Parkeerschijf tijdens parkeren

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Bericht door Gast »

vanaf het moment da ge er "en eens naar het voetpad gaan" bij neemt, kunt ge evengoed "en daar een blikje cola uit de automaat koopt" er bij nemen... kwestie van tijd zal dat ook verwaarloosbaar zijn.... en als ge daar aan begint kunt ge alles beginnen... "in de winkel even vlug een krant koopt"... "even vlug een plasje maken tegen een boom".... en dan wordt het begript wordt steeds ruimer en ruimer..... hoe moet ge dan nog weten wat stilstaan en parkeren uiteindelijk is?
Gast

Bericht door Gast »

misschien kunt ge da blikje cola onder het "onmiddellijk laden of lossen van goederen" zetten :lol:
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Gast schreef:als daar net een politieagent passeert & je mocht daar enkel stilstaan & legt de motor af: dan heb je volgens mij wel dikke pech...
Wanneer ik een vrachtwagen wil lossen op een plaats waar ik enkel mag stilstaan en niet mag parkeren, en ik leg de motor stil, ben ik dan geparkeerd volgens jou?
Ook als dat een vrachtwagen is waar met de hand 5000 dozen uitgeladen moeten worden?

Of ik leg de motor van mijn personenwagen stil omdat ik daar mijn boodschappen wil uitladen... ook geparkeerd?
Gast schreef:misschien moet deze vraag ook maar eens doorgespeeld worden aan politie?
Die geven nogal dikwijls hetzelfde antwoord als wij...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:toch wel? al was het maar die seconde, of fractie van een seconde..
Je zit daarzoals gezegd op een heel fijne scheidingslijn tussen stilstaan en parkeren ...

Er wordt op een veilige manier uitgestapt (langs achter), en gelijk weer op een veilige manier ingestapt (langs voor).
't Is niet wat er eigenlijk bedoeld werd met "stilstaan" om een persoon te laten in-/uitstappen , maar door de definitie daarvan valt het er nog net onder ...
vanaf het moment da ge er "en eens naar het voetpad gaan" bij neemt ...
Als je een passagier laat uitstappen, mag je ook blijven stilstaan tot die veilig en wel op het trottoir is hoor ;)
als daar net een politieagent passeert & je mocht daar enkel stilstaan & legt de motor af: dan heb je volgens mij wel dikke pech...
Recente wagens met een start/stop systeem leggen zelf de motor stil om ecologische redenen, daarmee zou je dan niet meer kunnen stilstaan :?:

Bovendien moet je de motor uitzetten indien er geen noodzaak is die te laten draaien :
8.6. (...)
De bestuurders mogen daarenboven de motor niet laten draaien in vrijloopstand, behalve ingeval van noodzaak.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

De Rijprof schreef:De oorspronkelijke vraag is: moet je de parkeerschijf zetten als je het manoeuvre parkeren moet uitvoeren op een praktijkexamen.
> Neen

(want eigenlijk ben je aan het stilstaan)
Tsja, maar voor je examen ben je eigenlijk wel aan het parkeren, want dat is de opdracht : parkeren achter een voertuig ... en dat is een wettelijke vereiste om het rijbewijs B te kunnen bekomen.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

De Rijprof schreef:Dat maakt geen verschil in tijd.
het gaat dan ook niet over de tijd, maar over welke acties je doet...

vooral het op slot doen van de auto... dat wijst er toch duidelijk op dat er niet in- en uitgestapt wordt op dat moment... Hoe ga jij in- of uitstappen met de auto op slot, dat zou ik wel graag weten...

motor stilleggen kan inderdaad eig ook voor stilstaan, hoewel ik dat ook op het randje vind, aangezien je maar 1 persoon zou laten in/uitstappen, daar leg je de motor niet voor stil... (auto's die dat vanzelf doen uitgezonderd...)

maar ik wil ook toegeven dat het geval in de grijze zone ligt...
Dorian
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 aug 2018, 10:46

Re: Parkeerschijf tijdens parkeren

Bericht door Dorian »

Hallo, is er iemand die me kan zeggen of je momenteel wel of niet je parkeerschijf moet leggen als je in de blauwe zone moet parkeren tijdens het examen?

Alvast bedankt!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Parkeerschijf tijdens parkeren

Bericht door de rijprof »

Zoals eerder geantwoord is: eigenlijk wel om juist te zijn, al parkeer je maar alsof.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie