zonder rijschool / tips voor (toekomstige) begeleiders!

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
gast1960

zonder rijschool / tips voor (toekomstige) begeleiders!

Bericht door gast1960 »

Hier wat tips om te leren rijden met vrije begeleiding.

Vast is met de rijschool beter want professioneel en zo, maar als alleenstaande moeder met 5 kinderen is het niet evident om voor allemaal de rijlessen te betalen... Ik ben dus HEEL blij dat het nog op deze manier kan.

Ik heb ondertussen reeds 3 van de 5 aan hun rijbewijs geholpen, en ze waren alle drie telkens van de eerste maal geslaagd en ook zonder noemenswaardige opmerkingen.

Iemand leren rijden doe je niet "zomaar even". Het is een taak met veel verantwoordelijkheid.

Als begeleider is het héél belangrijk om je eigen rijstijl in vraag te stellen en te toetsen.

Ik heb dan misschien wel meer dan 30 jaar mijn rijbewijs, maar ik heb het praktijkboek gedownload en samen met mijn kinderen grondig doorgenomen!

Ik heb me de verkeersregels opnieuw eigen gemaakt (en praktisch examen afgelegd hier op de site :wink: )

Ik ben heel vaak hier komen lezen en heb vooral veel geleerd uit de situaties waarin het op het eerste zicht niet duidelijk is wat correct is.

Je mag als begeleider ook NOOIT denken "ik heb zoveel jaar mijn rijbewijs, ik weet het wel allemaal".

Het is héél belangrijk véél te gaan rijden. Dat is natuurlijk heel tijdrovend omdat je er altijd bij moet zijn, maar het is niet anders. Ik heb mijn kinderen verplicht te rijden onder alle weersomstandigheden, op elk uur van de dag (of nacht), spitsuur, stad, onbekende buurten (vind ik heel belangrijk!), autosnelwegen, ... zodat ze dat ook allemaal in hun eentje durven én kunnen.

Het is als begeleider ook niet slecht voor jezelf een schema op te stellen van wat leerlingen vaak fout doen / te weinig doen, ... en daar extra aandacht aan te besteden. Ik had een systeem waarbij ik regelmatig extra aandacht besteedde aan bv spiegels kijken, en dat een héle lange rit aan een stuk, telkens om de zoveel seconden herhalen "spiegel" tot het bij hen een automatisme geworden was. Een andere keer dan de juiste remtechniek, telkens opnieuw herhalen, of "fietsers", of parkeren. En zo elk aandachtspunt waarvan ik vond dat ze er nood aan hadden. En dat was bij elk kind weer anders.

Leer hen ook vooral KIJKEN. Daar heb ik heel veel nadruk op gelegd: ALTIJD kijken! Als je voor een rood licht staat bv. dan kan je al de hele verkeerssituatie rondom dat kruispunt in je opnemen en de mogelijke knelpunten inschatten. Leer hen ook in de verte kijken, verder dan de auto voor hen.

Wees als begeleider ook niet te snel tevreden! Je MOET streng zijn! Die ritjes met de kinderen waren vaak niet "leuk", omdat ik telkens weer opmerkingen maakte over wat ze fout deden, maar het kan gewoon niet anders!
Op het examen bleek telkens dat ik strenger was geweest dan de examinator, maar beter zo dan omgekeerd, toch?

Ik ben altijd begonnen op een soort privéterrein, waar ze starten, stoppen, vertrekken, manoeuvreren leerden, tot ze dat perfect onder de knie hadden. Eerder kwamen ze van mij niet op de openbare weg. En dat kon soms een paar weken duren... En dan opbouwen: rustige wegen, simpele kruispunten, en zo steeds moeilijkere en drukkere wegen (evident natuurlijk).

Ik liet hen ook bewust de moeilijkste dingen doen in een bepaalde situatie, merkte bij mezelf dat ik soms neigde naar het makkelijke, maar dat moet je dus als begeleider bij jezelf écht tegengaan. Uren zijn we in de stad gaan rijden, alle mogelijke straten van alle mogelijke kanten, de moeilijkste kruispunten, ..

In het begin maakte ik heel vaak opmerkingen, was bijna voortdurend aan het uitleggen, en naargelang je leerling beter begint te rijden worden de opmerkingen minder.

Het is ook goed om regelmatig positieve opmerkingen te maken over wat ze wél al goed doen of als ze een moeilijke situatie correct hebben ingeschat en opgelost. Dat is héél belangrijk, dat geeft hen ook zelfvertrouwen.

Vlak voor het einde simuleerde ik ook een paar keer een echt examen (alleen de weg aangeven) en hield ik bij wat ze verkeerd deden.

Ook nuttig is als je leerling zelf niet rijdt, maar meerijdt, hem aanmoedigen de verkeerssituatie in het oog te houden, kijken naar wat andere weggebruikers doen, en daar regelmatig over praten.

Het is een klus die niet te onderschatten is, iemand leren rijden, er komt zoveel bij kijken... maar als het dan lukt geeft het ook wel heel veel voldoening!

Succes aan alle begeleiders (en aan de leerlingen ook natuurlijk :wink: ) !!
Lieve
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 okt 2007, 16:43
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: zonder rijschool / tips voor (toekomstige) begeleiders!

Bericht door Lieve »

:D Ik herken hier veel van.
Ben ook aan mijn 3de zoon rijles aan het geven. Eerste 2 ook van de eerste keer geslaagd en alles hier gelezen en nagevraagd...
Alleen dat 's nachts rijden... :roll: nee (dat màg zelfs niet).

'k Moet zeggen dat het me nu moeilijker afgaat dan de vorige twee.
Hij doet het nochtans goed.
We doen ons best
en hopelijk weer van de eerste keer geslaagd, maar eerst nog vele maanden oefenen.
groetjes, Lieve
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: zonder rijschool / tips voor (toekomstige) begeleiders!

Bericht door de rijprof »

Lieve schreef:Alleen dat 's nachts rijden... :roll: nee (dat màg zelfs niet).
Toch wel.
Een L-bestuurder mag niet rijden in de weekendnachten (vr, za, zo) en ook niet op feestdagen en de vooravond van een feestdag tussen 22 u. en 6 u.
Voor de rest mag je 's nachts rijden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: zonder rijschool / tips voor (toekomstige) begeleiders!

Bericht door GRO »

@gast1960

Ik hoop dat veel begeleiders je tekst lezen.
Ik zal hem ook, als je geen bezwaar hebt, in de volgende editie van ons praktijkboek opnemen.
Lieve
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 okt 2007, 16:43
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: zonder rijschool / tips voor (toekomstige) begeleiders!

Bericht door Lieve »

de rijprof schreef:
Lieve schreef:Alleen dat 's nachts rijden... :roll: nee (dat màg zelfs niet).
Toch wel.
Een L-bestuurder mag niet rijden in de weekendnachten (vr, za, zo) en ook niet op feestdagen en de vooravond van een feestdag tussen 22 u. en 6 u.
Voor de rest mag je 's nachts rijden.
oeps :oops: ja inderdaad. Bedankt voor de correctie.
groetjes, Lieve
gast1960

Re: zonder rijschool / tips voor (toekomstige) begeleiders!

Bericht door gast1960 »

@GRO: geen probleem hoor! ( voel me zelfs een klein beetje vereerd 8) ) Hopelijk hebben veel mensen er iets aan!

Vraag me altijd af hoe professionele instructeurs het aanpakken... Soms denk ik zelfs stiekem: "zal ik zelf eens een uurtje les nemen". :wink:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: zonder rijschool / tips voor (toekomstige) begeleiders!

Bericht door de rijprof »

Vraag me altijd af hoe professionele instructeurs het aanpakken... Soms denk ik zelfs stiekem: "zal ik zelf eens een uurtje les nemen". :wink:
Als jouw leerling les neem bij de rijschool, mag de begeleider ook wel eens meerijden.
Dat kan ook leerrijk zijn voor de begeleider die dan later de leerling, hopelijk in de goede richting, zal begeleiden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
qbertq
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:33
Locatie: Antwerpen

Re: zonder rijschool / tips voor (toekomstige) begeleiders!

Bericht door qbertq »

Een slimme moeder om hier wat bij te leren.
Dat moesten er veel meer doen.
Vooral diegene die al heel lang hun rijbewijs hebben loont het de moeite om wat bij te schaven en op te frissen.
Ik heb via dit forum ook al successen geboekt nog ene te gaan , maar hij heeft er geen zin in.

Ik heb het nog geschreven dit forum moesten ze op veel plaatsen onder de aandacht brengen.

mvg
Griaß Euch die Madeln, Servas die Buam!
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: zonder rijschool / tips voor (toekomstige) begeleiders!

Bericht door GRO »

Dank U qbertq voor wat u schrijft. Het doet de moderators steeds een plezier wanneer we lezen dat we bezoekers van de site en het forum hebben kunnen helpen.
qbertq
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:33
Locatie: Antwerpen

Re: zonder rijschool / tips voor (toekomstige) begeleiders!

Bericht door qbertq »

En ondertussen zijn we terug vertrokken mijn oudste zoon heeft de moed terug bij elkaar geraapt om opnieuw te starten met zijn rijbewijs B.
Vorige week heb ik een nieuwe code aangevraagd, de verzekering ingelicht en alle documenten nagekeken.
De afspraak is zo , als ik het niet goed kan overbrengen gaat hij naar de rijschool.

mvg
Griaß Euch die Madeln, Servas die Buam!
gast1960

Re: zonder rijschool / tips voor (toekomstige) begeleiders!

Bericht door gast1960 »

Binnenkort kan ik ook beginnen met mijn 2 jongsten. Ze worden morgen 17 en gaan weldra hun theoretisch examen afleggen.

Ik kijk er al naar uit (niet!)
elfje 8

Re: zonder rijschool / tips voor (toekomstige) begeleiders!

Bericht door elfje 8 »

Tof geschreven ! Ik ga de uitdaging ook aan om mijn nichtje te leren rijden en was op zoek naar de oefeningen die ze zeker moeten kunnen maar ik heb veel aan uw tips! Bedankt! :D
Plaats reactie