Praktijk Examen Bree
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Re: Praktijk Examen Bree
Je enkel op de weg concentreren is niet voldoende.
Je moet volledig overzicht behouden.
Volgende keer meer succes.
Ga ook nog eens naar http://www.derijprof.be" target="_blank
Je moet volledig overzicht behouden.
Volgende keer meer succes.
Ga ook nog eens naar http://www.derijprof.be" target="_blank
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Re: Praktijk Examen Bree
Er zijn er ook die elke dag of zelfs meermaals per dag theorie gingen afleggen, tot ze er uiteindelijk eens door waren ...Andyy schreef:Er zijn toch meerdere mensen die de dag erna direct opgaan ?
Kan lukken.
Kan ook tegenslagen (en dan moet je verplicht 6 uur rijlessen gaan volgen).
Vooral nog veel oefenen, uiteraard met een kritische begeleider - die mag gerust achterin gaan zitten om te zien wat jij doet, net als een examinator.Hmm mischien dan maar een paar uren les volgen, En desnoods de afspraak afzeggen ??
Vooraan heeft de begeleider immers de neiging jouw taken dubbel te doen, ipv er op te letten wat jij doet.
Je begeleider zit er in dit stadium niet meer bij om je te vertellen hoe goed het al wel gaat, maar om je op elke fout die je nog maakt te wijzen.
Als je veel kan oefenen in de komende weken kan je gericht oefenen op de punten waar duidelijk nog werk aan is, en dan een nieuwe poging wagen.
Zorg dat je begeleider ook zeker goed weet wat er daarbij zoal verplicht is - o.a. pinken en vooraf uitwijken bij richtingsverandering - en wat er bijkomend verwacht wordt (voldoende rondkijken, spiegels, ...).
Als je niet bijster veel kan verder oefenen : neem je tijd om voldoende te oefenen, en verschuif daarvoor het examen.
Zolang je dat minstens 2 werkdagen vooraf doet, is er geen probleem. (Best wel wat meer)
Maar hou rekening met oplopende wachttijden - GOCA raadt aan 6 weken vooraf te reserveren, en dat zal in de drukkere periodes niet altijd volstaan.
"Gewoon de borden over het hoofd zien" wijst er net op dat de verschillende rijtaken je nog overbelasten.Door de zenuwen was ik me meer op de weg aan het concentreren,
En heb ik gewoon de borden over het hoofd gezien.
Je probeert er 1 goed te doen - "op de weg letten" - en dat gaat ten nadele van de andere rijtaken (borden verwerken, uitkijken voor andere weggebruikers - maar zo te lezen echter geen opmerkingen voor rijtechniek, dat is toch ook al wat )
Dat betekent niet dat je als vanzelf de volgende keer wel op die dingen gaat kunnen letten ...Ik bedoek gewoon dat ik nu weet hoe zo'n examen eruit ziet, En de dingen waar ik moet op letten.
Zeker het filteren en verwerken van de talloze verkeersborden - en het omzetten naar je eigen rijhandelingen - is iets dat je enkel leert door het voldoende te oefenen.
Wat vaker gaan rijden in het examengebied helpt, maar is ook geen mirakeloplossing.
Re: Praktijk Examen Bree
Ok Mercii voor de vele tips
Ik ga het bespreken met de rijschool, wat ik verkeerd heb gedaan enzovoort.
Als ze vinden dat ik er klaar voor ben op 20 april ga ik er ook voor, Anders zo snel mogelijk verzetten naar een iets latere datum
@ Rijprof
U site is zeer goed uitgelegd, En ik ben er al veel opgeweest.
Parkeren Ging zeer vlot, Maar keren deed ik in te veel bewegingen. Weet ik wat ik ook fout deed nu niet de volledige breedte van de rijbaan gebruikt. En natuurlijk steeds links en rechts kijken. De laatste beweging ben ik namelijk vergeten naar rechts te kijken
Voorsorteren deed ik allemaal goed, Behalve op de middenrijstrook ( Ik stond te schuin ) Ben er nu achtergekomen dat ge zo recht mogelijk moet staan op de middenrijstrook zodat ge het verkeer langs rechts goed ziet aankomen + Ge staat zo dicht mogelijk bij het grasveld
Ik ga het bespreken met de rijschool, wat ik verkeerd heb gedaan enzovoort.
Als ze vinden dat ik er klaar voor ben op 20 april ga ik er ook voor, Anders zo snel mogelijk verzetten naar een iets latere datum
@ Rijprof
U site is zeer goed uitgelegd, En ik ben er al veel opgeweest.
Parkeren Ging zeer vlot, Maar keren deed ik in te veel bewegingen. Weet ik wat ik ook fout deed nu niet de volledige breedte van de rijbaan gebruikt. En natuurlijk steeds links en rechts kijken. De laatste beweging ben ik namelijk vergeten naar rechts te kijken
Voorsorteren deed ik allemaal goed, Behalve op de middenrijstrook ( Ik stond te schuin ) Ben er nu achtergekomen dat ge zo recht mogelijk moet staan op de middenrijstrook zodat ge het verkeer langs rechts goed ziet aankomen + Ge staat zo dicht mogelijk bij het grasveld
-
- Berichten: 4191
- Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
- Locatie: hemiksem
Re: Praktijk Examen Bree
Neem eventueel het blad met je uitslag (evaluatie) mee. Probeer ook zo goed mogelijk de mondelinge toelichting bij de beslissing van je examinator te onthouden. Allemaal nuttige info voor je instructeur. Hoe beter die weet waar je probleem ligt, hoe beter. Des te beter weet men waarop specifiek te oefenen, des te doeltreffender de lessen ingedeeld/opgebouwd kunnen worden.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
-
- Berichten: 4191
- Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
- Locatie: hemiksem
Re: Praktijk Examen Bree
@ Inazuma en Andyv: hier moet ik inderdaad toegeven dat m'n lijstje verre van volledig was. Ik had me in m'n antwoord namelijk uitsluitend geconcentreerd op die tegenligger op de smalle veldweg....Inazuma schreef:En naar links uitwijken - zonder hinderen van de tegenliggers - bij het naar links afslaan .
Naar rechts uitwijken voor het naar rechts afslaan.
Naar rechts uitwijken indien men ingehaald wordt.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Re: Praktijk Examen Bree
Jhaa was van plan men lijstje mee te nemenbert.covens schreef:Neem eventueel het blad met je uitslag (evaluatie) mee. Probeer ook zo goed mogelijk de mondelinge toelichting bij de beslissing van je examinator te onthouden. Allemaal nuttige info voor je instructeur. Hoe beter die weet waar je probleem ligt, hoe beter. Des te beter weet men waarop specifiek te oefenen, des te doeltreffender de lessen ingedeeld/opgebouwd kunnen worden.
Nu hoop ik dat ze ergens tijdens de vakantie tijd kunnen vinden om nog een rijles of 2 te plannen. Ik ga in ieder geval letten op de fouten die ik gemaakt heb, Het vroeger pinken moet een gewoonte worden.
En mischien nog wat meer in Bree rond rijden, tis allemaal niet gemakelijk als ge er zo ver vanaf woont :
Re: Praktijk Examen Bree
De leidraad die ik probeer aan te houden is dat het pinken het eerste is wat ik doe, en dan pas vertragen, afremmen, ... Dat zorgt er voor dat je op een gewone weg al makkelijk meer dan 150 meter voor de afslag je richting gaat aangeven, en in stedelijke gebieden al makkelijk 70 tot 100 meter de tijd hebt.Gast schreef:Het vroeger pinken moet een gewoonte worden.
Denk er wel aan dat je richtingsaanwijzer geen oorzaak van verwarring mag zijn: als er voor de afslag die je wil nemen nog een afslag is, probeer ik niet voor de voorgaande afslag al richting aan te geven. Je moet altijd analyseren wat je met je richtingaanwijzers wil zeggen. Als automobilist kan je nl. enkel communiceren met je claxon/grootlichten, richtingsaanwijzers en remlichten, en daar dienen ze voor.
Re: Praktijk Examen Bree
Daar moet ik dan op letten, En opritten dan ? hoe moet ik dat aanpakken, mischien dat de bestuurder achter mij dan denkt dat ik een oprit wil oprijden.wooter schreef:De leidraad die ik probeer aan te houden is dat het pinken het eerste is wat ik doe, en dan pas vertragen, afremmen, ... Dat zorgt er voor dat je op een gewone weg al makkelijk meer dan 150 meter voor de afslag je richting gaat aangeven, en in stedelijke gebieden al makkelijk 70 tot 100 meter de tijd hebt.Gast schreef:Het vroeger pinken moet een gewoonte worden.
Denk er wel aan dat je richtingsaanwijzer geen oorzaak van verwarring mag zijn: als er voor de afslag die je wil nemen nog een afslag is, probeer ik niet voor de voorgaande afslag al richting aan te geven. Je moet altijd analyseren wat je met je richtingaanwijzers wil zeggen. Als automobilist kan je nl. enkel communiceren met je claxon/grootlichten, richtingsaanwijzers en remlichten, en daar dienen ze voor.
In ieder geval ik ga gewoon vroeger moeten pinken, Meestal deed ik dit pas als ik bijna aan het kruispunt stond.
Moet dit ook gebeuren als je bv. een hindernis tegen komt ? Ook vroeger pinken, want dit doe ik echt op het laatste moment.
Het foutje met de fietser vergeten voorang te geven ging als volgt. ik moest bij het kruispunt rechts afslaan, Langs mij was een fietsepad dus ik hou nog genoeg afstand voor de fietsers door te laten. Toen ik in mijn spiegels keek zag ik dat er een fietser stopte achter mijn auto. Niet op het fietspad maar echt achter de auto, wat moet ik hier dan doen ? ik ben uiteindelijk doorgereden maar toen kreeg ik te horen dat het een fout was
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Re: Praktijk Examen Bree
Tijdig aankondigen!Moet dit ook gebeuren als je bv. een hindernis tegen komt ? Ook vroeger pinken, want dit doe ik echt op het laatste moment.
Stel je eens voor: je rijdt achter een auto die remt. Je vraagt je af wat gaat die doen, waarom remt die nu? Als die auto bijna gestopt is, gaat de pinker aan.
Idem met hindernissen, die moet je ook een heel eind op voorhand aankondigen en dat is ook veel veiliger.
Het hangt er vanaf HOE je verderrijdt. Traag, voorzichtig, blijven kijken?Het foutje met de fietser vergeten voorang te geven ging als volgt. ik moest bij het kruispunt rechts afslaan, Langs mij was een fietsepad dus ik hou nog genoeg afstand voor de fietsers door te laten. Toen ik in mijn spiegels keek zag ik dat er een fietser stopte achter mijn auto. Niet op het fietspad maar echt achter de auto, wat moet ik hier dan doen ? ik ben uiteindelijk doorgereden maar toen kreeg ik te horen dat het een fout was
Of was het anders?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Re: Praktijk Examen Bree
Ik ben er rustig langs gereden hoor, Heb zelfs even mijn pinker aangezet omdat ze niet helemaal op het fietsepad reed.
Toen ik aan het kruispunt aankwam heb ik eerst nog aan een auto voorrang moeten geven, Dus de fietser had eigenlijk de achterstand al in gehaald.
Ze parkeerde zich echt achter de auto, Ik wist totaal niet wat ik moest doen. Ik wou haar wel voorrang geven maar ze bleef gewoon stokstijf staan.
Toen ik aan het kruispunt aankwam heb ik eerst nog aan een auto voorrang moeten geven, Dus de fietser had eigenlijk de achterstand al in gehaald.
Ze parkeerde zich echt achter de auto, Ik wist totaal niet wat ik moest doen. Ik wou haar wel voorrang geven maar ze bleef gewoon stokstijf staan.
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Re: Praktijk Examen Bree
Dan vind ik het eigenaardig dat je daarvoor een opmerking krijgt. Ik snap ook niet wat je dan fout deed.Ze parkeerde zich echt achter de auto, Ik wist totaal niet wat ik moest doen. Ik wou haar wel voorrang geven maar ze bleef gewoon stokstijf staan.
Als de fietser je auto rechts op het fietspad niet durft voorbijrijden en liever wacht, verwacht die waarschijnlijk dat jij eerst rijdt. Je neemt dan voorzichtig initiatief.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Re: Praktijk Examen Bree
Jhaa ik weet het ook niet wat ik hiervan moet denken.de rijprof schreef:Dan vind ik het eigenaardig dat je daarvoor een opmerking krijgt. Ik snap ook niet wat je dan fout deed.Ze parkeerde zich echt achter de auto, Ik wist totaal niet wat ik moest doen. Ik wou haar wel voorrang geven maar ze bleef gewoon stokstijf staan.
Als de fietser je auto rechts op het fietspad niet durft voorbijrijden en liever wacht, verwacht die waarschijnlijk dat jij eerst rijdt. Je neemt dan voorzichtig initiatief.
Mrja ik ben terrecht gebuist hoor
-
- Berichten: 4191
- Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
- Locatie: hemiksem
Re: Praktijk Examen Bree
Kan je je nog herinneren wat de examinator hier exact over gezegd heeft? Heb je er toelichting bij gekregen waarom hij daar precies een opmerking over maakte? Bijvoorbeeld: dat hij vond dat je niet duidelijk genoeg was naar de fietser toe dat je 'm voorrang ging verlenen, of dat je te snel besliste om toch maar door te rijden,....
('k was er niet bij natuurlijk, dus altijd moeilijk in te schatten zoiets )
('k was er niet bij natuurlijk, dus altijd moeilijk in te schatten zoiets )
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Re: Praktijk Examen Bree
Hij zei gewoon dat ik daar de fietser moest voorrang geven, Maar omdat ik best lang moest wachten en ze maar bleef staan ben ik maar doorgereden. Tja weet anders niet wat ik moet doen in zo'n situatie Mss moest ik wel een teken doen met m'n hand ofzoo.bert.covens schreef:Kan je je nog herinneren wat de examinator hier exact over gezegd heeft? Heb je er toelichting bij gekregen waarom hij daar precies een opmerking over maakte? Bijvoorbeeld: dat hij vond dat je niet duidelijk genoeg was naar de fietser toe dat je 'm voorrang ging verlenen, of dat je te snel besliste om toch maar door te rijden,....
('k was er niet bij natuurlijk, dus altijd moeilijk in te schatten zoiets )
Tis in ieder geval zeer verwarrend
Re: Praktijk Examen Bree
[quote="Gast"Daar moet ik dan op letten, En opritten dan ? hoe moet ik dat aanpakken, mischien dat de bestuurder achter mij dan denkt dat ik een oprit wil oprijden. [/quote]
Die krijgt wel een idee adhv je vertraging waar je naartoe wil.
Ik neem zelf 2 tot 3 keer de toegelaten snelheid, uitgedrukt in meter, en pink van ongeveer daar.
Daarbij moet je wel zoals wooter al zegt uitkijken voor zijstraten gelegen voor de plaats waar je wil afdraaien - dan stel je het pinken best uit tot je net ter hoogte van of voorbij de zijstraat bent.
Die krijgt wel een idee adhv je vertraging waar je naartoe wil.
Dat is dan ook veel en veel te laat ...In ieder geval ik ga gewoon vroeger moeten pinken, Meestal deed ik dit pas als ik bijna aan het kruispunt stond.
Ik neem zelf 2 tot 3 keer de toegelaten snelheid, uitgedrukt in meter, en pink van ongeveer daar.
Daarbij moet je wel zoals wooter al zegt uitkijken voor zijstraten gelegen voor de plaats waar je wil afdraaien - dan stel je het pinken best uit tot je net ter hoogte van of voorbij de zijstraat bent.
Natuurlijk moet dat ook op tijd gebeuren.Moet dit ook gebeuren als je bv. een hindernis tegen komt ? Ook vroeger pinken, want dit doe ik echt op het laatste moment.