**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Silke_Roels

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Silke_Roels » 05 dec 2018, 18:36

Hallo iedereen,

Ik heb een vraagje over het praktijkexamen voor een rijbewijs B.

Mijn zus is vandaag gebuisd omdat ze moest parkeren en ze raakte de borduur. (Terecht gebuisd dus) MAAR, ze had maar een vak gekregen van rond de 5m. Waarvan ik dacht dat je normaal een vak van 7m zou moeten krijgen, om daar dan tenminste deftig in te kunnen parkeren.

Dus mijn vraag:

Mocht mijn zus gezegd hebben: “ik kan hier niet parkeren, omdat mijn auto te groot is.” Of werd ze dan ook gebuisd? En zou ze dan nog een kans gekregen hebben, maar op een andere plaats?

Mijn zus is er van aangedaan, omdat ze al haar manoeuvres goed kon...

Iemand dat het misschien weet?

Alvast bedankt!😉

Gast

Bericht door Gast » 05 dec 2018, 23:41

- In welk examencentrum ben je geweest?
Sint Denijs Westrem

- Zat de examinator naast of achter jou?
rechtsachter

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Was een rustige, redelijk brede, lege straat. Geen tot nauwelijks verkeer. Mocht zelf kiezen waar. Best trots, in drie keer gedaan met een lange auto!

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Loodrecht achteruit parkeren op een parking en daarna uitstappen alsof ik lange tijd weg zou blijven. Handrem! Sleutel afhalen! Deur sluiten!

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
vooruit/achteruitverwarming, richtingaanwijzers, wat je moet goedzetten aan de zetel, spiegels, koelvloeistof, dimlichten

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Begeleider, de papa

- Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
6u rijles gedaan in lokeren, daarboven tweemaal rijschool in Gent om de streek beter te leren kennen en met de papa daar twee keer gaan rijden ook.
De examinator was een vrouw en zeer aangenaam. Ze was zeer vlot en warm waardoor ik meer op mijn gemak was. De route lijkt mij relatief simpel:
Van het examencentrum, poortakker C+D, daarna E17 volgen, rond die tunnel rijden, de N60 op, via het rond punt van de sterre richting zwijnaarde, de pintelaan door. In de zijstraat het keren gedaan, mocht de plek zelf kiezen. Op een parking achteruit parkeren. Daarna via de loop terug naar poortakker.
Moeilijke punten voor mij: de N60 oprijden, rond punt van de sterre, en de oprit ter hoogte van de mediamarkt.
opmerkingen die ik kreeg: te lang in eerste blijven vaak, ik schakel nog vaak in de bocht in plaats van ervoor (zeer gevaarlijk wegens minder grip op de baan en mogelijks uit bocht vliegen) en eenmaal ging ik 10 km boven de aangeduide snelheid maar herpakte mij meteen waardoor geen punt.

Merci aan dit forum!! Daardoor had ik een goed idee van de mogelijke routes en heb ik mij goed kunnen voorbereiden op het examen.
Het examen was over in no time waardoor ik nog steeds niet goed besef dat ik wel degelijk mijn rijbewijs haalde xD

de rijprof
Medewerker
Contacteer:

Bericht door de rijprof » 06 dec 2018, 17:44

Proficiat :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden

Stefan Peeters
Administrator
Contacteer:

Bericht door Stefan Peeters » 06 dec 2018, 17:51

Silke_Roels schreef:
05 dec 2018, 18:36
, ze had maar een vak gekregen van rond de 5m. Waarvan ik dacht dat je normaal een vak van 7m zou moeten krijgen, om daar dan tenminste deftig in te kunnen parkeren.
Ik was er natuurlijk niet bij, jij ook niet wellicht...
Ik twijfel dus aan die "5 meter"...

Een gemiddelde stadsauto (VW Polo, Ford Fiesta,...) is 4 meter lang. Die kan je dus nooit reglementair parkeren in 5 meter, want je moet voor en achter 1 meter plaats laten.

Dus zal een examinator nooit zo een plaats aanwijzen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)

Benny Stinkens
Administrator

Bericht door Benny Stinkens » 06 dec 2018, 17:54

Silke_Roels schreef:
05 dec 2018, 18:36
Hallo iedereen,

Ik heb een vraagje over het praktijkexamen voor een rijbewijs B.

Mijn zus is vandaag gebuisd omdat ze moest parkeren en ze raakte de borduur. (Terecht gebuisd dus) MAAR, ze had maar een vak gekregen van rond de 5m. Waarvan ik dacht dat je normaal een vak van 7m zou moeten krijgen, om daar dan tenminste deftig in te kunnen parkeren.

Dus mijn vraag:

Mocht mijn zus gezegd hebben: “ik kan hier niet parkeren, omdat mijn auto te groot is.” Of werd ze dan ook gebuisd? En zou ze dan nog een kans gekregen hebben, maar op een andere plaats?

Mijn zus is er van aangedaan, omdat ze al haar manoeuvres goed kon...

Iemand dat het misschien weet?

Alvast bedankt!😉
Bij het fileparkeren is de minimum ruimte die je krijgt de lengte van jou voertuig + 2 meter.
Silke_Roels schreef:Mijn zus is vandaag gebuisd omdat ze moest parkeren en ze raakte de borduur. (Terecht gebuisd dus)
Neen, als dit de reden is kan je dit niet terecht noemen.
Het raken van de boordsteen is namelijk toegelaten, er bovenop gaan staan niet. :idea:
Het op de boordsteen rijden heeft trouwens weinig te maken met de lengte van je parkeervak. :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.

de rijprof
Medewerker
Contacteer:

Bericht door de rijprof » 06 dec 2018, 18:23

Kun je eens doorgeven wat er 'allemaal' op het resultaatblad staat?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden

Plaats reactie