Examens

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Raniake
Berichten: 133
Lid geworden op: 30 apr 2009, 09:05

Examens

Bericht door Raniake »

Ik zat te oefenen, en later heb ik via internet gesolliciteerd bij De Lijn om als administratief medewerker te werken, en ik moest examens doen, nu had ik gehoord dat sommige mensen ook examens doen, bij de Lijn om een examinator te kunnen worden, en de nodigde diploma daarvoor te behalen.?
Want ik zou het wel leuk vinden, mocht ik mijn rijbewijs B hebben, en dat ik daarna voor de C,E ga om met de Bus te rijden. Mag een examinator die bij de Lijn werkt als bus chauffeur, maar wel de nodigde diploma heeft, een examen afleggen met een kandidaat , en niet aangesloten is bij een examencentrum? heb het ook maar gehoord.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Examens

Bericht door Inazuma »

Raniake schreef:Ik zat te oefenen, en later heb ik via internet gesolliciteerd bij De Lijn om als administratief medewerker te werken, en ik moest examens doen
Als administratief bediende gaan dat geen rij-examens zijn , maar proeven om te zien wat je kan en kent.
nu had ik gehoord dat sommige mensen ook examens doen, bij de Lijn om een examinator te kunnen worden, en de nodigde diploma daarvoor te behalen.?
De Lijn heeft eigen rij-instructeurs voor tram en bus, en leidt daarmee eigen personeel op.
Voor tram nemen ze zelf examen af, voor de bus weet ik dat eigenlijk niet.

Want ik zou het wel leuk vinden, mocht ik mijn rijbewijs B hebben,
Eerst B dus ;)
Dan rijervaring opdoen.
Dan een stapje verder kijken.
Met de auto rijden vereist al aardig wat verkeersinzicht, maar met de bus (of vrachtwagen) rijden nog veel meer ...
en dat ik daarna voor de C,E ga om met de Bus te rijden.
Dat is rijbewijs D, eventueel D+E .
Mag een examinator die bij de Lijn werkt als bus chauffeur, maar wel de nodigde diploma heeft, een examen afleggen met een kandidaat , en niet aangesloten is bij een examencentrum? heb het ook maar gehoord.
Ik snap niet wat je hiermee bedoelt.
Raniake
Berichten: 133
Lid geworden op: 30 apr 2009, 09:05

Bericht door Raniake »

ik heb gehoord van iemand, dat als je bij de lijn gaat werken, en je doet dan examens, ook om examinator te worden. Zo krijg je dan de erkende diploma dat je ook praktijkexamen mag afleggen, met leerlingen die ook voor een rijbewijs B gaan. Ik weet niet of dat waar is. Die examinator die vraagt dan via de lijn de benodigde papieren aan via Brussel, en die stempelen dat, en sturen ze het weer terug naar de examinator en zo krijgt de leerling om zijn rijbewijs B of andere rijbewijzen af te halen in het gemeentehuis.
Elke V
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jul 2008, 11:40

Bericht door Elke V »

1) als het over zoiets specifiek gaat moet je geen antwoord verwachten binnen de twee uur
2) ik betwijfel het persoonlijk dat je een rijbewijs kan halen buiten de officiële GOCA-examencentra, als het dàt is waar je naartoe wil (want anders begrijp ik uw vraag ook niet)
3) veel succes met je sollicitatie!
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
Gast

Bericht door Gast »

volgens mij heb je enkel rijbewijs B nodig om bij de lijn te beginnen.... ben er bijna zeker van... je krijgt er een opleiding to the job
Raniake
Berichten: 133
Lid geworden op: 30 apr 2009, 09:05

Bericht door Raniake »

Er zijn opgeleide examinators bij de Lijn. Die hebben de examens gedaan bij De Lijn. En zo mogen ze ook de praktijkexamen afleggen voor leerlingen die een rijbewijs B willen halen, of D, E enzv.
busje_33

Bericht door busje_33 »

Als buschauffeur bij De Lijn kan ik u vertellen dat De Lijn inderdaad zelf haar busbestuurders mag opleiden en examens mag afnemen met examinatoren, De Lijn is een bevoegd examencentrum. Wil je als tram-of busbestuurder aan de slag, dan volstaat het rijbewijs B en de leeftijd van 21 jaar (voor bus- 20 voor tram)
Maar zover ik weet hebben administratief bediendes niets te maken met de rij-opleiding en hebben zij ook geen rijbewijs nodig. Kunnen werken met pc en zo zal het voornaamste zijn.
Examinatoren zijn ook als chauffeur begonnen, en daarna hogerop geraakt. (je kan na enkele jaren dienst controleur worden, enzovoorts... :wink: )

Mvg

"Busje" ofte Anja
Gast

Bericht door Gast »

"Om te solliciteren, moet u 21 jaar zijn, een blanco bewijs van goed gedrag en zeden hebben en houder zijn van een rijbewijs B, een rijbewijs D is niet nodig. Na de selectieproeven, het psychotechnisch onderzoek en het medisch onderzoek, volgt u een opleiding die ongeveer 1 maand duurt. Het rijbewijs D, dat nodig is om met een bus te rijden, krijgt u na het slagen in de opleiding in de rijschool van De Lijn."
Elke V
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jul 2008, 11:40

Bericht door Elke V »

Raniake haar vraag is volgens mij: mogen die examinatoren van de Lijn ook examens afnemen van jongens en meiskes van achttien jaar en ouder en die zo op die manier aan hun rijbewijs B helpen?
en daarop is het antwoord volgens mij "neen", omdat die examinatoren van de lijn geen examinatoren van de goca-examencentra zijn...
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
busje_33
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 jun 2009, 16:56
Locatie: Deurne

Bericht door busje_33 »

Elke V schreef:Raniake haar vraag is volgens mij: mogen die examinatoren van de Lijn ook examens afnemen van jongens en meiskes van achttien jaar en ouder en die zo op die manier aan hun rijbewijs B helpen?
en daarop is het antwoord volgens mij "neen", omdat die examinatoren van de lijn geen examinatoren van de goca-examencentra zijn...
Niet voor een rijbewijs B nee, enkel D (of eventueel C)
Leerling of begeleider.
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 jun 2009, 10:11
Locatie: Vlaams Brabant.

Kijk uit ! Eerst proberen rijbewijs B te behalen en dan ?

Bericht door Leerling of begeleider. »

Want ik zou het wel leuk vinden, mocht ik mijn rijbewijs B hebben, en dat ik daarna voor de D ga om met de Bus te rijden ?
Denk eerst aan je rijexamen B en onderhoud je theorie maar heel goed. :wink:
Laatst gewijzigd door Leerling of begeleider. op 14 jun 2009, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
! Ik kan auto rijden maar rij ik veilig ?
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Kijk uit ! Eerst proberen rijbewijs B te behalen en dan

Bericht door Wouter »

Leerling of begeleider. schreef:Want ik zou het wel leuk vinden, mocht ik mijn rijbewijs B hebben, en dat ik daarna voor de C,E ga om met de Bus te rijden ?
bus = D

voor de tweede keer ondertussen...
Elke V
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jul 2008, 11:40

Re: Kijk uit ! Eerst proberen rijbewijs B te behalen en dan

Bericht door Elke V »

accer schreef:
Leerling of begeleider. schreef:Want ik zou het wel leuk vinden, mocht ik mijn rijbewijs B hebben, en dat ik daarna voor de C,E ga om met de Bus te rijden ?
bus = D

voor de tweede keer ondertussen...
dat was een mislukte quote van "leerling of begeleider" uit de eerste post van raniake :wink:
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
Raniake
Berichten: 133
Lid geworden op: 30 apr 2009, 09:05

Bericht door Raniake »

Elke V schreef:Raniake haar vraag is volgens mij: mogen die examinatoren van de Lijn ook examens afnemen van jongens en meiskes van achttien jaar en ouder en die zo op die manier aan hun rijbewijs B helpen?
en daarop is het antwoord volgens mij "neen", omdat die examinatoren van de lijn geen examinatoren van de goca-examencentra zijn...
Eindelijk iemand die het begrijpt
De examinatoren van De Lijn, die vragen dan documenten aan, en op dat document vult hij het type rijbewijs in. Staat daar dan ook B bij ? Ik heb toch gehoord, dat de examinator van De Lijn wel voor rijbewijs B mag afnemen. :wink:
busje_33
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 jun 2009, 16:56
Locatie: Deurne

Bericht door busje_33 »

Raniake schreef:
Elke V schreef:Raniake haar vraag is volgens mij: mogen die examinatoren van de Lijn ook examens afnemen van jongens en meiskes van achttien jaar en ouder en die zo op die manier aan hun rijbewijs B helpen?
en daarop is het antwoord volgens mij "neen", omdat die examinatoren van de lijn geen examinatoren van de goca-examencentra zijn...
Eindelijk iemand die het begrijpt
De examinatoren van De Lijn, die vragen dan documenten aan, en op dat document vult hij het type rijbewijs in. Staat daar dan ook B bij ? Ik heb toch gehoord, dat de examinator van De Lijn wel voor rijbewijs B mag afnemen. :wink:
Zij zullen dat misschien dan wel mogen, maar reken er maar niet op dat ze dat doen! (ze zullen zeggen dat je maar naar een gewoon examencentrum moet gaan voor je B rijbewijs)
Gesloten