Praktisch rijexamen: vragen vooraf

Vraag hier tips en hulp van anderen.
dawdaw007
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mei 2014, 22:11

Praktisch rijexamen: vragen vooraf

Bericht door dawdaw007 »

Beste,

ik sta op het punt af te spreken voor mijn praktijk rijbewijs B. Ik rij reeds een goed jaar met mijn voorlopig 18 maanden en het gaat goed (hoewel ik enkele maanden geleden toch buisde, maar heb nu een eigen wagen dus ik ben er gerust in).

Ik had enkele vraagjes:

1) Is een begeleider verplicht?

2) Mijn rechter achteruitkijkspiegel is doormidden gebroken. Er loopt dus een verticale kraak door maar de zichtbaarheid is perfect (nee, echt). Kan hier een bezwaar tegen worden opgetekend? Zo ja, welk?

3) Ik woon sinds kort in Wemmel (faciliteitengemeente van Brussel). Ik heb echter 20 uur gevolgd in Etterbeek. Waar moet ik nu mijn examen afleggen? Het parcours in Schaerbeek (Colonel Bourghstraat) ken ik ondertussen al… Van horen zeggen zou het buiten 't stad makkelijker zijn… Is hier een verplichting voor (wettelijk en praktisch)?

4) Ik heb mijn 20 uur in het Frans gevolgd. Maakt dit iets uit? Ik denk niet dat ik alle "termen" in het Nederlands ken maar spreek het wel wat beter…

5) Ik heb gehoord dat het beter is achterwaarts te draaien bij de manoeuvres. Is dit waar? Ik ben dit namelijk niet gewoon.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Praktisch rijexamen: vragen vooraf

Bericht door Inazuma »

dawdaw007 schreef: 1) Is een begeleider verplicht?
Ja, moet voldoen aan de voorwaarden bij dat type voorlopig rijbewijs.
2) Mijn rechter achteruitkijkspiegel is doormidden gebroken. Er loopt dus een verticale kraak door maar de zichtbaarheid is perfect (nee, echt). Kan hier een bezwaar tegen worden opgetekend? Zo ja, welk?
.
Dat kan in principe.
De voertuigen moeten altijd in goede technische staat zijn - een vereiste uit de wegcode overigens .
Of er ook effectief een probleem van gemaakt wordt is natuurlijk wat anders, zeker als het zicht niet belemmerd is ...

3) Ik woon sinds kort in Wemmel (faciliteitengemeente van Brussel). Ik heb echter 20 uur gevolgd in Etterbeek. Waar moet ik nu mijn examen afleggen?
Aangezien je niet met de rijschool examen gaat afleggen :
Examencentrum dat verantwoordelijk is voor je woonplaats
4) Ik heb mijn 20 uur in het Frans gevolgd. Maakt dit iets uit? Ik denk niet dat ik alle "termen" in het Nederlands ken maar spreek het wel wat beter…
Je moet natuurlijk verstaan wat de examinator vraagt, zeker bij de voorafgaande controles.
Daar is enige terminologie bij ...
5) Ik heb gehoord dat het beter is achterwaarts te draaien bij de manoeuvres. Is dit waar? Ik ben dit namelijk niet gewoon.
Het parkeren moet achterwaarts.

Bedoel je achterwaarts keren :?:
Men verwacht dat je dat vooruit begint.
Uiteraard moet je tijdens het keren ook weer even achteruit rijden :wink:
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Praktisch rijexamen: vragen vooraf

Bericht door GRO »

Is een begeleider verplicht?
Als je een VR 18 maanden hebt moet je geen begeleider meenemen, maar wel een begeleidend person.

Neem voor je examen alle examentips uit ons praktijkboek nog maar eens goed door.
http://www.gratisrijbewijsonline.be/beg ... jkboek.htm
Plaats reactie