te voorzichtig?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: te voorzichtig?

Bericht door de rijprof »

Het gaat hier wel over een student,
Die op Hogeschool zit, Een eigen auto heeft moeten kopen enz Voor 6 uurtjes ben ik al makkelijk 400 euro kwijt ..
Voor sommige studenten die hun eigen opleiging moeten betalen is dit echt wel zwaar geloof me
Vind je het zo vanzelfsprekend dat je als student een eigen auto hebt?
Je kan evengoed zeggen: "een huis kost zoveel geld, zeker als student"...
Alles willen en het vanzelfsprekend vinden.

Zelfs wanneer je werkt, kun je niet alles hebben en moet je keuzes maken.
Ben je daarom ongelukkiger?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Andyy

Re: te voorzichtig?

Bericht door Andyy »

Tis niet dat ik blut ben ofzo he :D

Ik werk al vanaf men 13, Dus geld heb ik op men bankske genoeg staan :wink:
Ik weet wat er allemaal bijkomt kijken bij een rijles ( benzine , Auto , instructeur enz.. )
Maar ik spreek niet voor men eigen hoor, Der zijn nog studenten die gelijk mij lessen willen volgen maar die het gewoon niet kunnen betalen..
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: te voorzichtig?

Bericht door de rijprof »

't Is maar te bezien waar je prioriteit aan geeft. Alles willen, kan niet.
Keuzes maken.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: te voorzichtig?

Bericht door Inazuma »

Andyy schreef:U rijbewijs halen kost veel te veel geld,
Prijs u dan gelukkig dat je niet in Nederland of Duitsland woont ... daar is het behalen van een rijbewijs aanzienlijk duurder.

Het rijden met, en het onderhouden van een auto kost veel meer dan de rijopleiding ...

Ter illustratie : de 23.226 km in het afgelopen jaar kostten me 2.637,75 euro. 0,11 eurocent/km
Dat is dan wel zonder de afschrijving van de aankoop mee te rekenen.
Afgelopen jaar ook geen nieuwe banden nodig gehad.
Verzekering aan ouwe zakken tarief (boven de 35), maar jongeren betalen stukken meer (wegens hoger risico).
Amper 23 euro aan "reparaties".

Vandaar : als je de rijopleiding al te duur vindt, kan je je (nog) geen auto permiteren ...
peter3000
Berichten: 57
Lid geworden op: 06 sep 2008, 15:22

Re: te voorzichtig?

Bericht door peter3000 »

Vandaar natuurlijk dat er vele jongeren de eerste jaren met de wagen van hun ouders rijden...

Een oplossing zou erin kunnen bestaan dat de overheid een deel van het geld van de snelheidsboetes gebruikt om een soort van sociaal tarief in te stellen. Daarmee zouden jongeren uit gezinnen onder een bepaalde inkomensgrens goedkoper een rijopleiding kunnen volgen (vb. 6 uur gratis rijles of rijlessen aan de helft van de prijs) , met dien verstande dat er een bepaald aantal uren rijles verplicht wordt.
Een beetje vergelijkbaar dus met het WIGW-statuut in de sociale zekerheid.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: te voorzichtig?

Bericht door bert.covens »

peter3000 schreef:Vandaar natuurlijk dat er vele jongeren de eerste jaren met de wagen van hun ouders rijden...
En wat betalen die ouders dan het liefst? Liever noodgedwongen de koppelingsplaat te snel moeten laten vervangen, dan hun kinderen naar de rijschool te sturen? (al doende leren : in 't begin es verkeerd schakelen, ontkoppelen met 't nodige gekraak ed). Ma of pa hebben ook géén dubbele bediening. Dus als zoonlief door een gebrek aan ervaring eventjes de controle over die auto verliest, dan kan ma of pa bitter weinig doen om nog een ongeval te voorkomen..... Dit in tegenstelling tot een rijschool, waar een ervaren instructeur met dubbele bediening de auto rustig kan doen stoppen.

We kunnen hier natuurlijk nog lang over blijven discussiëren, natuurlijk. Maar ik ga mijn kinderen NOOIT m'n auto toevertrouwen, vooraleer er minstens de basis gelegd werd door een goede rijschool, zeker weten :!:
Daarvoor zie ik m'n kinderen véél te graag :D
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
peter3000
Berichten: 57
Lid geworden op: 06 sep 2008, 15:22

Re: te voorzichtig?

Bericht door peter3000 »

bert.covens schreef:En wat betalen die ouders dan het liefst? Liever noodgedwongen de koppelingsplaat te snel moeten laten vervangen, dan hun kinderen naar de rijschool te sturen? (al doende leren : in 't begin es verkeerd schakelen, ontkoppelen met 't nodige gekraak ed). Ma of pa hebben ook géén dubbele bediening. Dus als zoonlief door een gebrek aan ervaring eventjes de controle over die auto verliest, dan kan ma of pa bitter weinig doen om nog een ongeval te voorkomen..... Dit in tegenstelling tot een rijschool, waar een ervaren instructeur met dubbele bediening de auto rustig kan doen stoppen.
Zucht, verduidelijking: Vandaar natuurlijk dat er vele jongeren van zodra ze hun rijbewijs hebbende eerste jaren met de wagen van hun ouders rijden... Waarmee ik wil zeggen dat het argument van een eigen wagen betalen niet per sé opgaat.

Doe ik overigens ook hoor. Voor die paar keer per week dat ik de wagen gebruik (woonachtig in stadscentrum en gratis woon-werkverkeer), ga ik er geen nieuwe kopen. Daarbij is een appartement afbetalen al duur genoeg.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: te voorzichtig?

Bericht door bert.covens »

peter3000 schreef:Zucht, verduidelijking: Vandaar natuurlijk dat er vele jongeren van zodra ze hun rijbewijs hebbende eerste jaren met de wagen van hun ouders rijden... Waarmee ik wil zeggen dat het argument van een eigen wagen betalen niet per sé opgaat.

Doe ik overigens ook hoor. Voor die paar keer per week dat ik de wagen gebruik (woonachtig in stadscentrum en gratis woon-werkverkeer), ga ik er geen nieuwe kopen. Daarbij is een appartement afbetalen al duur genoeg.
En hoe heb je dan leren rijden :?: (rijschool of op eigen houtje met eigen auto, al dan niet van de ouders).

De afweging die ik hier maak, voor hen die de rijschool te duur vinden (want dààr gaat de discussie al een tijdje over):

de kostprijs van een degelijke rij-opleiding bij de rijschool versus riciso dat de koppelingsplaat abnormaal snel vervangen moet worden, risico op blikschade vermits de auto geen dubbele bediening heeft etc. (kan al snel een paar duizend euro zijn, zelfs bij een banaal accidentje). Akkoord, voor een achttienjarige student is de kostprijs van een lessenpakket een smak geld. Maar behalve de zon, is er weinig gratis te krijgen. Maar je leert dan ook heel wat vaardigheden, nuttig voor de rest van je leven. :D

Kleine vegelijking: onlangs een loodgieter laten komen bij mij thuis. Nog voor die z'n gereedschapskoffer uit z'n camionette gehaald had, was ik al 50 EURO kwijt. Voor die prijs heb je al een vol lesuur (inclusief leswagen, verzekering, lesgever,....).
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
peter3000
Berichten: 57
Lid geworden op: 06 sep 2008, 15:22

Re: te voorzichtig?

Bericht door peter3000 »

bert.covens schreef:
peter3000 schreef:Zucht, verduidelijking: Vandaar natuurlijk dat er vele jongeren van zodra ze hun rijbewijs hebbende eerste jaren met de wagen van hun ouders rijden... Waarmee ik wil zeggen dat het argument van een eigen wagen betalen niet per sé opgaat.

Doe ik overigens ook hoor. Voor die paar keer per week dat ik de wagen gebruik (woonachtig in stadscentrum en gratis woon-werkverkeer), ga ik er geen nieuwe kopen. Daarbij is een appartement afbetalen al duur genoeg.
En hoe heb je dan leren rijden :?: (rijschool of op eigen houtje met eigen auto, al dan niet van de ouders).

De afweging die ik hier maak, voor hen die de rijschool te duur vinden (want dààr gaat de discussie al een tijdje over):

de kostprijs van een degelijke rij-opleiding bij de rijschool versus riciso dat de koppelingsplaat abnormaal snel vervangen moet worden, risico op blikschade vermits de auto geen dubbele bediening heeft etc. (kan al snel een paar duizend euro zijn, zelfs bij een banaal accidentje). Akkoord, voor een achttienjarige student is de kostprijs van een lessenpakket een smak geld. Maar behalve de zon, is er weinig gratis te krijgen. Maar je leert dan ook heel wat vaardigheden, nuttig voor de rest van je leven. :D

Kleine vegelijking: onlangs een loodgieter laten komen bij mij thuis. Nog voor die z'n gereedschapskoffer uit z'n camionette gehaald had, was ik al 50 EURO kwijt. Voor die prijs heb je al een vol lesuur (inclusief leswagen, verzekering, lesgever,....).
Ik probeer gewoon duidelijk te maken dat voor sommige jongeren het zelf betalen van de rijlessen inderdaad een dure zaak is, maar dat het argument "als je rijlessen al duur vindt, wat ga je dan daarna doen? Want een wagen kopen is nog duurder" niet per sé opgaat: sommige jongeren betalen zelf hun rijlessen, maar rijden de eerste jaren met de wagen van hun ouders.

Pas op, ik ben voorstander om via de rijschool te leren rijden (wat ik trouwens ook gedaan heb). Je leert daar inderdaad vaardigheden die niet-getrainde automobilisten je waarschijnlijk nooit aanleren.
Maar ik begrijp wel dat leren rijden via de rijschool voor jongeren/grote gezinnen een hele dure zaak kan zijn, los van het argument dat een auto zelf ook niet goedkoop is. Vandaar dat ik vind dat in bepaalde gevallen (kansarme gezinnen,...) de overheid mag tussenkomen bij het bekostigen van de rijlessen: mobiliteit is tenslotte een recht en geen voorrecht. En ik denk dat een deftige rijopleiding de veiligheid op onze wegen ten goede zou komen.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: te voorzichtig?

Bericht door bert.covens »

peter3000 schreef:ik denk dat een deftige rijopleiding de veiligheid op onze wegen ten goede zou komen.
Ik ben daar zelfs héél zeker van :D
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: te voorzichtig?

Bericht door de rijprof »

Vandaar dat ik vind dat in bepaalde gevallen (kansarme gezinnen,...) de overheid mag tussenkomen bij het bekostigen van de rijlessen
Ben ik in principe niet tegen, maar hoe gaan die kansarme gezinnen later de kosten van hun auto betalen? Of moet de overheid dat ook bijbetalen?
Als je niet voldoende middelen hebt voor iets dat je wil, dan stel je de aankoop uit.

Laten we duidelijk zijn. Ik kan mij ook geen luxejacht permiteren aan de middellandse zee.
Moet ik daarom overheidssubsidie aanvragen?

Autorijden is toch ook een vorm van luxe.

De overheid kan op slag de rijlessen 25% goedkoper maken enkel door de BTW af te schaffen. Deze investering wordt zeker terugverdiend in verkeersveiligheid.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: te voorzichtig?

Bericht door Gast »

autorijden mag dan al een vorm van luxe zijn, het vormt in mijn ogen ook een bron van ongelijkheid, want, trek die lijn door, en kijk naar werkgelegenheid: tegenwoordig staat gewoon in je arbeidsovereenkomst dat ge over een wagen moet beschikken..... blijft dat dan nog luxe? de tijd dat mensen om de hoek gingen gaan werken is voorbij... mobiliteit een noodzakelijk kwaad?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: te voorzichtig?

Bericht door de rijprof »

tegenwoordig staat gewoon in je arbeidsovereenkomst dat ge over een wagen moet beschikken.....
Dat zal toch eerder heel uitzonderlijk zijn, tenzij je een auto nodig hebt voor je werk en dan zul je daar ook voor vergoed worden of fiscale aftrek genieten.
Rijbewijs B kan een vereiste zijn.

Je krijgt waarschijnlijk een loon als je werkt en dan kun je al wat gemakkelijker een auto mee afbetalen.

Maar als student al een eigen auto willen bezitten, is toch niet zo vanzelfsprekend, denk ik.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: te voorzichtig?

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef:
tegenwoordig staat gewoon in je arbeidsovereenkomst dat ge over een wagen moet beschikken.....
Dat zal toch eerder heel uitzonderlijk zijn
Het staat er misschien niet in, maar er wordt wel verwacht dat je op je job geraakt.

Veel succes om bvb in de Antwerpse haven met het openbaar vervoer op tijd - of überhaupt - op je werk te geraken ...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: te voorzichtig?

Bericht door de rijprof »

Dan ben je geen student meer, maar heb je een inkomen...
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie