hoe verloopt een theorie examen?

Vraag hier tips en hulp van anderen.
clara

hoe verloopt een theorie examen?

Bericht door clara »

hoi allemaal,

ik wil heel graag mijn theorie examen gaan afleggen maar ik
weet eigenlijk niet hoe je het gaat afleggen?
is dat via pc of mondeling of schriftelijk??

grtj?
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: hoe verloopt een theorie examen?

Bericht door Wouter »

Kijk op de theoriepagina's van gratisrijbewijsonline (rijbewijs B) eens bij "hoe een rijbewijs B bekomen". Daar staat een stukje over het theorie-examen.
Ook op http://www.goca.be (doorklikken naar rijbewijs => B => theorie-examen) vind je alles wat je moet weten.

Om toch hier al wat meer info over de examenvorm te geven: Het examen is via een computer. Je krijgt de vragen een voor een te zien. De vraag wordt telkens heel duidelijk voorglezen. Er zijn 3 antwoordmogelijkheden (die ook alledrie worden voorgelezen). Nadat alles voorgelezen is, heb je nog 15 seconden tijd om te antwoorden (wat ruim voldoende is). Je krijgt in totaal 50 vragen.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: hoe verloopt een theorie examen?

Bericht door GRO »

Dag Clara,

Duizenden jongeren hebben op dit forum al een bericht geplaatst dat ze van de eerste keer geslaagd zijn voor hun theorie-examen nadat ze via Gratis Rijbewijs Online hebben geleerd.

Waarom neem je onze theoriepagina's toch niet eens door? In het eerste deel bijvoorbeeld staat al uitgelegd hoe het examen verloopt. Onze theoriepagina's zijn veel ruimer geillustreerd dan een handboek met foto's, tekeningen en animaties. Daarenboven staat op de theoriepagina's met TIP EXAMEN aangegeven wat je zeker zeer goed moet kennen voor het examen.

Ga naar http://www.rijbewijsonline.be" target="_blank
Klik op THEORIE
Klik op B
enzo55

Re: hoe verloopt een theorie examen?

Bericht door enzo55 »

het is via pc

je gaat in het examencentrum geeft je identiteitskaart + het geld (15euro bij rijbewijs b)
dan krijg je een nummer naar welke pc , daar ligt een koptelefoon waarmee je een introductie krijgt over hoe het examen zal gaan.je kan 4 oefenvragen doen , en dan kan je aan de slag gaan. je krijgt vraag + 3 verschillende antwoorden en jij meot er de juiste uitkieze.Je hebt tijd genoeg . Het is best dat je eens zo proefexames doet die zijn zelf moeilijker dan het echte exame vond ik toch. Het is best je ook niet te veel zorgen te maken en rustig je exame doet.
enzo55

Re: hoe verloopt een theorie examen?

Bericht door enzo55 »

zo ging het toch bij mij
TestRunner
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jun 2011, 10:48

Re: hoe verloopt een theorie examen?

Bericht door TestRunner »

In Haasrode kan je blijkbaar al om 7u terecht.
Kan je dan echt meteen starten??
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: hoe verloopt een theorie examen?

Bericht door bert.covens »

Ja, éénmaal je die vijftien euro betaald hebt.

Vergeet je idenditeitskaart niet (controleer best vooraf even of de electronische chip nog behoorlijk werkt).
Denk ook aan de leesproef die je achteraf moet afleggen (vooral als je een bril of contactlenzen zou dragen).

Van zodra er een examencomputer vrij komt, word je opgeroepen, en kan je starten. Let erop dat wanneer je het magnetische kaartje in de computer steekt, jouw naam tevoorschijn komt.
Laatst gewijzigd door bert.covens op 23 jun 2011, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
TestRunner
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jun 2011, 10:48

Re: hoe verloopt een theorie examen?

Bericht door TestRunner »

Een toonbeeld van efficiënte administratie! :D
roodkapje

Re: hoe verloopt een theorie examen?

Bericht door roodkapje »

Ik ben slechthorennd en daarom wil ik graag vragen of er een andere manier is voor gehandicapten


Om toch hier al wat meer info over de examenvorm te geven: Het examen is via een computer. Je krijgt de vragen een voor een te zien. De vraag wordt telkens heel duidelijk voorglezen. Er zijn 3 antwoordmogelijkheden (die ook alledrie worden voorgelezen). Nadat alles voorgelezen is, heb je nog 15 seconden tijd om te antwoorden (wat ruim voldoende is). Je krijgt in totaal 50 vragen.[/quote]
Jesse
Berichten: 123
Lid geworden op: 06 apr 2009, 17:37
Locatie: Leuven

Re: hoe verloopt een theorie examen?

Bericht door Jesse »

Ik denk inderdaad ook dat als je niet zo goed hoort, je er niet echt last van gaat hebben tijdens het theoretisch examen. Het is een computerstem die redelijk traag en 'shockend' de vragen voorleest. Meestal heb je al lang voor de stem de vragen én antwoorden gelezen en heb je al een antwoord klaar voor dat de 15 seconden beginnen te lopen. Het antwoord dan aanklikken en de 15 seconden laten afgaan om ondertussen de situatie te visualiseren en kijken of je antwoord nog juist is.

Ik dacht niet 'waarom is mijn antwoord juist', maar 'waarom zijn de andere antwoorden fout'. En zo heb ik 50/50 gehaald.

Veel succes!

Groeten,
Jesse
Niemand houdt van files, maar toch staat iedereen er voor in de rij (!)
stars88

Re: hoe verloopt een theorie examen?

Bericht door stars88 »

Hello ik be njuist aan het studeren ik heb de zelfde vraag maar voor 2014 er moet al veel verandert zijn hoeveel vragen zijn er en hoe de examen verloopt ? mvg stars88
Brent Geerts
Medewerker
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 apr 2014, 22:10
Locatie: Mol

Re: hoe verloopt een theorie examen?

Bericht door Brent Geerts »

stars88 schreef:Hello ik be njuist aan het studeren ik heb de zelfde vraag maar voor 2014 er moet al veel verandert zijn hoeveel vragen zijn er en hoe de examen verloopt ? mvg stars88
Voor zover ik kan zien is dat nog altijd hetzelfde. Wel er nog even bij vermelden dat je voor je het examen start, kan kiezen om enkele oefenvragen te maken. Dat zijn 3 vragen, waarmee je het systeem kan leren kennen. De vragen hebben totaal geen invloed op je score op het echte theorie-examen, het maakt dus niet uit of je ze juist of fout hebt.

Kijk ook HIER eens op pagina 6.
When you think you know it all, it's a sure sign you don't -Colin McRae
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: hoe verloopt een theorie examen?

Bericht door GRO »

50 vragen en 41/50 halen.
Alle echte examenvragen zijn verwerkt in onze oefenvragen bij de hoofdstukken en proefexamens.
VogelsVogels
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 aug 2014, 13:10

Re: hoe verloopt een theorie examen?

Bericht door VogelsVogels »

Ik heb eigenlijk ook een vraagje. Persoonlijk vind ik dat de oefenexamens op de vab erg verschillend zijn van de oefenexamens hier, en vroeg ik me af hoe het echte examen er nu uitziet. Zijn het foto's alsof je zelf achter het stuur zit (Vab), of zijn er ook schetsen (voorrang kruispunt) en overzichtsfoto's?
Ik haal op mijn oefenexamens ongeveer 46,47. Kan ik gerust zijn dat het echte examen gaat lukken?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: hoe verloopt een theorie examen?

Bericht door bert.covens »

Bij de verkeersgerelateerde vragen, moet je je inbeelden dat jij achter het stuur van een rijdende auto zit. Tekeningen, schetsen ed. komen niet voor op je theorie-examen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie