Kruispunt voorrang bij het oversteken zonder zebrapad.

Vraag hier tips en hulp van anderen.
User10373
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 apr 2014, 16:29

Kruispunt voorrang bij het oversteken zonder zebrapad.

Bericht door User10373 »

Beste
Bij sommige kruispunten zonder stoplichten en borden binnen de bebouwde kom zijn geen zebrapaden, als een voetganger nu naar de overkant wilt gaan heeft hij/zij voorrang of de bestuurder?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Kruispunt voorrang bij het oversteken zonder zebrapad.

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Bij sommige kruispunten zonder stoplichten en borden binnen de bebouwde kom zijn geen zebrapaden, als een voetganger nu naar de overkant wilt gaan heeft hij/zij voorrang of de bestuurder?
De bestuurder heeft in dat geval voorrang - tenzij hij van richting verandert :!:

Bij een verandering van richting, moet je voorrang verlenen aan de voetgangers die de rijbaan oversteken waar jij wil inrijden, zelfs als er geen oversteekplaats is.


Ook goed uitkijken of het trottoir niet doorloopt over het kruispunt / de rijbaan heen :!:
In dat geval moet de bestuurder de voetganger ook voorrang verlenen.
User10373
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 apr 2014, 16:29

Re: Kruispunt voorrang bij het oversteken zonder zebrapad.

Bericht door User10373 »

Inazuma schreef:
Gast schreef:Bij sommige kruispunten zonder stoplichten en borden binnen de bebouwde kom zijn geen zebrapaden, als een voetganger nu naar de overkant wilt gaan heeft hij/zij voorrang of de bestuurder?
De bestuurder heeft in dat geval voorrang - tenzij hij van richting verandert :!:

Bij een verandering van richting, moet je voorrang verlenen aan de voetgangers die de rijbaan oversteken waar jij wil inrijden, zelfs als er geen oversteekplaats is.


Ook goed uitkijken of het trottoir niet doorloopt over het kruispunt / de rijbaan heen :!:
In dat geval moet de bestuurder de voetganger ook voorrang verlenen.
Lijkt me duidelijk, ik heb nog een vraag mag je een auto inhalen binnen ren bebouwde kom als er geen stippels zijn op het weg met 2 richtingsverkeer?
Brent Geerts
Medewerker
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 apr 2014, 22:10
Locatie: Mol

Re: Kruispunt voorrang bij het oversteken zonder zebrapad.

Bericht door Brent Geerts »

Ja, maar niet over een verhoogde inrichting, en ook niet bij een kruispunt waar de voorrang van rechts geldt.
Bij een kruispunt met voorrang van rechts mag je wel een fietser inhalen, op een verhoogde inrichting is dit ook niet toegelaten.

Voor nog meer specifieke regels hierover kan je >>hier eens een kijkje nemen.
When you think you know it all, it's a sure sign you don't -Colin McRae
User10373
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 apr 2014, 16:29

Re: Kruispunt voorrang bij het oversteken zonder zebrapad.

Bericht door User10373 »

Brent Geerts schreef:Ja, maar niet over een verhoogde inrichting, en ook niet bij een kruispunt waar de voorrang van rechts geldt.
Bij een kruispunt met voorrang van rechts mag je wel een fietser inhalen, op een verhoogde inrichting is dit ook niet toegelaten.

Voor nog meer specifieke regels hierover kan je >>hier eens een kijkje nemen.
Zou ik dan een auto inhalen binnen de bebouwde kom zonder stippels met 2 richtingsverkeer als een auto 30 rijd waar je 50 mag rijden of zou ik toch gewoon achter die auto blijven rijden tijdens de examen?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Kruispunt voorrang bij het oversteken zonder zebrapad.

Bericht door Stefan Peeters »

Misschien heeft die auto voor je een reden om 30 km/u te rijden waar jij je niet van bewust bent.

In de meeste gevallen is het binnen een bebouwde kom niet alleen gevaarlijk maar bovendien totaal zinloos om een andere auto in te halen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Brent Geerts
Medewerker
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 apr 2014, 22:10
Locatie: Mol

Re: Kruispunt voorrang bij het oversteken zonder zebrapad.

Bericht door Brent Geerts »

...en je moet zorgen dat je de maximaal toegelaten snelheid niet overschrijdt.
When you think you know it all, it's a sure sign you don't -Colin McRae
User10373
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 apr 2014, 16:29

Re: Kruispunt voorrang bij het oversteken zonder zebrapad.

Bericht door User10373 »

Misschien heeft die auto voor je een reden om 30 km/u te rijden waar jij je niet van bewust bent.

In de meeste gevallen is het binnen een bebouwde kom niet alleen gevaarlijk maar bovendien totaal zinloos om een andere auto in te halen.
De enige reden zou kunnen zijn dat het een oude bejaarde bestuurder is die normaal altijd traag rijd ik wil ook niet dat ze me als een "bange rijder" beoordelen op het examen door de auto niet ik te halen die 30 blijft rijden binnen een bebouwde kom waar je 50 mag rijden
Brent Geerts
Medewerker
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 apr 2014, 22:10
Locatie: Mol

Re: Kruispunt voorrang bij het oversteken zonder zebrapad.

Bericht door Brent Geerts »

De reden kan ook zijn dat er iemand achter het stuur zit die vindt dat het op die plaats niet verantwoord is om 50 te rijden.
Het is niet omdat ergens de max. toegelaten snelheid 50 km/h is dat je daar ook per se 50 moet rijden.

Ik zou me eerder zorgen maken dat ze je als 'agressieve bestuurder' gaan beoordelen als je een tegenligger de pas afsnijdt om de bestuurder voor je in te halen.

Maar goed, ik ga er niet over discuteren, want daarvoor dient dit forum niet.
When you think you know it all, it's a sure sign you don't -Colin McRae
User10373
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 apr 2014, 16:29

Re: Kruispunt voorrang bij het oversteken zonder zebrapad.

Bericht door User10373 »

Brent Geerts schreef:De reden kan ook zijn dat er iemand achter het stuur zit die vindt dat het op die plaats niet verantwoord is om 50 te rijden.
Het is niet omdat ergens de max. toegelaten snelheid 50 km/h is dat je daar ook per se 50 moet rijden.

Ik zou me eerder zorgen maken dat ze je als 'agressieve bestuurder' gaan beoordelen als je een tegenligger de pas afsnijdt om de bestuurder voor je in te halen.

Maar goed, ik ga er niet over discuteren, want daarvoor dient dit forum niet.
Er zou niks te discuteren zijn als jij nu met ja of nee zou antwoorden op mijn laatste vraag
Brent Geerts
Medewerker
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 apr 2014, 22:10
Locatie: Mol

Re: Kruispunt voorrang bij het oversteken zonder zebrapad.

Bericht door Brent Geerts »

Ik zie in je laatse bericht nergens een vraag, en al zeker geen ja-nee vraag. Stel de vraag misschien eens opnieuw?
When you think you know it all, it's a sure sign you don't -Colin McRae
User10373
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 apr 2014, 16:29

Re: Kruispunt voorrang bij het oversteken zonder zebrapad.

Bericht door User10373 »

Brent Geerts schreef:Ik zie in je laatse bericht nergens een vraag, en al zeker geen ja-nee vraag. Stel de vraag misschien eens opnieuw?
Ik heb niet gezegd "mijn laatste bericht" ik zei "Mijn laatste vraag" je moet beter lezen voordat je me een domme antwoord gaat geven
Brent Geerts
Medewerker
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 apr 2014, 22:10
Locatie: Mol

Re: Kruispunt voorrang bij het oversteken zonder zebrapad.

Bericht door Brent Geerts »

Bedoel je dan of je mag inhalen in de bebouwde kom?
When you think you know it all, it's a sure sign you don't -Colin McRae
User10373
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 apr 2014, 16:29

Re: Kruispunt voorrang bij het oversteken zonder zebrapad.

Bericht door User10373 »

Brent Geerts schreef:Bedoel je dan of je mag inhalen in de bebouwde kom?
Ja
Brent Geerts
Medewerker
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 apr 2014, 22:10
Locatie: Mol

Re: Kruispunt voorrang bij het oversteken zonder zebrapad.

Bericht door Brent Geerts »

Op >>deze pagina vindt je de vragen die je jezelf moet stellen voor je iemand inhaalt.

Ik denk dat je moeilijk zomaar ja of nee op deze vraag kan antwoorden. Dat hangt van de plaatselijke situatie af.
Maar lees misschien ook eens wat Stefan reeds gezegd heeft.
When you think you know it all, it's a sure sign you don't -Colin McRae
Gesloten