Naar links pinken bij het oprijden van een rotonde

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Epco
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 mar 2011, 13:01

Naar links pinken bij het oprijden van een rotonde

Bericht door Epco »

Het valt me op er een aantal mensen naar links pinken bij de oprijden van een rotonde. Ze bedoelen hiermee dat ze naar links willen gaan, moest er geen rotonde zijn maar een klassiek kruispunt.

Ik erger me daar vreselijk aan.

Zijn er al mensen die zoiets op een examen gedaan hebben, en daar terecht een opmerking over gekregen hebben?

Ik wou dit maar even vragen...

Bedankt!
Eddy
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Naar links pinken bij het oprijden van een rotonde

Bericht door bert.covens »

Wat zegt de wegcode hierover?

Artikel 19. Richtingverandering

19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet :

1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de rechter richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

Deze aanduiding moet ophouden zodra de beweging uitgevoerd is;

Het oprijden van een rotonde wordt beschouwd als een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers niet moeten gebruikt worden.

Het verlaten van een rotonde is een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers wel gebruikt moeten worden.



Bij het oprijden MAG je dus richting aangeven, maar het moet niet.

Best wel opletten dat je daardoor geen verwarring veroorzaakt! Anderen zouden er wel eens uit kunnen opmaken dat je die rotonde ook meteen weer gaat verlaten.

:arrow: Maar àls je bij het oprijden dus richting aangeeft, moet het wel correct gebeuren: dwz naar rechts. Wie naar links pinkt, zit duidelijk fout.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Epco
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 mar 2011, 13:01

Re: Naar links pinken bij het oprijden van een rotonde

Bericht door Epco »

Ik weet niet of http://nl.wikipedia.org/wiki/Rotonde_(verkeer" target="_blank) een betrouwbare bron is, maar daar staat dat men dit in Nederland zo aanleert! (naar links pinken bij het oprijden, als men 3/4e wil rondrijden). Geen idee of dit klopt, maar gelukkig is dat hier in België niet het geval...
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Naar links pinken bij het oprijden van een rotonde

Bericht door Wouter »

Ik heb dat ook al gehoord, dat in Nederland bij het oprijden richting aangegeven wordt alsof het een "gewoon" kruispunt is.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Naar links pinken bij het oprijden van een rotonde

Bericht door bert.covens »

Dit forum beperkt zich tot de Belgische wetgeving :!: Daar hebben we onze handen al aardig mee vol.

Voor alle duidelijkheid dus: bij het oprijden MAG je richting aangeven naar rechts.

Voor de wetgeving in Nederland, kijk je best even op gratisrijbewijsonline.nl.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Naar links pinken bij het oprijden van een rotonde

Bericht door de rijprof »

Als ik 3/4 of helemaal rond rij op een rotonde, pink ik soms naar links zoals in Nederland (en ook in de UK, maar dan omgekeerd) om duidelijk te maken dat ik op de rotonde blijf wanneer auto's akelig dicht en snel toekomen op de invalswegen.
Safety first!

Tijdens praktijkexamens heb ik hierover nog nooit een opmerking over gehoord, integendeel.
Een examinator, die vaak in Ierland vertoeft, vond het zelfs heel goed.
En hij vond het ook goed dat je in een bocht van een voorrangstracé gaat pinken als er gevaar dreigt.
Theorie is niet altijd zwart/wit in de praktijk.

Wel opletten dat je rechts gaat pinken wanneer je de rotonde wil verlaten.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Epco
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 mar 2011, 13:01

Re: Naar links pinken bij het oprijden van een rotonde

Bericht door Epco »

bert.covens schreef:Dit forum beperkt zich tot de Belgische wetgeving :!:
Ik heb net de forumregels eens bekeken, en dat vind ik daar toch nergens in terug...
Epco
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 mar 2011, 13:01

Re: Naar links pinken bij het oprijden van een rotonde

Bericht door Epco »

de rijprof schreef:Als ik 3/4 of helemaal rond rij op een rotonde, pink ik soms naar links zoals in Nederland (en ook in de UK, maar dan omgekeerd) om duidelijk te maken dat ik op de rotonde blijf wanneer auto's akelig dicht en snel toekomen op de invalswegen.
Safety first!
Jij noemt dat "safety first!", anderen noemen dat een inbreuk op de wegcode.

Je kan zelf toch zo maar geen regels uitvinden, zou ik denken (je schrijft dat je dit doet om duidelijk te maken dat je op de rotonde blijft, maar dat is nergens in de wegcode vermeld, dat zijn uw eigen regels)
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Naar links pinken bij het oprijden van een rotonde

Bericht door Wouter »

Epco schreef:Je kan zelf toch zo maar geen regels uitvinden, zou ik denken
Als je aan de Belgische wetgeving die verband heeft met het verkeer niet "zelf" een of anderen draai geeft, dan kunt ge uwen auto beter laten binnen staan, want puur op zich draait die vettig vierkant, en maakt die elke vorm van verkeer uiteindelijk best wel onmogelijk...
Laatst gewijzigd door Wouter op 31 mar 2011, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Naar links pinken bij het oprijden van een rotonde

Bericht door Wouter »

Epco schreef:
bert.covens schreef:Dit forum beperkt zich tot de Belgische wetgeving :!:
Ik heb net de forumregels eens bekeken, en dat vind ik daar toch nergens in terug...
Het is wel zo :D
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Naar links pinken bij het oprijden van een rotonde

Bericht door de rijprof »

Epco schreef:Jij noemt dat "safety first!", anderen noemen dat een inbreuk op de wegcode.

Je kan zelf toch zo maar geen regels uitvinden, zou ik denken (je schrijft dat je dit doet om duidelijk te maken dat je op de rotonde blijft, maar dat is nergens in de wegcode vermeld, dat zijn uw eigen regels)
wegcode schreef:Het oprijden van een rotonde wordt beschouwd als een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers niet moeten gebruikt worden.

Het verlaten van een rotonde is een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers wel gebruikt moeten worden.
Wat er OP de rotonde MAG gebeuren (buiten het verlaten), staat niet in de wegcode. Het is dan ook niet verboden om duidelijk te maken aan andere bestuurders welke richting je gaat nemen.

Staat er b.v. in de wegcode dat je geen teken mag geven als je je voorrang wil afstaan of als je hoffelijk wilt zijn?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Epco
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 mar 2011, 13:01

Re: Naar links pinken bij het oprijden van een rotonde

Bericht door Epco »

accer schreef:Als je aan de Belgische wetgeving die verband heeft met het verkeer niet "zelf" een of anderen draai geeft, dan kunt ge uwen auto beter laten binnen staan, want puur op zich draait die vettig vierkant, en maakt die elke vorm van verkeer uiteindelijk best wel onmogelijk...
Eerlijk gezegd vind ik dat toch wel een krasse opmerking.
Epco
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 mar 2011, 13:01

Re: Naar links pinken bij het oprijden van een rotonde

Bericht door Epco »

de rijprof schreef:Wat er OP de rotonde MAG gebeuren (buiten het verlaten), staat niet in de wegcode. Het is dan ook niet verboden om duidelijk te maken aan andere bestuurders welke richting je gaat nemen.
Als je in het linker rijvak op een rotonde rijdt zou het toch al voor iedereen moeten duidelijk zijn dat je er een tijdje op zal blijven?. Waarom dat nog extra willen verduidelijken met een voor mij onlogisch signaal? Of blijf je op normale weg bij het inhalen ook naar links pinken? (net zoals in Frankrijk vroeger verplicht was, maar hier gaat het enkel over de Belgische wegcode heb ik begrepen).

Ik vind het gewoon heel erg vreemd dat mensen bij het naderen van een rotonde naar links pinken, terwijl ze er naar rechts opdraaien. En eenmaal erop blijven naar links pinken is onnodig, en volgens mij zelfs niet toegelaten. Pink gewoon naar rechts als je terug naar het buitenste rijvak wil. Dat is toch duidelijk genoeg voor de andere weggebruikers?
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Naar links pinken bij het oprijden van een rotonde

Bericht door Wouter »

Heel simpel voorbeeld, en absoluut niet zeldzaam in België:

AfbeeldingVerkeersbord C3 met daaronder "uitgezonderd plaatselijk verkeer".
Wie mag deze straat in? Onder andere de bewoners van die straat. En wat moeten de mensen doen, die in de zijstraat wonen? Zij mogen dat bord NIET passeren. Op die manier geraken ze op geen enkele andere manier meer in hun eigen straat (het voorbeeld dat ik specifiek in gedachten had, daar is die zijstraat éénrichtingsverkeer)

Dat is een heel simpel voorbeeldje, en zo kan je een waslijst maken waar maar geen einde aan lijkt te komen.
De wegcode nooit overtreden, is in België onmogelijk als je vlot en veilig verkeer wil.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Epco
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 mar 2011, 13:01

Re: Naar links pinken bij het oprijden van een rotonde

Bericht door Epco »

accer schreef:Verkeersbord C3 met daaronder "uitgezonderd plaatselijk verkeer".
Wie mag deze straat in? Onder andere de bewoners van die straat. En wat moeten de mensen doen, die in de zijstraat wonen? Zij mogen dat bord NIET passeren. Op die manier geraken ze op geen enkele andere manier meer in hun eigen straat
Als dit de enige manier om voor de "zijstraatbewoners" om aan hun huis te geraken, dan zijn zij ook "plaatselijk verkeer" en mogen zij dus voorbij dit bord rijden. Waarop baseer je je om te denken dat "enkel plaatselijk verkeer" enkel op deze straat geldig zou zijn?
accer schreef:(het voorbeeld dat ik specifiek in gedachten had, daar is die zijstraat éénrichtingsverkeer)
Kan je dat eens tekenen?
Plaats reactie