duiven op de rijstrook bij de examen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
meisje van sint-truiden.
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 aug 2009, 13:14
Locatie: sint-truiden

duiven op de rijstrook bij de examen

Bericht door meisje van sint-truiden. »

Ik kwam dit probleem tegen op mijn rijstrook.

Ik rij in een bebouwde kom en op mijn rijstrook zitten twee duiven,bij het naderen blijven deze duiven zitten en willen niet weg vliegen.

Nu ben ik bang geworden bij zo een probleem op de examen,wat moet ik nu doen op de examen.Op mijn claxon duwen of afremmen en wachten tot de tegenliggers voorbij zijn en dan naar links uitwijken ?

Help mij aub ?
! Ik kan niet zo goed auto rijden ?
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

De kans dat je dit nog eens tegenkomt is zeer klein.

Even je claxon gebruiken. Gaan ze niet weg, richtingsaanwijzer aanzetten en ze voorbijrijden.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

In heel mijn autorijleven heb ik nog nooit een duif (of andere vogel) aangereden.
Ze vliegen op het laatste nippertje wel weg.
Gewoon blijven rijden, je zult wel zien dat ze wegvliegen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

De Rijprof schreef:In heel mijn autorijleven heb ik nog nooit een duif (of andere vogel) aangereden.
Ze vliegen op het laatste nippertje wel weg.
Gewoon blijven rijden, je zult wel zien dat ze wegvliegen.
Ik heb er vorige week nog één geraakt omdat ik hetzelfde dacht.
Dat kalf van een duif bleef zitten tot het laatste moment, ik vertraag en uiteindelijk vliegt ze op (tegen mijn auto aan)

Dat kalf van een duif heeft er een kater aan overgehouden :(
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Voor één keer een anecdote:

Toen ik jaaaaren gelden begon te rijden, vloog een fazant tegen de auto met als resultaat dat het licht van de auto stuk was.

Toen ik naar huis reed, vreesde ik al voor de reclamaties van mijn vader.
En inderdaad, toen ik thuis kwam en het verhaal had verteld, maakt hij zich lastig. Niet omdat het licht van de auto stuk was, maar omdat ik de dode fazant niet had meegebracht. :lol:
Elke V
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jul 2008, 11:40

Bericht door Elke V »

eugeen schreef:Voor één keer een anecdote:

Toen ik jaaaaren gelden begon te rijden, vloog een fazant tegen de auto met als resultaat dat het licht van de auto stuk was.

Toen ik naar huis reed, vreesde ik al voor de reclamaties van mijn vader.
En inderdaad, toen ik thuis kwam en het verhaal had verteld, maakt hij zich lastig. Niet omdat het licht van de auto stuk was, maar omdat ik de dode fazant niet had meegebracht. :lol:
:lol:
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

De Rijprof schreef:In heel mijn autorijleven heb ik nog nooit een duif (of andere vogel) aangereden.
Ze vliegen op het laatste nippertje wel weg.
Gewoon blijven rijden, je zult wel zien dat ze wegvliegen.
In mijn vrachtwagenrijleven liep het soms wel eens anders: een vogel die nog vertrekt maar net niet meer hoog genoeg raakt om over de vrachtwagen te vliegen...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: duiven op de rijstrook bij de examen

Bericht door Inazuma »

meisje van sint-truiden. schreef: Nu ben ik bang geworden bij zo een probleem op de examen,wat moet ik nu doen op de examen.Op mijn claxon duwen of afremmen en wachten tot de tegenliggers voorbij zijn en dan naar links uitwijken ?
Je kan dat doen, maar wat je in geen enkel geval mag doen, is hard remmen of plots uitwijken voor een duif, kat, hond ...
Spijtig voor 't beestje, maar jouw op hol geslagen auto kan veel meer schade berokkenen :!:

Haaltert
Botsing na uitwijken voor kat
Een bestuuder van een quad moest in de Hoogstraat uitwijken voor een kat en kwam tegen een verdeelkast terecht. De bestuurder, Jo V., werd zwaargewond. (VG)

© http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... D=lv2c7e23 02/07/2009
peter3000
Berichten: 57
Lid geworden op: 06 sep 2008, 15:22

Re: duiven op de rijstrook bij de examen

Bericht door peter3000 »

Inazuma schreef:
meisje van sint-truiden. schreef: Nu ben ik bang geworden bij zo een probleem op de examen,wat moet ik nu doen op de examen.Op mijn claxon duwen of afremmen en wachten tot de tegenliggers voorbij zijn en dan naar links uitwijken ?
Je kan dat doen, maar wat je in geen enkel geval mag doen, is hard remmen of plots uitwijken voor een duif, kat, hond ...
Spijtig voor 't beestje, maar jouw op hol geslagen auto kan veel meer schade berokkenen :!:

Haaltert
Botsing na uitwijken voor kat
Een bestuuder van een quad moest in de Hoogstraat uitwijken voor een kat en kwam tegen een verdeelkast terecht. De bestuurder, Jo V., werd zwaargewond. (VG)

© http://www.nieuwsblad.be/ 02/07/2009
Mja, het is wel een reflex hé. Zeker op een minder drukke weg hebben veel mensen de reactie om uit te wijken als ze een dier zien.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

AUTO RIJDT OVER TIENER NA UITWIJKEN VOOR KAT

NIET UITWIJKEN BIJ OVERSTEKEND WILD

Het advies zo hard mogelijk te remmen geldt natuurlijk alleen als er geen achteropkomend verkeer is.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Overstekende dieren en daarbij horende uitwijkmanoeuvres zijn nogal eens een alibi voor "ik was aan het telefoneren*/mij aan het schminken*/mijn kindje een papfles aan het geven*/niet aan het opletten* en heb daardoor niet gezien waar ik reed en ben dus van mijn rijbaan afgeweken en heb daardoor een boom*/fietser*/kind*/omheining*/overstekende lantaarnpaal* overhoop gereden".

(*schrappen wat niet past)
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: duiven op de rijstrook bij de examen

Bericht door Inazuma »

peter3000 schreef: Mja, het is wel een reflex hé. Zeker op een minder drukke weg hebben veel mensen de reactie om uit te wijken als ze een dier zien.
Zo'n gevaarlijke "reflex" is iets dat je jezelf zo snel mogelijk moet afleren.
Remmen, kijken, en pas uitwijken als dat een betere optie is.

Een paar maanden geleden heb ik 's avonds laat denkelijk een vos geraakt.
Nog net een beetje kunnen remmen, maar niet uitgeweken.
Leerling of begeleider.
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 jun 2009, 10:11
Locatie: Vlaams Brabant.

claxon gebruiken in de bebouwde kom

Bericht door Leerling of begeleider. »

! Normaal gezien mag je niet claxoneren in de bebouwde kom.Alleen om ongevallen te verkomen staat vermeld op de gratisrijbewijsonline theorie rijbewijs B in het hoofdstuk de claxon. :wink:
! Ik kan auto rijden maar rij ik veilig ?
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

! Normaal gezien mag je niet claxoneren in de bebouwde kom.Alleen om ongevallen te verkomen staat vermeld op de gratisrijbewijsonline theorie rijbewijs B in het hoofdstuk de claxon.
Tegen een dier rijden is ook een ongeval.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: claxon gebruiken in de bebouwde kom

Bericht door Inazuma »

Leerling of begeleider. schreef:! Normaal gezien mag je niet claxoneren in de bebouwde kom.
Er is geen verbod om te toeteren in de bebouwde kom.

Toeteren is echter maar in beperkte gevallen toegelaten. (zie onder)
Alleen om ongevallen te verkomen staat vermeld op de gratisrijbewijsonline theorie rijbewijs B in het hoofdstuk de claxon.
En dat is net wat je probeert te vermijden : een ongeval met een dier.


Artikel 33 Gebruik van geluidstoestellen

33.2. Geluidssignalen moeten zo kort mogelijk zijn. Zij zijn enkel toegelaten om een noodzakelijke waarschuwing te geven ten einde een ongeval te voorkomen en, buiten de bebouwde kommen, wanneer men een bestuurder die men wil inhalen moet waarschuwen.
33.3. Tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, behalve bij dreigend gevaar, moeten de geluidssignalen vervangen worden door het kortstondig en afwisselend aansteken van de grootlichten en de dimlichten.
Plaats reactie