Had ik een moeilijk examen?

Regelmatig plaatsen wij hier ontvangen e-mails van geslaagden.
loreleen
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 aug 2005, 00:00

Had ik een moeilijk examen?

Bericht door loreleen »

Ik ben vanmorgen mijn theorie voor rijbewijs B gaan afleggen. 8 kleine foutjes en 2 grote..
Hier op de site beantwoord ik bijna alle vragen juist (bij de herhalingsoefeningen had ik over de hele reeks 4 fouten) dus ik dacht dat ik er ook wel rimpelloos zou doorraken op het examen. Niet dus
Hier en daar heb ik ook een blunder van een fout gemaakt (bv. mistlampen aansteken als ik op de foto een nat wegdek zag), maar de meeste vragen vond ik echte detailakkefietjes. Bv. een foto van een wagen die links inslaat en daarbij de vraag of de auto die achter hem komt, rechts mag inhalen. Pure gok: neen. Omdat je in de regel niet rechts mag inhalen en je, dacht ik, dan maar moet wachten tot de auto van voor je neus weg is zodat je gewoon kan doorrijden. Maar het mag dus wel.


Had ik een 'slechte' reeks vragen op het examen? (veel vragen vanop het examen staan er hier op de site in de verste verte niet tussen en zelfs geen aanpassing ervan ofzo) of moet ik wel degelijk mijn theorie allemaal nog eens herhalen.
Ik zou graag morgen teruggaan (heb nog tweede zit ook om voor te studeren) zodat ik er vanaf ben. Maar zal dat dan geen weggesmeten geld zijn?
Weet niet goed wat ik moet doen aangezien men zegt dat je het examen zeker zal kunnen oplossen als je hier op de site bijna correct kan antwoorden, wat in mijn geval wel degelijk zo is.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste loreleen,

Je zegt dat je niet wist wanneer het inhalen rechts moet geschieden. Ik vind het spijtig dat je dit als een detail beschouwt.

Stel je voor dat je achter die auto die linksaf draait (en misschien wel een minuut lang moet wachten vooraleer hij dat kan doen), blijft staan, en je aldus nodeloos tijdverlies veroorzaakt en ergernis opwekt bij tientallen achteropkomende automobilisten. Misschien staat er een autobus tussen met 80 mensen erin. Misschien ontstaan er verder achterop zelfs in zijstraten files omdat het verkeer geblokkeerd wordt. Het kan toch niet dat jij zomaar een verkeerschaos zou veroorzaken, niet?

Het kan dat je met de vragen op de site wat geluk gehad hebt, en op het examen niet. Het kan dat je, als je morgen terugkeert, op het examen geluk hebt en er met de hakken over de sloot doorgeraakt. Maar dan weet je toch voor jezelf dat je kennis ontoereikend is om op een verantwoorde wijze aan het verkeer deel te nemen, en de kans groot is dat dit aan het licht zal komen bij je praktijkexamen.

Het gaat niet enkel om het examengeld. Er rijden al veel te veel kiekens zonder kop rond, probeer alsjeblieft toch alvast voor de nodige kennis te zorgen om op een vlotte en veilige manier aan het verkeer te kunnen deelnemen.

Als ik jou was, zou ik de theorie nog eens herzien en daarbij wat grondiger tewerk gaan. Je maakt dan niet alleen een betere kans om voor het examen te slagen, maar vooral ook om een goede bestuurder te worden.
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste Loreleen
Quote: Bv. een foto van een wagen die links inslaat en daarbij de vraag of de auto die achter hem komt, rechts mag inhalen. Pure gok: neen. Omdat je in de regel niet rechts mag inhalen en je, dacht ik, dan maar moet wachten tot de auto van voor je neus weg is zodat je gewoon kan doorrijden. Maar het mag dus wel.
Dit staat op de site hoor.
Quote: veel vragen vanop het examen staan er hier op de site in de verste verte niet tussen
De vragenreeksen zijn nog steeds dezelfde. Ze veranderen pas begin september. Het voorbije jaar hebben heel veel jongeren vragen doorgemaild, tot de reactie begon te komen: alle vragen staan al op de site.

Het zou mij dan ook verwonderen dat jij plots totaal nieuwe vragen krijgt.
Wil je zo eens een paar voorbeelden geven?

Het belangrijkste is echter de theorie. Die moet je best nog eens grondig nakijken. En dan na elk hoofdstuk de oefenvragen.

In ieder geval: veel succes volgende keer
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Hallo
Ik ben vanmorgen teruggeweest en had 3 kleine foutjes mn dag is geslaagd
Twee fouten daarvan waren dan nog dom ook, had ik moeten weten
maar eentje snap ik nog steeds niet goed:
Ik kreeg een foto vanuit een auto getrokken, die achter een auto stond voor de verkeerslichten (groen) aan een kruispunt.
De vraag was of ik mocht inhalen of niet. Het antwoord was ja, maar aangezien je die auto niet meer kan inhalen VOOR je op het kruispunt zelf staat dacht ik dat dit niet mocht??

Eugeen: die wagen die links inslaat staat inderdaad op de site! Mijn excuses hiervoor.

En die andere vragen, weet ik niet meer allemaal maar twee ervan ben ik ook terug tegengekomen in de vragenreeks toen ik het opnieuw studeerde. Maar ook vandaag heb ik een vraag gehad (weet niet meer welke :s door de euforie van 'geslaagd' af te lezen van het scherm ben ik een beetje de kluts kwijt, waarbij ik dacht "tiens, deze ben ik ook niet tegengekomen" ook niet in een andere context ofzo)


Al bij al: bedankt voor deze site! Ik zal ze zeker aanraden bij vrienden/familie die hun theorie willen doen.
En een pluim voor iedereen wie zijn vrije tijd besteedt aan deze site, het is een pareltje!
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Loreleen, vooreerst proficiat met het slagen voor het examen!

Inhalen op een kruispunt is enkel verboden als op dat kruispunt de voorrang van rechts geldt. Dat is dus niet het geval op een kruispunt waar de voorrang van rechts niet geldt:wegens andersluidende voorrangsbordenomdat het verkeer er geregeld wordt door verkeerslichtenomdat het verkeer er geregeld wordt door een bevoegd persoon.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Inhalen op een kruispunt is enkel verboden als op dat kruispunt de voorrang van rechts geldt. Dat is dus niet het geval op een kruispunt waar de voorrang van rechts niet geldt:
Wel even aan toevoegen dat het op alle kruispunten waar je voorrang moet verlenen verboden is om in te halen.

dus waar ik voorrang moet verlenen omwille van
Afbeelding

Afbeelding

en ook als ik op een aardeweg of een pad rijdt wat zich kruist met een rijbaan mag ik niet inhalen.

Op kruispunten waar ik wel voorrang heb en dus ook op kruispunten waar het verkeer geregeld wordt door de verkeerslichten of een bevoegd persoon mag ik dus wel
op het kruispunt inhalen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Bedankt voor de aanvulling, Benny. Je mag inderdaad ook niet inhalen op een kruispunt waar je ingevolge een verkeersbord B1 of B5 voorrang moet verlenen.
Benny schreef: Wel even aan toevoegen dat het op alle kruispunten waar je voorrang moet verlenen verboden is om in te halen.
Wel, eigenlijk is daar alleen maar het inhalen van een gespan of een voertuig met meer dan twee wielen verboden.
Benny schreef: Op kruispunten waar ik wel voorrang heb en dus ook op kruispunten waar het verkeer geregeld wordt door de verkeerslichten of een bevoegd persoon mag ik dus wel op het kruispunt inhalen.
Wel, ook al heb je er zelf voorrang, is het inhalen van voormelde voertuigen ook verboden op een kruispunt waar de voorrang van rechts geldt:
Quote: AR 17.2. Het links inhalen van een gespan of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:

...

2° a) op de kruispunten waar de voorrang van rechts geldt

...
Als ik op een kruispunt kom waar de voorrang van rechts geldt, en waar met de weg die ik volg alleen van links een andere weg samenkomt, heb ik daar voorrang. Niettemin mag ik er een gespan of een voertuig met meer dan twee wielen niet inhalen, omdat het een kruispunt is waar de voorrang van rechts geldt.
Plaats reactie