Kruispunt Ooststatiestraat en Koningin Astridlaan te Kontich

Vraag hier tips en hulp van anderen.
dominiquevanendert
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 jun 2014, 08:27

Kruispunt Ooststatiestraat en Koningin Astridlaan te Kontich

Bericht door dominiquevanendert »

beste,
geregeld bemerken we boze blikken en horen we claxons achter ons.
ik meen toch te weten dat als ik naar links wil en het groen wordt (zoals de kleine Opel op de foto),
ik niet op het fietspad noch op het zebrapad mag stilstaan zoals de Citroen doet.
met andere woorden, eigenlijk kan er maar 1 auto per keer op het kruispunt en moet de rest van de rij wachten
voor de stopstreep ?
benieuwd naar de reacties :oops:


Afbeelding
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Kruispunt Ooststatiestraat en Koningin Astridlaan te Kon

Bericht door Inazuma »

dominiquevanendert schreef:ik niet op het fietspad noch op het zebrapad mag stilstaan zoals de Citroen doet
Fietspad : er is niets dat u verbiedt om op een dwarsend fietspad te stoppen :!:

Uiteraard wel rekening houden met Art 14 inzake vrijhouden van kruispunten voor dwarsend verkeer !
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /169-art14" target="_blank
Maar geen verbod om er op te stoppen dus.


Oversteekplaatsen :

Voetgangers
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /210-art40" target="_blank

40.5. De bestuurder mag een oversteekplaats voor voetgangers niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op die oversteekplaats zou moeten stoppen.

en analoog voor (brom)fietsers
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 3-art40ter" target="_blank

Artikel 40ter. Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen
(...)
Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op die oversteekplaats zou moeten stoppen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Kruispunt Ooststatiestraat en Koningin Astridlaan te Kon

Bericht door de rijprof »

Wanneer jij groen hebt, hebben de voetgangers op de dwarsende oversteekplaats rood. Dus hoeft je op dat ogenblik geen rekening te houden met de oversteekplaats.
Je mag daar even op stoppen om je op het kruispunt op te stellen.
Maar...
Hetgeen je daar vaak ziet, is dat (net zoals die zwarte Corsa en die witte tegenligger) auto's niet ver genoeg doorrijden tot net vóór het midden van het kruispunt en ja,... dan kan er maar 1 auto op dat kruispunt, natuurlijk.
Hetgeen je ook vaak ziet is dat auto's zich niet links genoeg opstellen en ja,... dan hebben ze géén of hoogstens slecht zicht op de tegenliggers en gaat het ontruimen van het kruispunt ook niet vlot waarbij er telkens slechts 2 à 3 auto's kunnen afslaan tijdens de groen-fase en de rest maar blijft aanschuiven waarbij de file steeds langer wordt.

En dan thuiskomen en klagen over dat het weer druk was op de baan en alles weeral vast zat. Maar aan wie ligt dat vaak, denk je?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
jurgends
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 mei 2011, 21:56

Re: Kruispunt Ooststatiestraat en Koningin Astridlaan te Kon

Bericht door jurgends »

Als je dat hier http://goo.gl/maps/rNxhS" target="_blank in Mortsel doet (bij het afslaan op voetpad of fietspad gaan staan) dan ben je er zeker van dat je er niet meer over geraakt en daar hard in de weg staat als de dwarsrichting groen krijgt.
Als je het kruispunt niet kent is het volgens mij niet mogelijk te weten of je best wacht of mee aanschuift.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Kruispunt Ooststatiestraat en Koningin Astridlaan te Kon

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef:Wanneer jij groen hebt, hebben de voetgangers op de dwarsende oversteekplaats rood. Dus hoeft je op dat ogenblik geen rekening te houden met de oversteekplaats.
Je mag daar even op stoppen om je op het kruispunt op te stellen.
Dat is niet wat de wegcode stelt ...

Er is itt een paar andere situaties aan kruispunten met verkeerslichten, géén afwijking ivm het verbod te stoppen op een oversteekplaats.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Kruispunt Ooststatiestraat en Koningin Astridlaan te Kon

Bericht door de rijprof »

Inazuma schreef:Dat is niet wat de wegcode stelt ...
De wegcode is dan ook verre van volledig.
De bedoeling van
40.5. De bestuurder mag een oversteekplaats voor voetgangers niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op die oversteekplaats zou moeten stoppen.
is hoogstwaarschijnlijk in het geval van niet-geregelde oversteekplaatsen, maar dat is men volgens mij even vergeten te vermelden.

De wegcode letterlijk toepassen, is in de praktijk niet altijd even goed werkbaar.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Kruispunt Ooststatiestraat en Koningin Astridlaan te Kon

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef:De bedoeling van
40.5. De bestuurder mag een oversteekplaats voor voetgangers niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op die oversteekplaats zou moeten stoppen.
is hoogstwaarschijnlijk in het geval van niet-geregelde oversteekplaatsen, maar dat is men volgens mij even vergeten te vermelden.
De wegcode is wat ze is, niet wat we denken dat ze hoogstwaarschijnlijk had moeten zijn ...

Er is ook niets onduidelijk aan.

Je kan net zo goed stellen dat de wegcode net alle mogelijke redenen om te stoppen op een oversteekplaats wou uitsluiten ... en daarom speciaal geen enkele uitzondering voorziet.
dominiquevanendert
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 jun 2014, 08:27

Re: Kruispunt Ooststatiestraat en Koningin Astridlaan te Kon

Bericht door dominiquevanendert »

En ik dacht dan, dat hetgene gereglementeerd is , ofwel wit ofwel zwart is, en niet ergens grijs. :oops:
Maar om samen te vatten : als voetgangers/fietsers niet mogen dwarsen vanwege hun rode licht, mag ik het kruispunt oprijden en eventueel stilstaan op het fietspad, zebrapad om links/rechts af te slaan ?
Ik neem wel aan dat ik moet wachten voor de dikke stopstreep indien het kruispunt al vol staat ?

Hoe reageer ik dan best op onderstaande foto aan een rond punt ? Ik kom uit de Lostraat en er staat een rij aan te schuiven om het rond punt op te rijden. Er kan net 1 auto tussen de omgekeerde driehoekjes op de weg en de oversteekplaats voor de fietsers. Mag ik op die oversteekplaats en dat zebrapad stilstaan terwijl ik aanschuif ? Of moet ik dat vrijlaten ?

Afbeelding
Brent Geerts
Medewerker
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 apr 2014, 22:10
Locatie: Mol

Re: Kruispunt Ooststatiestraat en Koningin Astridlaan te Kon

Bericht door Brent Geerts »

In theorie mag je dus niet stoppen op een zebrapad, zoals inazuma zei.
Op onderstaande foto kan je met de meeste auto's nog wel ver genoeg doorrijden om niet op het zebrapad te staan denk ik.
Als er al iemand eerst staat, moet jij wachten voor het zebrapad.

Er zijn natuurlijk ook situaties waar je niet anders kan dan op het zebrapad te stoppen; bijvoorbeeld als een zebrapad is aangelegd net bij een kruispunt. Wat je dan best doet is eerst goed kijken of er geen voetgangers komen/staan. Als dat niet het geval is kan je voorzichtig doorrijden op het zebrapad, om zo beter zicht te krijgen op de dwarse weg.
When you think you know it all, it's a sure sign you don't -Colin McRae
dominiquevanendert
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 jun 2014, 08:27

Re: Kruispunt Ooststatiestraat en Koningin Astridlaan te Kon

Bericht door dominiquevanendert »

Dat is inderdaad helder nu voor wat betreft het zebrapad.
Geldt hetzelfde voor de fietsoversteekplaats ? Mag ik daar nu wel of niet stilstaan terwijl ik in file sta aan te schuiven ?
Ik merk wel dat de fietsoversteekplaats kleine omgekeerde driehoekjes heeft.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Kruispunt Ooststatiestraat en Koningin Astridlaan te Kon

Bericht door Inazuma »

dominiquevanendert schreef:Dat is inderdaad helder nu voor wat betreft het zebrapad.
Geldt hetzelfde voor de fietsoversteekplaats ? Mag ik daar nu wel of niet stilstaan terwijl ik in file sta aan te schuiven ?
Ik merk wel dat de fietsoversteekplaats kleine omgekeerde driehoekjes heeft.
In principe mag je niet stoppen op een oversteekplaats - eender of die voor fietsers of voetgangers is.

Op de foto waarmee de draad begint is dat vermijdbaar, dus niet doen.

In sommige gevallen zal je aan een kruispunt niets kunnen zien van het dwarsverkeer als je voor de oversteekplaats(en) blijft staan.
Kijk dan dat je geen aankomende fietsers of voetgangers gaat hinderen, rij dan voorzichtig de oversteekplaats op tot je wat kan zien, en probeer daar zo snel mogelijk weg te geraken.



Voor een dwarsend fietspad bestaat er echter geen dergelijk nadrukkelijk verbod om er op te stoppen.
Maar ook hier moet je zorgen dat je het dwarsverkeer niet hindert
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Kruispunt Ooststatiestraat en Koningin Astridlaan te Kon

Bericht door Inazuma »

dominiquevanendert schreef: Hoe reageer ik dan best op onderstaande foto aan een rond punt ? Ik kom uit de Lostraat en er staat een rij aan te schuiven om het rond punt op te rijden. Er kan net 1 auto tussen de omgekeerde driehoekjes op de weg en de oversteekplaats voor de fietsers. Mag ik op die oversteekplaats en dat zebrapad stilstaan terwijl ik aanschuif ? Of moet ik dat vrijlaten ?
Die moet je altijd vrij laten.
Je kan hier duidelijk de fietsers en voetgangers zien aankomen, dus wachten voor de oversteekplaatsen.
Tussen de fietsoversteekplaats en de haaientanden is nog net een plaatsje om te wachten tot je de rotonde op kan rijden.
Als dat vrij komt, kan jij door schuiven naar daar - of ineens de rotonde op rijden als dat kan.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Kruispunt Ooststatiestraat en Koningin Astridlaan te Kon

Bericht door Stefan Peeters »

Inazuma schreef:Die moet je altijd vrij laten.
Dat is niet altijd mogelijk. Probeer dat anders maar eens met een trekker-oplegger...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Kruispunt Ooststatiestraat en Koningin Astridlaan te Kon

Bericht door de rijprof »

Inazuma schreef:De wegcode is wat ze is, niet wat we denken dat ze hoogstwaarschijnlijk had moeten zijn ...
Ik heb tijdens examenbegeleidingen nog nooit een opmerking gehoord van een examinator als een kandidaat op een kruispunt met verkeerslichten tijdens de groen-fase met de achterwielen nog op de oversteekplaats staat.
Op dat ogenblik hinder je geen voetgangers die dan rood hebben.

Soms moet men een beetje praktisch denken en ik geloof dat een examinator een groter probleem heeft met een kandidaat die niet mee op het kruispunt wil aansluiten en alzo het verkeer achter hem ophoudt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Sanne87
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 sep 2013, 15:38

Re: Kruispunt Ooststatiestraat en Koningin Astridlaan te Kon

Bericht door Sanne87 »

Iemand die ik ken heeft na haar examen een opmerking gehad omdat ze niet aansloot bij de auto voor haar, bij een van de kruispunten met verkeerslichten in de omgeving van Kontich. Ik weet alleen niet meer over welk kruispunt het ging.
Plaats reactie