Hey
Ik heb mijn VRB18 behaald een paar maanden geleden. Na een eerste leenauto (van een vriend) te hebben gehad tot nu, heb ik eindelijk mijn eigen wagen gekocht. Toen ik er nu de eerste dag mee reedt, leek het me dat ik sneller moest schakelen.. bvb 70 in 5de versnelling of 30 km/h op 3de versnelling ik zou het op benzine vs diesel kunnen steken; maar in de rijschool was het ook een diesel? Ik schakel toch steeds op de geleerde 2duizend RPM op de meter + ik hoor de motor wel wat "roepen"
Mijn vraag is dus of ik nu net te vroeg schakel met de nieuwe auto of niet?
Schakel ik te vroeg?
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Re: Schakel ik te vroeg?
Dit is normaal, je hoef je geen zorgen te maken en je mag wat vroeger schakelen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Re: Schakel ik te vroeg?
Beste,
Het is belangrijk dat je beseft dat er, bij wat je voor het behalen van een rijbewijs moet leren, heel wat is dat je best zo snel mogelijk vergeet, omdat het volstrekte onzin en zelfs levensgevaarlijk is.
Je moet op het examen weten dat de wettelijke minimum profieldiepte van de hoofdgroeven van een band 1,6 mm is. Maar het is veel belangrijker dat je weet dat zomerbanden niet meer veilig zijn als dat profiel minder dan 3 mm is, en winterbanden als dat profiel minder dan 4 mm is.
Vergeet ook die onzin over opschakelen met een benzinemotor bij 2.000 tpm. Het optimale toerental om op te schakelen hangt af van de kracht die van de motor gevergd wordt. Rijd je op vlakke weg, in bergaf of in bergop? Is de wagen al dan niet zwaar beladen, trekt hij eventueel een aanhangwagen? Wil je snel of rustig optrekken?
Ideaal is om eens (mee) te rijden met een wagen met een automatische versnellingsbak, en dan eens te kijken wanneer hij opschakelt in al die verschillende omstandigheden. Die toerentallen verschillen dan wel van de ene tot de andere wagen, maar zo krijg je een idee van wanneer je op een laag of op een hoog toerental moet opschakelen.
Ooit rijd je misschien op vakantie naar de bergen. Als je op een helling van 20% bergop vertrekt en je probeert om van 1ste naar 2de versnelling op te schakelen bij 2.000 tpm, ben je al achteruit aan het bollen vooraleer je in 2de versnelling staat.
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Re: Schakel ik te vroeg?
Heb je dat echt zo in een rijschool geleerd??? Als richtlijn op horizontale weg, in normale omstandigheden, zonder teveel lading kan dat ongeveer kloppen, als je niet bliksemsnel moet inhalen of versnellen, enz., maar...Ik schakel toch steeds op de geleerde 2duizend RPM op de meter + ik hoor de motor wel wat "roepen"
Lees nog eens goed de uitleg die Jozef geschreven heeft?
Vooral:
Het optimale toerental om op te schakelen hangt af van de kracht die van de motor gevergd wordt. Rijd je op vlakke weg, in bergaf of in bergop? Is de wagen al dan niet zwaar beladen, trekt hij eventueel een aanhangwagen? Wil je snel of rustig optrekken?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Re: Schakel ik te vroeg?
Wat voor auto is het - Merk, type, motor ?Plopkoekk schreef: ↑11 okt 2018, 05:53 Toen ik er nu de eerste dag mee reedt, leek het me dat ik sneller moest schakelen.. bvb 70 in 5de versnelling of 30 km/h op 3de versnelling ik zou het op benzine vs diesel kunnen steken; maar in de rijschool was het ook een diesel? Ik schakel toch steeds op de geleerde 2duizend RPM op de meter + ik hoor de motor wel wat "roepen"
Tegen 2000 tpm ga je geen enkele auto-motor pijn doen hoor
Bergop of met zware lading, aanhangwagen, of op een korte (snelweg)oprit ga je méér tpm moeten maken voor je opschakelt.