Praktijklessen buitenland

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
peter3000
Berichten: 57
Lid geworden op: 06 sep 2008, 15:22

Re: Praktijklessen buitenland

Bericht door peter3000 »

Inazuma schreef:
Gast schreef: Maar tussen Europese landen, en zeker tussen Belgie en Nederland, mag er toch een quasi blind vertrouwen bestaan dat de geleverde diensten van een gelijkwaardig niveau zijn.
Men zou als test eens geslaagde bestuurders moeten laten hertesten in Nederland of Duitsland ... er zullen er nog niet teveel slagen daar.

Vergeet uw "gelijkwaardig niveau", de Belgische rijopleiding is van mindere kwaliteit dan deze in o.a. D of NL.
Je zou het nochtans niet gezegd hebben, die paar dagen dat ik in Keulen was :oops: , wat daar allemaal rond reed...
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Praktijklessen buitenland

Bericht door bert.covens »

Je zou nochtans aardig opkijken als je het totale opleidingstraject voor een beginnend bestuurder in Duitsland zou kennen.

En ook hier in België rijdt er vaak 't 1 en 't ander rond hoor, niet? Er zijn er hier ook genoeg die al te dwaze, roekeloze strapatsen uithalen. Stoten die vroeg of laat afschuwelijk slecht (kunnen) aflopen....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Praktijklessen buitenland

Bericht door Stefan Peeters »

peter3000 schreef:Je zou het nochtans niet gezegd hebben, die paar dagen dat ik in Keulen was :oops: , wat daar allemaal rond reed...
Er waren daar misschien veel Belgen op stap?

Ik kan alleszins de stelling van Inazuma bevestigen: in Nederland en Duitsland zie je niet half zoveel dommigheden gebeuren.

Bovendien treedt de politie daar ook anders op: in plaats van zich achter een haag weg te stoppen met een flitstoestel, gaan ze daar effectief de gevaarlijke weggebruikers aan de kant halen en confronteren met hun rijgedrag en de gevolgen...
Waar je in België vrolijk elke voorrangsregel vierkant aan je laars kan lappen moet je dat in Duitsland niet riskeren.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Praktijklessen buitenland

Bericht door de rijprof »

Een eengemaakte europese rijopleiding zou natuurlijk beter zijn, maar dan zou men ook een eengemaakte europese wegcode moeten maken (of zelfs internationaal).

Vergeet ook niet dat België één van de uitzonderlijke landen is waar je nog zonder rijschool kan leren rijden. Een europese rijpoleiding zou dan hoogstwaarschijnlijk inhouden dat elke kandidaat dan verplicht rijschool moet volgen.
En dat is gemiddeld veel meer dan bij ons, die luttele 20 uurtjes...
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
peter3000
Berichten: 57
Lid geworden op: 06 sep 2008, 15:22

Re: Praktijklessen buitenland

Bericht door peter3000 »

xantingo schreef:
peter3000 schreef:Je zou het nochtans niet gezegd hebben, die paar dagen dat ik in Keulen was :oops: , wat daar allemaal rond reed...
Er waren daar misschien veel Belgen op stap?

Ik kan alleszins de stelling van Inazuma bevestigen: in Nederland en Duitsland zie je niet half zoveel dommigheden gebeuren.

Bovendien treedt de politie daar ook anders op: in plaats van zich achter een haag weg te stoppen met een flitstoestel, gaan ze daar effectief de gevaarlijke weggebruikers aan de kant halen en confronteren met hun rijgedrag en de gevolgen...
Waar je in België vrolijk elke voorrangsregel vierkant aan je laars kan lappen moet je dat in Duitsland niet riskeren.
Ik weet wel dat het niveau van de Duitsers over het algemeen hoger ligt :wink: , maar ik vond het wel dat er opvallend veel door het rood werd gereden.

En ja, het waren Duitsers.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Praktijklessen buitenland

Bericht door de rijprof »

k weet wel dat het niveau van de Duitsers over het algemeen hoger ligt , maar ik vond het wel dat er opvallend veel door het rood werd gereden.
Was er een oranje knipperend pijltje?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
peter3000
Berichten: 57
Lid geworden op: 06 sep 2008, 15:22

Re: Praktijklessen buitenland

Bericht door peter3000 »

De Rijprof schreef:
k weet wel dat het niveau van de Duitsers over het algemeen hoger ligt , maar ik vond het wel dat er opvallend veel door het rood werd gereden.
Was er een oranje knipperend pijltje?
Niet dat ik gezien heb.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Praktijklessen buitenland

Bericht door Inazuma »

De Rijprof schreef:Een eengemaakte europese rijopleiding zou natuurlijk beter zijn, maar dan zou men ook een eengemaakte europese wegcode moeten maken (of zelfs internationaal).
Het enige effect dat het gelijkrichten van de examens tot hiertoe gehad heeft, is een verlaging van de vereisten in NL en D ... gelukkig zijn ze daar vanaf een hoger niveau begonnen.

Er moet geen "EU-gemiddeld", of minimaal-examen zoals hier in B komen, want dan haalt men ook de lidstaten met een goede rijopleiding naar beneden - wat op termijn gevolgen zal hebben voor de verkeersonveiligheid.
Neem de strengste vereisten, en pas die in de ganse EU toe .
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Praktijklessen buitenland

Bericht door de rijprof »

Neem de strengste vereisten, en pas die in de ganse EU toe .
Daarmee ga ik volledig akkoord.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Praktijklessen buitenland

Bericht door bert.covens »

Inazuma schreef:Er moet geen "EU-gemiddeld", of minimaal-examen zoals hier in B komen, want dan haalt men ook de lidstaten met een goede rijopleiding naar beneden - wat op termijn gevolgen zal hebben voor de verkeersonveiligheid.
Neem de strengste vereisten, en pas die in de ganse EU toe .
Ook volledig akkooord. Enige bedenking: dan gaan er hier in België waarschijnlijk erg veel nog "hard verschieten".
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Praktijklessen buitenland

Bericht door Benny Stinkens »

bert.covens schreef:Ook volledig akkooord. Enige bedenking: dan gaan er hier in België waarschijnlijk erg veel nog "hard verschieten".
Neen hoor :wink:
Nu kent men de Belgische verkeersregels niet, en dan kent men de Europes niet :oops:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Praktijklessen buitenland

Bericht door bert.covens »

Ik had het eigenlijk vooral over kandidaten die nu al steen en been klagen dat de rijopleiding te duur is, de lat op het examen onredelijk hoog ligt, en de examinatoren steevast afschilderen als onredelijke ambetanterikken.

Zulke kandidaten zouden nog hard verschieten, moesten ze weten wat er in ons omringende landen verwacht wordt.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Praktijklessen buitenland

Bericht door Stefan Peeters »

bert.covens schreef:Ik had het eigenlijk vooral over kandidaten die nu al steen en been klagen dat de rijopleiding te duur is, de lat op het examen onredelijk hoog ligt, en de examinatoren steevast afschilderen als onredelijke ambetanterikken.
Die mensen gaan dan klagen over te dure rijopleidingen, onredelijk hoog liggende latten op het examen, en onwezenlijk ambetante examinatoren.

En degenen die wel kunnen wat ze moeten kunnen, die ga je niet horen klagen...

Met andere woorden: niks nieuws in de wereld :twisted:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Metallicdeth
Berichten: 154
Lid geworden op: 08 dec 2008, 21:37

Re: Praktijklessen buitenland

Bericht door Metallicdeth »

Hahaha, de rijlessen / examens hier te duur? Alsjeblieft zeg. In Nederland betaal je voor een gemiddeld pakket makkelijk € 1800,- en per praktijkexamen € 135,-.

Het is hier spotgoedkoop! Als mensen het hier te duur vinden... man, wat moeten ze dan wel niet van de brandstof, verzekering, wegenbelasting, onderhoud,... vinden? Dat is in Nederland ook stukken duurder. Zo slecht is het hier echt niet qua prijs.

In Nederland volg je les tot je examen. Dus je mag niet zelf oefenen. Zo leer je dus tot je examen zeer intensief alle regels. Hier kan je na die 20u al je eigen rijstijl ontwikkelen met eigen fouten.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Praktijklessen buitenland

Bericht door Inazuma »

Metallicdeth schreef:Het is hier spotgoedkoop! Als mensen het hier te duur vinden... man, wat moeten ze dan wel niet van de brandstof, verzekering, wegenbelasting, onderhoud,... vinden? Dat is in Nederland ook stukken duurder. Zo slecht is het hier echt niet qua prijs.
Het meeste klopt, maar de verzekering en wegenbelasting in NL zijn goedkoper.
De waanzinnige BPM slaat er daar een flinke slok bij de prijs van een auto.
In DK gezien tot wat het leidt : een ouder, en dus meer vervuilend wagenpark ...
Plaats reactie