Toerentallen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Lone

Toerentallen

Bericht door Lone »

Hallo iedereen,
Volgende week doe ik praktijkexamen rijbewijs B en ik heb een klein vraagje:
Ik was net mijn theorie nog eens extra aan het nalezen en zag dat de richtwaarde voor de toerentallen bij een benzinewagen rond de 2500 ligt. Ik rijd met een Mercedes A klasse (benzine) en naar mijn gevoel/gehoor schakel ik (bijna) altijd op naar een hogere versnelling bij ongeveer 2000 toeren en naar een lagere rond de 1500 of iets meer. Als ik mijn auto 2500 toeren zou laten doen klinkt hij echt niet alsof de motor zich ideaal voelt...
Doe ik het juist door op het gevoel te schakelen of ben ik mijn motor aan het mishandelen?
Wat doe ik het best op mijn examen?
Alvast bedankt.
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

Elke auto verschilt, doe gewoon wat volgens jou het best aanvoelt.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

Laat iemand anders, met evaring, met de auto rijden terwijl je er zelf naast zit, en let er eens op wanneer die schakelt
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Toerentallen

Bericht door Inazuma »

Lone schreef:Ik rijd met een Mercedes A klasse (benzine) en naar mijn gevoel/gehoor schakel ik (bijna) altijd op naar een hogere versnelling bij ongeveer 2000 toeren
Dat is erg laag voor een benzinemotor.
Trekt de motor nog goed bij dergelijk laag toerental :?:

(Het is toevallig toch geen A200 Turbo :?: )
Lone

Bericht door Lone »

Het is een type A140.
Inderdaad, dit is een laag cijfer maar zoals ik zeg ondervind ik geen problemen of rare geluiden. Ik rijd nu al ongeveer een jaar met een voorlopig rijbewijs 36m en heb al met 3 verschillende begeleiders gereden die ook vinden dat ik op de juiste momenten schakel.
Ik zal er voorlopig van uit gaan dat ik het juist doe en zien of ik op het examen opmerkingen krijg.
Bedankt voor de reacties.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Lone schreef:Het is een type A140.
Inderdaad, dit is een laag cijfer maar zoals ik zeg ondervind ik geen problemen of rare geluiden.
Verrassend laag voor de kleinste / lichtste motor in de A reeks :shock:

Maar als die er geen problemen mee heeft is het OK .


Als je echt te laag in de toeren zit na het schakelen, dan ga je dat voelen aan het motorgedrag:
de motor lijkt dood te vallen, gaat schokken, en versnelt traag en nukkig - om dan als het toerental wat klimt er als een gek vandoor te willen gaan omdat je ondertussen zoveel gas aan het geven bent ...
MatthiasButtiens
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 jan 2008, 14:32
Locatie: Wespelaar (Haacht)

Bericht door MatthiasButtiens »

Op 2000 toeren schakelen met een benzine? Dat moet ik niet proberen... Maar als het gaat en je behoudt voldoende optreksnelheid, waarom niet :P
boris bolide

Bericht door boris bolide »

Ik ook niet. Enkel als ik traag moet optrekken tijdens het filerijden bijvoorbeeld. 3000 tpm is voor mij the way to go :wink:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Denk niet als je vroeg opschakelt te aan lage toerentallen dat je dan minder verbruikt...
integendeel je verbruikt meer en je vervuilt je motor en het milieu als je aan te lage toerentallen te veel gas geeft.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Elke V
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jul 2008, 11:40

Bericht door Elke V »

MatthiasButtiens schreef:Op 2000 toeren schakelen met een benzine? Dat moet ik niet proberen...
ik doe dat zelfs met onze diesel (opel vectra van 1994) niet, ik schakel pas als ik rond de 2700 zit (anders moet ik bijna plankgas geven wil ik nog een beetje vooruitgeraken :roll: )
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
SH
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 apr 2009, 14:56

Bericht door SH »

Elke V schreef:
MatthiasButtiens schreef:Op 2000 toeren schakelen met een benzine? Dat moet ik niet proberen...
ik doe dat zelfs met onze diesel (opel vectra van 1994) niet, ik schakel pas als ik rond de 2700 zit (anders moet ik bijna plankgas geven wil ik nog een beetje vooruitgeraken :roll: )
Idem hier (Golf 3)
Heb je er speciaal op gelet op welk toerental je schakelde op het examen? Want ik schakel (volgens het forum) te hoog in toeren ;)
Leerling of begeleider.
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 jun 2009, 10:11
Locatie: Vlaams Brabant.

rijstijl niet veranderen voor je praktijkexamen ga afleggen!

Bericht door Leerling of begeleider. »

Wat doe ik het best op mijn examen?


Rijexamen afleggen zoals je leren rijden heb tijdens je stage opleiding. :wink:
! Ik kan auto rijden maar rij ik veilig ?
Elke V
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jul 2008, 11:40

Bericht door Elke V »

SH schreef:
Elke V schreef:
MatthiasButtiens schreef:Op 2000 toeren schakelen met een benzine? Dat moet ik niet proberen...
ik doe dat zelfs met onze diesel (opel vectra van 1994) niet, ik schakel pas als ik rond de 2700 zit (anders moet ik bijna plankgas geven wil ik nog een beetje vooruitgeraken :roll: )
Idem hier (Golf 3)
Heb je er speciaal op gelet op welk toerental je schakelde op het examen? Want ik schakel (volgens het forum) te hoog in toeren ;)
ik heb gewoon gereden zoals ik anders ook rij, maar ik ben ook niet van nul naar negentig moeten gaan, (alleen van dertig naar vijftig, van vijftig naar zeventig en van zeventig naar negentig), en dan 'valt dat minder hard op' hé ...
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
MatthiasButtiens
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 jan 2008, 14:32
Locatie: Wespelaar (Haacht)

Bericht door MatthiasButtiens »

Denk niet als je vroeg opschakelt te aan lage toerentallen dat je dan minder verbruikt...
integendeel je verbruikt meer en je vervuilt je motor en het milieu als je aan te lage toerentallen te veel gas geeft.
Echt? Ik dacht dat je wel meer vervuilde met hoge toerentallen, omdat je toch precies om ecologisch te rijden beter in lagere dan hogere toerentallen rijdt? Is dat dan toch niet echt beter?
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

Zowel te hoog als te laag is slecht. Op een normaal toerental moet je rijden wil je goed doen...

als je te vroeg schakelt, ga je ver op je gas moeten staan om maar een beetje vooruit te geraken, en dit zorgt voor heel wat motor- en milieuvervuiling zoals eerder al gezegd.
Begrijp het probleem, door het te vergelijken met een kraan die je helemaal opendraait (veel gas), maar er komt bijna niks uit (je accelereert maar traag). Je snapt dat dit niet de optimale toestand kan zijn...

(waarom LIJK je dan van overal te horen dat lager = beter? De meeste mensen hebben/hadden de gewoonte te laat op te schakelen, en moe(s)ten dus gaan leren te schakelen bij lager toerental.
Wie al op een goed toerental zit/zat moe(s)t helemaal niet nóg lager gaan schakelen, dat is voor niks nodig, integendeel: dat is slecht.
Plaats reactie