Rijden over fietspad om in te halen

Vraag hier tips en hulp van anderen.
mandy

nu weet ik het niet meer hoor

Bericht door mandy »

pff. Nu was het duidelijk, ben ik weer in de war

Neen, er staat inderdaad dat het een fietspad is afgebakend op de rijbaan door een witte onderbroken streep. Maar ik snap het dan niet , moet ge daar op rijden??? Dan hindert ge toch de fietsers?
mandy

verduidelijking

Bericht door mandy »

ja mijn bericht hierboven is precies wel een beetje onduidelijk. Ik bedoel dus dat er geschreven staat dat het om een fietspad gaat dat afgebakend is door een onderbroken witte streep. En erlangs staat een foto met een rijbaan afgebakend aan beide kanten met een witte onderbroken streep en een witte doorlopende streep. Sorry als ik hierdoor jullie in verwarring gebracht heb. Had dat zelf ook niet opgemerkt totdat digital dat schreef. Maar zou iemand me nu kunnen zeggen of je hier dan wel op mag rijden? wat is dan het verschil? ik kan er niet meer aan uit...
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste Mandy,

Ik zal het even in eenvoudige taal omzetten:

Als er gevraagd wordt of je met een auto over een fietspad mag rijden om een auto die links wil afslaan langs rechts in te halen is het antwoord NEEN.

Je mag die auto dan langs rechts inhalen
- ofwel als de rijbaan breed genoeg is, zodat je op de rijbaan kan blijven rijden
- ofwel door op de gelijkgrondse berm te rijden, op voorwaarde dat je daar geen andere weggebruikers (bv voetgangers die er wandelen) hindert.
mandy

hartelijk bedankt allemaal!

Bericht door mandy »

Ah ok. Waarschijlijk diep ik de dingen weer te fel uit. maar door uit verschillende bronnen te leren raak ik soms wel in de war. Zo las ik in mijn boek van flor dat een praatpaal nooit verder als 1 km verwijderd was en in mijn oefenboek was het 2 km. Maarja hopen dat ze dat dan maar niet vragen he
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Wees gerust, dat vragen ze niet.
De examenvragen zijn in onze oefenvragen verwerkt
Babavers

Re: Rijden over fietspad om in te halen

Bericht door Babavers »

Ik woon in het Genkse en hier worden nu bij de vleet suggestieve fietsstroken omgetoverd tot volwaardige fietspaden. De overblijvende rijweg is zo smal dat zelfs normale auto's mekaar niet meer kunnen kruisen. Je moet dus over het fietspad want het zijn geen éénrichtingsstraten. Als dat niet mag, waarom wordt het dan zo aangelegd? En niet zomaar in één straat. Aan de lopende band zijn ze daar nu mee bezig...
Let wel, er is geen doorlopende witte lijn tussen fietspad en de rijweg. Maakt dat het onderscheid? Vaak zie je dat immers maar dat is hier niet het geval.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Rijden over fietspad om in te halen

Bericht door Benny Stinkens »

Babavers schreef:Ik woon in het Genkse en hier worden nu bij de vleet suggestieve fietsstroken omgetoverd tot volwaardige fietspaden.


Kan je even omschrijven op welke manier men dit dan doet :?:
Het kan alleen maar door er een bord te plaatsen of door 2 (en niet 1 zoals je op vele plaatsen ziet) onderbroken strepen te schilderen.

Heb je misschien ergens een foto daar van :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Babavers

Re: Rijden over fietspad om in te halen

Bericht door Babavers »

Zojuist onderweg wat foto's gemaakt met mijn excuses voor de kwaliteit, maar de essentie is wel te zien. Zo rijdt hier iedereen omdat het niet anders kan....

https://goo.gl/photos/1sV6bC8NVi7rEfDK7
Babavers

Re: Rijden over fietspad om in te halen

Bericht door Babavers »

Ik heb het forum nog eens doorgenomen en nu is het me duidelijk. Dit zijn dus geen fietspaden ofschoon ze er een fiets op schilderen.... Louter omdat er maar één onderbroken lijn is en geen twee parallelle lijnen. Ik mag daar dus ook op parkeren. Hoe vreemd.... Tegen alle intuïtie in als je het mij vraagt...
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Rijden over fietspad om in te halen

Bericht door bert.covens »

Babavers schreef:Ik heb het forum nog eens doorgenomen en nu is het me duidelijk. Dit zijn dus geen fietspaden ofschoon ze er een fiets op schilderen.... Louter omdat er maar één onderbroken lijn is en geen twee parallelle lijnen. Ik mag daar dus ook op parkeren. Hoe vreemd.... Tegen alle intuïtie in als je het mij vraagt...
Zoals Benny al eerder schreef: er is pas sprake van een fietspad als er 2 onderbroken witte lijnen staan waartussen geen autoverkeer mogelijk is.

Artikel 74. Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden

Het deel van de openbare weg dat afgebakend is door twee evenwijdige witte onderbroken strepen en dat niet breed genoeg is voor het autoverkeer, is een fietspad.



In jouw link, zie ik alvast geen fietspad liggen :

https://goo.gl/photos/1sV6bC8NVi7rEfDK7


Dergelijke wegmarkeringen zijn niet voorzien in de wegcode, en mogen daarom eigenlijk zelfs niet eens aangebracht worden door de wegbeheerder:

Artikel 1. Algemene bepalingen

1.1. Alleen de verkeerstekens bepaald in het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer mogen gebruikt worden om de weggebruikers de aanwijzingen te geven waarop zij betrekking hebben.

Het is verboden verkeerstekens voor andere doeleinden te gebruiken.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Babavers

Re: Rijden over fietspad om in te halen

Bericht door Babavers »

bert.covens schreef: In jouw link, zie ik alvast geen fietspad liggen :

https://goo.gl/photos/1sV6bC8NVi7rEfDK7


Dergelijke wegmarkeringen zijn niet voorzien in de wegcode, en mogen daarom eigenlijk zelfs niet eens aangebracht worden door de wegbeheerder:

Artikel 1. Algemene bepalingen

1.1. Alleen de verkeerstekens bepaald in het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer mogen gebruikt worden om de weggebruikers de aanwijzingen te geven waarop zij betrekking hebben.

Het is verboden verkeerstekens voor andere doeleinden te gebruiken.
En toch klopt hier iets niet. Bekijk deze screenshot eens, een testvraag van Gratis Rijbewijs Online : https://goo.gl/photos/vAFx6PWCVkFdop9p9
De foto toont een identieke situatie met slechts één onderbroken lijn. De foto had in mijn straat genomen kunnen zijn want ook op die foto lijkt de rijweg nogal smal tussen de 'fietspaden'. Merk op dat het op deze testvraag wel degelijk 'fietspad' genoemd wordt. En ook bij de argumentatie staat dat dat de reden is waarom er niet op gereden, noch geparkeerd zelfs niet stil gestaan mag worden.
In het geval van die testvraag gaat het misschien om éénrichtingsverkeer, maar in mijn straat is dat niet zo. En als het dan toch een fietspad is, dan moet me dat toch eens iemand komen voordoen in mijn straat om een andere auto te kruisen zonder daar over te rijden....

En als het dan toch zo is dat het wél fietspaden zijn, hoe is het dan mogelijk dat een overheid elke weggebruiker verplicht om aan de lopende band overtredingen te maken. En wie zorgt er dan voor dat zoiets rechtgezet wordt door de wegbeheerder ? Kan men een overheid dan aanklagen voor zoiets ?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Rijden over fietspad om in te halen

Bericht door Benny Stinkens »

Bij deze testvraag klopt de uitleg niet :idea:
Het gaat inderdaad niet over een fietspad maar over een trottoir in deze vraag. :oops:
Wordt zo snel mogelijk verholpen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Rijden over fietspad om in te halen

Bericht door GRO »

Zal een andere afbeelding zoeken
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Rijden over fietspad om in te halen

Bericht door bert.covens »

Babavers schreef:Kan men een overheid dan aanklagen voor zoiets ?
Je kan het altijd proberen, maar of het ook vaak iets oplevert ....

Je moet dan al verbalisanten hebben die bereid zijn om de vaststellingen te doen.
Dan nog een parket dat bereid is te vervolgen.
En dan tenslotte nog een rechter die wil veroordelen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Rijden over fietspad om in te halen

Bericht door GRO »

Misschien n iet slecht om de theorie ook even na te kijken via onze site
https://www.gratisrijbewijsonline.be/th ... teekplaats

De link voor de oefenvragen in het boek autorijden zijn eigenlijk de oefenvragen van onze site en komen overeen met onze lessen.
Plaats reactie