verkeerslicht aan linkerzijde van rijbaan

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Kessel-lovraagje

verkeerslicht aan linkerzijde van rijbaan

Bericht door Kessel-lovraagje »

In Kessel-Lo op de Tiensesteenweg staat een verkeerslicht aan rechter- en linkerzijde tegelijkertijd. Vlak daarachter staat opnieuw een verkeerslicht voor het zebrapad met alleen aan de linkerkant een verkeerslicht. Moeten we daar ook voor stoppen als we in een file wel door het groene eerste licht geraakt zijn, maar op het moment dat het rood wordt dat tweede licht nog niet gepasseerd zijn, of dient dat alleen maar om aan te geven dat de tegenrichting op dat ogenblik rood heeft?
We kunnen er niet aan uit, want op datzelfde punt komen van links auto's uit de zijstraat, die dan groen hebben, maar niet kunnen invoegen als er auto's van de Tiensesteenweg voor dat tweede rode licht (alleen aan de linkse kant van het rijvak, in het midden van de baan) stoppen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: verkeerslicht aan linkerzijde van rijbaan

Bericht door Benny Stinkens »

Kan je daar een foto van toevoegen aub :?: want zonder word het moeilijk. :arrow:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: verkeerslicht aan linkerzijde van rijbaan

Bericht door Stefan Peeters »

Dat verkeerslicht aan je linkerkant, is dat een bol of een naar links gerichte pijl?
Indien het een pijl is, staat er dan ook nog een boven de rijstrook?

61.4.1. De driekleurige cirkelvormige verkeerslichten worden rechts van de rijbaan geplaatst.
Als aanwijzing mogen zij links of boven de rijbaan en op de plaatsen waar het verkeer het rechtvaardigt, worden herhaald.
Op de kruispunten mogen zij aan de andere kant van het kruispunt links of boven de rijbaan worden herhaald.

61.4.2. De driekleurige pijlvormige verkeerslichten worden boven de rijstroken of rechts geplaatst.
Zij mogen links worden herhaald alsmede links aan de andere kant van het kruispunt.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Kessel-Lovraagje

Re: verkeerslicht aan linkerzijde van rijbaan

Bericht door Kessel-Lovraagje »

Benny Stinkens schreef:Kan je daar een foto van toevoegen aub :?: want zonder word het moeilijk. :arrow:
Heb er geen foto van,in feite. Het is geen pijl, maar gewoon een verkeerslicht, zonder aan de rechterkant of boven de weg ook nog 1. Volgens mij mag je dat negeren, maar ik ben niet zeker.
Vooral omdat er een voetgangerszebraad achter ligt.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: verkeerslicht aan linkerzijde van rijbaan

Bericht door Inazuma »

Kessel-lovraagje schreef:In Kessel-Lo op de Tiensesteenweg staat een verkeerslicht aan rechter- en linkerzijde tegelijkertijd. Vlak daarachter staat opnieuw een verkeerslicht voor het zebrapad met alleen aan de linkerkant een verkeerslicht. Moeten we daar ook voor stoppen als we in een file wel door het groene eerste licht geraakt zijn, maar op het moment dat het rood wordt dat tweede licht nog niet gepasseerd zijn, of dient dat alleen maar om aan te geven dat de tegenrichting op dat ogenblik rood heeft?
Dat is normaal een herhaling van een rechtsgeplaatst licht.
Op zichzelf hoort het er dan ook gewoonweg niet te staan.

Ik heb ik Vlaams-Brabant echter al talrijke zeer zware, gevaarlijk flaters bij de plaatsing van verkeerslichten gezien ...
Kessel-Lovraagje
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 okt 2010, 09:44

Re: verkeerslicht aan linkerzijde van rijbaan

Bericht door Kessel-Lovraagje »

Ik heb de foto, deze morgen gemaakt.
Maar het gaat niet lukken met dat uploaden van de foto, want ik ken het systeem niet. :?
Kessel-Lovraagje
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 okt 2010, 09:44

Re: verkeerslicht aan linkerzijde van rijbaan

Bericht door Kessel-Lovraagje »

omdat er staat dat ik geen bijlagen mag uploaden, mss? HULP!
Jetson
Berichten: 215
Lid geworden op: 11 okt 2009, 16:36
Locatie: Antwerpen

Re: verkeerslicht aan linkerzijde van rijbaan

Bericht door Jetson »

Je kan het hier altijd uploaden en dan de link posten: http://imageshack.us/" target="_blank
kessel-lovraag

Re: verkeerslicht aan linkerzijde van rijbaan

Bericht door kessel-lovraag »

Jetson schreef:Je kan het hier altijd uploaden en dan de link posten: http://imageshack.us/" target="_blank
Afbeelding

[mod Stefan: foto verkleind]
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: verkeerslicht aan linkerzijde van rijbaan

Bericht door Stefan Peeters »

Dit lijkt me inderdaad een herhalingslicht.
Je moet enkel rekening houden met het licht dat aan je rechterkant geplaatst is. Eens je dat gepasseerd bent moet je geen rekening houden met het licht aan je linkerzijde.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: verkeerslicht aan linkerzijde van rijbaan

Bericht door Inazuma »

61.4.1. De driekleurige cirkelvormige verkeerslichten worden rechts van de rijbaan geplaatst.
Als aanwijzing mogen zij links of boven de rijbaan en op de plaatsen waar het verkeer het rechtvaardigt, worden herhaald.
Op de kruispunten mogen zij aan de andere kant van het kruispunt links of boven de rijbaan worden herhaald.


Het verkeerslicht op de tweede rij staat dus niet links, maar midden aan de andere kant van het kruispunt.

Wat men er hier mee heeft willen bereiken is onduidelijk.

Om verkeer vanuit de zijstraat links bij het afdraaien verplicht te laten stoppen, geldt het licht niet.
Als herhalingslicht staat het niet op de juiste plaats.
Kessel-Lovraagje
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 okt 2010, 09:44

Re: verkeerslicht aan linkerzijde van rijbaan

Bericht door Kessel-Lovraagje »

Dank u wel!

We hebben nog 2 vraagjes: aan station van Leuven mag je niet rechtdoor stationsplein op.
De foto's hierbij tonen vanwaar je komt aan de Tiensepoort.
Vraag 1: moet je pinken als je terug wil draaien naar de Tiensepoort (rond de stenen muur dus)?
Vraag 2: Met je naar rechts pinken als je de straat rechttegenover dit punt, nl de Maria Theresiastraat wil indraaien, of is dat geen indraaien en wel rechtdoor rijden, zodat je dus niet moet pinken?
Rechtdoor rijden naar het stationsplein mag nl alleen voor de bussen. :?: :?:

Afbeelding
en
Afbeelding

Dank u!!
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: verkeerslicht aan linkerzijde van rijbaan

Bericht door Inazuma »

Kessel-Lovraagje schreef: Vraag 1: moet je pinken als je terug wil draaien naar de Tiensepoort (rond de stenen muur dus)?
Tuurlijk.
Keren is een maneuver.
Elk maneuver moet met de richtingaanwijzrs worden aangekondigd.

Vraag 2: Met je naar rechts pinken als je de straat rechttegenover dit punt, nl de Maria Theresiastraat wil indraaien, of is dat geen indraaien en wel rechtdoor rijden, zodat je dus niet moet pinken?
Rechtdoor rijden naar het stationsplein mag nl alleen voor de bussen. :?: :?:
Bedoel je van de Tiensevest LINKS naar de Maria Theresiastraat omdat je niet rechtdoor (noorden) naar het Martelarenplein mag rijden ?
Dat is duidelijk een richtingsverandering :arrow: pinken :!:


Ook op de eerste foto : een foutief gebruikte D1 (moet een F19 zijn)
Kessel-Lovraagje
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 okt 2010, 09:44

Re: verkeerslicht aan linkerzijde van rijbaan

Bericht door Kessel-Lovraagje »

Heel fel bedankt!!!! Heel duidelijk. Nu weet ik wat doen. :)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: verkeerslicht aan linkerzijde van rijbaan

Bericht door de rijprof »

- Foto met de verkeerslichten -
Kun je daar ter hoogte van dat (rare) verkeerslicht, links afslaan?
Is er een soort doorgang net voorbij die vluchtheuvel, waar het bord D1 is geplaatst, om links af te slaan?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie