Praktijk en theorie examen opnieuw afleggen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
marlin1
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 sep 2009, 17:14

Praktijk en theorie examen opnieuw afleggen

Bericht door marlin1 »

Hello,
Na de uitspraak van de rechter moet ik mijn praktische en theotetische proeven
opnieuw afleggen.(intoxicatie)
Had reeds meer dan 30jaar rijbewijs A voor motorfiets, geen B voor auto!
De vraag is nu,
Moet ik nu mijn examens afleggen voor de categorie waar ik voor veroordeeld ben
Herafleggen? of mag ik die ook voor rijbewijs B doen met gehoud van die voor
de motorfiets alle vermogens?
Voor mijn Theoretisch examen kan ik opgeven B, maar is die dan ook nog geldig
voor mijn A> ?
Kan iemand mij helpen?
Groetjes,Werner
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Praktijk en theorie examen opnieuw afleggen

Bericht door Benny Stinkens »

Als jij je rijbewijs B nu gaat halen is dit onmogelijk nog geldig voor de categorie A.
Alleen als je je rijbewijs B behaald hebt voor 1989 is dit geldig voor motorfietsen dus je bent een 20tal jaren te laat :!:

Theorie opgeven voor B en ook laten gelden voor A is hoe dan ook onmogelijk :!:

Dus blijft er niet veel anders meer over dan opnieuw te gaan voor je A en als je echt geïnteresseerd bent in rijbewijs B zul je daar nog eens apart voor mogen gaan, zowel voor theorie als praktijk.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Praktijk en theorie examen opnieuw afleggen

Bericht door Inazuma »

marlin1 schreef: Moet ik nu mijn examens afleggen voor de categorie waar ik voor veroordeeld ben
Herafleggen?
Dat is normaal het geval.
Staat er niet bij in het vonnis welke examens je precies opnieuw moet afleggen :?:

De examens dienen om je te herstellen in het recht tot besturen van een motorvoertuig, niet om een nieuw rijbewijs te halen - al lijkt het daar wel op.
Agend
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 aug 2009, 12:11

Re: Praktijk en theorie examen opnieuw afleggen

Bericht door Agend »

Hey,

Ik heb evoorlopig rijbewijs van 36 maanden en heb 16u rijles gehad van een rijschool. Binnen een maand gaat mijn voorlopig rijbewijs vervallen op 30/10/2009 en ik heb ook 1 keer praktijk examen afgelegd(niet geslaag).
Nu is mijn vraag: Als ik nu Vier uur nog ga rijden met de rijschool heb ik totaal 20u les gehad. Kan ik mijn rijbewijs dan 18 maanden verlengen? En als ik die kan verlengen met 18 maanden, heb ik dan weer 1 kans om mijn praktijkexamen af te leggen of weer twee nieuwe kansen als een nieuwe rijbewijs?

Alvast bedankt
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Praktijk en theorie examen opnieuw afleggen

Bericht door Inazuma »

Agend schreef:Ik heb evoorlopig rijbewijs van 36 maanden en heb 16u rijles gehad van een rijschool.
Nu is mijn vraag: Als ik nu Vier uur nog ga rijden met de rijschool heb ik totaal 20u les gehad. Kan ik mijn rijbewijs dan 18 maanden verlengen?
Als je op het moment dat je een voorlopig rijbewijs B zonder begeleider aanvraagt, het theoretisch examen minder dan 3 jaar geleden afgelegd hebt, dan kan dat.
Anders moet je tussendoor ook nog theorie opnieuw gaan afleggen.

Na die 20 uur moet de rijschoolinstructeur er wel van overtuigd zijn dat je veilig alleen de weg op kan ; dan pas kan je het nodige bekwaamheidsattest krijgen.
En als ik die kan verlengen met 18 maanden, heb ik dan weer 1 kans om mijn praktijkexamen af te leggen of weer twee nieuwe kansen als een nieuwe rijbewijs?
De teller loopt door.
Ook met een nieuw voorlopig rijbewijs heb je dus al 1 examen gehad.
Ingrid

onkosten herstel examen

Bericht door Ingrid »

Beste,
Kan men al de onkosten voor een herstel examen van het rijbewijs terug krijgen.
Ook al heb je alle onkosten al betaald.
Vriendelijke groeten
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: onkosten herstel examen

Bericht door Inazuma »

Ingrid schreef: 11 apr 2018, 20:40 Kan men al de onkosten voor een herstel examen van het rijbewijs terug krijgen.
Alleen als dat in het vonnis van de rechtbank staat, dat de boete verminderd wordt met de onkosten van de herstelonderzoeken

Maar dat is een gunst van de rechter
Moest voor het vonnis gevraagd worden
ahmad hashemi

Re: Praktijk en theorie examen opnieuw afleggen

Bericht door ahmad hashemi »

ik heb all mijn theorie herstelexamen gedaan en ik had en attest van theorielessen maar attested heb ik en 2022 December af gegeven bij het examencentrum eeklo eiglijk die attest dat ik had nog en system tel da ook voor theorie herstelexamen want ik Ben 4 keren dit jaar gegaan voor mijn theorie herstelexame en ik Ben geslagd da 4de keer nu mijn vraag is moet ik toch nee openiuw theorie doen van da rechtbank of dat is voldoende
Plaats reactie