Theorie examen B

Vraag hier tips en hulp van anderen.
Rudi

Theorie examen B

Bericht door Rudi »

Hallo,

Kan er mij iemand zeggen of het al dan niet juist is dat je meermaals per dag je theorie examen kan afleggen,naar verluid in een verschillend examencentrum?Je mislukt bv in Haasrode,rijdt door naar Evere,en daar doe je probleemloos je examen.Staat dat ook duidelijk vermeld in één of andere wettekst? Dank u.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Vroeger kon dat, tegenwoordig niet meer.

Men kan op het examencentrum zien of je dezelfde dag elders al een poging ondernomen hebt.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Bericht door Gast »

Ik heb momenteel een leerling die het heeft gedaan.Hoofdexaminator te Asse,zegt dat het niet meer verboden is.Men kan dezelfde kandidaat gewoon geen 2x aanmelden per dag in eenzelfde centrum.Maar er is geen bezwaar dat men het diezelfde dag elders niet zou mogen?Andere examencentras zijn er niet helemaal zeker van.Waar staat het beschreven dat het wel of niet zou mogen? Ik vind hier nergens iets van??
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Men kan dezelfde kandidaat gewoon geen 2x aanmelden per dag in eenzelfde centrum.Maar er is geen bezwaar dat men het diezelfde dag elders niet zou mogen?Andere examencentras zijn er niet helemaal zeker van.Waar staat het beschreven dat het wel of niet zou mogen? Ik vind hier nergens iets van??
In het jaar 2009 zijn er al computers. Die geven aan of je al examen hebt gedaan en waar en wanneer je dat hebt gedaan.
ketje
Berichten: 239
Lid geworden op: 02 jul 2008, 10:12

Bericht door ketje »

Het probleem is dat de computers van de examencentra geen nationaal netwerk vormen. In centrum x kan men dus niet nagaan wat er gebeurde in centrum y.
MAAR... in Brussel is alles wel gecentraliseerd en dat leidt regelmatig tot pijnlijke ingrepen. Zo kregen wij in ons centrum gemiddeld driemaal per jaar een lijst van kandidaten die in verschillende centra examen gingen afleggen. Waren daar twee examens bij op eenzelfde dag in verschillende centra, dan kregen die kandidaten politie over de vloer om hun voorlopig rijbewijs (of zelfs rijbewijs) in te leveren en konden ze alles opnieuw beginnen.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

Zegt de WET iets over het meer dan 1x per dag examen doen?

Anders vecht ik dat aan hoor...

Zolang er wettelijk geen bepalingen hiervoor zijn (en ik ben ze nog niet tegengekomen) moet de kandidaat juist nada inleveren door een fout van het examencentrum...

Het examencentrum mag een reglement opstellen, waar in staat dat je dus geen 2 keer op dezelfde dag voor hetzelfde examen mag komen, maar het is dan ook HUN taak om ervoor te zorgen dat dit nageleefd wordt...

Bij mijn weten is er geen enkele wettelijke bepaling die het mogelijk maakt om het niet naleven van zo'n reglement te bestraffen... Het examencentrum zelf, kan sancties nemen voor het niet naleven van de reglementen, maar politie aan de deur en VRB inleveren is dan toch een stap te ver, aangezien de fout bij het examencentrum gemaakt is, zij hebben het door hun vingers laten glippen, en meer is daar niet aan te doen...

Als er effectief iets over het aantal examens/dag in de wetgeving staat, dan heb ik niets gezegd...
ketje
Berichten: 239
Lid geworden op: 02 jul 2008, 10:12

Bericht door ketje »

Allé, omdat er nog altijd mensen zijn die zo naief zijn van te denken dat de examencentra zelf de voorschriften voorschrijven en/of verzinnen, bekwam ik het volgende van mijn hoofdexaminator:

"Omzendbrief aan de examencentra van 01.10.1998 Hfst V, 2.6 is de wettelijke basis van slechts één examen per dag."

Voor alle duidelijkheid: die omzendbrieven gaan uit van het Ministerie van Mobiliteit.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

De inhoud van een omzendbrief aan examencentra wordt echter niet geacht om gekend te zijn door de gewone burger...

Ik ben nog altijd aan het zoeken naar een KB waar deze bepaling in genoteerd staat...

Hoogstwaarschijnlijk is dat ergens wel zo, maar laat het mij dan weten, want ik vind het niet (nu zijn mijn opzoekkunsten op dat gebied wel tot een minimum beperkt)
Maar, zoals al wel meer gebleken is, maken ze hier in België soms fouten...
Elke V
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jul 2008, 11:40

Bericht door Elke V »

ik snap niet goed waarom iemand bijvoorbeeld in Alken examen wil gaan doen - en na gebuisd te zijn geweest daarvoor nog wil doorrijden naar Geel ofzo: die extra kilometers die ge dieje dag doet, kunt ge toch even goed gewoon de dag erop nog eens doen, naar hetzelfde centrum als waar ge gebuisd waart (neem ik aan, want ge gaat hoogst waarschijnlijk toch naar het makkelijkst bereikbare examencentrum) ? waarom moet ge persé op dié dag slagen voor dat theoretisch examen? allee, puur emotioneel kan ik daar nog wel inkomen - "ik moét mijn theorie gedaan hebben voor mijn twintigste verjaardag", bijvoorbeeld, maar als ge het dan rationeel bekijkt ... waarom in godsnaam zoudt ge daarvoor de regels willen omzeilen? als het niet lukt van de eerste keer gaat ge naar huis, ge bekijkt de hoofdstukken waaruit uw fouten kwamen nog eens heel grondig, en ge gaat de volgende dag terug.
wat is het probleem nu?
jeez...


edit: oké, 'k denk nu wel dat ik accer zijne "anders vecht ik dat aan" interpreteerde alsof hij dat zo gedaan heeft, maar dat dat gewoon een puur theoretische discussie is hier, maargoed, mijn mening blijft wel hetzelfde uiteraard ... :)
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

ik zou dat zo doen :p

heb mijn theorie nu zelf telkens mooi van de eerste keer gehaald, maar als iemand mij wat aansmeert zoek ik toch naar een foutje van de ander...
Altijd wel eerst uitzoeken natuurlijk of ik effectief wel gelijk heb, ik zeg hier dan ook "als"
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

@accer

Er zijn de wetten die je in het staatsblad kunt lezen en ook de ministeriële omzendbrieven.
Dat je maar 1X per dag examen mag doen is opgelegd via een ministeriële omzendbrief.
De inhoud van een omzendbrief aan examencentra wordt echter niet geacht om gekend te zijn door de gewone burger...
Neen, je moet die zelf niet uit het hoofd kennen. Daarom zegt men dat op het examencentrum tegen jou.

Evenzo moet je voor een voorlopig rijbewijs 9 euro betalen. Dat moet je ook niet uit het hoofd kennen, maar wel betalen als je een wil krijgen.
ketje
Berichten: 239
Lid geworden op: 02 jul 2008, 10:12

Bericht door ketje »

Als je uw theorie gedaan hebt - en je bent niet geslaagd - dan krijg je een formulier mee waarop staat dat je niet geslaagd bent - hoe je kan herkansen - en dat je op dezelfde dag niet mag herkansen.
Wie dus stiekem toch naar een ander examencentrum rijdt WEET dat hij aan 't foefelen is (waarom zou hij/zij anders naar een ander centrum rijden???)en moet dus niet verschieten als er achteraf problemen van komen...
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

eugeen schreef:Neen, je moet die zelf niet uit het hoofd kennen. Daarom zegt men dat op het examencentrum tegen jou.
Dat bedoelde ik dus, als het examencentrum je toelaat maken zij daar de fout.
Maar als het inderdaad zo is dat dat op een formulier komt te staan zoals ketje zegt, dan kan ik aannemen dat het als 'foefelen' beschouwd wordt.

Ik weet echter wel, dat zo'n formulier niet altijd gegeven wordt... Ik weet dat toen xxxxx gebuisd was voor haar theoretisch examen, ze op het loket tegen haar alleen gezegd hebben "ja, je had maar net 1 foutje te veel, das jammer maar je zal toch eens moeten terugkomen"

Dan wordt er daar wel een fout gemaakt door het examencentrum, en dan kan de kandidaat niks verweten worden, gebaseerd op wat ik hier lees...
ketje
Berichten: 239
Lid geworden op: 02 jul 2008, 10:12

Bericht door ketje »

Vermoeiend...
Normaal krijg je uw resultaat in het examenlokaal.
Het lokket dient om afspraken te maken of uitleg te vragen...
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

@accer
Ik weet dat toen xxxxx gebuisd was voor haar theoretisch examen, ze op het loket tegen haar alleen gezegd hebben "ja, je had maar net 1 foutje te veel, das jammer maar je zal toch eens moeten terugkomen"
Laat je toch niets wijsmaken. Iedereen kan na zijn examen op de computer het resultaat zien en welke de juiste antwoorden hadden moeten zijn. Ze hoeven dat dus zelfs niet aan het loket te zeggen. De persoon weet dat al vooraf.
Gesloten