Een goeie raad

Regelmatig plaatsen wij hier ontvangen e-mails van geslaagden.
Dennis Marien

Een goeie raad

Bericht door Dennis Marien »

Beste Heer,

Ik ben gisteren gezakt voor het rijbewijs. Ik gebruikte zowel het boek Wees Wegwijs als deze site. De examenvragen waren qua inhoud vrij simpel, maar de foto's, de formulering van de zinnen en de strikvragen maken het geheel veel moeilijker dan het lijkt. De tijdslimiet is eveneens uiterst stresserend.

Het boek, in combinatie met deze site (die uiterst veel overzichtelijker is), zijn een goede vorm om de theorie te leren, maar het examen zelf is een stuk moeilijker dan de oefenvragen die je hier kan vinden. Ik raad ook iedereen aan om, indien men niet slaagt voor het examen, de foute antwoorden te overlopen.

Ik had bijvoorbeeld een vraag in verband met de mistlichen, met een foto erbij van een weg waarboven mist hing. Het is nogal moeilijk te oordelen hoever men kan zien in deze omstandigheden, als de foto en de gegevens zo onduidelijk zijn.

Een andere vraag betrof een foto van een AUTOWEG (zonder aanduidingsbord, weliswaar) en de vraag was of ik hier mocht stilstaan, parkeren of beide. In de vraag stond "Ik mag op deze rijbaan..." Hou vooral rekening met de tekst, en kijk heel goed naar de afbeeldingen.

Meer geluk volgende keer, hoop ik.

Dennis Marien
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

Bedankt voor je bericht met zeer zeker goede tips.
Quote: De tijdslimiet is eveneens uiterst stresserend.
Eerst en vooral spelen de zenuwen hierbij een (kleine rol). Maar de voornaamste reden is dat je nog niet 100% zeker bent van het antwoord.

Voorbeeld:

Afbeelding
Quote: Verboden toegang, in beide richtingen, voor ieder bestuurder.
Stel dat men zou vragen.
a Mag een fietser in deze straat rijden?
b Mag een defecte auto die voortgeduwd wordt uit deze straat komen?
c Mag ik al wandelend naast mijn bromfiets klasse A in deze straat?

Dan moet je eigenlijk in één oogopslag het antwoord kennen.

Wat is belangrijk bij dit verkeersbord:
- Telt in beide richtingen
- Verboden toegang
- Telt voor iedere bestuurder

Wat staat in de vragen:

a FIETSER (= bestuurder / dus is al fout)
b DEFECTE AUTO DUWEN (= bestuurder / uit andere richting dus fout)
c WANDELEN NAAST BROMFIETS (= Voetganger / dus geen bestuurder / dus juist.
Quote: de strikvragen
Weet je, wij hebben haast alle vragen die op het examen gesteld worden, en eigenlijk zijn er geen strikvragen hoor. Het enige wat men met de formulering wil te weten komen is of de kandidaat echt de exacte betekenis van een regel of verkeersbord kent.

Stel bij de vorige voorbeeldvraag dat je niet weet dat 'iemand die een auto voortduwt' een bestuurder is, dan zou je ook kunnen denken dat dit een strikvraag was.

Begrijp je?
Quote: Hou vooral rekening met de tekst, en kijk heel goed naar de afbeeldingen.
Dit is echt heel belangrijk. Zelfs op dit forum mailen sommigen dat ze een fout op de site ontdekt hebben. Maar uiteindelijk blijkt dan dat ze de vraag fout hadden gelezen.

Voorbeeld:

Afbeelding
Quote: Verboden toegang, in beide richtingen, voor ieder bestuurder.
Wordt er gevraagd: "Wie mag NIET in de straat" of wordt er gevraagd "Wie mag WEL in de straat". Bij deze twee vragen is het antwoord totaal verschillend.
Plaats reactie