eisen examenvoertuig en aanhangwagen rijbewijs BE

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Kristoff
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 jun 2011, 17:56

eisen examenvoertuig en aanhangwagen rijbewijs BE

Bericht door Kristoff »

Hallo

Ik heb vandaag mijn voorlopige rijbewijs BE afgehaald bij de gemeente en ook direct al een afspraak gemaakt voor een praktisch examen, die vastligt op 13 juli.

Nu zit ik echter met enkele onduidelijkheden over de vereisten voor voertuig en aanhangwagen. In de brochure van GOCA staat:
Voertuigen voor de eerste maal ingeschreven vóór 05/09/2005
U legt het praktijkexamen af aan boord van een samenstel bestaande uit een vierwielig voertuig van de categorie B en een aanhangwagen. De M.T.M. van het samenstel moet groter zijn dan 3500kg en/of de M.T.M. van de aanhangwagen moet groter zijn dan de ledige massa van het trekkend voertuig. Het samenstel moet een lengte hebben van minimum 9 meter.

- Het trekkend voertuig moet voldoen aan volgende voorwaarden:
- voorzien zijn van een cabine;
- uitgerust zijn met 4 wielen en ten minste 3 plaatsen;
- uitgerust zijn met veiligheidsgordels;
- een snelheid van minimum 100 km/u kunnen halen op een horizontale weg.
- De aanhangwagen moet voldoen aan volgende voorwaarden:
- de M.T.M. moet minimum 1000 kg bedragen;
- voorzien zijn van een gesloten koetswerk of huif;

- de kast van de aanhangwagen moet ten minste 1,6 m breed zijn en ten
minste 1,5 m hoog zijn, berekend vanaf de grond.
Mijn wagen (Renault Modus) is voor het eerst ingeschreven in februari 2005 dus valt onder deze bepalingen. De lengte van mijn wagen is 3,79m , maar volgens de brochure moet de lengte van het samenstel 9m zijn. Moet ik dan een aanhangwagen zoeken met een lengte van minstens 5,21m??

Ik wou een aanhangwagen huren aangezien ik er zelf geen heb. Na contact met een verhuurbedrijf zeiden zij dat ze één aanhangwagen in hun assortiment hebben die voldoet aan de examen-eisen:
aanhangwagen 2-as 2,0 T met zeil
Dubbelas aanhangwagen 2 T met zeil, lengte: 290 cm, breedte: 130 cm, nuttige hoogte: 145 cm, transporthoogte: 210 cm.
Zoals jullie zien is de lengte van de aanhangwagen 'maar' 290cm en ook de gewenste hoogte van 1,5m (of telt hier de transporthoogte?) en de vereiste breedte van 1,6m worden niet bereikt. Voldoet deze aanhangwagen of niet?

Alvast bedankt voor de hulp!
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: eisen examenvoertuig en aanhangwagen rijbewijs BE

Bericht door Inazuma »

Je haalt de uitzonderingsregel aan.

De algemene regel is :

http://wegcode.be/secties/kb/kb-230398/641#art38p4" target="_blank

Artikel 38
§4. De kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie B + E legt het praktische examen af met een samenstel bestaande uit een voertuig van de categorie B, dat beantwoordt aan de voorwaarden gesteld in § 3, en een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van ten minste 1.000 kg en met een lengte van ten minste 9 m, en dat niet onder de categorie B valt en op een horizontale weg een snelheid van ten minste 100 km/u bereikt.

De laadruimte van de aanhangwagen moet bestaan uit een gesloten opbouw die ten minste even breed en hoog is als het trekkende voertuig. De gesloten opbouw mag ook lichtjes minder breed zijn dan het trekkende voertuig, zolang het zicht naar achteren alleen door middel van de buitenspiegels van het trekkende voertuig mogelijk is.

De feitelijke totale massa van de aanhangwagen moet minimaal 800 kg bedragen.

De eventuele lading mag niet bestaan uit ADR producten, noch uit levende dieren of uit producten die misselijkheid veroorzaken. De lading moet degelijk vastgemaakt zijn. De examinator kan, zo nodig, overgaan tot een weging van het samenstel.


Dat kan helpen met de breedte, maar niet met de lengte, die ook hier minstens 9m moet zijn.

De afmetingen zijn meer dan waarschijnlijk de nuttige afmetingen van de laadruimte.
Een AHW van 2T MTM gaat meestal wel langer zijn dan 3m, dissel inbegrepen.
Kristoff
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 jun 2011, 17:56

Re: eisen examenvoertuig en aanhangwagen rijbewijs BE

Bericht door Kristoff »

Dus, begrijp ik u nu goed en is deze combinatie voertuig-aanhangwagen goed? Trouwens: MTM 2T, dan is een lading toch niet meer nodig neem ik aan?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: eisen examenvoertuig en aanhangwagen rijbewijs BE

Bericht door Inazuma »

Kristoff schreef:Dus, begrijp ik u nu goed en is deze combinatie voertuig-aanhangwagen goed?
Ik weet niet hoe hoog / breed uw auto en de opbouw van de aanhanger zijn.
Dat moet u zelf bekijken / nameten.

Bij de algemene regel moet je niet naar de B x H afmetingen kijken die opgegeven zijn in de uitzondering, als de opbouw maar ongeveer zo breed en hoog is als de auto.
Maar zit je wel met de minimum 800 kg effectief gewicht.

Trouwens: MTM 2T, dan is een lading toch niet meer nodig neem ik aan?
Hangt af van het effectieve gewicht van de aanhanger.
Dat moet minstens 800kg zijn onder de algemene regel.
Als je dat haalt zonder lading is dat OK, maar ik vermoed niet dat je met een lege goederen aanhangwagen aan 800kg gaat komen.

Onder de uitzondering valt die minimale 800 kg weg, maar zit je weer met de afmetingen B en H.


De lengte moet altijd minstens 9m zijn.
Met de korte Modus kan dat wel eens een probleem opleveren.
Je gaat dus moeten uitkijken naar een vrij lange aanhangwagen.
Kristoff
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 jun 2011, 17:56

Re: eisen examenvoertuig en aanhangwagen rijbewijs BE

Bericht door Kristoff »

Dank u voor uw antwoorden!
Kristoff
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 jun 2011, 17:56

Re: eisen examenvoertuig en aanhangwagen rijbewijs BE

Bericht door Kristoff »

Hallo,

Sorry maar ik heb nog een paar vraagjes :) :

Ondertussen heb ik een andere aanhangwagen gevonden die in totaal (inclusief dissel) 5m30 lang is, dit gecombineerd met de 3m79 van mijn wagen, komt mooi boven de 9m uit. Dat probleem is dus van de baan...

Dit zijn de gegevens van de aanhangwagen in kwestie:
laadruimte 400x180x210 cm
laadvloerh. 50 cm
totale lengte 530 cm
totale breedte 227 cm
eigen gewicht 1.000 kg
m.t.m. 2.000 kg
laadvermogen 1.000 kg
1) Zijn eigen gewicht is 1000kg, hetgeen ook het vereiste minimumgewicht is op het examen, MAAR mijn voertuig heeft volgens het boekje een toegelaten sleepmassa van 900kg.
Gaan ze daar moeilijk over doen op het examen?

2) Klopt het ook dat ik caravanspiegels moet voorzien (alleen rechts heb ik ergens gehoord, maar dan rij ik liever met beide kanten)?

3) De L moet enkel op de aanhangwagen hangen? Want ik lees in uitleg omtrent het rijbewijs BE altijd "op het voertuig", maar waarom zou je een L op de auto hangen, dit kan je enerzijds niet zien door de aanhangwagen, en anderzijds heb je toch al een rijbewijs voor de auto.

4) Mijn broer is een tijd terug zijn rijexamen gaan doen en kreeg een opmerking over zijn remtechniek, nu voor mij is het reeds vijf jaar geleden, dus weet ik niet meer hoe ze het mij geleerd hebben:
- eerst remmen en dan terugschakelen
- eerst tijdig terugschakelen en (indien nodig) bijremmen (zo doe ik het, maar volgens mijn broer deed hij dat ook en dat werd afgekeurd)

5) Op het examen moet je inparkeren met je auto alleen om de aanhangwagen terug aan te hangen, moet dit ook zoals op het oorspronkelijke rijexamen B, of mag het door een arm over de passagierszetel te gooien en uit het raam te kijken?

6) Om bij de oefening met het laaddok te weten of je nog veel afstand hebt, mag je uitstappen, maar staat daar een limiet op of mag je uitstappen zo vaak je wil?


Alvast bedankt voor de antwoorden!


Edit: Op de vraag mbt de remtechniek heb ik al een antwoord gevonden op het forum hier, blijkbaar doe ik het fout. Dat wordt weer even aangewennen tegen dat examen dan. :-)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: eisen examenvoertuig en aanhangwagen rijbewijs BE

Bericht door bert.covens »

Kristoff schreef: Zijn eigen gewicht is 1000kg, hetgeen ook het vereiste minimumgewicht is op het examen, MAAR mijn voertuig heeft volgens het boekje een toegelaten sleepmassa van 900kg.
Gaan ze daar moeilijk over doen op het examen?
Ik ben bang van wel.

Zelfs leeg, mag je die aanhangwagen niet trekken met die auto. De aanhangwagen zit er leeg al 100 kg erover.
Kristoff schreef: 3) De L moet enkel op de aanhangwagen hangen? Want ik lees in uitleg omtrent het rijbewijs BE altijd "op het voertuig", maar waarom zou je een L op de auto hangen, dit kan je enerzijds niet zien door de aanhangwagen, en anderzijds heb je toch al een rijbewijs voor de auto.
Een aanhangwagen, is ook een voertuig. Weliswaar ééntje dat gebouwd is om getrokken te worden door een ander voertuig.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Kristoff
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 jun 2011, 17:56

Re: eisen examenvoertuig en aanhangwagen rijbewijs BE

Bericht door Kristoff »

bert.covens schreef:
Kristoff schreef: Zijn eigen gewicht is 1000kg, hetgeen ook het vereiste minimumgewicht is op het examen, MAAR mijn voertuig heeft volgens het boekje een toegelaten sleepmassa van 900kg.
Gaan ze daar moeilijk over doen op het examen?
Ik ben bang van wel.

Zelfs leeg, mag je die aanhangwagen niet trekken met die auto. De aanhangwagen zit er leeg al 100 kg erover.
Oké, op zoek naar een wagen die ik kan lenen dan maar. En ik die dacht "eventjes" dat voorlopig rijbewijs te gaan halen en een (of meerdere) examens te gaan afleggen. :lol:
Bedankt voor uw antwoord.
Kristoff
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 jun 2011, 17:56

Re: eisen examenvoertuig en aanhangwagen rijbewijs BE

Bericht door Kristoff »

Na een discussie met mijn schoonvader:

Wagen weegt leeg 1436kg, maximale trekgewicht van de wagen is 1500kg.
De aanhangwagen weegt leeg 1100kg en MTM 3500kg.

Is dit een toegelaten examencombinatie?


Edit: als ik het goed heb opgezocht inderdaad niet. Wat een moeite om een auto en aanhanger te vinden die op het examen kunnen gebruikt worden zeg...
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: eisen examenvoertuig en aanhangwagen rijbewijs BE

Bericht door Inazuma »

Kristoff schreef: Wagen weegt leeg 1436kg, maximale trekgewicht van de wagen is 1500kg.
De aanhangwagen weegt leeg 1100kg en MTM 3500kg.
De wagen mag die aanhangwagen trekken (met hoogstens 400kg lading)
Is dit een toegelaten examencombinatie?
Als de lengte van de sleep OK is (> 9m) en de AHW "dicht" is, volgens mij wel hoor.

MTM sleep is zeker boven 3500 kg.
Trekker mag de AHW trekken
AHW zit boven de minimale 800 kg die nodig is op het examen.

Edit: als ik het goed heb opgezocht inderdaad niet. Wat een moeite om een auto en aanhanger te vinden die op het examen kunnen gebruikt worden zeg...
Waarom is dat volgens jou niet OK ?
Shana

Re: eisen examenvoertuig en aanhangwagen rijbewijs BE

Bericht door Shana »

Kristoff,

Waar ga jij die aanhangwagen huren?
Plaats reactie