optrekken

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
vw

optrekken

Bericht door vw »

ik doe binnen een paar weken mijn rijbewijs en heb nog een vraagje als je moet aanzetten uit nulstand moet je dan ofwel op het gemak optrekken zoals ik denk of zoals iemand zegt dat ik ken vlug optrekken en vlug de snelheid halen en dan wel een klein beetje over de 20000 toeren gaan.

en nog een klein vraagje waarop ik het antwoord wss al weet als je bv 50mag rijden en je doet dat in 3de en je zit ietsje over de 20000toeren rond de 21-22000 schakel je dan best naar 4de zeker
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: optrekken

Bericht door GRO »

Ik hoop dat jij voor de grap 20000 schrijft en 2000 bedoelt.

In het hoofdstuk "milieu - zuinig rijden' op de theoriepagina's van onze site heb je kunnen leren dat snel optrekken goed is om veel brandstof te verbruiken en dus slecht is voor het milieu.
sven.s
Berichten: 130
Lid geworden op: 03 sep 2009, 18:47

Re: optrekken

Bericht door sven.s »

lol, 20.000 toeren

Dan vertrek je niet maar stijg je op. :lol: :mrgreen:
vw

Re: optrekken

Bericht door vw »

ja ssry was gemist maar dus als ik het goed begrijp moet je niet zo vlug optrekken en op het gemak zoals ik dat doe en dus ook naar 4de schakelen
sven.s
Berichten: 130
Lid geworden op: 03 sep 2009, 18:47

Re: optrekken

Bericht door sven.s »

Wij kunnen niet zien hoe jij optrekt he.
vw

Re: optrekken

Bericht door vw »

ja weet ik wel maar moet je echt haasten of mag je traagjes op het gemak optrekken en schoon iedere keer tot ongeveer max 2000toeren gaan en dan verschakelen
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: optrekken

Bericht door Stefan Peeters »

Je mag vlot optrekken, maar je moet op tijd opschakelen.

Het is een misverstand dat langzaam optrekken zuiniger is. Het komt er alleen op aan om de motor in het meest rendabele toerengebied te laten werken.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: optrekken

Bericht door Inazuma »

vw schreef:en nog een klein vraagje waarop ik het antwoord wss al weet als je bv 50mag rijden en je doet dat in 3de en je zit ietsje over de 20000toeren rond de 21-22000 schakel je dan best naar 4de zeker
50 in 3de is geen probleem.
Wat boven de 2000 tpm rijden is evenmin een probleem - je kan dan je snelheid veel beter variëren met het gaspedaal ipv de rem.

Het hangt er ook van af of je auto 50 in 3de goed verteert.
De mijne heeft dat bijvoorbeeld niet zo graag.
Maar als je nickname hier ook het merk van de auto is waarmee je rijdt, is de kans groot dat die dat wel vlotjes doet. ;)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: optrekken

Bericht door de rijprof »

Niet te snel en niet te traag. Zorg dat je op een normale snelheid optrekt zodat je vlot mee bent met de verkeersstroom.
Het toerental waarop je een versnelling hoger schakelt kan wat verschillen van auto tot auto. Het komt niet aan op een paar honderd toeren/minuut meer. Je moet dat wat aanvoelen.
Om ecologisch te rijden, geef je doortastend gas en schakel, zodra de motor goed mee wil, een versnelling hoger. De kunst is om zo snel mogelijk op te trekken in een zo hoog mogelijke versnelling.
Schakel niet te vroeg want dan trekt de auto niet goed (en verbruikt ook veel)
en schakel ook niet te laat want dan maakt de motor te hoge toerentallen en verbruik je meer.
Met een dieselmotor schakel je (in de praktijk) rond de 2000 à 2500 t/m
Met een benzine schakel je (in de praktijk) rond de 2500 à 3000 t/m

Wanneer je vrij constant 50 km/uur kunt rijden, kan je bij veel auto's naar 4de versnelling.
Maar als je veel moet versnellen en vertragen rij je beter in 3de versnelling.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: optrekken

Bericht door wooter »

Doorgaans...
  • Gaspedaal een 3/4e ingedrukt houden
  • Opschakelen bij 20, 40, 60 en 80 km/u
Zo kom je uit op de nodige toerentallen, en vertrek je niet te traag maar ook niet te zot snel.

Eens je aangekomen bent op de gewenste snelheid, kan je altijd een hogere versnelling schakelen om een rustiger toerental te vinden, maar weet dan wel dat je dan acceleratiekracht mist. 50 km/u in 4e is mogelijk, maar de meeste zuinige middenklassers zullen moeite hebben om vervolgens te versnellen naar 70 km/u.
MOLLY

Re: optrekken

Bericht door MOLLY »

ik rij met een nissan micra en als ik 60km rijd in 4 rijd hij 2500toere en als ik in 5de rijd maar 2000toeren dus in 5de is beter dan ?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: optrekken

Bericht door de rijprof »

Is OK zolang je constant aan dezelfde snelheid kan rijden.
Is niet Ok als je plots om één of andere reden moet versnellen want veel trekkracht zal je niet hebben met een kleine motor in laag toerental.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie