Controle v/h voertuig op examen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
SH
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 apr 2009, 14:56

Controle v/h voertuig op examen

Bericht door SH »

Hallo iedereen,
binnen enkele weken zou ik graag mijn rij-examen gaan afleggen met mijn eigen auto.
De achterruitwisser is echter kapot (het motortje is stuk).
Nu.. Het probleem: Mijn broer is mecanicien en die had tegen mijn vader gezegd: "Ze bekijken toch alleen maar de keuringskaart of die in orde is, je moet dat dus niet persé laten maken!"
Maar, ik heb al overal gelezen dat je auto wel volledig in orde moet zijn voor het examen.

Wat zeggen jullie?

Alvast bedankt :) x
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Controle v/h voertuig op examen

Bericht door Inazuma »

SH schreef:Maar, ik heb al overal gelezen dat je auto wel volledig in orde moet zijn voor het examen.

Wat zeggen jullie?
Je auto moet eigenlijk ALTIJD technisch en administratief in orde zijn :!:

Heb je geluk, dan valt het gebrek niet op tijdens het examenen kom je ermee weg.

Heb je pech dat het regent, dan val je al door de mand als de examinator vooraf eens vraagt de ruitenwissers te bedienen, of tijdens het examen als de achterruitenwisser niet gebruikt wordt om de zichtbaarheid in orde te houden (voorbehoud of onvoldoende voor voertuigbediening).
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Een achterste ruitenwisser is niet verplicht.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

maar als hij er is is het wel verplicht dat die correct functioneert
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Waar staat dat geschreven?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
SH
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 apr 2009, 14:56

Bericht door SH »

xantingo schreef:Een achterste ruitenwisser is niet verplicht.
Indien dat waar zou zijn.. Ik ga zelf ook eens wat zoeken.
De reden waarom mijn vader er nogal redelijk moeilijk over doet, is omdat de reparatie niet zo goedkoop zou zijn ;)
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

xantingo schreef:Een achterste ruitenwisser is niet verplicht.
Niet volgens de verouderde Belgische technische reglementen - het verwijderen ervan is echter evenmin voorzien in de omzendbrief tuning indien het voertuig goedgekeurd is met een achterruitenwisser - maar de wegcode stelt ondertussen wel :

81.1.3. De uitrusting en organen van die voertuigen moeten altijd in goede staat van werking en voortreffelijk onderhouden en geregeld zijn.



Gek genoeg :
Op mijn eigen rijexamen wou de achterruitenwisser van de rijschoolauto niet werken, en dat heeft me een aantekening opgeleverd.
Dat was al in 1988 ....
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

SH schreef:De reden waarom mijn vader er nogal redelijk moeilijk over doet, is omdat de reparatie niet zo goedkoop zou zijn ;)
Je kan altijd eens gaan kijken bij een autosloop naar een gelijkaardige auto die vooraan in elkaar steekt. En dan een beetje knutselen.
Leerling of begeleider.
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 jun 2009, 10:11
Locatie: Vlaams Brabant.

achter ruiterwisser mag wel en achter midden stoptlicht niet

Bericht door Leerling of begeleider. »

SH schreef:
xantingo schreef:Een achterste ruitenwisser is niet verplicht.
Indien dat waar zou zijn.. Ik ga zelf ook eens wat zoeken.
De reden waarom mijn vader er nogal redelijk moeilijk over doet, is omdat de reparatie niet zo goedkoop zou zijn ;)

Demonteren de achter ruitwisser + de ruiterwisser motor ook en ga dan naar de ijzer winkel en vraag een schroef met een glad rondkant en monteren die schroef en klaar is kees als je voor 100% zekerheid wil spelen op de praktijkexamen.Ben je geslaagd dan de achter ruitwisser + ruiterwisser motor terug monteren en klaar is kees. :wink:

! Normaal vraag de examinator aan u om de achter onwasser te laten zien en dan zie de examinator dat u achter ruiterwisser niet gaat !

De wet is vreemd hier ; je mag met een kapote achter ruiterwisser de praktijkexamen afleggen,maar je mag niet met een kapote achter midden stoptlicht de praktijkexamen afleggen. :roll:
! Ik kan auto rijden maar rij ik veilig ?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: achter ruiterwisser mag wel en achter midden stoptlicht

Bericht door Stefan Peeters »

Leerling of begeleider. schreef:Normaal vraag de examinator aan u om de achter onwasser te laten zien en dan zie de examinator dat u achter ruiterwisser niet gaat !
Een achterste ruitenwisser is niet verplicht en een examinator zal niet vragen om die te gebruiken.
Overigens: wat is een onwasser :?:
Leerling of begeleider. schreef:De wet is vreemd hier ; je mag met een kapote achter ruiterwisser de praktijkexamen afleggen,maar je mag niet met een kapote achter midden stoptlicht de praktijkexamen afleggen. :roll:
Een derde stoplicht is nu eenmaal wel verplicht op de meeste wagens...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

xantingo schreef:Waar staat dat geschreven?
zoals inazuma zei "
81.1.3. De uitrusting en organen van die voertuigen moeten altijd in goede staat van werking en voortreffelijk onderhouden en geregeld zijn. "

Wat er is moet in orde zijn. Zo is het zelfs, dat mijn nonkel, die met een mercedes vito ZONDER achterruit rijdt, maar waar om de een of andere duistere reden wél een binnenspiegel in zit, een opmerking gekregen heeft toen deze niet meer aanwezig was (afgebroken bij het kuisen van de auto)

@leerling of begeleider:
bedoel je met achter onwasser de ontvriezing achteraan? Indien ja: wat heeft dat te maken met de ruitenwisser?
Leerling of begeleider.
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 jun 2009, 10:11
Locatie: Vlaams Brabant.

Re: achter ruiterwisser mag wel en achter midden stoptlicht

Bericht door Leerling of begeleider. »

xantingo schreef:
Leerling of begeleider. schreef:Normaal vraag de examinator aan u om de achter onwasser te laten zien en dan zie de examinator dat u achter ruiterwisser niet gaat !
Een achterste ruitenwisser is niet verplicht en een examinator zal niet vragen om die te gebruiken.
Overigens: wat is een onwasser :?:
Leerling of begeleider. schreef:De wet is vreemd hier ; je mag met een kapote achter ruiterwisser de praktijkexamen afleggen,maar je mag niet met een kapote achter midden stoptlicht de praktijkexamen afleggen. :roll:
Een derde stoplicht is nu eenmaal wel verplicht op de meeste wagens...

Een onwasser is een ruiterwisser sproeier waar water uit komt als je binnen in de auto aan een knop trek of draai ofwat ook,de examinator vraag dat 99% op de 100 tijdens de voorafgaande controles. :wink:
! Ik kan auto rijden maar rij ik veilig ?
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

Heb ik nog niet geweten dat die dat vraagt...

Aanwijzen waar de vloeistof zit, en misschien aanwijzen waar het hendeltje zit ja.
Maar ook echt in werking zetten? Die kans is helemaal zo groot niet hoor.
GRO
Administrator
Berichten: 12760
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Heb ik nog niet geweten dat die dat vraagt...
En hoe vaak heb jij al examen gaan doen ??
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

Ervaringen gedeeld met andere mensen misschien?

Ook wel aan de hand van de lijst van steekproefsgewijze controles die goca geeft:
# de banden
# de remmen
# de vloeistoffen
# de lichten
# de verluchting
# de richtingaanwijzers
# het geluidstoestel (claxon)

ziet gij daar de ruitenwissers tussen staan?
Plaats reactie