Controle v/h voertuig op examen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Leerling of begeleider.
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 jun 2009, 10:11
Locatie: Vlaams Brabant.

ontwasser voor je ruitenwisser tijdens de praktijkexamen...

Bericht door Leerling of begeleider. »

accer schreef:Ervaringen gedeeld met andere mensen misschien?

Ook wel aan de hand van de lijst van steekproefsgewijze controles die goca geeft:
# de banden
# de remmen
# de vloeistoffen
# de lichten
# de verluchting
# de richtingaanwijzers
# het geluidstoestel (claxon)

ziet gij daar de ruitenwissers tussen staan?

! Je heb steekproeven en dan heb die je altijd moet doen ; standlichten,dimlichten,grootlichten,stoptlichten,achtermistlicht,richtingaanwijzers,claxon en de ruitenwissers,normaal leer je een leerling de ruitenwisser in werking zetten zonder dat het regent buiten met aan de knop te trekken of te draaien dat er water uit te sproeier komt en dit noemen wij ontwasser om je ruitenwisser niet beschadige of om vuil weg te doen op de ruit !

Geloof me maar ik kom regelmatige in het ? :wink:
! Ik kan auto rijden maar rij ik veilig ?
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

ja, het zal zo wel zijn. heb het hier ondertussen op het forum op meer plaatsen gelezen...
vind het zeer vreemd, heb dit nog nergens gehoord... (behalve op het forum hier)


kan dat van examencentrum tot examencentrum afhangen? (Want al de mensen uit mijn persoonlijke omgeving zijn natuurlijk examencentrum Geel...)

btw, moesten ze het mij gevraagd hebben: zelfs met sproeiers vertik ik het mijn ruitenwissers te gebruiken indien niet nodig. Dat ding is bij onze auto zo nutteloos, dat het bijna geen effect geeft...
met dus als resultaat dat je alleen maar vegen zou maken, en alles zou verslijten...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Volgens mij is Goca dat vergeten in zijn folder te zetten.

Ruitenwissers vooraan bedienen, vragen ze altijd bij de voorafgaande controles!
Achteraan, zelden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

zelfs vooraan, ik heb het niet moeten doen
mijn zus ook niet
mijn vriendin weet het niet meer (oke, das ook al lang geleden...)

in mijn onmiddellijke vriendenkring zijn er de voorbije paar maanden 6 mensen examen gaan doen, geen enkele daarvan heeft zijn ruitenwissers moeten aanzetten...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Bizar, als ik examenbegeleidig doe, vragen ze altijd de ruitenwissers voorraan even aan te zetten.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Bericht door Gast »

niet moeten doen - examencentrum eeklo
Leerling of begeleider.
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 jun 2009, 10:11
Locatie: Vlaams Brabant.

Als het regent en achter ruitenwisser werkt niet = gevaar !

Bericht door Leerling of begeleider. »

Je moet maar eens mee maken als je achter ruitenwisser niet werkt en het begint te regenen tijdens je rijexamen en de leerling moet aan de verkeerslichten links afslaan en 50% van de achterliggers doen hun lichten niet aan + nu kan de leerling nog alleen maar in zijn of haar linker buitenspiegel kijken en over zijn of haar schouder kijken en dat is het.Dan kan je zo de binnenspiegel even goed weg gooien tot de regen voobij is ! de tweede binnenspiegel voor de begeleider is die moment zo goed als geen binnenspiegel hebben.Hoe gaat dan de begeleider meekijken als je leerling te vroeg moest naar links uitwijken.Dan spreek ik nog niet als de leerling moet gaan parkeren.

Je zie maar wat zo een kapote kleine achter ruitenwisser als het buiten regent voor problemen kan zorgen. :roll:
! Ik kan auto rijden maar rij ik veilig ?
Gast

Bericht door Gast »

niet alle auto's beschikken over evenveel luxe hé zeg
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

Ik mijn ruitenwissers ook niet moeten bedienen bij het praktijk examen hoor.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Als het regent en achter ruitenwisser werkt niet = gevaa

Bericht door Wouter »

Leerling of begeleider. schreef:Je moet maar eens mee maken als je achter ruitenwisser niet werkt en het begint te regenen tijdens je rijexamen en de leerling moet aan de verkeerslichten links afslaan en 50% van de achterliggers doen hun lichten niet aan + nu kan de leerling nog alleen maar in zijn of haar linker buitenspiegel kijken en over zijn of haar schouder kijken en dat is het.Dan kan je zo de binnenspiegel even goed weg gooien tot de regen voobij is ! de tweede binnenspiegel voor de begeleider is die moment zo goed als geen binnenspiegel hebben.Hoe gaat dan de begeleider meekijken als je leerling te vroeg moest naar links uitwijken.Dan spreek ik nog niet als de leerling moet gaan parkeren.

Je zie maar wat zo een kapote kleine achter ruitenwisser als het buiten regent voor problemen kan zorgen. :roll:
Niet het al te beste argument, aangezien een aantal auto's niet eens over een achterruitenwisser beschikken.
En nog een hoop auto's (bestelbusjes) hebben zelfs helemaal geen achterruit...

Daarbovenop: Zelfs de buitenspiegels, als die beregent zijn zie je daar ook niet al te veel op... Gelukkig hebben tegenwoordig veel wagens spiegelverwarming :)
Rafael
Administrator
Berichten: 2640
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

accer schreef:met dus als resultaat dat je alleen maar vegen zou maken, en alles zou verslijten...
Zelfde doen als ik op de keuring: ruitenwissers omhoog zetten. Problem solved.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

De Rijprof schreef:Bizar, als ik examenbegeleidig doe, vragen ze altijd de ruitenwissers voorraan even aan te zetten.
Het bizarre is dan toch dat je leerlingen dat telkens gevraagd wordt. ;)
Je gaat meer dan waarschijnlijk telkens naar hetzelfde examencentrum ...

De controle van de ruitenwissers staat namelijk niet bij de voorafgaande controles voor B :!:

En als gevolg daarvan, ook niet in de GOCA-folder .

17. Categorie B : de volgende manoeuvres worden op de openbare weg uitgevoerd :
1. Voorafgaande controles.

a) Verstellen van de zitplaats van de bestuurder voor een juiste zithouding;
b) Afstellen van de achteruitkijkspiegels, veiligheidsgordel en hoofdsteun;
c) Nakijken of de portieren goed gesloten zijn;
d) Banden, remmen, stuurinrichting, vloeistoffen, lichten, verluchting, richtingaanwijzers en geluidstoestel worden steekproefsgewijze gecontroleerd;
e) De nodige voorzorgsmaatregelen nemen bij het verlaten van het voertuig;


Het staat er wel bij voor de andere voertuigcategoriën, zelfs G, behalve A.
Ida

Re: Controle v/h voertuig op examen

Bericht door Ida »

Mijn kleinzoon mocht vandaag eindelijk zijn rij-examen doen na zoveel maanden te moeten wachten en wat bleek nu, daar zijn claxon niet werkte mocht hij zijn examen niet doen en moet hij opnieuw wachten tot eind december 2020.
Wat heeft een claxon te maken met een rij-examen?
Is een rijschool nu ook al een auto-controle center?
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Controle v/h voertuig op examen

Bericht door Inazuma »

Ida schreef: 12 okt 2020, 18:23 Wat heeft een claxon te maken met een rij-examen?
Is een rijschool nu ook al een auto-controle center?
Claxon dient om te kunnen waarschuwen bij dreigend gevaar .
En dat kan dus niet met een defecte claxon ...

Voertuig moet steeds in goede staat van onderhoud en werking zijn.
En al helemaal als je er mee naar een rij-examen trekt.

81.1.3. De uitrusting en organen van die voertuigen moeten altijd in goede staat van werking en voortreffelijk onderhouden en geregeld zijn.
Plaats reactie