al met een scooter rijden??

Vraag hier tips en hulp van anderen.
jantje

al met een scooter rijden??

Bericht door jantje »

hoi, ik mag binnekort voor mijn voorlopig rijbewijs a3 gaan want dan ben ik namelijk 15 jaar en 9 maanden maar als ik dit gehaald heb mag ik dan ook al met een brommer of een scooter rijden?? :?:

mvg jan
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Of het "brommer", "scooter" of nog anders heet, maakt niets uit. Met een rijbewijs A3 mag je met elk voertuig rijden dat aan de definitie van een "bromfiets klasse B" voldoet:
  • elk twee-of driewielig voertuig uitgerust met een motor met inwendige verbranding en waarvan de cilinderinhoud ten hoogste 50 cm³ bedraagt, of met een elektrische motor en dat naar bouw en motorvermogen en op een horizontale weg niet sneller kan rijden dan 45 km per uur, met uitsluiting van de bromfietsen klasse A;
  • elk vierwielig voertuig uitgerust met een motor waarvan de cilinderinhoud ten hoogste 50 cm³ bedraagt voor de motoren met elektrische ontsteking of, voor andere typen van motoren, met een netto-maximumvermogen van ten hoogste 4 kW en dat naar bouw en motorvermogen, op een horizontale weg, niet sneller kan rijden dan 45 km per uur;
De maximale lege massa van de driewielige bromfietsen is beperkt tot 270 kg; deze van de vierwielige bromfietsen tot 350 kg; voor de elektrische voertuigen geldt die massa evenwel zonder de batterijen.

De driewielige bromfiets met twee wielen die op dezelfde as zijn gemonteerd en waarvan de afstand tussen de middens van de contactvlakken van deze wielen met de grond kleiner is dan 0,46 m, wordt beschouwd als bromfiets met twee wielen.
...
Bevestiging van een aanhangwagen aan een bromfiets brengt geen wijziging in de classificatie van dit voertuig.
ruben159

scooter

Bericht door ruben159 »

mag dit ook als je een voorlpoig rijbewijs a3 hebt?

ruben
Gast

Bericht door Gast »

hij bedoeld denk ik of hij op zijn 15 en 9maand al met zijn brommer mag rijden ?!

NEE,

dit mag niet je mag pas met je bromfiets rijden wanneer je , je voorlopig rijbewijs hebt en dit krijg je ten vroegste op de dag je 16 word.

grtz.
ruben 159

Bericht door ruben 159 »

maar je mag toch al voor je voorlopig rijbewijs gaan als je 15 jaar en 9 maanden bent niet???

ruben
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door wobotje »

Je mag je theoretisch examen afleggen vanaf 15 jaar en 9 maanden.

Je voorlopig rijbewijs kan je maar krijgen vanaf 16 jaar.
TITEL III: Het rijbewijs
HOOFDSTUK II: De scholing

Afdeling 2: Voorlopig rijbewijs

Artikel 6

De scholing op basis van een voorlopig rijbewijs is aan de volgende voorwaarden onderworpen :
1° De kandidaat :
...
h) moet de leeftijd bereikt hebben van 16 jaar voor de categorie A3, van 18 jaar voor de categorieën categorieën A, B+E, C en C+E en voor de subcategorieën C1, C1+E, D1 en D1+E en van 21 jaar voor de categorieën D en D+E ;
...
Gast

Re: al met een scooter rijden??

Bericht door Gast »

Mag je met een voorlopig rijbewijs B met een brommer rijden?
Jetson
Berichten: 215
Lid geworden op: 11 okt 2009, 16:36
Locatie: Antwerpen

Re: al met een scooter rijden??

Bericht door Jetson »

Gast schreef:Mag je met een voorlopig rijbewijs B met een brommer rijden?
Nee, enkel met een definitief rijbewijs B mag je met een klasse B brommer rijden.
Gast

Re: al met een scooter rijden??

Bericht door Gast »

Jetson schreef:
Gast schreef:Mag je met een voorlopig rijbewijs B met een brommer rijden?
Nee, enkel met een definitief rijbewijs B mag je met een klasse B brommer rijden.

Mag je als je een voorlopig rijbewijs B hebt met een brommer rijden die 45 km/u. rijdt? 1
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: al met een scooter rijden??

Bericht door bert.covens »

Gast schreef:Mag je als je een voorlopig rijbewijs B hebt met een brommer rijden die 45 km/u. rijdt?
Dat is dus een bromfiets klasse B. Het antwoord werd reeds door Jetson gegeven:
Jetson schreef:Nee, enkel met een definitief rijbewijs B mag je met een klasse B brommer rijden.
Het mag dus niet. Het mag pas met een definitief rijbewijs B.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Jana1990

Re: al met een scooter rijden??

Bericht door Jana1990 »

Ook ik heb een vraagje. Ik had mijn vast rijbewijs voor de scooter/bromfiets klasse B gehaald en toen ik mijn lessen ging doen voor het autorijbewijs kreeg ik een voorlopig rijbewijs B waar ik alleen mee mag rond rijden. Ik heb daar wel eerst mijn rijbewijs van de scooter voor moeten inleveren.
En nu lees ik hier dat ik terug pas met mijn klasse B mag rijden als ik mijn vast rijbewijs B heb? Dit kan toch helemaal niet?
Groetjes
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: al met een scooter rijden??

Bericht door Benny Stinkens »

Als je een definitief rijbewijs B hebt, moet je het rijbewijs voor A3 inleveren.
definitief rijbewijs B is ook geldig voor A3, dus is dit geen probleem.

Jij hebt je rijbewijs A3 moeten inleveren omdat je een voorlopig rijbewijs B hebt :?:
Dit klopt inderdaad niet, je zou best eens terug naar de gemeente gaan. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jana1990

Re: al met een scooter rijden??

Bericht door Jana1990 »

Ik denk dat ik dat maar eens ga doen dan, want ik ga binnen 2 weekjes op vakantie naar Kos en daar heb je dus echt wel jea3 of definitief rijbewijs B nodig om er mogen rond te rijden... Hopelijk krijg ik dit nog geregeld.
Hartelijk dank voor je reactie
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: al met een scooter rijden??

Bericht door Inazuma »

Jana1990 schreef:Ook ik heb een vraagje. Ik had mijn vast rijbewijs voor de scooter/bromfiets klasse B gehaald en toen ik mijn lessen ging doen voor het autorijbewijs kreeg ik een voorlopig rijbewijs B waar ik alleen mee mag rond rijden. Ik heb daar wel eerst mijn rijbewijs van de scooter voor moeten inleveren.
Dit kan toch helemaal niet?
Dit klopt inderdaad voor geen meter.

Naar de gemeente en je rijbewijs A3 gaan terugeisen, want het is ten onrechte ingehouden bij de uitreiking van je voorlopige rijbewijs B.
Niet laten afwimpelen, stap desnoods bij de burgemeester of de stadssecretaris binnen !

Deze 2 verschillende soorten rijbewijs hebben NIETS met elkaar te maken, en kan je tesamen hebben.
Plaats reactie