mis gaan.
Griaß Euch die Madeln, Servas die Buam!
Jonut
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 sep 2011, 10:29

Re: Vragen over praktijkexamen en begeleider

Bericht door Jonut »

qbertq schreef:Ik denk dat de mensen van deze site alles mooi en begrijpelijk hebben samengevat.
Je moet natuurlijk de moeite doen om het te willen lezen.
Maak een afspraak bij een het examencentrum van jou omgeving.
Zorg dat alle papieren in orde zijn van jou en je begeleider.(voorlopig rijbewijs, ID kaart, rijbewijs, ID kaart, betalingsbewijs)
Zorg dat de autopapieren in orde zijn.(verzekering, keuring, enz)
Zorg dat de auto in orde is(proper, bandenspanning, brandstof, extra spiegel, L)(radio uit).
Goed deze site lezen en doen wat ze schrijven.
en hop fris en op tijd naar het examencentrum.
wat kan er nog mis gaan.
Dat weet ik allemaal al maar ik weet niet welk examen centrum in mijn buurt is. Ik vroeg toch niet wat ik nodig heb bij het examen maar wie er allemaal bij mij in de auto zit bij het examen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Vragen over praktijkexamen en begeleider

Bericht door Benny Stinkens »

Ga even naar de site en klik daar op "praktijk"
Op deze pagina staat onderaan rechts "examencentra" (ook op klikken dus)
Dan heb je alle adressen en kan je dus het adres dicht bij Holsbeek vinden.

Jij kan dus met een begeleider gaan (jou vader bv) dan zitten in de auto:
jij, je begeleider en een examinator (deze heeft niets met een rijschool te maken)
Dit is dan met je eigen auto.

Je kan ook met de rijschool gaan, dan zitten in de auto:
jij, een rijschoolinstructeur en een examinator.
De examinator neemt je examen af en heeft niets met een rijschool te maken, de instructeur is dan je begeleider en papa gaat niet mee

Dit gebeurd dan met een auto van de rijschool en kost ongeveer de prijs van 2 lesuren (rond de 120 euro dus)
Deze kan je dus gemakkelijk besparen als je gewoon met je eigen voertuig en je eigen begeleider gaat.

Veel succes :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jonut
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 sep 2011, 10:29

Re: Vragen over praktijkexamen en begeleider

Bericht door Jonut »

Bedankt, dat is het antwoord dat ik zocht, ik was even verward :)
Dan heb ik nog een vraagje: Als je bijvoorbeeld ergens stilstaat (kruispunt) en je wilt terug vertrekken, mag je dan met 1 hand de bocht nemen en met de andere ondertussen al in 2de versnelling doen? Of moet je eerst de bocht nemen met beide handen en daarna pas in 2de doen. Bijvoorbeeld als je stil staat voor een rotonde en dan erop rijdt, mag je dan terwijl je op de rotonde bent schakelen naar 2de??
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Vragen over praktijkexamen en begeleider

Bericht door Benny Stinkens »

Zolang dat dit vlotjes gebeurd mag je gerust naar 2de schakelen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jonut
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 sep 2011, 10:29

Re: Vragen over praktijkexamen en begeleider

Bericht door Jonut »

Ok dan ben ik helemaal klaar voor mijn examen, bedankt voor de antwoorden!
Plaats reactie