Remmen <-> koppeling

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Sebbe73
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 dec 2010, 20:18

Re: Remmen <-> koppeling

Bericht door Sebbe73 »

Inazuma schreef:Als je niet meer in 2de wil gaan rijden / afremmen omdat je meteen moet stoppen, dan schakel je niet terug naar 2de, maar druk je de koppeling in als het motortoerental te laag wordt, en hou je die in tot stilstand.
Klinkt logisch, maar op welk moment zet je hem dan in neutraal? Pas wanneer je volledig stilstaat, of mag dit eerder?
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Remmen <-> koppeling

Bericht door Wouter »

Ik hou persoonlijk gewoon het koppelingspedaal ingedrukt, en pas neutraal als ik echt helemaal stil sta.

Reden: moest op die allerlaatste meters het nu toch net weer groen worden, dan ben ik weer dat tikje sneller vertrokken dan wanneer ik eerst terug moet ontkoppelen en schakelen.

Of het ook zo moet weet ik eigenlijk niet. Ik had toch geen opmerkingen op mijn examen, maar ja das ondertussen ook 2 jaar geleden, wie weet reed ik toen wel anders...
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Sebbe73
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 dec 2010, 20:18

Re: Remmen <-> koppeling

Bericht door Sebbe73 »

accer schreef:Ik hou persoonlijk gewoon het koppelingspedaal ingedrukt, en pas neutraal als ik echt helemaal stil sta.

Reden: moest op die allerlaatste meters het nu toch net weer groen worden, dan ben ik weer dat tikje sneller vertrokken dan wanneer ik eerst terug moet ontkoppelen en schakelen.

Of het ook zo moet weet ik eigenlijk niet. Ik had toch geen opmerkingen op mijn examen, maar ja das ondertussen ook 2 jaar geleden, wie weet reed ik toen wel anders...
Inderdaad, maar als je vanuit 4de versnelling vertraagt, en het toerental te laag wordt en je dus ontkoppelt, dan zit je eigenlijk nog steeds in 4de versnelling (maar je schokt niet aangezien je ontkoppelt hebt).

Als je dan terug wil aanzetten, maakt het toch niet zoveel uit als je dan van 4de naar 2de moet gaan, of van neutraal naar 2de? Ik zou persoonlijk nog tijdens het rijden al naar neutraal gaan, maar ik vraag me gewoon af of dit mag of niet (natuurlijk niet aan 40 per uur he!)
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Remmen <-> koppeling

Bericht door Wouter »

Als ik uit 4de gewoon ontkoppel zonder terugschakelen, dan wil dat zeggen dat ik vrij snel aan het afremmen ben (bijvoorbeeld net oranje geworden), en ja dan zet ik wel meteen in neutraal, dan zit de kans er niet in dat je weer gaat moeten vertrekken natuurlijk.

Maar bij traag afremmen (bijvoorbeeld een licht dat al langer rood is ;)) dan kom ik altijd nog in 2de terecht... En soms zelfs nog eerste (maar dan zonder de koppeling los te laten)
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Remmen <-> koppeling

Bericht door wooter »

Wat een soep voor iets dat vroeger zo simpel was: terugschakelen per versnelling.

Nu hebben we mensen die in 4e versnelling op 20 meter van een rood licht al de koppeling moeten induwen, uitbollen en bijremmen omdat ze niet hebben geleerd correct terug te schakelen. En ja, aan 35 per uur ga je tussengas moeten geven, of je koppeling laten slippen om zonder schokken naar 2e versnelling te gaan. Maar aan 20 per uur gaat dat wel zonder tussengas, maar is het dan nog nodig?

En eens je aan de voortgezette rijopleidingen begint, mag je bovenstaande allemaal vergeten.
Ysm

Re: Remmen <-> koppeling

Bericht door Ysm »

mijn vraag gaat over de amriange, moet je deze ingedrukt houden als je stil staat voor een roodlicht of moet je deze lossen ? of moet je ze ingerukt houden en op je rem blijven staan ?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Remmen <-> koppeling

Bericht door de rijprof »

Het woord 'amriange' klinkt mij onbekend in de oren. Ik ken dat woord niet. Het Franse woord 'ambriage' heb ik reeds meermaals gehoord maar in het Nederlands noemt men dat 'koppeling'.
Misschien bedoel je de koppeling?
moet je deze ingedrukt houden als je stil staat voor een rood licht of moet je deze lossen ?
Als je het koppelingspedaal lost, gaat de auto terug beginnen rijden, hetgeen niet de bedoeling is als je voor een rood licht staat, tenzij je de versnellingspook in neutraal zet.
Je mag kiezen: in eerste versnelling en koppelingspedaal ingedrukt houden of in neutraal zetten en koppelingspedaal omhoog laten komen.
Veel hangt af van hoelang je moet wachten en of je de verkeerslichten van het dwarsverkeer kunt zien.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Remmen <-> koppeling

Bericht door Jozef »

de rijprof schreef: 21 aug 2017, 22:15 Het woord 'amriange' klinkt mij onbekend in de oren. Ik ken dat woord niet. Het Franse woord 'ambriage' heb ik reeds meermaals gehoord maar in het Nederlands noemt men dat 'koppeling'.
:lol:

De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet, want een koppling is in het Frans un embrayage. Koppelen is embrayer, ontkoppelen is débrayer.
Je mag kiezen: in eerste versnelling en koppelingspedaal ingedrukt houden of in neutraal zetten en koppelingspedaal omhoog laten komen.
Veel hangt af van hoelang je moet wachten en of je de verkeerslichten van het dwarsverkeer kunt zien.
Als je niet binnen een drietal seconden kunt vertrekken, zet je de versnellingsbak in neutraal en laat je het koppelingspedaal opkomen. Zo vermijdt je onnodige slijtage aan de koppelingsplaat en aan het druklager van de koppeling.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Remmen <-> koppeling

Bericht door de rijprof »

Het Franse woord 'ambriage' heb ik reeds meermaals gehoord
Mijn Franse woordenschat is niet allerbest. Ik hoor dat meestal fonetisch maar blijkbaar schrijft men dat 'embrayage'.
Bedankt voor de verbetering, Jozef. :D
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Remmen <-> koppeling

Bericht door Jozef »

de rijprof schreef: 22 aug 2017, 21:49Mijn Franse woordenschat is niet allerbest. Ik hoor dat meestal fonetisch maar blijkbaar schrijft men dat 'embrayage'.
Bedankt voor de verbetering, Jozef. :D
Graag gedaan.

Dat is het probleem met talen die niet uitgesproken worden zoals ze geschreven worden. In het Engels is het nog erger, daar kan je zelfs het verschil niet horen tussen "You are a nice girl" en "You are an ice girl". Eens je in het Hongaars de uitspraak van elk van de 44 letters van het alfabet kent, kun je elk woord correct uitspreken (de nadruk ligt altijd op de eerste lettergreep).

Maar zelfs iemand die redelijk goed Frans kent, kent daarom nog geen specifieke technische termen in het Frans. Ik lees geregeld iets over autotechniek in een andere taal, want als je bijvoorbeeld iets over een Jaguar wil weten, vind je het meest in het Engels. Het is ook wel praktisch als je naar het buitenland gaat, want de Duitse Polizist tegen wie mijn vader het over een "bougie" had ("Zündkerze"), stond te kijken alsof hij zure chocolade gegeten had.
Plaats reactie