pare en onpare nummers bij het parkeren

Vraag hier tips en hulp van anderen.
miekelmot

pare en onpare nummers bij het parkeren

Bericht door miekelmot »

ik kan er niet aan uit. de vraag het is 4maart (bebouwde kom) aan welke kant van de straat moet ik parkeren? nu weet ik wel dat het de kant met de onpare nummers is. Maar WAAROM???
ik snap het niet.
en dan soms mag je dan wel aan de pare kant parkeren?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Met beurtelings parkeren kunnen er de laatste dag van elke periode altijd voertuigen aan beide kanten geparkeerd staan van 19:30 u. tot 24:00 u.

Stel dat we de 15de van de maand zijn. Tot 19:30 u. mogen er alleen voertuigen geparkeerd staan aan de kant van de onpare nummers.

Tussen 19:30 u. en 20:00 u. moeten die voertuigen aan de kant van de pare nummers geparkeerd worden. De ene staat dan nog aan de kant van de onpare nummers, terwijl de andere al aan de kant van de pare nummers staat.

Na 20:00 u. is de tijdspanne voor het veranderen van kant voorbij, doch geldt nog altijd:
Quote: Het parkeren op de rijbaan is dan slechts toegelaten van de 1ste tot de 15de van de maand, langs de kant van de gebouwen met onpare nummers, ...
Iemand die na 20:00 u. toekomt, moet dus nog aan de kant van de onpare nummers parkeren, en ervoor zorgen dat zijn voertuig na middernacht, wanneer het de 16de van de maand wordt, aan de kant van de pare nummers staat.
Patte
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 nov 2005, 00:00

Bericht door Patte »

Vooreerst geef ik u de wettelijke basis mee:


Artikel 26 van het K.B. 01/12/1975: Halfmaandelijks beurtelings parkeren in gans een bebouwde kom

26.1. Het halfmaandelijks beurtelings parkeren is van kracht op alle rijbanen van een bebouwde kom, wanneer boven de verkeersborden die het begin van deze bebouwde kom aanduiden het verkeersbord E11 is aangebracht.

Het parkeren op de rijbaan is dan slechts toegelaten van de 1ste tot de 15de van de maand, langs de kant van de gebouwen met onpare nummers en, van de 16de tot het einde van de maand, langs de kant van de gebouwen met pare nummers.

Wanneer er langs één kant van de rijbaan geen huisnummering is, staat zulks gelijk met een onpare nummering indien de gebouwen langs de andere kant pare nummers hebben, en met een pare nummering indien de gebouwen langs de andere kant onpare nummers hebben.

Het veranderen van kant van de rijbaan moet op de laatste dag van elke periode tussen 19 u 30 en 20 u gebeuren.
26.2. Binnen die bebouwde kommen geldt het halfmaandelijks beurtelings parkeren niet op de plaatsen waar de voertuigen buiten de rijbaan, hetzij langs de ene kant hetzij langs de twee kanten ervan, geparkeerd worden en op de plaatsen waar een plaatselijke reglementering andere regels voorschrijft.

Verder nog:

M.B. 11/10/1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.


11.5. Halfmaandelijks parkeren in gans de bebouwde kom.

11.5.1 Dit verkeersbord (E11) wordt geplaatst in het midden bovenop de verkeersborden F1.
Patte
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 nov 2005, 00:00

Bericht door Patte »

Dit werd, naar mijn mening, ingevoegd om het verkeer vlotter te doen verlopen.

Stel u voor in een straat alwaar er twee voertuigen naast elkaar staan geparkeerd waarbij de ene aan de pare en de andere aan de onpare huisnummers staat. Doch staan ze niet in overtreding daar ze juist drie(3) meter afstand hebben ghouden (tss. beide voertuigen).

Stel u nu voor dat achter en voor beide voertuigen nog andere voertuigen staan geparkeerd.

Begin maar te manouvreren want de straat is 25 meter lang.

Met dit verkeersbord wordt dit al verholpen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Hallo Patte,
Quote: Dit werd, naar mijn mening, ingevoegd om het verkeer vlotter te doen verlopen.
Dit zal zeker waar zijn, maar ik denk wel dat je borden i.v.m. beurtelings parkeren alleen maar tegen komt op smalle straten.
En daar zal het dus zowiezo onmogelijk zijn om 2 voertuigen tegenover elkaar te parkeren en er ook nog 3 meter tussen te laten.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Patte
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 nov 2005, 00:00

Bericht door Patte »

Benny Stinkens schreef: Hallo Patte,

Dit zal zeker waar zijn, maar ik denk wel dat je borden i.v.m. beurtelings parkeren alleen maar tegen komt op smalle straten.
En daar zal het dus zowiezo onmogelijk zijn om 2 voertuigen tegenover elkaar te parkeren en er ook nog 3 meter tussen te laten.
Ik kan u een fototje maken en opsturen als u wenst op de plaatsen alwaar dit bij ons van toepassing is. Dan zul je zien dat jouw stelling niet helemaal correct is. Althans zo is het bij ons in onze gemeente alzo!
Plaats reactie