2e keer goeie keer! / enkele examenvragen

Regelmatig plaatsen wij hier ontvangen e-mails van geslaagden.
Dibbe
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 sep 2005, 00:00

2e keer goeie keer! / enkele examenvragen

Bericht door Dibbe »

OK, vandaag dus wel geslaagd, met 47/50!

Mijn fouten waren:

1) Foto: kruispunt zonder verkeersbord. Heeft de wagen die van rechts komt voorrang?
Op de foto leek het of de wagen die van rechts kwam uit een veldweggetje kwam gereden. Ik concludeerde dus dat ik voorrang had ipv hij. Fout dus! Foto was echt onduidelijk.

2) Foto: Langs de rijbaan een verkeersbord dat een rijbaanversmalling binnen 150m aankondigt. De rijbaan heeft op dit moment dus nog 2 rijstroken, in dezelfde richting, gescheiden door een onderbroken lijn. Mag je de wagen voor je nog inhalen?
Ik dacht van niet, omdat dat te nipt zou zijn. Blijkbaar mocht dat dus nog wel.
(Is hier een minimumafstand voor, of is het een kwestie van "aanvoelen"?)

3) Foto: een brandend achtermistlicht in het donker. Door mist is het zicht beperkt tot 50m. Als ik mijn wagen aan de rand van de rijbaan wil parkeren, moet ik dan het achtermistlicht aansteken?
- ja, dit is verplicht
- nee, alleen de dimlichten
-nee, alleen de standlichten
Ik dacht: "Aha, dit is een strikvraag, want het gaat om een geparkeerde wagen". Dus ik heb standlichten geantwoord ipv achtermistlicht.

Wat ik me nog herinner van de andere vragen:

Moet ik mijn inschrijvingsbewijs altijd bij hebben?
- een copie volstaat
- het origineel is verplicht
- nee, het volstaat om ingeschreven te zijn
Antw: het origineel is verplicht!

Er is een ongeval gebeurd op de snelweg. Mag ik met mijn EHBO-kistje de snelweg te voet oversteken om hulp te bieden?
- ja, indien er geen of weinig verkeer is
- nee, dit is verboden
- ja, op voorwaarde dat je zichtbaarheid voldoende is
Antw: dit is verboden in alle omstandigheden!

Foto: een verkeersbord dat een overweg aanduidt met minstens 2 sporen en waar een maanwit licht knippert. Mag ik op deze overweg langs links inhalen?
- ja
- nee, dit is verboden
- nee, ik mag alleen langs rechts inhalen
Antw: ja, omdat er een maanwit licht knippert

Ik ben op skivakantie geweest. Om zuiniger te rijden moet ik:
- de skikoffer van het dak verwijderen
- de skikoffer en ook het imperiaal verwijderen
- niks veranderen
Antw: de skikoffer én het imperiaal


Als ik me later nog vragen herinner, zal ik ze er nog bij zetten. Ik weet alleszins al wél dat er in deze serie meer milieu- en zuinig rijden-vragen bijzaten dan vorige keer. Gelukkig staat deze info intussen mooi op jullie site. Sla dit hoofdstuk dus zeker niet over, want er worden steevast vragen over gesteld!!

En nu ga ik me inschrijven bij de rijschool voor praktijklessen (model 2).
sjarel

goe gedaan

Bericht door sjarel »

wat een geweldig nieuws , ik wist wel dat het u ging lukken , heb deze nacht een kaars gebrand

heb ook gelezen da ge u al ga inschrijven voor de rijschool , ga ik wel nog even mee wachten , al die kosten dat daar bij komen kijken
heeft me juist iemand alles uitgelegd en ik moet zeggen , het is niet om van te worden . ben net alleen gaan wonen en dan vliegt het geld al genoeg de deur uit

ben blij voor u da ge er door zij en hoop da ge toch nog op t forum actief blijft , en wie weet kom k je wel is tegen op de weg hà¨

S
GRO
Administrator
Berichten: 12760
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Proficiat voor Dibbe en Charel

Zeg, jullie weten toch dat als je jezejf registreert en iemand antwoord op een berichtje van jullie, dat je dan automatisch via mail verwittigd wordt???

Veel succes met de praktijk

PS Dibbe, welke verkersborden hebben ze gevraagd?
Dibbe
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 sep 2005, 00:00

Verkeersborden op het examen

Bericht door Dibbe »

eugeen schreef: Dibbe, welke verkersborden hebben ze gevraagd?
Onder andere deze:


- Borden ivm beurtelings parkeren: deze kwamen terug in verschillende situaties.

- Verkeersbord A39 kwam op een foto voor (= verkeer toegelaten in 2 richtingen na een gedeelte van de rijbaan met eenrichtingsverkeer)

- B19 (= smalle doorgang dus je moet voorrang verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen)

- Het verschil tss bord C1 en C3 (= C1 betekent een verboden richting voor iedere bestuurder, C3 is verboden toegang in BEIDE richtingen voor iedere bestuurder).

- Borden ivm inhalen: C39 en C35 werden op foto's getoond en dan moest je kunnen zeggen of je met je wagen een andere wagen/vrachtwagen/etc mocht inhalen.

- Wat ook een paar keer terugkwam was: "geldt het verkeersverbod voor, na of voor én na het bord E1." (bij het verkeersbord was een onderbord afgebeeld met een pijl naar boven, naar beneden, of naar beide richtingen).

- Bord F3a (= het einde van de bebouwde kom)

- Bord F12b (= het einde van een woonerf)
Dibbe
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 sep 2005, 00:00

Re: 2e keer goeie keer! / enkele examenvragen

Bericht door Dibbe »

Dibbe schreef:
2) Foto: Langs de rijbaan een verkeersbord dat een rijbaanversmalling binnen 150m aankondigt. De rijbaan heeft op dit moment dus nog 2 rijstroken, in dezelfde richting, gescheiden door een onderbroken lijn. Mag je de wagen voor je nog inhalen?
Ik dacht van niet, omdat dat te nipt zou zijn. Blijkbaar mocht dat dus nog wel.
(Is hier een minimumafstand voor, of is het een kwestie van "aanvoelen"?)

Kan er iemand hier nog een antwoord op formuleren?
Tnx!
GRO
Administrator
Berichten: 12760
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Hallo Debbe,

Het hangt ook allemaal een beetje van de omstandigheden af.
Ik zal met een voorbeeld duidelijk maken wat ik bedoel.

In jouw voorbeeld beschik je dus nog ongeveer over 150 meter om eventueel in te halen.


Stel dat op de rijstrook voor jou een auto gesleept wordt (25 km/uur). En vorlgens het verkeersreglement zou 'inhalen verboden zijn', dan zou je dus ook achter die auto die gesleept wordt moeten blijven rijden, alhoewel je die over een afstand van 150 meter makkelijk kan inhalen.

Stel dat voor jou een auto rijdt die maar 10 km/uur stiller rijdt dan jouw wagen, dan moet je daar het inhalen niet meer starten.


Het verkeerkeersreglement zegt als de rijstroken verdeeld zijn door een onderbroken witte lijn, dat je mag inhalen.

Het is de bestuurder die op de plaats zelf moet oordelen of hij voldoende vrije ruimte heeft om het inhaalmanoeuvre veilig te doen en om op tijd terug op zijn rijstrook te kunnen invoegen.
Dibbe
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 sep 2005, 00:00

Re:

Bericht door Dibbe »

eugeen schreef: Het hangt ook allemaal een beetje van de omstandigheden af.Het is de bestuurder die op de plaats zelf moet oordelen of hij voldoende vrije ruimte heeft om het inhaalmanoeuvre veilig te doen en om op tijd terug op zijn rijstrook te kunnen invoegen.
Alleszins moet je volgens het GOCA dus antwoorden dat je nog mag inhalen, anders wordt je antwoord fout aangerekend...
GRO
Administrator
Berichten: 12760
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: Alleszins moet je volgens het GOCA dus antwoorden dat je nog mag inhalen, anders wordt je antwoord fout aangerekend
Juist, en zo staat het ook bij de oefenvragen op de site
Dibbe
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 sep 2005, 00:00

Bericht door Dibbe »

eugeen schreef:
Quote: Alleszins moet je volgens het GOCA dus antwoorden dat je nog mag inhalen, anders wordt je antwoord fout aangerekend
Juist, en zo staat het ook bij de oefenvragen op de site
ja dat snap ik wel, want het gaat hier over een onderbroken lijn, maar het is gewoon die 150m die 't hem gedaan heeft bij mij. als er bijv 500m had gestaan, had ik ook niet getwijfeld...
GRO
Administrator
Berichten: 12760
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Bij de examens gaat men meestal na: wat zegt het verkeersreglement. In dit geval is het antwoord dat het mag.

Stel dat men zou gevraagd hebben:
Is het nog heel veilig om op dat moment in te halen?
Dan had je misschien neen moeten antwoorden.
Dibbe
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 sep 2005, 00:00

Bericht door Dibbe »

Een heel waardevolle tip voor iedereen die het examen nog gaat afleggen!
Bedankt!
Plaats reactie