manier van remmen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Mattjana

manier van remmen

Bericht door Mattjana »

Bij het remmen druk ik eerst op het koppelingspedaal en dan op de rem.
Ik heb al aan enkele mensen gevraagd die al jaren rijervaring hebben en dat zij ook op die manier remmen.
Ik heb al gehoord dat er mensen zijn die daardoor niet geslaagd zijn.
Hoe komt het dat het vroeger mocht en men nu er blijkbaar moeilijk over doet.
sven.s
Berichten: 130
Lid geworden op: 03 sep 2009, 18:47

Re: manier van remmen

Bericht door sven.s »

volgens mij was dat vroeger ook niet correct hoor. Maarja, vroeger... :roll:

eerst je koppeling induwen alvorens te remmen is fout (of je moest alles toe gooien, en dan nog.)

Doe dat op je examen en je mag nog eens terug komen.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: manier van remmen

Bericht door bert.covens »

En dat is niet meer dan logisch. Het betekent alleen maar onnodige (dure!) slijtage. Met zo'n rijstijl gaat er 'n garagist een goeie klant aan de eigenaar van die auto hebben.

Bovendien kan het zelfs levensgevaarlijk zijn, want als je pech hebt kan het tot controleverlies lijden.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast2123

Re: manier van remmen

Bericht door Gast2123 »

Enkel koppeling induwen als men in de lage toerentallen komt is me aangeleerd. Dus eerst remmen(op de motor als voetrem) en daarna pas koppeling induwen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: manier van remmen

Bericht door de rijprof »

Bij het remmen druk ik eerst op het koppelingspedaal en dan op de rem.
Dat is juist... MAAR... (!) enkel wanneer de motor lage toerentallen heeft (-1000 t/m).

Als je rijdt in hogere toerentallen moet je beginnen met het rempedaal en pas ontkoppelen wanneer de motor in lage toeren komt (-1000 t/m).
Je moet zo lang mogelijk meeremmen op de motor en dat doe je door zo laat mogelijk je ontkoppelingspedaal in te drukken.
Als je het ontkoppelingspedaal te vroeg indrukt, rem je niet mee op de motor.
De nadelen zijn:
- minder remvermogen (motor remt niet mee)
- slechte wegligging
- minder goed bestuurbaar
- meer slijtage
- remfading (oververhitting met slecht werkende remmen als gevolg)
- meer verbruik

Wanneer jouw begeleider ook zo remt, moet hij/zij dringend bijscholen.
Het kan in sommige situaties levensgevaarlijk zijn.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
sven.s
Berichten: 130
Lid geworden op: 03 sep 2009, 18:47

Re: manier van remmen

Bericht door sven.s »

de rijprof schreef:
Bij het remmen druk ik eerst op het koppelingspedaal en dan op de rem.
Dat is juist... MAAR... (!) enkel wanneer de motor lage toerentallen heeft (-1000 t/m).

Als je rijdt in hogere toerentallen moet je beginnen met het rempedaal en pas ontkoppelen wanneer de motor in lage toeren komt (-1000 t/m).
Je moet zo lang mogelijk meeremmen op de motor en dat doe je door zo laat mogelijk je ontkoppelingspedaal in te drukken.
Als je het ontkoppelingspedaal te vroeg indrukt, rem je niet mee op de motor.
De nadelen zijn:
- minder remvermogen (motor remt niet mee)
- slechte wegligging
- minder goed bestuurbaar
- meer slijtage
- remfading (oververhitting met slecht werkende remmen als gevolg)
- meer verbruik

Wanneer jouw begeleider ook zo remt, moet hij/zij dringend bijscholen.
Het kan in sommige situaties levensgevaarlijk zijn.
Dan mag half de bevolking terug gaan leren rijden. :lol:
Ik vraag mij soms af hoe het komt dat sommige mensen ooit hun rijbewijs behaald hebben. :mrgreen:
Gast

Re: manier van remmen

Bericht door Gast »

Ok, foutje bij het vorige bericht.
mod benny: vorig bericht gewist
De vraag was de volgende: waarom wordt dan bij slipcursussen aangeleerd om te ontkoppelen om niet van de weg te gaan?

Groeten,
Tom
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: manier van remmen

Bericht door de rijprof »

Slippen zijn extreme situaties waarbij je afhankelijk soms best niet of soms best wel ontkoppelt.
In normale situaties moet je de remtechniek gebruiken zoals hier beschreven.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: manier van remmen

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:De vraag was de volgende: waarom wordt dan bij slipcursussen aangeleerd om te ontkoppelen om niet van de weg te gaan?
Als je slipt was je snelheid of het vermogen op de aangedreven wielen al (aanzienlijk) te groot voor de rijomstandigheden.

Dergelijke situaties hebben volstrekt niets te maken met normaal remmen.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: manier van remmen

Bericht door Inazuma »

Mattjana schreef:Bij het remmen druk ik eerst op het koppelingspedaal en dan op de rem.
Veelgemaakte en gevaarlijke fout.
Ik ken mensen die dat zelfs zo doen wanneer de remweg krap wordt.
Dat wordt dan een regelrechte noodstop, want door uit gewoonte eerst de koppeling in te drukken, remmen ze pas veel later.
Ik rij daar eigenlijk liever niet mee mee.

Hoe remmen :?:

Gas lossen .
:arrow: je vertraagt langzaam, dit is remmen op de motor / gebruik van de motorrem.

Wil je harder afremmen :
Rem bij met de (voet)rem.
De motorrem ondersteunt intussen het remmen.

Ontkoppelen.
Wanneer het toerental teruggevallen is onder de 1000 tpm, maar voor de auto begint te schokken omdat hij te weinig toeren maakt.


Terugschakelen naar een lagere versnelling doe je ook pas nadat het toerental teruggevallen is onder ongeveer 1500 tpm, maar ook voor de auto begint te schokken.
Je remt dan in de lagere versnelling verder op de motor.
Aanvullen met de voetrem voor zover dat nodig is.
Ontkoppelen (of verder terugschakelen) wanneer het toerental opnieuw teruggevallen is.
Traag rijdend terugschakelen naar eerste kan, maar is erg lastig, dat wordt dan ook niet van je verwacht.


Remmen terwijl je in 1ste versnelling rijdt :
Meteen ook ontkoppelen of je blokkeert waarschijnlijk de motor.
Bij erg lage snelheid / lage toerentallen in 2de versnelling kan je ook nog meteen ontkoppelen om dezelfde reden.

Bij een noodstop :
Begin zo snel mogelijk, zo hard mogelijk te remmen. Dat is het allerbelangrijkste.
Ontkoppel meteen.
Je zal dan al aan het remmen zijn, want je rechtervoet kan veel sneller op het rempedaal dan je linker op de koppeling.
De motorrem is verwaarloosbaar wanneer je voluit met de (voet)rem remt.


Met meer ervaring en inzicht in hoe een verkeerssituatie gaat evolueren, en door voldoende ver vooruit te kijken, kan je in vele situaties vermijden dat je moet remmen (met de voet) en ontkoppelen, en regel je de snelheid volledig met het gaspedaal en de keuze van de juiste versnelling.
Het gaspedaal dient absoluut niet alleen om te versnellen, je kan er ook mee vertragen.

Ik heb al aan enkele mensen gevraagd die al jaren rijervaring hebben en dat zij ook op die manier remmen.
De doorsnee Belg kan dan ook niet behoorlijk met een auto rijden.
Hij heeft het maar al te vaak geleerd van een andere doorsnee Belg, want men mag zijn onkunde wel aanleren aan beginnende bestuurders.

Hoe komt het dat het vroeger mocht en men nu er blijkbaar moeilijk over doet.
Denk je dat die mensen nog rijden zoals ze indertijd op hun examen moesten rijden :?:
En de oudere generatie heeft vaak nooit enig examen afgelegd.

Ooit de uitdrukking gehoord "rijbewijs bij een doos waspoeder gekregen" :?:
Wel, je moest indertijd niet eens een doos waspoeder kopen om een rijbewijs te krijgen :!:
Gewoon naar het gemeentehuis stappen en zeggen dat je met de auto kan rijden, en je kreeg meteen een rijbewijs voor alles, van bromfiets tot bus, A tot D (+E).
Gast

Re: manier van remmen

Bericht door Gast »

Appreciatie voor al de goede raad die hier gegeven wordt aan wie moet leren rijden, zonder enige ironie. Maar eigenlijk zie ik als enige valabele reden voor het niet eerst ontkoppelen en dan pas remmen het extra remvermogen dat wordt geleverd door de motor op hoge toerentallen, waardoor de remmen zelf minder remkracht moeten leveren. In het bijzonder bij bergstreken en met zware lading zie ik dit als nuttig, waar de remmen dan overbelast/oververhit kunnen raken.

Voor de rest heb ik nu nog niks ontdekt waardoor het eerst ontkoppelen en dan remmen gevaarlijk zou zijn. De grip op de baan enkel wordt bepaald door het contact band/wegdek en niet door wat het remmen veroorzaakt. Van invloed op remafstand kan fysisch gewoonweg geen sprake zijn. (bij noodstop wordt zelfs zowieso zonder koppeling volledig geremd)
In tegendeel, bij bochten is het ingekoppeld laten naar mijn insziens eerder gevaarlijk, daar sperdifferentielen van een aandrijving nooit perfect het verschil in afgelegde afstand van wiel tot wiel kunnen meevolgen, wat bij ontkoppelde wielen veel beter is (daarom ontkoppelen bij opvangen van slippen). Vandaar ook esp en al die dingen, waarbij de aandrijving elektronisch aangestuurd wordt en abs, wat de wielen tijdelijk vrij laat draaien bij het remmen om nog controle te houden.

Gelukkig is blijkbaar het steeds terugschakelen al weer afgeschaft, want het enige wat daar mee werd bereikt is het overmatig verslijten van de koppeling, zeker door jonge bestuurders. Voor de rest is al dat motorremmen volgens mij eerder iets voor vrachtwagens of van in de tijd van toen, toen remmen nog slecht gedimensioneerd/minder performant waren.

Los van dit alles zal ik mijn gasten wel leren rijden met remmen, ontkoppelen bij juiste toerental enz... aangezien ze anders niet door het examen raken, en daar ik ook geloof in het voordeel van het gewend zijn van op deze manier rijden voor de in het begin omschreven toestanden, en de wagens kunnen hier tegenwoordig beter mee om (zie esp...) maar ik vind verder nergens een stevig argument dat de "oude" manier van rijden zoveel onveiliger zou zijn dan de nieuwe.

Zowiezo een grote plus voor de noodzaak van het verder vooruitkijken bij het rijden.

Groeten,
Tom
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: manier van remmen

Bericht door Wouter »

Wel, wat is er mis met minder slijtage van de remmen en meer ecologisch rijden door langer op de motor te remmen?
En, ik had het zelf eigenlijk niet gedacht maar dat is best wel een noemenswaardig verschil in verbruik. Ik heb met mijn wagen eens geprobeerd wat het echte minimum verbruik is dat ik eruit kreeg met de juiste techniek, en dat is 5,2l/100km (na een hele tank op te rijden, dat is dan ongeveer 1000km) . Dan heb ik ter vergelijking hetzelfde gedaan maar dan met ontkoppelen voor het remmen, en dan krijg ik hem niet onder de 6,9. (toen kwam ik dus niet eens meer in de buurt van 1000km met 1 tank...)

Aan 20.000 kilometers per jaar (wat eigenlijk helemaal zo veel nog niet is) en de officiële brandstofprijs van vandaag (1,2220euro/liter diesel) komt dat neer op goed 400 euro per jaar. Misschien voor u niet veel, maar als studentje vind ik dat toch meer als genoeg.

Wat die wegligging betreft, eigenlijk ja, ik geloof dat ook altijd maar, omdat dat op zovele plaatsen geschreven wordt, maar een echt technische uitleg over hoe en waarom die beter zou zijn wanneer je niet ontkoppelt kan ik zo door snel te zoeken toch niet vinden.
Kan iemand hier daar eens een stevig onderbouwde uitleg aan geven?
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: manier van remmen

Bericht door Rafael »

Gast schreef:Voor de rest heb ik nu nog niks ontdekt waardoor het eerst ontkoppelen en dan remmen gevaarlijk zou zijn.
't is niet het ontkoppelen dat het gevaar in zich houdt, het is het terug koppelen. De motor zijn toerental hangt stationair rond 800-900 tpm. Als je terug gaat koppelen zal dat stijgen tot je rijtoerental, hetzij gemiddeld 2000 tpm. Die stijging moet ergens opgevangen worden. Of je laat je koppeling slippen waardoor je vaste klant bij je garage wordt, of je laat je koppeling schieten (ook vaste klant bij de garage dan) waardoor je auto de neiging zal hebben tot "vooruit schieten". Dat "vooruit schieten" kan wel eens mislopen en resulteren in een slip. Tip-hiel techniek kan dit oplossen, maar dat is ook al niets voor beginnende chauffeurs.

Wooter kan dit misschien nog beter toelichten en indien nodig corrigeren.

Verder is ontkoppelen een meerverbruik en "go-cart" modus waarin je echt wel minder gevoel krijgt met je wagen en wegligging. Meerverbruik omdat er brandstof nodig is om de motor draaiende te houden.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: manier van remmen

Bericht door de rijprof »

In tegendeel, bij bochten is het ingekoppeld laten naar mijn insziens eerder gevaarlijk, daar sperdifferentielen van een aandrijving nooit perfect het verschil in afgelegde afstand van wiel tot wiel kunnen meevolgen, wat bij ontkoppelde wielen veel beter is (daarom ontkoppelen bij opvangen van slippen).
Het is net het differentieel + de (trekkende of remmende) tractie op je wielen dat er voor zorgt dat de stabiliteit verbetert. Als je ontkoppelt, neem je dat stabiliteit-voordeel weg, samen met de andere voordelen zoals meer remvermogen, minder brandstof, minder belasting van je remsysteem.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: manier van remmen

Bericht door wooter »

Gast schreef:Appreciatie voor al de goede raad die hier gegeven wordt aan wie moet leren rijden, zonder enige ironie. Maar eigenlijk zie ik als enige valabele reden voor het niet eerst ontkoppelen en dan pas remmen het extra remvermogen dat wordt geleverd door de motor op hoge toerentallen, waardoor de remmen zelf minder remkracht moeten leveren. In het bijzonder bij bergstreken en met zware lading zie ik dit als nuttig, waar de remmen dan overbelast/oververhit kunnen raken.

Voor de rest heb ik nu nog niks ontdekt waardoor het eerst ontkoppelen en dan remmen gevaarlijk zou zijn. De grip op de baan enkel wordt bepaald door het contact band/wegdek en niet door wat het remmen veroorzaakt. Van invloed op remafstand kan fysisch gewoonweg geen sprake zijn. (bij noodstop wordt zelfs zowieso zonder koppeling volledig geremd)
Bij noodstops wordt aangeleerd om eerst het rempedaal en dan pas het ontkoppelingspedaal in te duwen. Dit om een reactie te creëren waarbij de leerling in noodgevallen zo snel mogelijk remkracht kan opbouwen.

Tegelijk rem- en ontkoppelingspedaal induwen gaat niet zo krachtig. Je zit dan voor een fractie van een seconde zonder druk tussen voet en onderrug, zodat je eigenlijk los in je zetel zit. Eerst het koppelingspedaal induwen en dan de rem betekent al makkelijk een halve seconde van reactie zonder remkracht, wat bij een snelheid van 50 km/u overeen komt met 7 meter extra afstand afgelegd naar het gevaar, bovenop de reactieafstand van 14 meter. Eerst het rempedaal instampen, vervolgens het koppelingspedaal zorgt er voor dat er onmiddellijk geremd wordt, maar dat de motor bij lage snelheden in een hoge versnelling (klassiek rijdt men 50 in 3e versnelling) niet afslaat wanneer men tot stilstand komt of bijna stil staat. Ook weer handig als je je uit de voeten wilt maken.

In geavanceerdere rijvaardigheidsstages wordt zelfs aangeleerd om enkel te ontkoppelen indien nodig. Dus bij slippen, maar niet bij een eenvoudige noodstop.
Gast schreef:In tegendeel, bij bochten is het ingekoppeld laten naar mijn insziens eerder gevaarlijk, daar sperdifferentielen van een aandrijving nooit perfect het verschil in afgelegde afstand van wiel tot wiel kunnen meevolgen, wat bij ontkoppelde wielen veel beter is (daarom ontkoppelen bij opvangen van slippen). Vandaar ook esp en al die dingen, waarbij de aandrijving elektronisch aangestuurd wordt en abs, wat de wielen tijdelijk vrij laat draaien bij het remmen om nog controle te houden.
Zowat alle normale personenvoertuigen hebben een normaal differentieel. Sperdifferentiëlen vindt je voornamelijk op sportwagens en terreinvoertuigen (waar dit sper vaak nog eens in- en uitschakelbaar is). Voor gewone voertuigen is bovenstaande opmerking dus niet van toepassing.

Daarenboven heb je bij het ontkoppelen een lastwissel. Altijd. Ook als je remt. En je gaat zelfs proberen om niet in bochten te remmen, maar ervoor. Als je bijgevolg een bocht nadert, van het gas gaat (eerste lastwissel, naar voren), ontkoppelt (tweede lastwissel, naar achteren want de motorrem wordt opgehoffen), dan begint met remmen (derde lastwissel naar voren) en bij het inrijden van de bocht ophoudt met remmen (vierde lastwissel, naar achter) en bij het uitrijden van de bocht terug koppelen (hopelijk in de juiste versnelling, en hoe ga je zorgen dat motortoerental en snelheid van de wagen overeen komen, dus vijfde lastwissel naar achteren of naar voren naargelang het fout gemikte toerental) maak je het jezelf al heel wat spannender dan eenvoudig het ontkoppelen achterwege te laten en de bocht in te rijden zoals het hoort.

Gelukkig maken de meeste chauffeurs die ontkoppelen in bochten het zich extra moeilijk door ook nog eens in die bocht te gaan remmen, en bijgevolg nog een paar lastwissels in de bocht zelf op te wekken.

Bij gripverlies veranderd dit alles natuurlijk, omdat je dan geen lastwissel meer kan creëren door te ontkoppelen, en het je doel is om alle vier de wielen te ontkoppelen van enige aandrijving.
Gast schreef:Gelukkig is blijkbaar het steeds terugschakelen al weer afgeschaft, want het enige wat daar mee werd bereikt is het overmatig verslijten van de koppeling, zeker door jonge bestuurders. Voor de rest is al dat motorremmen volgens mij eerder iets voor vrachtwagens of van in de tijd van toen, toen remmen nog slecht gedimensioneerd/minder performant waren.
Het terugschakelen had zijn nut: de leerling leerde veel sneller zijn versnellingen gebruiken, en veel beter de invloed van het motortoerental op de kopppeling herkennen. Maar zonder geavanceerde truken als tip-hielen om motortoerental doelmatig te verhogen naar een gepast toerental om terug te schakelen was het inderdaad verder vrij nutteloos om dogmatisch elke versnelling terug te schakelen.
Plaats reactie