Moto rijbewijs 125cc

Vraag hier tips en hulp van anderen.
bart45564

Moto rijbewijs 125cc

Bericht door bart45564 »

Beste.

Ik zou graag mijn rijbewijs afleggen voor een moto 125cc

Ik heb al een auto rijbewijs, maar die is nog niet 2 jaar oud...

Mijn vraag is,... kan ik mijn voorlopig rijbewijs halen met een 125cc? (zo kan ik nadat het verlopen is, toch nog steeds met een 125cc rijden omdat mijn auto rijbewijs dan 2 jaar oud is)

Moet ik dan theorie doen + rijschool?
En kan ik dan met mijn eigen 125cc daar rijden? of moet het een zware van de rijschool zijn?...

Mvg, Bart
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Je kan inderdaad een jaar lang met een voorlopig rijbewijs rijden.

Je gaat eerst theorie-examen doen en daarna volg je 6 uur praktijkles bij een rijschool.
Daarna kan je een voorlopig rijbewijs afhalen waarmee je 1 jaar lang mag rijden.
Indien je tegen die datum je (definitief) rijbewijs B al 2 jaar hebt, kan je gewoon met dat rijbewijs verder blijven rijden met je motorfiets van max. 125cc en max. 11 kW.

Let wel: enkel in België...

Je praktijklessen zal je wellicht moeten doen met een moto van de rijschool. Maar zo zwaar zijn die nu ook weer niet.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Moto rijbewijs 125cc

Bericht door Inazuma »

bart45564 schreef:Moet ik dan theorie doen + rijschool?
En kan ik dan met mijn eigen 125cc daar rijden? of moet het een zware van de rijschool zijn?...
Bij de rijschool rij je normaal met motoren van de rijschool.

Het praktisch examen mag je trouwens niet afleggen met een motorfiets met max. 125cc en max. 11 kW (

120 cc en 20 tot 25 kW is verplicht)
bart45564

Bericht door bart45564 »

dus ik kan gerust een jaartje rijden met voorlopig rijbewijs en met een L

en als dat jaar om is en ik heb ondertussen al 2 jaar mijn auto rijbewijs, dan kan ik gewoon het voorlopig rijbewijs laten verlopen, en verder rijden met auto rijbewijs?

mvg
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

bart45564 schreef:en als dat jaar om is en ik heb ondertussen al 2 jaar mijn auto rijbewijs, dan kan ik gewoon het voorlopig rijbewijs laten verlopen, en verder rijden met auto rijbewijs?
Dat kan als je dat wil.
Maar met een tikje meer moeite heb je een motorrijbewijs ...
Gast

Bericht door Gast »

en begint dat jaar te lopen nadat je je theorie gehaald hebt of als je die 6uren om hebt en je voorlopig rijbewijs dan gaat halen ?mvg
Zami

voorlopig rijbewijs classe B

Bericht door Zami »

Ik heb een voorlopid auto rijbewijs classe B is ben vanplan een motor 125cc aan te kopen op voorlopid met naar mijn werk enzo te rijden.
Maar ik ben niet 100% zeker of dit toegelaten is.
(dus praktische proef gewoon met de auto afleggen)
dus mijn vraag is:
Is het toegelaten om met een motoer 125cc rond te rijden met een voorlopig auto rijbewijs classe B?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Neen, dat is niet toegelaten.

Om een motorfiets van max. 125cc en max. 11 kW te besturen moet je minstens 2 jaar in het bezit zijn van een definitief rijbewijs B.

Of je moet een rijbewijs A hebben.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Anonymous schreef:en begint dat jaar te lopen nadat je je theorie gehaald hebt of als je die 6uren om hebt en je voorlopig rijbewijs dan gaat halen ?mvg
Het voorlopig rijbewijs telt pas vanaf het moment dat je het hebt :wink:
Dus na de 6 uren en het afhalen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
lucc

Bericht door lucc »

Benny Stinkens schreef:
Anonymous schreef:en begint dat jaar te lopen nadat je je theorie gehaald hebt of als je die 6uren om hebt en je voorlopig rijbewijs dan gaat halen ?mvg
Het voorlopig rijbewijs telt pas vanaf het moment dat je het hebt :wink:
Dus na de 6 uren en het afhalen.
ok thnx
Plaats reactie