Voorlopig rijbewijs A verlopen. Motolessen opnieuw doen?

Vraag hier tips en hulp van anderen.
Gast888

Voorlopig rijbewijs A verlopen. Motolessen opnieuw doen?

Bericht door Gast888 »

Beste,
ik heb m'n theoretisch examen en de 6u motolessen met succes afgelegd. M'n voorlopig rijbewijs A heb ik dus op zak (al enkele maanden), vanwege het niet-bezitten van een 25kW-moto (heb een 30kW, maar daar mag ik niet mee rijden) zal ik m'n praktijkexamen niet op tijd kunnen afleggen daar m'n voorlopig maar 12 maanden geldt.
Nu is m'n vraag: Als ik langer dan 12 maanden wacht, waardoor m'n voorlopig zal verlopen, moet ik dan die motolessen ook opnieuw doen of enkel het theoretisch examen?
Bij voorbaat dank!
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Voorlopig rijbewijs A verlopen. Motolessen opnieuw doen?

Bericht door Stefan Peeters »

Een theoretisch examen is drie jaar geldig.
Je zal dus enkel moeten zorgen dat je via een rijschool je praktisch examen kan afleggen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Re: Voorlopig rijbewijs A verlopen. Motolessen opnieuw doen?

Bericht door Gast »

Stefan Peeters schreef:Een theoretisch examen is drie jaar geldig.
Je zal dus enkel moeten zorgen dat je via een rijschool je praktisch examen kan afleggen.
Maar waarom staat er dan zeer duidelijk op m'n voorlopig rijbewijs "Geldig tot (12 maanden) : 08/08/2011"? Dat was de dag van m'n laatste motoles, en toen heb ik hem afgehaald aan het gemeentehuis.
Gast

Re: Voorlopig rijbewijs A verlopen. Motolessen opnieuw doen?

Bericht door Gast »

Op jullie site staat er ook:
"Rijden met een voorlopig rijbewijs.

. Je moet 6 uur praktijkles volgen in een rijschool. Dit is wettelijk verplicht.
. Na de lessen krijg je een voorlopig rijbewijs dat 12 maanden geldig is en dat niet verlengd kan worden.
. Je mag praktijkexamen afleggen nadat je minimaal 1 maand je voorlopig rijbewijs hebt.
. In dat geval leg je het examen af met je eigen motorfiets.
"
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Voorlopig rijbewijs A verlopen. Motolessen opnieuw doen?

Bericht door Stefan Peeters »

Een voorlopig rijbewijs A is inderdaad 12 maanden geldig. Maar dat betekent niet dat je theoretisch examen niet meer geldig is.

Wat je niet meer kan is een nieuw voorlopig rijbewijs A aanvragen. Maar je kan wel nog via de rijschool een praktisch examen afleggen, binnen de 3 jaar na de datum waarop je de theorie hebt gedaan.
Gast schreef:waarom staat er dan zeer duidelijk op m'n voorlopig rijbewijs "Geldig tot (12 maanden) : 08/08/2011"?
Ik ben nu wel even niet meer mee, geloof ik :shock:
Is 08/08/2011 effectief de vervaldatum van je voorlopig rijbewijs? Dan heb je toch nog bijna een jaar tijd om praktijkexamen af te leggen?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Re: Voorlopig rijbewijs A verlopen. Motolessen opnieuw doen?

Bericht door Gast »

Stefan Peeters schreef:Een voorlopig rijbewijs A is inderdaad 12 maanden geldig. Maar dat betekent niet dat je theoretisch examen niet meer geldig is.

Wat je niet meer kan is een nieuw voorlopig rijbewijs A aanvragen. Maar je kan wel nog via de rijschool een praktisch examen afleggen, binnen de 3 jaar na de datum waarop je de theorie hebt gedaan.
Gast schreef:waarom staat er dan zeer duidelijk op m'n voorlopig rijbewijs "Geldig tot (12 maanden) : 08/08/2011"?
Ik ben nu wel even niet meer mee, geloof ik :shock:
Is 08/08/2011 effectief de vervaldatum van je voorlopig rijbewijs? Dan heb je toch nog bijna een jaar tijd om praktijkexamen af te leggen?
Wel het zit zo, ik heb in juni een moto gekocht. Volgens internet en op het "woord" een moto-rijschoolinstructeur was het een 25kW. Eens ik m'n voorlopig op zak had (08/08/2010), hebben we hem verzekerd en ingeschreven. Maar wat bleek toen? Het was een 30kW. Hij staat nu te koop, maar ik vrees ervoor dat ik hem op tijd zal kunnen verkopen, om met dat geld dan een andere te kopen, weer in te schrijven, etc...
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Voorlopig rijbewijs A verlopen. Motolessen opnieuw doen?

Bericht door Stefan Peeters »

Staat er op een of ander document dat de verkoper je geschreven heeft dat het een <25kW is? Welk type motor is het trouwens?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Re: Voorlopig rijbewijs A verlopen. Motolessen opnieuw doen?

Bericht door Gast »

Stefan Peeters schreef:Staat er op een of ander document dat de verkoper je geschreven heeft dat het een <25kW is? Welk type motor is het trouwens?
Daar zou ik eens achter moeten zoeken, achter een papier maar ik betwijfel het...
Het is een Suzuki GSX400T (2 cilinder, 4 kleppen per cilinder).
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorlopig rijbewijs A verlopen. Motolessen opnieuw doen?

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Wel het zit zo, ik heb in juni een moto gekocht. Volgens internet en op het "woord" een moto-rijschoolinstructeur was het een 25kW. Eens ik m'n voorlopig op zak had (08/08/2010), hebben we hem verzekerd en ingeschreven. Maar wat bleek toen? Het was een 30kW.
Heb je 'm rechtstreeks van een rijschool gekocht ?

Een 30 kW motor kan namelijk voor geen enkel rij-examen gebruikt worden.

§2. De kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie A legt het praktische examen af met een motorfiets die beantwoordt aan een van de volgende eisen :

1° een motorfiets zonder zijspan met een cilinderinhoud van meer dan 120 cm3 en een minimum vermogen van 20 kW en een maximum vermogen van 25 kW en die op een horizontale weg een snelheid van ten minste 100 km/u bereikt;

2° een motorfiets zonder zijspan met een vermogen van ten minste 35 kW en die op een horizontale weg een snelheid van ten minste 120 km/u bereikt.


Als dat voertuig inderdaad een rijschoolvoertuig was dat gebruikt werd voor examens, maar officiëel geen 25 kW motor was, dan is er stevig wat mis.
Gast

Re: Voorlopig rijbewijs A verlopen. Motolessen opnieuw doen?

Bericht door Gast »

Inazuma schreef:
Gast schreef:Wel het zit zo, ik heb in juni een moto gekocht. Volgens internet en op het "woord" een moto-rijschoolinstructeur was het een 25kW. Eens ik m'n voorlopig op zak had (08/08/2010), hebben we hem verzekerd en ingeschreven. Maar wat bleek toen? Het was een 30kW.
Heb je 'm rechtstreeks van een rijschool gekocht ?

Een 30 kW motor kan namelijk voor geen enkel rij-examen gebruikt worden.

§2. De kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie A legt het praktische examen af met een motorfiets die beantwoordt aan een van de volgende eisen :

1° een motorfiets zonder zijspan met een cilinderinhoud van meer dan 120 cm3 en een minimum vermogen van 20 kW en een maximum vermogen van 25 kW en die op een horizontale weg een snelheid van ten minste 100 km/u bereikt;

2° een motorfiets zonder zijspan met een vermogen van ten minste 35 kW en die op een horizontale weg een snelheid van ten minste 120 km/u bereikt.


Als dat voertuig inderdaad een rijschoolvoertuig was dat gebruikt werd voor examens, maar officiëel geen 25 kW motor was, dan is er stevig wat mis.
Gekocht van particulier, maar die persoon was een rijschoolinstructeur. Maar die moto werd niet gebruikt in de rijschool (is geen vaakvoorkomend type, en er mankeert niets aan dusja :P ).
slyvie
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jun 2011, 20:59

Re: Voorlopig rijbewijs A verlopen. Motolessen opnieuw doen?

Bericht door slyvie »

hey vraagje

Mijn voorlopig rijbewijs A is sinds 18/05/2011 verlopen. Wat nu? kan ik een nieuwe voorlopig rijbewijs aanvragen als ik weer 6u praktijklessen ga volgen?

thx
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Voorlopig rijbewijs A verlopen. Motolessen opnieuw doen?

Bericht door Wouter »

Het voorlopig rijbewijs kan niet verlengd worden.

Je kan wel nog examen met de rijschool afleggen (minimum aantal lessen die je gevolgd moet hebben is dan 8u)
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Plaats reactie