Rijexamen doen zonder begeleider?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
S

Rijexamen doen zonder begeleider?

Bericht door S »

Hallo,

Ik heb een voorlopig rijbewijs zonder begeleider (18 maand) en twijfel nog om al dan niet één van mijn ouders mee te nemen naar het examen. Heeft er iemand ervaring met het afleggen van het rijexamen zonder begeleider, dus enkel met de examinator?
Wat waren voor jullie dan de voor- en nadelen?

Groetjes
GRO
Administrator
Berichten: 12746
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Rijexamen doen zonder begeleider?

Bericht door GRO »

Heeft er iemand ervaring met het afleggen van het rijexamen zonder begeleider, dus enkel met de examinator?
Ik denk niemand, want enkel examen doen met een examinator bestaat niet.
Heb je een voorlopig rijbewijs 36 maanden, dan moet je "begeleider" ofwel de rijschoolinstructeur mee.
Heb je een voorlopig rijbewijs 18 maanden, dan moet ofwel de rijschoolinstructeur ofwel "een begeleidend persoon" mee.

Dit alles en nog veel meer vind je uitgelegd in ons praktijkboek
DOWNLOAD HET PRAKTIJKBOEK NAAR JE COMPUTER (klik voor info)
VOORBEELDPAGINA VAN ONZE PRAKTIJK CD-ROM (Parkeren)
S

Re: Rijexamen doen zonder begeleider?

Bericht door S »

Aha, dat wist ik niet. Dus zelfs als je een voorlopig rijbewijs zonder begeleider hebt, moet er toch een begeleider mee naar het examen?
De logica is toch soms ver te zoeken in de Belgische wetgeving :)
GRO
Administrator
Berichten: 12746
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Rijexamen doen zonder begeleider?

Bericht door GRO »

De logica is toch soms ver te zoeken in de Belgische wetgeving
Zeker als je niet goed leest wat ik heb geschreven :D

VR 18 maanden: BEGELEIDEND PERSOON of RIJSCHOOLINSTRUCTEUR
VR 36 maanden: BEGELEIDER of RIJSCHOOLINSTRUCTEUR

Een begeleidend persoon is niet hetzelfde als een begeleider.
Een begeleider moet aan andere voorwaarden voldoen dan een begeleidend persoon.

(Toch maar eens het praktijkboek goed doornemen voor je examen)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Rijexamen doen zonder begeleider?

Bericht door Benny Stinkens »

S schreef:Aha, dat wist ik niet. Dus zelfs als je een voorlopig rijbewijs zonder begeleider hebt, moet er toch een begeleider mee naar het examen?
De logica is toch soms ver te zoeken in de Belgische wetgeving :)
Je kan het ook anders bekijken, stel voor dat jij een examinator bent en ik stuur je alle dagen een aantal leerlingen waar jij mee op pad moet en je hebt er geen flauw idee van of die personen wel kunnen rijden al dan niet.

Zou je je dan niet veiliger voelen als die personen een begeleidend persoon meehadden die tenminste voor een beetje veiligheid kan zorgen. :idea:

Ik als instructeur kan gemakkelijk met vreemden meegaan, want ik heb mijn levensverzekering bij me (mijn pedalen aan mijn kant) maar een examinator heeft dus niets.
Liever hij dan ik.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Re: Rijexamen doen zonder begeleider?

Bericht door Gast »

Heeft er iemand ervaring met het afleggen van het rijexamen zonder begeleider, ik heb 20u gevlogen bij rijschool, kan dat alleen doen of met begeleider
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Rijexamen doen zonder begeleider?

Bericht door Benny Stinkens »

Gast schreef: 04 sep 2020, 11:39 Heeft er iemand ervaring met het afleggen van het rijexamen zonder begeleider, ik heb 20u gevlogen bij rijschool, kan dat alleen doen of met begeleider
Meen je dat nu :?:
Je stelt de vraag in een topic waarin het antwoordt al uitgebreid uitgelegd staat en je ziet het niet :?:
Hopelijk heb je ook leren landen in deze rijschool :wink: (grapje)
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie