Kruispunt voorrang bij het oversteken zonder zebrapad.

Vraag hier tips en hulp van anderen.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Kruispunt voorrang bij het oversteken zonder zebrapad.

Bericht door bert.covens »

Kort gezegd. ALS je wil inhalen, dien je dat op een plaats te doen waar het mag, en je moet het op een correcte en veilige manier te doen.

Bij twijfel, zou ik je adviseren nog niet meteen te gaan inhalen. Als de examinator vindt dat je daardoor storend traag rijdt, zal hij aanvankelijk eerder geneigd zijn je hierover een hint te geven. Pas wanneer je dergelijke hints stoïcijns blijft negeren, ga je uitgesteld worden. Wanneer je echter uit eigen beweging gaat inhalen en daarbij in de fout gaat, kan het al veel sneller afgelopen zijn.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
User10373
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 apr 2014, 16:29

Re: Kruispunt voorrang bij het oversteken zonder zebrapad.

Bericht door User10373 »

bert.covens schreef:Kort gezegd. ALS je wil inhalen, dien je dat op een plaats te doen waar het mag, en je moet het op een correcte en veilige manier te doen.

Bij twijfel, zou ik je adviseren nog niet meteen te gaan inhalen. Als de examinator vindt dat je daardoor storend traag rijdt, zal hij aanvankelijk eerder geneigd zijn je hierover een hint te geven. Pas wanneer je dergelijke hints stoïcijns blijft negeren, ga je uitgesteld worden. Wanneer je echter uit eigen beweging gaat inhalen en daarbij in de fout gaat, kan het al veel sneller afgelopen zijn.
Ik heb mijn vraag een beetje verkeerd gesteld. Als ik nu op de kruispunt ben gestopt een een voetganger wil naar de overkant waar geen zebrapad bevindt, heeft de voetganger in deze situatie voorrang of de bestuurder, EN 2 als ik nu op de kruispunt ben en ik ga rechts afslaan en een voetganger wil oversteken waar geen zebrapad bevindt, heeft de voetganger of de bestuurder in deze 2de situatie voorrang?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Kruispunt voorrang bij het oversteken zonder zebrapad.

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Ik heb mijn vraag een beetje verkeerd gesteld. Als ik nu op de kruispunt ben gestopt een een voetganger wil naar de overkant waar geen zebrapad bevindt, heeft de voetganger in deze situatie voorrang of de bestuurder,
De bestuurder.

EN 2 als ik nu op de kruispunt ben en ik ga rechts afslaan en een voetganger wil oversteken waar geen zebrapad bevindt, heeft de voetganger of de bestuurder in deze 2de situatie voorrang?
Ik neem aan dat de voetganger de straat wil oversteken waar jij wil gaan inrijden :?:

In dat geval moet de afslaande bestuurder voorrang verlenen aan de voetganger, zelfs al is er geen zebrapad (oversteekplaats voetgangers) :!:
User10373
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 apr 2014, 16:29

Re: Kruispunt voorrang bij het oversteken zonder zebrapad.

Bericht door User10373 »

EN 2 als ik nu op de kruispunt ben en ik ga rechts afslaan en een voetganger wil oversteken waar geen zebrapad bevindt, heeft de voetganger of de bestuurder in deze 2de situatie voorrang?
Ik neem aan dat de voetganger de straat wil oversteken waar jij wil gaan inrijden :?:

In dat geval moet de afslaande bestuurder voorrang verlenen aan de voetganger, zelfs al is er geen zebrapad (oversteekplaats voetgangers) :!:
Dan moet toch ook de tegenligger stoppen?
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Kruispunt voorrang bij het oversteken zonder zebrapad.

Bericht door Wouter »

Gast schreef:Dan moet toch ook de tegenligger stoppen?
Als die ook afslaat... (Dan moet die trouwens sowieso stoppen om jouw door te laten, als hij linksaf gaat en jij rechtsaf)

Let dus wel op: je moet enkel voorrang verlenen aan de voetgangers die de straat DIE JE WIL INRIJDEN oversteken.

Artikel 19. Richtingsverandering
19.5.
De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de voetgangers die de rijbaan oversteken die hij gaat oprijden.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
User10373
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 apr 2014, 16:29

Re: Kruispunt voorrang bij het oversteken zonder zebrapad.

Bericht door User10373 »

Wouter schreef:
Gast schreef:Dan moet toch ook de tegenligger stoppen?
Als die ook afslaat... (Dan moet die trouwens sowieso stoppen om jouw door te laten, als hij linksaf gaat en jij rechtsaf)

Let dus wel op: je moet enkel voorrang verlenen aan de voetgangers die de straat DIE JE WIL INRIJDEN oversteken.

Artikel 19. Richtingsverandering
19.5.
De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de voetgangers die de rijbaan oversteken die hij gaat oprijden.
En als die niet gaat afslaan maar rechtdoor gaat rijden dan moet ik stoppen en de tegenligger niet voor de voetganger?
User10373
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 apr 2014, 16:29

Re: Kruispunt voorrang bij het oversteken zonder zebrapad.

Bericht door User10373 »

Sorry allemaal maar ben nu echt diep in de war...
ik heb hier een afbeelding http://nl.tinypic.com/view.php?pic=a5ga ... 4uWwPl_sV8" target="_blank
ZOVER ik begrijp moet auto 1 voorrang verlenen aan de voetganger die de straat wil oversteken waar GEEN zebrapad is.
En als auto 1 er niet was en auto 2 wilt rechtdoor gaan zoals op het tekening heeft de auto voorrang.
EN als nu auto 1 en auto 2 samen zijn zoals op de tekening, als auto 1 naar rechts afslaat dan moet die toch stoppen voor de voetganger maar moet dan auto 2 ook niet stoppen want anders word de voetganger omgereden.
User10373
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 apr 2014, 16:29

Re: Kruispunt voorrang bij het oversteken zonder zebrapad.

Bericht door User10373 »

En nog een vraag waarmee ik vast zit als de voetganger nu wilt oversteken naar de overkant waar auto 1 stil staat heeft de voetganger in deze situatie voorrang of de auto?
(sorry voor het te veel lastig vallen)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Kruispunt voorrang bij het oversteken zonder zebrapad.

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Sorry allemaal maar ben nu echt diep in de war...
Je brengt jezelf in de war hoor ...
ik heb hier een afbeelding http://nl.tinypic.com/view.php?pic=a5ga ... 4uWwPl_sV8" target="_blank
ZOVER ik begrijp moet auto 1 voorrang verlenen aan de voetganger die de straat wil oversteken waar GEEN zebrapad is.
Ja.
En als auto 1 er niet was en auto 2 wilt rechtdoor gaan zoals op het tekening heeft de auto voorrang.
Ja.

De aanwezigheid van auto 1 heeft niets te zien met de voorrangssituatie tussen auto 2 en de voetganger ...
EN als nu auto 1 en auto 2 samen zijn zoals op de tekening, als auto 1 naar rechts afslaat dan moet die toch stoppen voor de voetganger
Ja.

Dat zijn apart te bekijken voorrangssituaties.
De aanwezigheid van auto 2 heeft ook niets te zien met de voorrangssituatie tussen auto 1 en de voetganger ...

maar moet dan auto 2 ook niet stoppen want anders word de voetganger omgereden.
Het kan best dat die gaat stoppen, maar dat dat moet niet.

De voetganger heeft bij het oversteken van de rijbaan voorrang op de afslaande auto 1, maar heeft (zonder oversteekplaats of doorlopend trottoir) géén voorrang op auto 2.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Kruispunt voorrang bij het oversteken zonder zebrapad.

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:En nog een vraag waarmee ik vast zit als de voetganger nu wilt oversteken naar de overkant waar auto 1 stil staat heeft de voetganger in deze situatie voorrang of de auto?
(sorry voor het te veel lastig vallen)
Als de voetganger oversteekt naar links op de tekening (zonder oversteekplaats of doorlopend trottoir) ?

Dan heeft auto 1 voorrang .

De voorrangsplicht bij het afslaan bestaat tegenover voetgangers die de rijbaan oversteken waar de bestuurder wil indraaien.
Niet op de rijbaan waar hij vandaan komt.


Ik vrees dat je dringend de theorie (opnieuw ?) moet leren ...
User10373
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 apr 2014, 16:29

Re: Kruispunt voorrang bij het oversteken zonder zebrapad.

Bericht door User10373 »

Inazuma schreef:
Gast schreef:En nog een vraag waarmee ik vast zit als de voetganger nu wilt oversteken naar de overkant waar auto 1 stil staat heeft de voetganger in deze situatie voorrang of de auto?
(sorry voor het te veel lastig vallen)
Als de voetganger oversteekt naar links op de tekening (zonder oversteekplaats of doorlopend trottoir) ?

Dan heeft auto 1 voorrang .

De voorrangsplicht bij het afslaan bestaat tegenover voetgangers die de rijbaan oversteken waar de bestuurder wil indraaien.
Niet op de rijbaan waar hij vandaan komt.


Ik vrees dat je dringend de theorie (opnieuw ?) moet leren ...
Dat moet ik alleen maar toepassen voor een half uurtje bij de praktijkexamen en dan voor de rest van mijn leven niet meer daarom dat ik niet veel moeite meer wil doen voor die theorie
Brent Geerts
Medewerker
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 apr 2014, 22:10
Locatie: Mol

Re: Kruispunt voorrang bij het oversteken zonder zebrapad.

Bericht door Brent Geerts »

Als je dat denkt, blijf dan aub uit een auto zoals wouter in een ander onderwerp van je al heeft gezegd. Ga dan liefst te voet en als het mogelijk is: blijf thuis.
When you think you know it all, it's a sure sign you don't -Colin McRae
User10373
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 apr 2014, 16:29

Re: Kruispunt voorrang bij het oversteken zonder zebrapad.

Bericht door User10373 »

Brent Geerts schreef:Als je dat denkt, blijf dan aub uit een auto zoals wouter in een ander onderwerp van je al heeft gezegd. Ga dan liefst te voet en als het mogelijk is: blijf thuis.
nog niet eens in je dromen zal je dat zien :D
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Kruispunt voorrang bij het oversteken zonder zebrapad.

Bericht door bert.covens »

Gast schreef: Dat moet ik alleen maar toepassen voor een half uurtje bij de praktijkexamen en dan voor de rest van mijn leven niet meer daarom dat ik niet veel moeite meer wil doen voor die theorie
Nochtans zal je de verkeersregels correct moeten blijven toepassen, praktijkexamen of niet.

En aangezien het je toch allemaal niet interesseert, heeft het weinig zin dat we onze tijd en energie hier blijven in steken.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Kruispunt voorrang bij het oversteken zonder zebrapad.

Bericht door Stefan Peeters »

Een of ander zielig persoontje heeft hier duidelijk iets tekort :roll:

Als je hier alleen maar vragen komt stellen om aandacht te trekken en onze tijd te verdoen denk ik dat er betere plaatsen op het internet bestaan om de interessante uit te hangen.

En lees anders deze wijze raad een keer...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gesloten