Klacht indienen tegen hoofdexaminator

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Pietje Puk

Re: Klacht indienen tegen hoofdexaminator

Bericht door Pietje Puk »

Mijn vriendin is vandaag voor de 4de keer mislukt in haar praktijk examen.
De eerste 2 keer was dit 100% terecht.
De 3de keer gebuisd omdat ze haar lieten parkeren waar een heel lage stoeprand was en ze een beetje op die rand stond.
Ideale plaats om iemand te doen buizen als je niets anders vindt.
Vandaag gebuisd bij het verlaten van de parkeerplaats omdat er een fietser in aantocht was.
Volgens haar was de fietser nog ver van haar auto verwijderd, volgens de examinator niet.
Begin dan maar eens gelijk te halen in zo'n welles nietes spelletje.
Ik begin dus de indruk krijgen die iedereen met gezond verstand heeft, namelijk dat het pure geldklopperij is.
Mijn vriendin heeft dan ook nog eens een ander kleurtje, wat in het xenophobe Vlaanderen ook geen voordeel is.
Klacht indienen?
Laat me niet lachen, die spelen allemaal onder hetzelfde hoedje.
Wees maar zeker dat wanneer je klacht indient ze je de volgende keer weer buizen.
Is gewoon een corrupte boel.
Verder vind ik dat de instructeurs hier nogal pretentieus overkomen alsof zij de enigen zijn die iemand "goed" met een auto kunnen leren rijden.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Klacht indienen tegen hoofdexaminator

Bericht door GRO »

Voor alle zekerheid zeg ik eerst maar dat ik geen instructeur ben,

Twee vraagjes:
1. Zat jij tijdens het examen bij in de auto, of vertel je de ervaring hier "van horen zeggen".
2. Is het parkeerplaatsgebeuren het enige wat onderaan haar examenblad staat vermeld?
Kaske83

Re: Klacht indienen tegen hoofdexaminator

Bericht door Kaske83 »

Ik ging in Deurne men examen afleggen met de wagen van men moeder en haar als begeleider.
De wagen was een peugeot 206cc dit is een wagen die voor 4 personen verzekerd is (4 volwaardige zitplaatsen dus). Na een uitgebreide controle van de wagen moest mijn instructeur achteraan gaan zitten en kwam de examinator naast mij zitten en dit was tegen zijn zin.
Na een foutloos parcour besluit hij mij te buizen omdat ik te te onzeker was!?!

Ik moest de eerste straat links afslaan dus ik zet pinker aan ... alles zoals het hoort. maar er komt een tegen ligger aan. ik kon afslaan maar beslis om niet haastig te zijn en die wagen voor te laten gaan. En dat was mijn fout. Hij vond me onzeker enkel op die moment.
Hij wou gewoon niet achteraan plaats nemen terwijl hij normaal verplicht is om daar te zitten
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Klacht indienen tegen hoofdexaminator

Bericht door Inazuma »

Kaske83 schreef: 16 mei 2020, 08:04 Hij wou gewoon niet achteraan plaats nemen terwijl hij normaal verplicht is om daar te zitten
Examinator is niet verplicht om achterin te zitten.
206CC achterin ... daar is geen plaats hé.
Gekeurd voor 4, maar niet geschikt voor 4, en allerminst wat je "volwaardige zitplaatsen" kan noemen.

Als je opmerkingen hebt over het examen: meteen na examen naar hoofdexaminator

Wat staat er verder op examenblad ?
trol
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 sep 2021, 14:48

Re: Klacht indienen tegen hoofdexaminator

Bericht door trol »

Ik heb toch vragen met klacht indienen bij de hoofdexaminator om 2 reden .

1) je kan nooit bewijzen dat een examinator je niet correct heeft beoordeelt . Ik vraagme dan ook af of dit enig nut heeft. En een hoofdexaminator is toruwens oo keen collega van de examinator en moeten dagelijks met mekaar omgaan. En momenteel zijn er al centra waar ze te weining examinatoren hebben .. maw zo een hoofdexaminator gaat echt niet te moelijk doen tegen zijn examinatoren of hij kan zijn centra sluiten wegens te weinig medewerkers.
2) je moet in datzelfde examencentrum enkele weken later terug je examen gaan afleggen en het is een team met collega's. Kans is dan ook zeer groot dat een geviseerde examinator ( niemand vindt het leuk te worden terechtgewezen als hij of zij zijn of haar job niet correct doet ... en ze zijn toch in een machtspositie om over jou te beslissen met duim omhoog of duim omlaag. )

En zoals in elk bedrijf zijn er vele examinatoren die hun job correct , vriendelijk , motiverend , beleefd en objectief uitvoeren en zijn er andere die hun examen wat minder correct doen , soms nors of zelfs onbeleefd en subjectief zijn .. dat is zeer spijtig maar is " der mensen " volgens mij.
Wat je volgens mij beter kan doen is doorbijten, goed oefenen op je zwakke punten en doorgaan tot je slaagt . En als je niet meer afhankelijk bent van een gevoel van willekeur en onheuse behandeling rechtstreeks binnen de 2 weken na je laatste examen een klacht indienen bij : Departement Mobiliteit en Openbare Werken .
Zoals alles is ook het nazicht van een niet correcte examinator statistiek , als meerdere mensen steeds dezelfde opmerkingen hebben over niet correct beoordelen ofniet correct menselijk omgaan zal die vroeg of laat wel een andere job krijgen binnen het AIBV .

https://www.vlaanderen.be/rijbewijs-b-v ... nprocedure

succes ermee .
Lucia lu

Re: Klacht indienen tegen hoofdexaminator

Bericht door Lucia lu »

Vandaag mijn tweede praktijkexamen gehad. Letterlijk binnen 1min was het beëindigd toen de examinator mijn manoeuvre slecht heeft beoordeeld. Hoe het allemaal kwam lees je als volgt:
Bij het verlaten van het examencentrum had ik last van de aangenamere brillenglas door de mondmasker. Ik vroeg om een andere mondmasker te dragen. Maar het was nog slechter want toen ik nog geen 20 seconden later kreeg te horen dat ik moet parkeren had ik weeral helemaal geen zicht op de weg. Ik probeerde te parkeren met het verstoorde zicht en begon mijn stuur ik een verkeerde kantore draaien door een 0 concentratie door het beperkte zicht. Mijn begeleider schatte mijn beweging risicovol in en had ingegrepen. Het resultaat? Het examen is afgelopen.
Nu ben ik aan het overwegen of dit geen overmacht situatie wordt beschouwd zodat ik herkansing krijg? Of ga ik toch in beroep gaan tegen zijn beoordeling.

Groeten
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Klacht indienen tegen hoofdexaminator

Bericht door Inazuma »

Ingrijpen begeleider is altijd einde examen ...

Je moet zélf beslissen wat je moet doen
Als een manoeuvre niet lukt moet je zélf de situatie inschatten , de oorzaak daarvan wegnemen of omzeilen
Gast

Re: Klacht indienen tegen hoofdexaminator

Bericht door Gast »

Lucia lu schreef: 24 jan 2022, 22:06 Vandaag mijn tweede praktijkexamen gehad. Letterlijk binnen 1min was het beëindigd toen de examinator mijn manoeuvre slecht heeft beoordeeld. Hoe het allemaal kwam lees je als volgt:
Bij het verlaten van het examencentrum had ik last van de aangenamere brillenglas door de mondmasker. Ik vroeg om een andere mondmasker te dragen. Maar het was nog slechter want toen ik nog geen 20 seconden later kreeg te horen dat ik moet parkeren had ik weeral helemaal geen zicht op de weg. Ik probeerde te parkeren met het verstoorde zicht en begon mijn stuur ik een verkeerde kantore draaien door een 0 concentratie door het beperkte zicht. Mijn begeleider schatte mijn beweging risicovol in en had ingegrepen. Het resultaat? Het examen is afgelopen.
Nu ben ik aan het overwegen of dit geen overmacht situatie wordt beschouwd zodat ik herkansing krijg? Of ga ik toch in beroep gaan tegen zijn beoordeling.

Groeten
Als je in beroep zou gaan, zie ik weinig kans dat je gelijk krijgt. Zeker als het je begeleider was die ingreep en niet de examinator. Zoals Inazuma zegt, ingrijpen begeleider is automatisch einde examen.
Je zal in de toekomst misschien nog moeten rijden met mondmasker en bril, ook buiten het examen, dus je moet kunnen omgaan met die situatie. Geen maneuvers uitvoeren tot je helder zicht hebt op je omgeving...
Plaats reactie