Praktisch examen afgelegd: enkele vraagjes + tips

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Praktisch examen afgelegd: enkele vraagjes + tips

Bericht door de rijprof »

Nina schreef: 30 okt 2017, 21:54 Examinator heeft altijd gelijk :lol: :lol: :lol:
Alles wat hij zegt is correct, je moet gewoon aanvaarden :lol: Niks aan te doen
Wees eens wat concreter? Wat is er gebeurd? Wat is er gezegd?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Praktisch examen afgelegd: enkele vraagjes + tips

Bericht door Jozef »

Nina schreef: 30 okt 2017, 21:54 Examinator heeft altijd gelijk :lol: :lol: :lol:
Alles wat hij zegt is correct, je moet gewoon aanvaarden :lol: Niks aan te doen
Neen, dat is zeker niet waar. Een examinator is ook maar een mens en kan zich vertissen. Het is daarom dat er procedures bestaan voor het geval hij ongelijk heeft.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Praktisch examen afgelegd: enkele vraagjes + tips

Bericht door Jozef »

bert.covens schreef: 21 mei 2011, 23:55 Doordat jij mee aansloot in de file, blokkeerde je het kruispunt. Doordat jij daar staat, kan bvb een tegenligger die straat niet meer links indraaien. Anderzijds, kan een bestuurder die straat niet meer uitrijden om linksaf te slaan.
En dat kan mensenlevens kosten als het gaat om een prioritair voertuig (politie, ambulance, brandweer) dat niet door kan.

Besef je wat je op je geweten had kunnen hebben?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Praktisch examen afgelegd: enkele vraagjes + tips

Bericht door Jozef »

Benny Stinkens schreef: 28 mei 2011, 17:36 De gulden regel die ik mee geef aan mijn leerlingen is:
Rij nooit een kruispunt op als je niet zeker bent dat je er ook vanaf kunt. :idea:
Dat zou ik niet doen, Benny.

Ten eerste is het hoegenaamd niet wat de wegcode voorschrijft.
14.2. Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.
Er zijn dus twee voorwaarden waaraan moet voldaan zijn om een kruispunt niet te mogen oprijden:
  1. het moet waarschijnlijk zijn dat je op het kruispunt zou moeten stoppen. Als dat niet waarschijnlijk is, mag je dus het kruispunt oprijden, ook al is het niet zeker dat je er niet zult moeten stoppen.
    EN
  2. door op het kruispunt te stoppen zou je het dwarsverkeer hinderen of beletten.
Ten tweede kan het tot een overtreding leiden die mensenlevens kan kosten.

Stel dat je linksaf wil slaan. Op de weg die je wil inslaan, staat een file stil, maar er is nog 6 meter vrij achter het laatste voertuig. Het is dus niet waarschijnlijk dat je op het kruispunt zult moeten stoppen.

"Ha neen", zeg jij, "ik sla niet af, want ik ben niet zeker dat ik op het kruispunt niet zal moeten stoppen. Want stel dat die laatste wagen van die file 4 meter achteruit rijdt om iemand uit een parkeerplaats te laten vertrekken. Dan heb ik maar 2 meter meer en sta ik dus nog voor een stuk op het kruispunt."

Maar die wagen rijdt niet achteruit. Intussen bega je wel de overtreding om het verkeer achter jou nodeloos te beletten. Misschien staat daar een prioritair voertuig tussen, dat door jouw beslissing niet tijdig ter plaatse geraakt.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Praktisch examen afgelegd: enkele vraagjes + tips

Bericht door Benny Stinkens »

@ Jozef,
ik weet dat mijn woordkeuze niet perfect was. :oops:
Ik heb namelijk ook geschreven:
als je niet zeker bent dat je er ook vanaf kunt.
Dit wetende dat je er 99% altijd vanaf kunt.
Stel dat er een kettingbotsing ontstaat en het duurt 3 dagen eer ze me er af takelen dan kan ik er nog steeds vanaf. :mrgreen:

Wat ik bedoelde was inderdaad in de zin van art 14.2. :idea:
In een praktijkles heb je echter op zo een moment niet de tijd om art 14.2. te gaan verwoorden.
Je kan daar ook niet dingen gaan bij fantaseren in de zin van "stel dat"

Toen ik dit dus geschreven heb stond ik in mijn gedachten op een bepaald kruispunt.
Waar je op dat moment moet handelen met de info die je dan op dit moment hebt.
Ik had inderdaad moeten weten dat ik hier op het forum veel meer tijd heb om art 14.2. te verwoorden.

Ik heb het topic "vragen en info i.v.m. de praktijk" altijd al een delicaat topic gevonden.
De vraagsteller zit met een praktijksituatie in zijn hoofd.
De persoon die antwoord zit met een andere praktijksituatie in zijn hoofd. (zo gelijkwaardig mogelijk maar toch meestal op een andere plaats)
En dan moet je er een theoretisch antwoord op gaan geven. :idea:
Als we dan ook nog gaan beginnen met "stel dat" dan word het nog moeilijker.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Praktisch examen afgelegd: enkele vraagjes + tips

Bericht door Jozef »

@ Benny:

Mijn posting was niet als kritiek bedoeld hoor. Het is inderdaad zo dat we hier op het forum wat dieper op sommige aspecten kunnen ingaan.

Wel vond ik het belangrijk erop te wijzen dat het blokkeren van een kruispunt zware gevolgen kan hebben als daardoor prioritaire voertuigen opgehouden worden.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Praktisch examen afgelegd: enkele vraagjes + tips

Bericht door Benny Stinkens »

Ik weet dat je het niet als kritiek bedoelde.
Wat je schreef is trouwens ook waar.
Jozef schreef: Wel vond ik het belangrijk erop te wijzen dat het blokkeren van een kruispunt zware gevolgen kan hebben als daardoor prioritaire voertuigen opgehouden worden.
Klopt, maar hier kan je alle kanten mee uit. :idea:
Ga je het kruispunt niet op kan je het prioritair voertuig achter je hinderen.
Ga je er wel op maar je kan niet verder o.w.v. dwars verkeer zit je met hetzelfde resultaat.

Gepast reageren op prioritaire voertuigen kan je alleen maar als je ze tijdig bemerkt.
Wetende van welke richting ze komen (achter je, voor je of links of rechts van je)
Nog beter maar soms moeilijker, wetende waar ze naar toe willen/moeten.
Jozef schreef: Het is inderdaad zo dat we hier op het forum wat dieper op sommige aspecten kunnen ingaan.
Ik zal nog een mooi voorbeeldje geven.

Ik heb het al meegemaakt dat ik op een druk kruispunt stond en ergens een prioritair voertuig hoorde.
Het zicht o.w.v. hoge gebouwen en druk verkeer zorgde op dit moment dat je het alleen maar hoorde zonder het te zien.
Je zit met een leerling die lichtjes in paniek slaat omdat hij de eerste keer in zo in situatie terecht komt en denkt dat hij niet opgelost krijgt.
(ze vergeten dan wel eens dat de instructeur eigenlijk nog steeds de controle kan hebben)
Je zit met het verkeer rond je, wat eigenlijk al wat meer ervaring met zo een situaties zouden kunnen hebben.
Maar de meeste reageren zoals een kip zonder kop. :(

Op zo een moment ga ik geen art 14 uitleggen. :wink:
Zo vlug mogelijk achterhalen van waar dat prioritair voertuig nu eigenlijk komt en proberen in te schatten waar het naar toe wil.
Zo vlug mogelijk je leerling gerust stellen en de controle van het voertuig niet meer aan hem laten. (in de meeste gevallen)
Dan nog heel goed opletten op wat de kippen zonder kop er van bakken, zij zijn meestal de gevaarlijkste op zo een moment.
Je ziet er steeds die uitwijken of zelfs achteruit rijden zonder te kijken of dit wel veilig kan.
Of zonder na te denken of dit wel een oplossing is. :oops:

We kunnen er meer aandacht aan geven in theorie opleidingen of op het forum.
Maar praktijksituaties zijn niet hetzelfde.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Praktisch examen afgelegd: enkele vraagjes + tips

Bericht door Jozef »

Benny Stinkens schreef: 01 nov 2017, 17:57 Gepast reageren op prioritaire voertuigen kan je alleen maar als je ze tijdig bemerkt.
Inderdaad. Helaas zijn er bestuurders van dergelijke voertuigen die veel te laat het speciale geluidssignaal inschakelen. Anderen denken zelfs dat ze ook alleen met een blauw zwaailicht en zonder het speciale geluidssignaal prioritair mogen rijden.
Plaats reactie