Slechtziende en vertaler

Vraag hier tips en hulp van anderen.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

eugeen schreef: De oogtest zal je na je theorie-examen moeten doen.
Wel te verstaan onmiddellijk erna. Je mag een bril gebruiken. Als je niet slaagt voor de oogtest moet je later een attest binnenbrengen van een oogarts (dit kan na de operatie).
Quote: °3. De kandidaat die oordeelt dat hij het gedeelte van de verklaring betreffende het gezichtsvermogen niet kan ondertekenen of die niet voldoet bij de leestest bedoeld in ° 1, ondergaat een onderzoek bij een vrij gekozen oogarts.
De oogarts oordeelt of de kandidaat voldoet aan de criteria vastgesteld in bijlage 6, III en stelt het attest op zoals bedoeld in bijlage 6, VIII.

°4. Indien de geneesheer bedoeld in °° 2 en 3 oordeelt dat de toelating tot sturen moet afhankelijk gesteld worden van bepaalde voorwaarden of beperkingen bij het gebruik van het rijbewijs, maakt hij daarvan melding op het attest uitgereikt aan de kandidaat in de vorm van de codes, zoals voorgeschreven in bijlage 7.
Lea

Slechtziende en vertaler

Bericht door Lea »

Beste

Ik ben van plan mijn rijbewijs halen.Ik heb zelf gestudeerd voor het theorie examen.
het probleem is dat mijn ogen is niet zo goed.Ik kan niet goed zien en dracht ik geen glas.
ik wil later een laser-operatie doen.

Dus is hier mijn vraag is het mogelijk dat ik eerst mijn theorie examen doen zonder de controleren van mijn ogen ?
kan dat later doen?als ik slaag, blijf het goed resultaat bij examencentrum.hal ik later de resultaat?mogelijk?

Ik ben ook geen Nederlandse taalige.voor een vertaler , hoeveel moet ik betalen?


Dank u

Alle best

Lea
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

De oogtest zal je na je theorie-examen moeten doen.

Examen kan je met een tolk afleggen. Bijvoorbeeld in het examencentrum te Deurne.

Er komt 50 euro extra bij voor de tolk.
lea

gezicht

Bericht door lea »

Beste

bedankt voor uw antwoord.nog een vraag.als ik slaag ben blijf mijn resultaat van mijn theorie-examen geldig tot ik de test van oogarts krijg na mijn operatie?
bedankt
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

De (positieve) uitslag blijft voor iedereen 3 jaar geldig.
Heb je binnen die drie jaar geen (echt) rijbewijs, dan moet je opnieuw theorie afleggen.[/b]
Queentjeuh
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 nov 2005, 00:00

Bericht door Queentjeuh »

Moet je bij je praktijk examen ook een oogtest doen ?
Ik heb me laten wijsmaken van wel.

Nu heb ik één probleem.
Als ik mijn rechteroog afdek zie ik bijna geen steek
door mijn linkeroog. Alleen wazige beelden waar ik niks
kan van maken ....
Maar mijn oogarts heeft vorig jaar een test van me afgenomen
en ik kan perfect autorijden. Maar heb wel geen schriftelijk bewijs

Is dit echt zo van die oogtest ?
En wat gebeurd er wanneer je zo een geval zou hebben als mij ?
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

Ik meen dat de oogtest wordt afgenomen na het theoretisch examen.
Queentjeuh
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 nov 2005, 00:00

Bericht door Queentjeuh »

een vriend van me heeft ook één moeten doen voor zijn praktijk !
lieken
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 okt 2005, 00:00

Bericht door lieken »

eugeen schreef: Beste,

Ik meen dat de oogtest wordt afgenomen na het theoretisch examen.
Inderdaad...de enige oogtest dat ik voor mijn rijbewijs heb moeten afleggen, heb ik gedaan na het slagen in mijn theoretische examen.

Het enige dat je moet doen, is aanduiden langs welke kant de E opengaat...meer is het dus niet...
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Lea,

Waar je ook rekening moet mee houden, is het koninklijk besluit van 23 maart 1968 betreffende het rijbewijs.
Quote: Artikel 41

°1. De kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie A3, A, B of B+E ondertekent op de aanvraag om een rijbewijs, op de aanvraag om een voorlopig rijbewijs of op de aanvraag om een leervergunning, een verklaring waarin hij op zijn woord van eer bevestigt, bij zijn weten niet te lijden aan een van de in bijlage 6, voorgeschreven voor de groep 1, genoemde lichaamsgebreken of aandoeningen. Deze verklaring omvat een gedeelte betreffende de algemene lichamelijke en psychische geschiktheid en een gedeelte betreffende het gezichtsvermogen.
...
Quote: Bijlage 6: Minimum normen en attesten inzake de lichamelijke en geestelijke geschiktheid voor het besturen van een motorvoertuig.

...

III. Normen betreffende de visuele functies

1. Algemene bepalingen

1. De kandidaat van groep 1 zowel als de kandidaat voor de groep 2, behalve als de in artikel 44, ° 4, bepaalde geneesheer voor deze laatste de vereiste onderzoeken kan uitvoeren, wenden zich tot de oogarts van hun keuze, die, op gezichtsvlak, de rijgeschiktheid en de geldigheidsduur ervan moet bepalen.

2. De kandidaat die een acute of een chronisch evolutieve aandoening van de ogen of van de adnexa vertoont die de werking ervan zodanig stoort dat de verkeersveiligheid in het gedrang komt is niet rijgeschikt.

3. Na het plotseling geheel of gedeeltelijk verlies van het gebruik van één oog, na een ingreep die een invloed kan hebben op het zicht, na een oogverlamming die aanleiding geeft tot diplopie in de primaire stand van de blik is de kandidaat niet rijgeschikt.

Een oogarts bepaalt wanneer de kandidaat opnieuw rijgeschikt is.

4. Om aan de minimumnormen te voldoen mag de kandidaat met een pseudofakie een bijkomende optische correctie (bril of contactlenzen) dragen. Intraoculaire lenzen worden niet als corrigerende lenzen beschouwd en impliceren geen rijongeschiktheid, tenzij zich problemen, zoals “dubbelbeeldenâ€Â
Plaats reactie