Botsing op rijexamen, maar toch geslaagd

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Botsing op rijexamen, maar toch geslaagd

Bericht door Gast »

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =GQM2TU76N" target="_blank

"EVERLEE - Lotte Engels (18) beleefde dinsdag de schrik van haar leven. Tijdens haar rijexamen botste ze met een andere wagen. Toch is ze geslaagd.

Na een foutloos parcours, samen met de examinator en haar vader, moest Lotte nog enkele honderden meters rijden naar het examencentrum. 'Aan een kruispunt in Heverlee sprong het licht op groen, dus reed ik door. Plots reed een BMW rechts op me in. Ik had de wagen helemaal niet gezien', zucht Lotte.

Toch mocht ze haar rijbewijs op zak steken. 'De botsing had geen invloed op het eindresultaat. Lotte reed een foutloos parcours', zegt Geert Depreter van het examencentrum en collega van Lottes examinator.

Lotte en haar vader raakten lichtgewond. 'Ik liep een lichte hersenschudding op. Voorlopig kan en mag ik dus niet met de wagen rijden.' De examinator kwam ongeschonden uit de auto. "
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: Botsing op rijexamen, maar toch geslaagd

Bericht door Jari »

Ik las het ook op GVA.
Goed dat ze toch geslaagd is, het lijkt me ook niet meer dan correct als ze een foutloos parcours had. Ze is ook door het groen gereden, het is niet dat er geen lichten stonden ofzo... Lijkt me wel een nare ervaring, ik zou me keihard schamen tov de examinator :P

mod Benny: taalgebruik een beetje aangepast :wink:
Gast

Re: Botsing op rijexamen, maar toch geslaagd

Bericht door Gast »

Jari schreef:Ik las het ook op GVA.
Goed dat ze toch geslaagd is, het lijkt me ook niet meer dan correct als ze een foutloos parcours had. Ze is ook door het groen gereden, het is niet dat er geen lichten stonden ofzo... Lijkt me wel een nare ervaring, ik zou me keihard schamen tov de examinator :P

mod Benny: taalgebruik een beetje aangepast :wink:

yeah right ! de dame veroorzaakte een ongeluk. ze wou afslaan naar links op het kruispunt en verleende geen voorrang op het aankomde verkeer, in dit geval de BMW. ze keek alleen naar haar groen ipv eerst de BMW voorbij te laten en hierdoor reed ze er natuurlijk recht op ! aan de foto's in het laatste nieuws kan je zien aan de schade dat zij wel degelijk inreed op de BMW en niet andersom. Dat de examinator dan nog een rijbewijs geeft is helemaal onozel, bewijst ook dat eender wie examinatortje kan spelen. er is immers nog niet eens een uitspraak gevallen over wie in fout is dus hoe kan de examinator dan in godsnaam een rijbewijs geven.
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: Botsing op rijexamen, maar toch geslaagd

Bericht door Jari »

Sorry Benny :P
Gast schreef:verleende geen voorrang op het aankomde verkeer, in dit geval de BMW
Het was groen voor haar! Geen oranje pinklicht! (Als het natuurlijk een groene pijl was geweest, dan was het een andere zaak, maar dan neem ik aan dat ze ook niet geslaagd zou geweest zijn...)
Gast

Re: Botsing op rijexamen, maar toch geslaagd

Bericht door Gast »

Jari schreef:Sorry Benny :P
Gast schreef:verleende geen voorrang op het aankomde verkeer, in dit geval de BMW
Het was groen voor haar! Geen oranje pinklicht! (Als het natuurlijk een groene pijl was geweest, dan was het een andere zaak, maar dan neem ik aan dat ze ook niet geslaagd zou geweest zijn...)
als je een manoeuvre maakt om naar links af te slaan moet je ALTIJD het aankomende verkeer doorlaten dat zich al op de rijbaan bevindt. en ter info het was idd een groene PIJL naar links die zij had, daarom reed ze ook door zonder de BMW eerst voor te laten. kan gebeuren als je pas leert rijden , maar dat ze dan geslaagd is is toch wel een goeie grap
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Botsing op rijexamen, maar toch geslaagd

Bericht door de rijprof »

Daarom benadrukken wij in de rijlessen dat je bij groen licht (zeker als het pas groen is geworden) altijd naar links en rechts moet kijken om te zien of er niemand door het rood vlamt.

Zou Lotte dat ook gedaan hebben???
Zoniet, was Lotte niet erg defensief aan het rijden en zelfs verkeersgevaarlijk. Zelfs al was de rest van de rit foutloos.
Heeft Lotte links en rechts gekeken of niet? Of dacht ze: "Ah, 't is groen, o.k. gasgeven".
Het had veel erger kunnen aflopen... een grafsteen met de tekst "Ik had groen licht".
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Botsing op rijexamen, maar toch geslaagd

Bericht door bert.covens »

Hier volg ik RIJPROF volledig.

Men mag een kruispunt slechts "dubbel voorzichtig" oprijden, teneinde ongevallen te voorkomen. Dus ook als je zelf voorrangsgerechtigd bent (of toevallig groen licht hebt).

Maw: "uit je doppen kijken" is niet alleen aangeraden, je bent het wel degelijk VERPLICHT!

Lotte had dus niet enkel geluk omdat ze desondanks toch nog haar rijbewijs behaalde. Het grootste geluk zit 'm erin dat dit ongeval zonder veel erg is afgelopen, en gelukkig maar.

Hopelijk mag dit vervelend accidentje haar aanzetten om toch nog nét iets voorzichtiger te zijn. Je weet maar nooit.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Botsing op rijexamen, maar toch geslaagd

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:als je een manoeuvre maakt om naar links af te slaan
Links afslaan is GEEN maneuver.
moet je ALTIJD het aankomende verkeer doorlaten dat zich al op de rijbaan bevindt.
Volgens de kandidaat bestuurster kwam de andere wagen "van rechts".

Maar de bestuurder daarvan stelt vandaag in de pers dat hij gewoon rechtdoor door groen reed ...

HEVERLEE - De automobilist die botste met een 18-jarige die haar rijexamen aflegde, is verbolgen over de uitleg die het meisje in de pers gaf over het ongeval.

‘Ik reed gewoon door het groene licht. De chauffeur van de Peugeot leek me heel onzeker, maar ik maakte geen enkele fout', beweert hij. ‘Bovendien kwam ik helemaal niet van rechts. Ik reed gewoon rechtdoor aan het kruispunt.'


© Het Nieuwsblad zaterdag 14 augustus 2010 (evb)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Botsing op rijexamen, maar toch geslaagd

Bericht door de rijprof »

Als ik het goed begrijp, ging Lotte linksaf en reed de BMW-bestuurder gewoon rechtdoor door het groene licht? !!!
Dan had Lotte voorrang moeten verlenen aan de tegenligger.
Indien het ongeluk op deze wijze gebeurde, begrijp ik niet dat Lotte slaagde voor haar rijexamen :!:
Onbegrijpelijk :shock:

Reed die BMW 160 km/u misschien?
Had de begeleider, noch de examinator die BMW niet zien aankomen?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
peter3000
Berichten: 57
Lid geworden op: 06 sep 2008, 15:22

Re: Botsing op rijexamen, maar toch geslaagd

Bericht door peter3000 »

Heel bizar ongeval...

Ik ken(de) het kruispunt behoorlijk goed omdat ik veel in Haasrode en Heverlee ben gaan oefenen. Als ze vanop de Meerdaalboslaan linksaf ging op de Geldenaaksebaan richting centrum Leuven (wat mij logisch lijkt op het einde van een rijexamen), dan zouden die tegenliggers normaal gezien rood moeten gehad hebben. In principe zijn die lichten daar zo afgesteld dat het verkeer dat linksaf moet in beide richtingen groen heeft en hun tegenliggers rood.

Het is natuurlijk altijd mogelijk dat de situatie met die werken gewijzigd is, maar het lijkt mij toch vreemd.
Gast

Re: Botsing op rijexamen, maar toch geslaagd

Bericht door Gast »

het is zoals de rijprof zegt , ze moest eerst uitkijken of de rijbaan veilig was om links af te slaan. ipv zich blind te staren op de groene pijl die ze had. zoals ze zelf zegt in het nieuwsblad : ik had de auto niet zien aankomen. als je je op zo een gevaarlijk kruispunt begeeft moet je altijd goed rondom je kijken. als je dan de auto niet ziet aankomen dan is dat zelf haar fout , en idd de bestuurder kwam van recht tegenover haar dus die had voorrang maar als je die niet ziet aankomen kan je ook geen voorrang verlenen natuurlijk.
op de foto in het laatste nieuws staat ook duidelijk weergegeven dat zij op de BMW reed en niet andersom.
aangezien de schade van de BMW langs de zijkant was vooraan en haar schade vooraan op de bumper en motorkap.

om aan antwoord te geven op de rijprof zijn vraag; natuurlijk had de examinator en de vader van het meisje die in de auto zaten de BMW zien aankomen maar die konden niets doen. de vader verklaarde later dat hij nog aan de handrem trok maar dat het te laat was. aangezien het de auto was van het meisje zelf waren er ook geen pedalen aan de passagierskant dus konden ze de auto ook zo niet stoppen.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Botsing op rijexamen, maar toch geslaagd

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:en idd de bestuurder kwam van recht tegenover haar dus die had voorrang
Niet als die door rood reed.

Als ik de uitleg van Peter3000 les, staan er daar "conflictvrije" (what's in a name ?) verkeerslichten om linksaf te slaan.
Daarbij moet er dan iemand door rood gereden zijn ...
op de foto in het laatste nieuws staat ook duidelijk weergegeven dat zij op de BMW reed en niet andersom.
aangezien de schade van de BMW langs de zijkant was vooraan en haar schade vooraan op de bumper en motorkap.
Ik vind er online geen foto van terug.
Afgaande op de uitleg kan dit ook om een "haakse" aanrijding gaan - volgens Lotte kwam die wagen van rechts ... er zijn natuurlijk meer manieren om van rechts te komen.
Als ze zelf al afdraaide naar links, komt een auto die uit de tegenovergestelde richting komt, ook van rechts ...
natuurlijk had de examinator en de vader van het meisje die in de auto zaten de BMW zien aankomen maar die konden niets doen. de vader verklaarde later dat hij nog aan de handrem trok maar dat het te laat was.
Als dat inderdaad klopt had ze nooit mogen slagen :
2 personen die de andere auto wel zien, kandidaat niet ... vermijdbaar ongeval.
Ingrijpen door begeleider of instructeur ...
Gast

Re: Botsing op rijexamen, maar toch geslaagd

Bericht door Gast »

over wie al dan niet door het rood gereden is daar moet de rechtbank maar een antwoord op vinden

de foto stond in de krant het laatste nieuws op woensdag 11 aug. en niet online, daarop zie je DUIDELIJK dat Lotte haar auto schade heeft aan de voorkant van de auto en zeker niet aan de rechterzijde. en de BMW vooral linker flank schade vanvoor aan de auto. Vrij duidelijk wie tegen wie reed dan

de vader heeft idd de handrem proberen op te trekken om het ongeval te vermijden maar tevergeefs.
een raadsel waarom ze haar rijbewijs heeft gekregen en een blaam voor het rijexamencentrum.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Botsing op rijexamen, maar toch geslaagd

Bericht door Stefan Peeters »

Aangezien we er zelf niet bij waren is het niet aan ons om conclusies te trekken uit dit ongeval.

De examinator, die er wel bij was, heeft besloten om de kandidate niet uit te stellen. Ik ga er van uit dat hij de situatie beter kan inschatten en beoordelen dan wij.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gesloten