Geslaagd! Gestelde vragen waren...

Regelmatig plaatsen wij hier ontvangen e-mails van geslaagden.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: De vraag was of je mocht inhalen en dus zei ik ja, wat nee moest zijn. De vraag had duidelijker moeten zijn (want bij het lezen dacht ik direct "ja maar rijdt hij of staat hij stil?")
Sofie, als er sprake is van inhalen, dan wil dit zeggen dat de andere auto aan het rijden is.

Stel dat de andere auto silstaat, dan haal je niet in, maar dan rijdt je voorbij.

(Zie theorie hoofdstuk kruisen en inhalen).
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

ahja, je hebt gelijk, dan stond er misschien "voorbijrijden", en heb ik "inhalen" gedacht, zo gedetailleerd weet ik de vragen niet meer...
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Eugeen schreef: als er sprake is van inhalen, dan wil dit zeggen dat de andere auto aan het rijden is.
Zo eenvoudig was het inderdaad vroeger:
Quote: AR 16.1. Het inhalen geschiedt slechts ten aanzien van bestuurders die in beweging zijn.
Dat mocht niet blijven duren, het moest ingewikkelder worden. En er kwam:
Quote: AR 17.2. Het links inhalen van een gespan of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:

...

5° wanneer de in te halen bestuurder stopt voor een oversteekplaats voor voetgangers of een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen of deze oversteekplaatsen nadert op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten.

...
Deze ongelukkige formulering heeft het nog wat ingewikkelder gemaakt. Letterlijk zou dit namelijk betekenen dat je aldaar geen bestuurder mag inhalen die aan het stoppen is (maar wel een bestuurder die al gestopt is). Dat is natuurlijk niet de bedoeling: zowel de bestuurder die daar aan het stoppen is als de bestuurder die al gestopt is, mag je er niet "inhalen".

Zo kan er nu dus ook sprake zijn van het inhalen van een voertuig dat niet meer in beweging is.

Dit is ook weer zo een geval waar het verkeersreglement een algemene regel aangeeft, zonder erbij te vertellen dat er wat verder een uitzondering voorzien is.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Dat heb jij weer fijn gezien Jozef.
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Geslaagd! Gestelde vragen waren...

Bericht door Sofie »

Ik ben geslaagd! Ik was eigenlijk van plan om het maar ergens volgende week te gaan doen, maar gisteren kreeg ik plots de kriebels en vanmorgen besloot ik dan toch maar te gaan, ondanks even nog paniek over nieuwe vragen i.v.m. milieu. En die waren er, al heb ik er maar 2 gevonden in mijn reeks. Met een beetje gokken/gezond verstand had ik ze juist, en haalde ik 47/50 ! De "nr serie van vragen" was 54, ik had vragen 24,27 en 50 fout. Ik had eerst 4 oefenvragen gemaakt, waarvan ik er nog 2 weet, de andere heb ik misschien verward met de gewone vragen...

De milieuvragen

1. Wat is het beste voor het verbruik, een fietsenrek vanboven of vanachter op je auto plaatsen?
antwoord was vanachter. Er staat zo'n tabel in het boek van BIVV waar je dit kon uit aflezen, maar had dat helemaal niet geleerd.

2. Je moet stilstaan voor een overweg. Kan je voor het milieu het best je motor even uitzetten?
antwoord was ja.

[/b]De vragen die ik fout had

1. een auto voor een voetpad zonder voetganger in de buurt, en er wordt niet vermeld of hij rijdt of stilstaat. Ik nam aan dat hij reed. De vraag was of je mocht inhalen en dus zei ik ja, wat nee moest zijn. De vraag had duidelijker moeten zijn (want bij het lezen dacht ik direct "ja maar rijdt hij of staat hij stil?")

2. Rechter-richtingaanwijzer aanzetten bij het betreden van een rondpunt. Is dit verplicht, mag het, of mag het niet. Ik dacht dat het niet mocht, het mocht wel (maar is niet verplicht).

3. Je hebt een auto ingehaald op de autosnelweg nabij een afrit. Moet je direct terug de meeste rechtse rijstrook kiezen? Ik dacht van wel omdat er nog geen pijlen op of boven de baan te zien waren, het antwoord was echter toch nee.

De oefenvragen

1. Mag ik stilstaan onder een brug? Nee.

2. Hoe diep moeten de banden ingesneden zijn? 1,6 mm.

Andere vragen

1. Een aantal vragen of je in de afgebeelde situatie moet voorrang geven. Voorbeelden : aan gestopte motor, voetgangers op oversteekplaats, voorrang van rechts, hindernis op jouw kant van de rijbaan (tegenligger voorlaten), bij borden B19 of B21...

2. Een aantal vragen of je in de afgebeelde situatie mag inhalen : aan een voetpad (toen werd er wél bijgezegd dat de auto voor je vertraagde), op een gewone baan zonder borden...

3. Bromfietser inhalen : hoeveel m zijdelingse afstand? 1m.

4. Baan met verkeersborden C37 en C39, mag ik hier inhalen? Ja.

5. Of je een motor die links staat en links wil afslaan op een verhoging rechts mag inhalen én daarbij over het voetpad mag rijden. Nee dus!

6. Wat is het verkeersbord A49 (met prentje) : in rijbaan aangelegde sporen

7. Wat is het verkeersbord A11 (met prentje) : uitweg op kaai of oever

8. 3 vragen over een agent op een kruispunt die arm uitstak naar boven of horizontaal : mag je doorrijden? (de auto stond telkens nog vóór het kruispunt)

9. Als je achter een auto rijdt, hoeveel afstand moet er tussen zitten opdat je je grootlichten mag aanhouden? 50m

10. Mag je rijden met opnieuw ingesneden banden? Nee.

11. Stoppen aan fietseneiland : voor 1e of 2e streep? 1e.

12. Een C43 met "70" erin, hoeveel mag je hier max rijden? Euh, 70? Dit was de makkelijkste vraag denk ik...

13. Mag je op de pechstrook van een autosnelweg stoppen om de wegenkaart te bekijken? Nee.

14. Aan welke snelheid mag je een voertuig slepen? 25km/u

15. Een bord dat een autosnelweg aanduidt. Mag ik deze weg betreden tijdens de leerperiode? Ja.

16. Wat betekent dit bord (met prentje). Einde woonerf.

17. Moet je bij een ongeval met enkel blikschade je identiteitskaart laten zien aan andere betrokkenen die erom vragen? Ja.

18. Ik mag niet parkeren voor dit licht dat op een kruispunt staat. Hoeveel meter moet ik tussenlaten? 20.

19. Mag ik bij een ongeval een slachtoffer een beetje water geven? Nee, geen eten of drinken geven aan een slachtoffer. Ik denk trouwens dat dit de enige vraag was die ik wist uit het boek, en die niet op jullie site staat. Of vergis ik me?

20. Er was nog een vraag over een parkeerbord, dat herinner ik me niet helemaal meer.

21. Wat betekent het verkeersbord B9 (met prentje) : voorrangsweg

22. Een auto staat half op een verdrijvingsvak. Staat deze auto goed om naar links af te slaan? Nee.

23. Moet ik voorrang geven aan deze bus die naar links pinkt? Nee, want het was geen autobus.

24. Welke 3 dingen moeten aanwezig zijn in de auto? Brandblusapparaat, verbandkist, en gevarendriehoek.

25. Moet het inschrijvingsbewijs van auto altijd in de auto zijn? Antwoorden : ja, volledig en origineel / ja, een kopie mag ook / nee. Het moet, en het moet het origineel zijn.

26. Ik ga te snel voor een bocht te nemen. Remmen voor of in de bocht? Vóór.

27. Pijlen naar rechts op een rijstrook, wat betekenen ze? Aankondiging van versmalling van de rijbaan met één rijstrook.

28. Baanvakken met voorsorteringspijlen. Je staat op één met een pijl naar links, maar de rijstrook naast je is bereikbaar aangezien er enkel een onderbroken witte streep is. Vraag : je rijdt op het volgende kruispunt niet naar links. Mag je nog van rijstrook veranderen? Ja.

29. Baanvakken met voorsorteringspijlen. Je staat op één met een pijl naar links, naast je is een ononderbroken witte streep, je kan dus niet meer van rijstrook veranderen. Mag je op het kruispunt rechtsaf slaan? Nee.

30. Een bord dat een verbod aangeeft om naar rechts af te slaan met daaronder een aanduiding van gewicht (weet niet meer juist wat). Mag ik hierin? Ja (want je weet dat je onder 3,5 T weegt)

31. Een bepaald bord, weet niet meer welk, heeft dit betrekking op MTM of MBT? Heb gegokt, en 't was juist.

32. Je rijdt 100km/u op droog wegdek. Is je stopafstand meer of minder dan 50m? meer. (30+50=80)


Heb geen vragen gehad over tripleren of alcohol.


Als ik op nog vragen kom zal ik ze nog wel posten. Zoals je ziet komen ze bijna allemaal letterlijk in de oefeningen op deze site! Ik wil jullie nog eens bedanken voor deze geweldige bron van informatie, voor alle tijd en moeite die jullie erin steken en ook voor de snelle antwoorden op het forum! Ik ben vrijdag pas begonnen met het studeren op deze site, hoofdstuk per hoofdstuk en telkens de vragen opgelost. Ik ben dan dat boek van BIVV gaan lenen bij een vriend, en heb dat maandag nog eens nagelezen ter herhaling, omdat het altijd nuttig is om leerstof vanuit verschillende perspectieven te benaderen. Het boek was ook zeker goed opgesteld, maar alles wat ik las, wist ik eigenlijk al van deze site. Heb dan de herhalingsoefn van dat boek én van deze site gemaakt, en die gingen goed. Het behalen van de theorie op deze manier heeft me 100€ aan lessen uitgespaard die ik nu kan gebruiken voor 2 praktijklessen meer (als het nodig is!). Bedankt!
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Jij bent zeker naar Anderlecht gegaan?? en reeks nr 54 gekrege.Ik had identiek dezelfde vragen en was gebuisd door de milieuvragen.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

23. Moet ik voorrang geven aan deze bus die naar links pinkt? Nee, want het was geen autobus.

het was WEL een autobus maar hij reed buiten de bebouwde kom en had zijn richtingsaanwijzer aan, waar hij dus geen voorang heeft.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste 'Gast'

Je moet het maar kunnen presteren hé.
Alle milieuvragen staan op de site bij het proefexamen en er staat een volledig geïllustreerd hoofdstuk theorie Milieu op de site.
Plaats reactie