Niet goed

Vraag hier tips en hulp van anderen.
a

Niet goed

Bericht door a »

Ik vind jullie examens uitermate slecht en absoluut verkeerd geformuleerd in veel gevallen.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Goed dat er na 10.000 positieve reacties eindelijk ook eens een minder goede binnenkomt...

Kun je ook enkele voorbeelden geven :?:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

Ik moet toegeven dat toen ik hier proefexamens maakte ik af en toe dacht: ja da kunt ge nu eigenlijk toch wel aan twee kanten interpreteren, of hier en daar eens een foto of formulering die niet helemaal duidelijk was, maar om dat nu slecht te gaan noemen...
Ik heb met de "ze zullen wel bedoelen"-technologie uiteindelijk toch telkens de juiste interpretatie gemaakt...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Geef eens een aantal voorbeelden?
Kan eens bekeken worden en...misschien verbeterd worden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12760
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Als je van mening bent dat er twee mogelijke antwoorden juist zijn, wijst dat er op dat de theorie niet 100% gekend is.

Eenmaal alles perfect onder de knie, zul je merken dat er altijd maar één antwoord juist is.
Gast

Bericht door Gast »

Ik heb twee concrete voorbeelden die ik iets minder duidelijk vond. Ik weet niet precies in welke reeksen ze voorkomen, maar dit zijn ze:

- In een bepaalde reeks van de proefexamens wordt gevraagd welke auto voorrang heeft. Auto X moet voorrang verlenen omdat die van een oprit komt gereden, maar het is (op een van de foto's) vrij moeilijk te zien of het daadwerkelijk om een oprit gaat. De vraag wordt echter -als ik me niet vergis- in dezelfde reeks nog eens gesteld en dan is de foto wél erg duidelijk.

- Wanneer wordt gevraagd 'voor welke lijn moet je stoppen' (ivm het vak voor fietsers en snorfietsen) is het niet echt duidelijk wat bedoeld wordt met 'de eerste' of 'de tweede'. Na wat logisch nadenken besef je natuurlijk wel dat de lijn het dichtst bij je auto (die niet in beeld is) 'de eerste' is, maar toch denk ik dat de vraag duidelijker kan. Lijn A en lijn B bv., met letters op de foto.

Voor de rest ben ik enorm tevreden over deze website. Puik werk, en bedankt!
GRO
Administrator
Berichten: 12760
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

is het niet echt duidelijk wat bedoeld wordt met 'de eerste' of 'de tweede'.
Als je naar een kruispunt rijdt en men vraagt voor welke lijn je moet stoppen, dan is DE EERSTE LIJN, de lijn die je EERST TEGENKOMT en de TWEEDE LIJN de lijn die je TWEEDES TEGENKOMT.

Daarvoor moet je niet een tijdje logisch nadenken, dan is gewoon simpelweg zo.
Bij GOCA zetten ze op het examen ook geen cijfertje om aan te duiden: dit is de eerste lijn en dat ginder is de tweede lijn.

Oprit

Ik kan zo niet zeggen over welke vraag het gaat.
Gast

Bericht door Gast »

Absoluut akkoord met wat je over de eerste en tweede lijn zegt. Ik wou gewoon aangeven dat dit één van de weinige plaatsen was waar ik de vraag niet meteen duidelijk vond, omdat er geen auto in beeld te zien is. Maar inderdaad, het is zo dat je altijd diezelfde lijn als eerste zal tegenkomen.

De foto van de auto die van een oprit komt gereden toont een straat met daarop een auto, een auto die van links lijkt te komen en daarachter een huis. Als je even bij de foto stilstaat zie je dat het om een oprit gaat, maar toch is de foto niet zo duidelijk. Ik heb het voorgelegd aan enkele anderen en die zeiden allemaal hetzelfde: niet zeer duidelijk.

Het is zeker niet mijn bedoeling om negatieve kritiek te uiten, maar om in te gaan op de post van De Rijprof. Zoals ik zei ben ik erg blij deze site ontdekt te hebben. Morgen ga ik het examen voor het eerst afleggen, en ik heb er vertrouwen in. Theorie lezen, vraagjes oplossen, proefexamens maken: easy peasy, lemon squeezy.
GRO
Administrator
Berichten: 12760
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Het is zeker niet mijn bedoeling om negatieve kritiek te uiten,
Geen probleem. Als iets niet duidelijk is, moeten wij het verbeteren.
Alleen weet ik niet juist welke vraag het is. Spijtig dat je het nr niet genoteerd hebt.

Maar in feite is het zo, als er niet in de vraag staat dat het een oprit is, en het is niet overduidelijk op de foto te zien dat het er een is, dan is het eigenlijk geen oprit.
Morgen ga ik het examen voor het eerst afleggen, en ik heb er vertrouwen in.
Veel succes, het zal wel lukken.
Plaats reactie