**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Schwarzkopf

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Schwarzkopf » 08 aug 2019, 13:50

Geslaagd zonder opmerkingen bij eerste poging.

In welk examencentrum ben je geweest? Sint-Denijs-Westrem

- Zat de examinator naast of achter jou?

De examinator zat schuin achter mij. Het was een jonge, vlotte man. Geen klachten, zorgde zeker niet voor extra stress, gewoon vriendelijk en correct. Gaf ook duidelijke instructies en wat extra uitleg voor we op de baan gingen.

- Het keren in de straat:

Ik moest keren in Roosakker, een doodlopende straat. Voor ik de straat inreed meldde de examinator mij dat ik er zou moeten keren en dat het een doodlopende straat is, dat ik dus goed moest kijken waar ik zou draaien. Er stonden niet veel auto’s geparkeerd op dat moment van de dag (rond 10u ’s morgens). Was dus gemakkelijk.

-in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?

Ik mocht de plaats volledig zelf kiezen.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?

Niet moeten doen, ik moest daarentegen loodrecht voorruit parkeren op de parking van het examencentrum, een makkie want het was niet eens tussen twee wagens.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?

Eerst motorkap openen, aanduiden waar je olie bijvult. Vervolgens in de auto zitten, linker- en rechterrichtingaanwijzer aanzetten, remlichten, achtermistlichten, achterruit – en voorruitontwaseming. Niets gevraagd over mijn banden.

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?

Met een begeleider. Wel volgde ik 20u rijschool. Met mijn voorlopig rijbewijs heb ik hoofdzakelijk alleen geoefend.

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)

Mijn vader.

Dit was mijn examenroute: Poortakkerstraat -> Bijenstraat - > Kortrijkse steenweg -> rond de tunnel, Kortrijkse Steenweg richting Gent -> dan E40 richting Oostende maar meteen Expo volgen -> Adolphe Pegoudlaan –> Valentin Vaerwyckweg -> Sint-Denijslaan -> draaien in Rossakker -> Sint-Denijslaan -> Voskenslaan –> op Sterre richting Oudenaarde (N60) -> over het ovaal van Zwijnaarde -> Rijvisschestraat en daar heb ik de GSP moeten instellen om terug te rijden naar de Poortakkerstraat (examencentrum), was oa via de Putstraat en Pieter Pauwel Rubenslaan, dan zo terug op Kortrijkse Steenweg, rond de tunnel -> Twaalfapostelenstraat -> Bijenstraat -> Poortakkerstraat.

Ik had het grootste deel van deze route al een paar keer gereden dus voor mij was het niet moeilijk. Heb ook niet op R4 of autostrade moeten rijden. Ik kan het belang van oefenen in examengebied niet genoeg benadrukken, maakte voor mij echt een wereld van verschil, exact weten waar zones 30 beginnen en eindigen, etc.

Als je examen doet in Sint-Denijs-Westrem doet, zal je zo goed als zeker het rondpunt van de Sterre aandoen, op de Loop rijden en ook het rondpunt van Sint-Denijs Westrem gemeenteplein en het (belachelijk slecht gemaakt) nabijgelegen kruispunt aan de Carrefour is populair. Ga daar dus zeker oefenen…

Op mijn risicoperceptietest haalde ik 10/10. Had nochtans het gevoel dat ik niet alles juist zou hebben. Een van de video’s speelde zich af op de snelweg, de bestuurder in het filmpje wilde naar het middenvak opschuiven terwijl er op dat vak redelijk snel een auto van achteruit naderde. Een van de antwoorden was ‘er bevindt zich een auto in mijn dode hoek’. Na twijfelen heb ik dit toch aangeduid, hoewel ik de auto wel in mijn linkerspiegel zag. Eens buiten was ik er zeker van dat ik daar een fout maakte maar blijkbaar is het dus wel correct. Sorry, maar dit klopt niet en is zeer dubbelzinnig. Die auto ging inderdaad in mijn dode hoek verdwijnen maar als je hem nog ziet, zit hij niet in de dode hoek.

Soit, bedankt aan de beheerders van dit forum. Ik heb er heel wat aan gehad.

Tot slot nog een welgemeende kritische noot over de hervorming van het praktisch examen in Vlaanderen. Ik vind het redelijk belachelijk dat je na je theorie tegenwoordig 9 maanden moet wachten om praktijkexamen te gaan afleggen. Tot wat heeft dit bij mij geleid? Dat ik het rijden op de lange baan (pun intended) heb geschoven. Zelf heb ik een kleine 2 maanden intensief (quasi elke avond) geoefend en dit was voor mij genoeg want ik ben geslaagd zonder opmerkingen. Uiteraard zullen veel mensen minder intensief en over een langere periode oefenen, en dat is oké, maar we zijn van 3 maanden proefperiode naar 9 maanden gegaan. Dat is een verdriedubbeling en veel te lang naar mijn mening.

En 100 euro voor een terugkommoment? Met een beetje goede wil, kan ik nog wel nut zien in zo’n groepsoefening, maar die 100 euro schiet bij mij in het verkeerde keelgat en ruikt naar je reinste geldklopperij. Zijn jonge bestuurders nog niet voldoende leeggezogen door dure rijlessen en kostelijke verzekeringen? Als de overheid écht zoveel om verkeersveiligheid geeft, zouden zo’n momenten gesubsidieerd worden en gratis georganiseerd worden. Just my two cents…

Succes aan iedereen die nog examen moet afleggen!
Laatst gewijzigd door Schwarzkopf op 08 aug 2019, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Inazuma

Bericht door Inazuma » 08 aug 2019, 17:44

Proficiat

Het terugkommoment gaat over dingen die je VOOR je examen al zou moeten kennen ...
VL is echt de omgekeerde wereld aan het worden op verkeersgebied

Schwarzkopf

Bericht door Schwarzkopf » 08 aug 2019, 17:52

Merci en bedankt voor je deskundige antwoorden op mijn vragen.

Moeten we dat terugkommoment trouwens volledig zelf plannen of krijgen we hiervoor op tijd een uitnodiging of herinnering? Gezien er blijkbaar zo'n zware boetes aan verbonden zijn mag ik hopen op het tweede :\

Inazuma

Bericht door Inazuma » 08 aug 2019, 20:06

Schwarzkopf schreef:
08 aug 2019, 17:52
Merci en bedankt voor je deskundige antwoorden op mijn vragen.

Moeten we dat terugkommoment trouwens volledig zelf plannen of krijgen we hiervoor op tijd een uitnodiging of herinnering? Gezien er blijkbaar zo'n zware boetes aan verbonden zijn mag ik hopen op het tweede :\
Hou het maar zelf in de gaten, en plan het zelf ...

https://www.vlaanderen.be/rijbewijs-b-v ... gkommoment

Mijn leerlinge zat bij de "eerste lichting"
Was een puinhoop
Uitnodigen, terwijl er geen afspraken gepland konden worden
Uitstel

Als je na 9 maanden opleiding en tot 9 maanden rondrijden nog over noodstops moet hebben ... da's dan ongeveer 1,5 jaar te laat hé.
Aan 30 en 50 ... da's dan 70 km/u te traag.
Minstens :mrgreen:

Patience

Bericht door Patience » 12 aug 2019, 16:00

Today is my worst exam in my life in anderlecht, my examiner is not friendly at long. I wish it to another person.

Dorian

Bericht door Dorian » 13 aug 2019, 09:22

Can you explain it a bit more?

Plaats reactie