Praktijklessen buitenland

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Praktijklessen buitenland

Bericht door Gast »

Halllo,

Ik volg praktijklessen in het Nederland. Ik heb gevraagd aan m'n instructeur om na 20u een attest te geven. Zal dit aanvaard worden in Belgie als ik mijn voorlopig rijbewijs af te halen? Het zou logisch zijn van wel, maar met administratie weet je nooit...

Bedankt,
Mathias
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Praktijklessen buitenland

Bericht door de rijprof »

Neen, enkel een erkende belgische rijschool kan dit attest afleveren.
HOOFDSTUK I: Definities
Artikel 1
Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder
...
4° « rijschool » : een rijschool erkend overeenkomstig het koninklijk besluit van 11 mei 2004 betreffende de voorwaarden voor de erkenning van scholen voor het besturen van motorvoertuigen;
Artikel 4

De kandidaat voor het rijbewijs B die geslaagd is voor het theoretisch examen, minstens 18 jaar is en 20 uur praktisch rijonderricht heeft gevolgd in een rijschool heeft recht op een voorlopig rijbewijs B dat hem toelaat zonder begeleider te rijden. Dit voorlopig rijbewijs is 18 maanden geldig.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Praktijklessen buitenland

Bericht door Stefan Peeters »

Ik begrijp niet waarom iemand in Nederland praktijklessen gaat volgen om dan in België praktijkexamen af te leggen.

Er zijn talloze verschillen tussen de Belgische en de Nederlandse wegcode, in ieder geval genoeg om niet te slagen...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Re: Praktijklessen buitenland

Bericht door Gast »

Welke zijn dan de volgens u zo substantiele verschillen tussen Belgie en Nederland waardoor ik door in Nederland les te volgen niet zou kunnen slagen in Belgie?

Een ding is zeker: de wegen in Nederland zijn van een veel betere kwaliteit en op een bepaalde manier voelt het hier ook veiliger aan om te rijden.

Trouwens, we erkennen toch rijbewijzen uit andere Europese landen, waarom dan niet rijscholen en rijlessen?

Maar soit dura lex, sed lex, ik vraag dan wel een rijbewijs 36u aan in Belgie.

Groeten,
Mathias
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Praktijklessen buitenland

Bericht door Stefan Peeters »

Gast schreef:Welke zijn dan de volgens u zo substantiele verschillen tussen Belgie en Nederland waardoor ik door in Nederland les te volgen niet zou kunnen slagen in Belgie?
Dat zijn er teveel om op te noemen...
Gast schreef:Een ding is zeker: de wegen in Nederland zijn van een veel betere kwaliteit en op een bepaalde manier voelt het hier ook veiliger aan om te rijden.
Daar heb je gelijk in.
Gast schreef:Trouwens, we erkennen toch rijbewijzen uit andere Europese landen, waarom dan niet rijscholen en rijlessen?
We erkennen ook rijbewijzen uit Ethiopië. Je kan daar dan ook gaan leren rijden.

Vergeet overigens niet dat je met een voorlopig rijbewijs niet in het buitenland mag rijden. Ook niet in Nederland dus.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Punt

Re: Praktijklessen buitenland

Bericht door Punt »

Ik vind dat gast toch wel ergens gelijk heeft.... leren autorijden, is leren autorijden, autorijden is autorijden als dat nu in belgië is of in nederland of in oegandjikistan... feit is als je slaagt in de theorie hier in belgië dat je toch min of meer op de hoogte moet zijn van de verkeersregels? daar gaat de wet dan toch van uit..... het enige waarom het niet mag is dat belgie en nederland puur politiek twee verschillende landen zijn.... en omdat de wetgeving nu eenmaal zo is...
een echte andere reden kan er, volgens mij, in de grond niet gegeven worden, vooral omdat je geslaagd bent voor je theorie in belgië.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Praktijklessen buitenland

Bericht door GRO »

Ik vind dat gast toch wel ergens gelijk heeft.... leren autorijden, is leren autorijden, autorijden is autorijden als dat nu in belgië is of in nederland of in oegandjikistan...
Waarop steun jij deze uitspraak?
Heb jij in deze 3 landen effectief rijopleiding gevolgd of schrijf jij zomaar wat?
Gast

Re: Praktijklessen buitenland

Bericht door Gast »

Dat rijopleidingen uit 'Oegandjikistan' niet worden erkend, tot daaraan toe. Maar tussen Europese landen, en zeker tussen Belgie en Nederland, mag er toch een quasi blind vertrouwen bestaan dat de geleverde diensten van een gelijkwaardig niveau zijn.
Trouwens, als je idd bijvoorbeeld in Ethiopie je rijbewijs hebt behaald, ken je de wegcode in Belgie toch helemaal niet, en toch wordt zo'n rijbewijs erkend en mag je zonder eigenlijk de Belgische verkeerswetgeving te kennen in Belgie rondrijden. Op dat vlak is men dus onevenredig soepel...

Maar ok, zo'n probleem is het nu ook niet, alleen dat ik in Belgie dan niet alleen kan rijden is wel spijtig.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Praktijklessen buitenland

Bericht door bert.covens »

Gast schreef:Dat rijopleidingen uit 'Oegandjikistan' niet worden erkend, tot daaraan toe. Maar tussen Europese landen, en zeker tussen Belgie en Nederland, mag er toch een quasi blind vertrouwen bestaan dat de geleverde diensten van een gelijkwaardig niveau zijn.
Er bvb al eens bij stilgestaan hoeveel verschillen er bestaan tussen de Nederlandse verkeerswetgeving en de Belgische? Over dit onderwerp bestaat al een uitvoerig topic....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Praktijklessen buitenland

Bericht door Inazuma »

Gast schreef: Maar tussen Europese landen, en zeker tussen Belgie en Nederland, mag er toch een quasi blind vertrouwen bestaan dat de geleverde diensten van een gelijkwaardig niveau zijn.
Men zou als test eens geslaagde bestuurders moeten laten hertesten in Nederland of Duitsland ... er zullen er nog niet teveel slagen daar.

Vergeet uw "gelijkwaardig niveau", de Belgische rijopleiding is van mindere kwaliteit dan deze in o.a. D of NL.
Punt

Re: Praktijklessen buitenland

Bericht door Punt »

bert.covens schreef:
Gast schreef:Dat rijopleidingen uit 'Oegandjikistan' niet worden erkend, tot daaraan toe. Maar tussen Europese landen, en zeker tussen Belgie en Nederland, mag er toch een quasi blind vertrouwen bestaan dat de geleverde diensten van een gelijkwaardig niveau zijn.
Er bvb al eens bij stilgestaan hoeveel verschillen er bestaan tussen de Nederlandse verkeerswetgeving en de Belgische? Over dit onderwerp bestaat al een uitvoerig topic....

Feit is dat je wel slaagt in de belgische theorie.... DUS dat omvat de verkeerswetgeving, toch? En als ge kunt "rijden" op een goei manier en ge kent de verkeerswetgeving..... punt gemaakt?
Punt

Re: Praktijklessen buitenland

Bericht door Punt »

Uiteindelijk komt het neer op: de manier van leren rijden systematiseren en professionaliseren.... en niet om verkeerswetgeving..... enkel en alleen op dat vlak zie ik reden tot vraagstelling....
maar ik pleit voor éénmaking, net zoals in het onderwijsssyteem bachelor master - overdraagbaarheid etc.... die zorgt voor een welbepaalde kwaliteitsgarantie van de opleiding.. Zou toch moeten kunnen hé?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Praktijklessen buitenland

Bericht door Inazuma »

Punt schreef:Feit is dat je wel slaagt in de belgische theorie.... DUS dat omvat de verkeerswetgeving, toch? En als ge kunt "rijden" op een goei manier en ge kent de verkeerswetgeving..... punt gemaakt?
Er is niets dat u tegenhoudt om in Nederland met een rijschool fysiek te leren rijden.

Maar de examens moet u hier in België afleggen als u hier officiëel verblijft, en u moet de Belgische regelgeving volgen om in België een rijbewijs te kunnen behalen.
Dat betekent dat een Nederlandse rijschool die niet erkend is volgens de Belgische vereisten, ook geen attesten kan afleveren voor optioneel of verplicht gevolgde lesuren.


Het is nog een lange wg naar een echt verenigd Europa.
Momenteel is het nog voor het overgrote deel ieder op zijn eigen keizerrijkje, ieder met zijn eigen regeltjes, en daartussen België dat niet bepaald een Europese voortrekkersrol speelt (wel met de mond, maar in de praktijk allerminst) en geregeld veroordeeld wordt omdat het Europese vereisten niet of te laat omzet in Belgische wetgeving, of nog wetgeving heeft die niet strookt met de grondregels van de EU.
Gast

Re: Praktijklessen buitenland

Bericht door Gast »

Inazuma schreef:
Punt schreef:Feit is dat je wel slaagt in de belgische theorie.... DUS dat omvat de verkeerswetgeving, toch? En als ge kunt "rijden" op een goei manier en ge kent de verkeerswetgeving..... punt gemaakt?
Er is niets dat u tegenhoudt om in Nederland met een rijschool fysiek te leren rijden.

Maar de examens moet u hier in België afleggen als u hier officiëel verblijft, en u moet de Belgische regelgeving volgen om in België een rijbewijs te kunnen behalen.
Dat betekent dat een Nederlandse rijschool die niet erkend is volgens de Belgische vereisten, ook geen attesten kan afleveren voor optioneel of verplicht gevolgde lesuren.


Het is nog een lange wg naar een echt verenigd Europa.
Momenteel is het nog voor het overgrote deel ieder op zijn eigen keizerrijkje, ieder met zijn eigen regeltjes, en daartussen België dat niet bepaald een Europese voortrekkersrol speelt (wel met de mond, maar in de praktijk allerminst) en geregeld veroordeeld wordt omdat het Europese vereisten niet of te laat omzet in Belgische wetgeving, of nog wetgeving heeft die niet strookt met de grondregels van de EU.
Zijn er Nederlandse rijscholen die wel erkend zijn volgens Belgische vereisten?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Praktijklessen buitenland

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Zijn er Nederlandse rijscholen die wel erkend zijn volgens Belgische vereisten?
Dat is nogal moeilijk gezien de vereisten die aan erkende rijscholen gesteld zijn, met name een vestigingsplicht in België.
In de praktijk komt dat dan neer op een Belgische vestiging naar Belgisch recht , maar van een naar oorsprong Nederlandse rijschool.
Art. 3. De rijschool dient over minstens één vestigingseenheid in België te beschikken.
(voor de talloze andere vereisten : http://tinyurl.com/yb99mqd" target="_blank )

Een in Nederland gevestigde rijschool die hier diensten aanbiedt zonder hier gevestigd te zijn, kan dus niet erkend worden.


Er zijn wel Nederlandse rij-instructeurs die de nodige Belgische brevetten hebben en dus ook in België erkende rij-instructeurs kunnen zijn.
Plaats reactie