Ik ben invalide hoeveel uren moet ik praktijk afleggen met

Vraag hier tips en hulp van anderen.
mohamed
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mei 2012, 18:53

Ik ben invalide hoeveel uren moet ik praktijk afleggen met

Bericht door mohamed »

ik ben invalide ik ga maandag men theorie af leggen als ik slaag hoeveel uren moet ik rijden met en rij instructeur voor ik zelf mag rijden met een L
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Ik ben invalide hoeveel uren moet ik praktijk afleggen

Bericht door Inazuma »

mohamed schreef:ik ben invalide ik ga maandag men theorie af leggen als ik slaag hoeveel uren moet ik rijden met en rij instructeur voor ik zelf mag rijden met een L
Minimaal 20 uur .

De rij-instructeur maakt na die lesuren een inschatting om te zien of je in staat bent om zelfstandig te rijden.
Als dat zo is, krijg je een bekwaamheidsattest van de rijschool.
Daarmee kan je dan een voorlopig rijbewijs B zonder begeleider (18 maanden geldig) aanvragen op de gemeente (of stad).
Eens je dat voorlopige rijbewijs hebt, kan je zelf gaan verder oefenen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Ik ben invalide hoeveel uren moet ik praktijk afleggen

Bericht door Benny Stinkens »

mohamed schreef:ik ben invalide ik ga maandag men theorie af leggen als ik slaag hoeveel uren moet ik rijden met en rij instructeur voor ik zelf mag rijden met een L
Kan jij met een gewone personenwagen rijden, of moet je met een aangepast voertuig rijden. :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
mohamed
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mei 2012, 18:53

Re: Ik ben invalide hoeveel uren moet ik praktijk afleggen

Bericht door mohamed »

Benny Stinkens schreef:
mohamed schreef:ik ben invalide ik ga maandag men theorie af leggen als ik slaag hoeveel uren moet ik rijden met en rij instructeur voor ik zelf mag rijden met een L
Kan jij met een gewone personenwagen rijden, of moet je met een aangepast voertuig rijden. :?:
met een aangepast voertuig
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Ik ben invalide hoeveel uren moet ik praktijk afleggen

Bericht door Benny Stinkens »

Dat dacht ik al.

De reden dat ik het vroeg is omdat ik vrees dat je niet via een gewone rijschool les kan volgen, vermits zij waarschijnlijk niet het (aan)gepaste voertuig hebben. :idea:

Ik zal even moeten overleggen met mijn collega's, om zeker te zijn wat wel en wat niet kan.
Even geduld aub.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
mohamed
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mei 2012, 18:53

Re: Ik ben invalide hoeveel uren moet ik praktijk afleggen

Bericht door mohamed »

Benny Stinkens schreef:Dat dacht ik al.

De reden dat ik het vroeg is omdat ik vrees dat je niet via een gewone rijschool les kan volgen, vermits zij waarschijnlijk niet het (aan)gepaste voertuig hebben. :idea:

Ik zal even moeten overleggen met mijn collega's, om zeker te zijn wat wel en wat niet kan.
Even geduld aub.

Ok ik dank jullie voor jullie hulp
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Ik ben invalide hoeveel uren moet ik praktijk afleggen

Bericht door Benny Stinkens »

Het beste wat je kan doen is contact opnemen met een rijschool.

Zij zelf nemen dan contact op met CARA
Dit is een instelling die onderzoekt welke aanpassingen er nodig zijn voor je voertuig en bezorgen ook voertuigen aan de rijscholen.

Ik geef je alvast een link naar CARA zodat je al eens kan verkennen wat dit eigenlijk is.
http://www.bivv.be/?menu=cara&submenu=c ... orstelling

één vraagje heb ik nog:
Heb jij reeds een aangepast voertuig :?:

Ik wil in dit geval ook een nagaan in hoeverre dat je zonder rijschool (met een begeleider dus) zou kunnen verder gaan. :idea:

Wat je ook kan doen is contact opnemen met je arts, hij kent je het beste en weet dus waarschijnlijk wat je nodig hebt.
Normaal gezien kennen zij CARA ook.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
mohamed
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mei 2012, 18:53

Re: Ik ben invalide hoeveel uren moet ik praktijk afleggen

Bericht door mohamed »

Benny Stinkens schreef:Het beste wat je kan doen is contact opnemen met een rijschool.

Zij zelf nemen dan contact op met CARA
Dit is een instelling die onderzoekt welke aanpassingen er nodig zijn voor je voertuig en bezorgen ook voertuigen aan de rijscholen.

Ik geef je alvast een link naar CARA zodat je al eens kan verkennen wat dit eigenlijk is.
http://www.bivv.be/?menu=cara&submenu=c ... orstelling

één vraagje heb ik nog:
Heb jij reeds een aangepast voertuig :?:

Ik wil in dit geval ook een nagaan in hoeverre dat je zonder rijschool (met een begeleider dus) zou kunnen verder gaan. :idea:

Wat je ook kan doen is contact opnemen met je arts, hij kent je het beste en weet dus waarschijnlijk wat je nodig hebt.
Normaal gezien kennen zij CARA ook.


ik heb nog geen aangepast voertuig
wat ik graag zou doen les uren volgen maar ook zelf met een aangepaste wagen rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Ik ben invalide hoeveel uren moet ik praktijk afleggen

Bericht door Benny Stinkens »

mohamed schreef: ik heb nog geen aangepast voertuig
wat ik graag zou doen les uren volgen maar ook zelf met een aangepaste wagen rijden
Dan kan ik je alleen maar aanraden:
1) Er over praten met je arts.
2) Een rijschool binnenstappen en vragen wat zij kunnen.
3) Zelf contact opnemen met CARA.

Het adres van CARA vind je op de link in mijn vorig bericht.
Je kan er veel terug vinden.
Zij onderzoeken namelijk welke aanpassingen er nodig zijn voor het voertuig.
Zij hebben voertuigen die ze ter beschikking stellen van rijscholen.
Op hun site staat zelfs:
De onderzoeken op het CARA zijn gratis.
Ik geef je natuurlijk wel de raad op je op voorhand zo goed als mogelijk te informeren over de mogelijke kosten. :idea:
Want ik ga er van uit dat het aanpassen van een voertuig, niet goedkoop zal zijn en ik weet niet wat je eventueel kan terugkrijgen van bv: de ziekenkas.

Ook bij de ziekenkas kan je eens binnenspringen voor meer info :idea:

Ik zou je ook willen vragen, om je ervaringen hier neer te schrijven.
Zodat wij er met zijn allen nog iets van kunnen leren, en zodoende er nog andere mensen eventueel mee kunnen helpen. :idea:

Ik wens je alvast veel succes. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
mohamed
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mei 2012, 18:53

Re: Ik ben invalide hoeveel uren moet ik praktijk afleggen

Bericht door mohamed »

Benny Stinkens schreef:
mohamed schreef: ik heb nog geen aangepast voertuig
wat ik graag zou doen les uren volgen maar ook zelf met een aangepaste wagen rijden
Dan kan ik je alleen maar aanraden:
1) Er over praten met je arts.
2) Een rijschool binnenstappen en vragen wat zij kunnen.
3) Zelf contact opnemen met CARA.

Het adres van CARA vind je op de link in mijn vorig bericht.
Je kan er veel terug vinden.
Zij onderzoeken namelijk welke aanpassingen er nodig zijn voor het voertuig.
Zij hebben voertuigen die ze ter beschikking stellen van rijscholen.
Op hun site staat zelfs:
De onderzoeken op het CARA zijn gratis.
Ik geef je natuurlijk wel de raad op je op voorhand zo goed als mogelijk te informeren over de mogelijke kosten. :idea:
Want ik ga er van uit dat het aanpassen van een voertuig, niet goedkoop zal zijn en ik weet niet wat je eventueel kan terugkrijgen van bv: de ziekenkas.

Ook bij de ziekenkas kan je eens binnenspringen voor meer info :idea:

Ik zou je ook willen vragen, om je ervaringen hier neer te schrijven.
Zodat wij er met zijn allen nog iets van kunnen leren, en zodoende er nog andere mensen eventueel mee kunnen helpen. :idea:

Ik wens je alvast veel succes. :wink:

de aan passing van de wagen is gratis via de kas personen met een handicap als ik me niet vergis ik heb het gehoord
mohamed
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mei 2012, 18:53

Re: Ik ben invalide hoeveel uren moet ik praktijk afleggen

Bericht door mohamed »

Hey iedereen is echt raar online slaag ik met me theorie 44 op 50 en in het examen centrum
2 foute teveel 11 fouten teveel
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Ik ben invalide hoeveel uren moet ik praktijk afleggen

Bericht door Inazuma »

Benny Stinkens schreef:De reden dat ik het vroeg is omdat ik vrees dat je niet via een gewone rijschool les kan volgen, vermits zij waarschijnlijk niet het (aan)gepaste voertuig hebben. :idea:
Dat men een aangepast voertuig bestuurt, verandert echter niets aan de 20 uren die men minstens met de rijschool moet doen om een voorlopig rijbewijs B zonder begeleider te kunnen krijgen.

Uiteraard moet men dan in die 20 uur de rij-instructeur(s) wel overtuigd hebben dat men veilig alleen kan rijden en verder oefenen.

Als je handicap de normale bediening van de auto verhindert (en dat is blijkbaar zo) dan moet je eerst langs CARA om uit te maken welke aanpassingen je nodig hebt en voor een rijgeschiktheidsattest waarop dat allemaal vermeld is.
Procedure :
http://www.bivv.be/?menu=cara&submenu=c ... =Procedure" target="_blank


Dat oefenen met voorlopig rijbewijs tijdens de stageperiode moet echter ook met een aangepast voertuig ...

Dat kan bvb ook met een voertuig van CARA en met de rijschool, maar is complex doordat de planning veel lastiger wordt, en die voertuigen veelgevraagd zijn.
Plaats reactie